DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

Sebestyén Peti: Idén a dobogó, jövőre a vb-cím a cél

Az elmúlt két év világbajnok csapatánál folytatja a Supersport-vb magyar versenyzője, akivel a megállapodás létrejöttéről, valamint a célokról beszélgettünk a bejelentés után.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Nemrég már felröppent a pletyka, amely szerdán megerősítést is nyert: Sebestyén Péter a HUMDA (Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség) támogatásával a Supersport-világbajnokság (egyik) legjobb csapatánál, az Evan Bros. Bardahl Yamahánál fog versenyezni – méghozzá már a július végi asseni fordulótól kezdődően. Az Evan Bros. az utóbbi éveket uralta a kategóriában: 2018-ban Randy Krummenacherrel, tavaly pedig Andrea Locatellivel nyertek világbajnokságot – utóbbival nem kis tarolást bemutatva –, míg idén három állomás után Steven Odendaal három győzelemmel az összetett tabella második helyén áll.

sebipeti-humda-bardahl-1



Peti és a yamahás alakulat között már a 2019-es idény végén – amikor a magyar motoros a PTR Honda színeiben a vb-tabella 11. helyén végzett – megtörtént a kapcsolatfelvétel, méghozzá a szezonzáró gálán, ahol Fabio Evangelista, a csapat vezetője gratulált neki az évi teljesítményéhez, amellyel a márkán belül legjobbként zárt. Az egyeztetések azóta, azaz másfél éve folyamatosak voltak a felek között – erről Peti a sajtótájékoztató után beszélt a Formula.hu-nak nyilatkozva:

„Amellett, hogy egy rendkívül profi csapatról beszélünk, nagyon családiasak is – elvégre olaszok! Baráti kapcsolatnak nevezném azt, ami tavaly megvolt közöttünk. Természetesen beszéltünk arról, hogy már 2020-ban náluk versenyezzek, de nem állt össze a projekt. Nem is feltétlenül baj, mert hiszek abban, hogy nem véletlenül most jött el ennek az ideje, és a tavalyi év is kellett ehhez. Ettől függetlenül folyamatosan tartottuk a kapcsolatot, sokszor ott voltak a mi bokszunkban a csapattagok és a szerelők, és nyilván beszéltünk arról, hogy milyen jó lenne, ha náluk tudnék versenyezni. Amikor vége lett a szezonnak, és láttuk a lehetőségeket, akkor mondtuk, hogy mindenképp szeretnénk velük folytatni a következő évben, de nem nagyon tudtunk lépni. Tulajdonképpen a HUMDA együttműködésével jött a lehetőség, hogy folytassuk ezeket a tárgyalásokat. Így született meg az együttműködés a csapattal is.”

sebipeti-humda-bardahl-4

Felmerülhet a kérdés, hogy miért csak most, három versenyhétvége után csatlakozik be a világbajnoki küzdelmekbe Sebestyén, a 27 éves motoros szerint azonban ez is az istálló maximalizmusát mutatja: „Az egyetlen ok, hogy Assentől megyünk, hogy a csapat törekszik rá, hogy mindig, minden körülmények között százszázalékosak legyenek. Például most is terveztünk egy tesztet 9-10-re, de jelezték, hogy mivel valamilyen alkatrész nem érkezik meg időben, így lefújták, mert csak úgy csinálnak bármit, ha minden száz- vagy még inkább száztíz százalékos. Nagyon későn kezdődtek el ezek a tárgyalások, és ilyenkor a legjobb szakemberek már foglaltak például, emellett alkatrészeket is nehéz volt beszerezni. Kellett ennyi idő ahhoz, hogy összeálljon minden és a csapat is fel tudjon készülni teljesen, és ne az legyen, hogy elmegyünk versenyezgetni és majd lesz valami. Az elmondásuk szerint nekem sem tett volna jót, ha beesek úgy az első futamra, hogy nem is volt idő rendesen felkészülni. Ennek így volt értelme.”

Peti azt is kiemelte, hogy köszönettel tartozik a HUMDA-nak, hogy így „egymásra találtak”, mert ezzel újabb szintre emelkedhet a karrierje. „Nagyon fontos a versenyzésben az is, hogy jó emberek vegyenek körül. Úgy gondolom, hogy ez az olasz Evan Bros. részéről is megvan, valamint az itthoni környezetemben is” – hangsúlyozta a motoros.

sebipeti-humda-bardahl-2

Sebestyén már 2020-ban is Yamahával versenyzett a Supersport-világbajnokságon, ám akkor még az Oxxo Hungary Yamaha-Toth Team színeiben. Kérdésünkre Peti megerősítette, hogy a Bardahlnál a csapattárs Odendaaléval teljesen megegyező technikára ülhet majd rá. Ezt egyébként a fentebb említett teszt elmaradása ellenére már az asseni futamok előtt megteheti, méghozzá a csehországi Mostban: ez nem is csak a motor megismerése szempontjából fontos, hanem azért is, mert a holland „Katedrálisban” rendezett forduló után éppen erre a pályára – amely idén került be a Superbike- és ezáltal a Supersport-világbajnokság naptárába – látogat majd a mezőny.

„A két nap nem sok, de volt már ennél sokkal rosszabb is. A PTR Hondára például ott ültem fel a hétvégén először. Élni kell a lehetőségekkel, és ahogy Talma is mondta a sajtótájékoztatón: élvezni kell ezt a lehetőséget. Nekem versenyzőként most az a legnagyobb kihívás, hogy türelmesen felépítsem a dolgot. Nem szabad nekiesnem, újra fel kell vennem a ritmust. A technika tudja, én tudom, jönni fog minden” – fogalmazott Peti, aki persze a július 16-17-i tesztig sem lazsál, hiszen beiktat még előtte edzőmotorozást, hogy kellőképpen felkészülhessen a saját megfogalmazása szerint is élete legnagyobb lehetőségére. Az előző hónapokban is ezzel tartotta formában magát a „sima” edzések mellett: elmondása szerint elsősorban pályanapokon körözött az edzőmotorjával a Hungaroringen, a Slovakia Ringen és a Pannóniaringen.

sebipeti-humda-bardahl-3

Sebestyén azt is elárulta, hogy bár idén nem lesz magyar szerelő a csapatában, minden szakembert a Bardahl fog biztosítani számára, a hosszú távú cél mindenképp az, hogy magyarok is szerepet vállaljanak a projektben. A HUMDA számára ugyancsak kiemelt jelentőségű, hogy a versenyzők mellett a mérnöki képzésre is komoly hangsúlyt fektessenek: a Hungarian Racing Engineering (HRE) is ennek jegyében jött létre. Ami egyébként a hosszú távú terveket illeti, Peti azt nem árulhatta el, pontosan milyen távra írt alá szerződést az Evan Bros. alakulattal: „Annyit árulhatok el, hogy az idei év biztos, de egyébként hosszú távon tervezünk.”

Mivel év közben érkezik meg egy új csapathoz, az említett építkezés lesz a fő cél a versenyző számára, de vajon lehet-e ezt eredményekben konkretizálni? „Assenre nehéz bármit is megfogalmazni, ezt a kérdést az első teszt után lehet érdemes átvenni. A csapat részéről egyáltalán nincs elvárás, tisztában vannak a helyzetemmel, az itthoni háttérrel. Versenyzőként nekem mindig vannak elvárásaim, és eléggé maximalistán is állok a dolgokhoz, úgyhogy nyilván szeretnék az élmezőnyben motorozni. Az idei cél az, hogy kihozzam magamból és a motorból a maximumot, ami az eredményeket elnézve a dobogóra lehet elég, tehát oda kell érni a pódiumra. De mindenképp a következő évekre fókuszálok elsősorban, hogy jövőre akár már a világbajnoki címért harcolhassak” – jelentette ki Peti.

Érdekesség, hogy Sebestyén Peti eddigi pályafutásáról dokumentumfilm is készül, amelynek címe Attack the Apex (szabad, de nem túl szép fordításban: Támadd a kanyarcsúcspontot!) lesz.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: