Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. május 6. csütörtök
Motor

Marquez: Az air fence-nek hála itt lehetek

Alig tért vissza tavalyi sérüléséből a repsolos, máris újabb balesettel borzolta a kedélyeket, amely kapcsán többen is kételyüket fejezték ki a jerezi pálya biztonsági színvonalával kapcsolatban.

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Marc Marquez két hete tért vissza a MotoGP mezőnyébe, miután tavalyi bukása és az azt követő három műtét miatt kénytelen volt közel kilenc hónapig távol maradni a versenypályáktól. A mostani hétvégén a nagy bukása helyszínére, Jerezbe érkezett a gyorsaságimotoros-vb, a szombat délelőtti szabadedzésen pedig a spanyol újabb hatalmas balesetet produkált: a 7-es kanyarban csúszott ki nagy tempónál, s az air fence-be csapódott, ahol kis híján a Hondája majdnem eltalálta. Szerencsére a repsolos, akit az orvosi központban, majd a helyi kórházban is megvizsgáltak, zúzódásoktól eltekintve megúszta az incidenst.

Marquez FP3-as balesete (a videó a YouTube-ra átkattintva nézhető!)

„Tudtuk, hogy előbb-utóbb eljön az első bukás ideje, de a pálya egyik legrosszabb pontját választottam erre” – nyilatkozta a nap végén Marquez, akit a Crash.net idéz. „Nem számítottam rá, de ha gyorskörre készülsz, nem is gondolsz a kockázatra. Pénteken visszafogottabb voltam, ma támadtam, de sajnos amikor támadtam, elestem. Nagy bukás volt, főleg a légkorlátba való becsapódás volt nagy erejű, de hála az air fence-nek, itt lehetek.”

A nyolcszoros világbajnok elismerte: azért szállították kórházba, mert volt egy kisebb emlékezetkiesése. „Elmentem az orvosi központba, ahol mindent megvizsgáltam, és akkor rendben éreztem magam. Aztán átmentem a motorhome-ba, és a kamionunkban ülve volt egy tíz perc, amikor nem teljesen tudtam, hol is vagyok. Azonnal hívtam az orvost, hogy biztosra menjünk, ezért úgy döntött, a helyi kórházban is megnéznek. Mire odaértünk, már újra jól voltam. Mindent ellenőriztek, CT-t is csináltak. Amikor visszaértem a pályára, ott is újra mindent megvizsgáltak.”

szombat-1-jerez-marquez



Marquez hangsúlyozta: elsősorban a feje, a nyaka és a háta miatt vitték kórházi ellenőrzésre, a tavaly megsérült jobb karjában egyáltalán nem voltak fájdalmai. „Az orvosok azt mondták, hogy ugyanakkora az esélye, hogy eltöröm a jobb karomat, mint a balnak, szóval a csont teljesen rendben van” – jelentette ki a 28 éves versenyző. Marquez időmérős teljesítményére is rányomta a bélyegét a bukás, bár csak közvetett értelemben: a Q1-ben a lágy gumit rakták fel, mert azzal elmondása szerint úgy érezte, kisebb a kockázat a kanyarokban, viszont egyébként nem érezte jól magát velük, így csupán a 14. rajthelyre kvalifikálta magát a Spanyol Nagydíjra.

A hondás balesete után egyébként több MotoGP-s felhívta a figyelmet arra, hogy a jerezi pálya egyes pontjain túl kicsi a bukótér. Marquez repsolos csapattársa, a szinte ugyanott ugyancsak eleső Pol Espargaro például a következőket mondta a Motorsport.com hasábjain: „Háromféle bukás van. Az egyik a highside, ahhoz van elég hely. Ha a kanyar közepén esünk el, ahhoz is, viszont ha úgy bukunk, mint Marc és én, hogy épp csak elkezdünk lassítani, azaz a kanyar legelején, akkor egyértelmű, hogy túl közel van a fal. Oké, itt van az air fence, de arra is gondolnunk kell, hogy közben jöhet utánunk a motor is. Marc esésénél is láthattuk, hogy a motor ugyanolyan tempóval érkezhet meg ugyanoda, s ez a veszélyes.”

A mezőny rangidőse, Valentino Rossi szerint egyébként nem magával az andalúz versenypályával van a gond, hiszen vannak még helyszínek, ahol hasonló méretűek a bukóterek, hanem sokkal inkább az, hogy a MotoGP-motorok évről évre egyre nagyobb teljesítményre és sebességre képesek, így „kinövik” a pályákat. Jack Miller pedig egy másik dologra is felhívta a figyelmet: „Szerintem a legfontosabb, amin változtatni kell, a kavicsok mérete. Itt akkorák, mint a folyami kavicsok: elég nagyok, és észrevehető, hogy senki sem süllyed el benne, hanem a tetején pattog végig. Nem olyan puha, mint máshol, ahol emiatt jobban le is lassulunk.”

szombat-2-jerez-quartararo

Ami egyébként a Spanyol GP időmérőjét illeti: zsinórban másodszor Fabio Quartararo zsebelte be a pole-pozíciót, sőt a yamahás egyébként 2019 óta veretlen szombatonként Jerezben. Jó előjel a világbajnoki éllovas számára, hogy tavaly mindkét jerezi futamon megállíthatatlan volt, így ez és a hétvégén eddig mutatott tempója alapján is kiváló esélye van arra, hogy sorozatban harmadik győzelmét arassa 2021-ben és még inkább megerősítse a vezetését a tabellán. Mellőle márkatársa, a Petronas SRT színeiben korábbi specifikációjú M1-est használó Franco Morbidelli indulhat, akinek viszont a Q1-et is meg kellett járnia, miután elvették a délelőtti köreit. Az olasz szerint magával a ténnyel nem volt baj, azzal viszont igen, hogy későn szóltak erről nekik:

„Helyes, hogy elvették a köreimet, de talán az időzítés nem volt megfelelő, mivel elég későn értesítettek róla, és ezért nem volt gumink. Csak a negyedik edzés előtt szóltak, emiatt kisebb káosz volt a bokszban, mert nem volt elég gumink. Végül elég jól megoldottuk, de biztonsági problémával néztünk szembe délután. Szerencsére elég meleg volt az idő, így választhattunk a lágy és a közepes keverék közül. Ha alacsony lett volna a hőmérséklet, s így csak egyféle keveréket tudtam volna használni, akkor biztonsági szempontból nagy bajban lettünk volna” – magyarázta Morbidelli.

szombat-3-rossi-dppi

A yamahások közül ők ketten lehetnek elégedettek, Maverick Vinales már kevésbé, hiszen csak hetedik lett, s láthattuk két hete Portimaóban is, hogy a spanyol versenyét könnyedén tönkre tudja tenni egy rossz rajtpozíció és azt követő rendszerint gyenge rajt. Persze még így is jobb helyzetben van a spanyol, mint Valentino Rossi, aki csupán 17. lett szombaton, így értelemszerűen nem volt elégedett a „Doktor” – igaz, elmondása szerint javultak szombaton, csak egy elektronikai probléma is nehezítette az életüket a kvalifikáción.

Ami a többi márkát illeti: a ducatisok közül ezúttal Miller lett a legjobb, megelőzve az idén már kétszer dobogóra álló Francesco Bagnaiát, s rá is fér egy jó eredmény az eddig jobbára csak szenvedő ausztrálra. A hondások közül Takaaki Nakagami remekelt, hiszen ötödik lett az LCR színeiben, a suzukisok viszont szokásosan gyenge időmérőjüket produkálták a kilencedik-tizedik rajtpozícióval: nem véletlenül jelentette ki a regnáló világbajnok Joan Mir, hogy az automatikus Q2-be jutás ellenére sem oldották még meg a kvalifikációs küszködésüket. Az Aprilia és Aleix Espargaro eddig Jerezben is erősen szerepel, bár az látszik, hogy ahogy a hétvége előrehaladtával növekszik a tempó, úgy tudják egyre kevésbé tartani a lépést a közvetlen élbollyal. A KTM-nél viszont szemlátomást a spanyol pályán is gondok vannak a gumikkal: Brad Binder szerint olyan volt a Michelin előmelegített abroncsa, „mint egy kő”.

A MotoGP Spanyol Nagydíja 14 órakor rajtol – a versenyt (akárcsak a Moto3 11:00-kor és a Moto2 12:20-kor startoló viadalát) élőben közvetíti az Aréna4.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?