Steward
Szikora Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. augusztus 11. csütörtök
Motor

Vesszőfutás: Láthatjuk-e még valaha az igazi Marc Marquezt?

Amikor már úgy tűnt, hogy végre maga mögött hagyhatja az előző másfél év szenvedését, ismét beütött a krach a nyolcszoros világbajnok motorosnál, akinek az indonéziai bukása után megint kiújult a kettős látása. Azok az idők már elszálltak, amikor a spanyol gyakorlatilag sérthetetlen volt, de már az is kérdésessé vált, hogy egyáltalán visszajuthat-e még a csúcsra a MotoGP-ben.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

marquez-dppi-2022-1



Marc Marquez hányattatásai a 2020-as jerezi évadnyitón kezdődtek, amikor egy verseny eleji hibáját követő eszeveszett felzárkózás közben hatalmasat esett és eltörte a jobb felkarcsontját. A versenyző azóta maga is elismerte, hogy élete talán egyik legnagyobb hibája volt, hogy alig pár nappal az incidens és az azt követő műtét után máris MotoGP-motorra ült az Andalúz GP edzésein (végül a futamtól visszalépett), nem kis részben ennek köszönhetően ugyanis csak három műtéttel és kilenc hónappal később tudott rendesen visszatérni a versenyzéshez – azaz ráment a teljes 2020-as szezonja és 2021-ben is az első két futama. Ráadásul még ekkor sem volt tökéletes fizikai állapotban, így időbe telt, mire elkezdte visszanyerni korábban látott formáját. Mire viszont ez megtörtént, jött az őszi edzésbaleset után, amely után kettős látást diagnosztizáltak nála, így újabb három hónapos kényszerpihenő következett Marquez számára. A téli teszteken már újra motorozni tudott, s úgy festett, hogy bár nem érzett még rá a Honda radikálisan átalakított versenygépére, végre újra sínre kerülhet a karrierje – aztán viszont következett az idény második fordulóján történt újabb bukta és az ismét megjelenő kettős látás…

A szemével kapcsolatos probléma nem új keletű Marqueznél: egyszer már 2011-ben is meggyűlt a baja ezzel, amikor még a Moto2-ben szerepelt. Akkor egy malajziai esés után jött elő nála a jelenség, amelyre annak idején ráment a világbajnoki címe is a középső géposztályban. Tavaly ősszel ugyanez a probléma jött elő a hondásnál: „Azt az ideget érintette, amely közvetlenül kapcsolódik az izomhoz – pontosan ugyanazt az ideget, mint akkor” – mondta el még februárban a motoros. Műtétre nem volt szükség, szerencsére az idő helyrehozta a problémát, Marquez viszont azzal is tisztában volt, hogy a jelenség bármikor újra felütheti a fejét: a spanyol elmondta, hogy a visszatérése előtt megkérdezte az orvosait, hogy fennáll-e a kockázata az újabb kettős látásnak, ha esetleg a sepangi teszten nagyot bukik, mire a szakemberek elmondták neki, hogy ez a gond az ideggel egész életében megmarad, így semmivel sem nagyobb a rizikó most, mint lenne akár évek múltán.

marquez-dppi-2022-2

Mindezek fényében nem engedheti meg magának azt Marquez, hogy úgy motorozzon, ahogy azt tette Mandalikában. Nem idegen persze a nyolcszoros világbajnoktól, hogy némi túlzással őrült módjára kezd el motorozni, ami rengeteg eséshez vezet. 2015-ben hiába volt alighanem a leggyorsabb a mezőnyben, túl sokszor bukott a futamokon, így esélye sem volt a világbajnoki címért harcolni Valentino Rossival és Jorge Lorenzóval. Ebből okulva a következő esztendőkben az vált Marquez stratégiájává, hogy az edzéseken feszegette csak a határokat, amelyek gyakran szintén balesetekhez vezettek – nem egyszer ő is végzett az éves bukási statisztika élén –, a versenyeken azonban már rendre tudta, hol van a limit és csak elvétve lépte át azokat és nullázott. Ezt a taktikát fejlesztette tökélyre a 2020-as sérülését megelőzően, ami a ritkán látható dominanciát hozó 2019-es produkciójában csúcsosodott ki (egyetlen kiesést leszámítva minden versenyen első vagy második lett), de szemlátomást még mindig képes előjönni belőle az „állat”, ha a dolgok nem alakulnak ideálisan számára.

Csakhogy már egyáltalán nem annyira sebezhetetlen a spanyol, mint volt pályafutása első szakaszában, amikor az említett 2011-es incidenst leszámítva gyakorlatilag minden balesetet megúszott apróbb horzsolásokkal. Már a 2020-as kartörése előtt is látszott a változás, hiszen többször is problémája akadt a túl könnyedén kiugró vállával, amely miatt két téli felkészülése sem alakult zökkenőmentesen. Különösen igaz ez a jerezi incidens utáni időszakra, a szemében lévő ideg fennmaradó gyengesége miatt pedig eleve örökre lesz egy Achillesz-sarka Marqueznek, amelyet nem hagyhat figyelmen kívül – és nem is csak a motorversenyzői pályafutása, hanem a mindennapi élet szempontjából sem. Maga a versenyző mondta el korábban, hogy mind a kartöréséből, mind a kettős látásából való rehabilitáció során átfutott az agyán a gondolat, hogy talán nem csak motorra nem ülhet soha többé, hanem normális életet sem élhet már. Szerencsére nem így alakult, de a probléma Damoklész kardjaként lebeghet a továbbiakban is a feje fölött.

A teljes cikkért és további hasonló tartalmakért érdemes megvásárolni az Autósport és Formula Magazin legfrissebb számát, amely  előfizethető a Formula.hu webshopjában, digitális formában is előfizethető erre a linkre kattintva, de a laptapir.hu-n keresztül is olvasható, szintén előfizetés után.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: