DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Mir: Még többet jelent Suzukival győzni

A Valenciában elért hetedik helyével már egy futammal a szezon vége előtt bebiztosította vb-győzelmét a fiatal spanyol, aki szerint bátor döntés volt a „kékeknél” debütálnia, de ez most kifizetődött.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

„Hihetetlen, nem tudok szavakkal leírni ezt az érzést, egész életemben ezért küzdöttem. És hogy most végre elértem ezt az eredményt… nem nevetek, és nem is tudok sírni, kavarognak bennem az érzelmek. Nagyon-nagyon boldog vagyok. Nem tudjátok elképzelni, mennyire, mert amikor egy egész életen át álmodsz valamiről, és végre eléred azt… pillanatnyilag nem is hiszem el, ami történik. Időre van szükségem, hogy lenyugodjak és megértsem, mi történt, mert nem találom a szavakat.”

mir-vb-1



Így nyilatkozott a Valenciai Nagydíj leintése után néhány perccel Joan Mir, aki hetedik helyének köszönhetően a MotoGP 2020-as világbajnoka lett – csupán alig egy héttel azt követően, hogy ugyanezen a pályán megszerezte első királykategóriás győzelmét. A spanyol révén húsz év után győzött suzukis versenyző a legnagyobbak között: 2000-ben Kenny Roberts Jr. vezette sikerre a „kékeket” – rajtuk kívül Barry Sheene (1976-77), Marco Lucchinelli (1981), Franco Uncini (1982) és Kevin Schwantz (1993) lett még világbajnok velük.

A Suzuki amúgy története során először a csapatok között is világbajnokok lettek (ezt a címet csak a MotoGP-éra 2002-es kezdete óta osztják ki, ami pedig a gyártók küzdelmét illeti: ott pontegyenlőség van a portimaói finálét megelőzően a Suzuki és a Ducati között), méghozzá 60 évvel azután, hogy először szerepeltek a gyorsaságimotoros-vb-n, s a cég alapításának 100. évfordulóján. Visszatérve Mirre: ő a negyedik spanyol királykategóris vb-győztes Alex Crivillé, Jorge Lorenzo és Marc Marquez után. A legnagyobb géposztály történetének hetedik legfiatalabb világbajnoka lett egyébként, aki mindössze egyetlen győzelemmel érte ezt el: ha a Portugál Nagydíjat nem ő nyeri meg, ezzel új rekordot állít fel, hiszen a GP-érában Nicky Hayden két elsőséggel elért címe volt a „csúcs”.

mir-vb-3

Ennek ellenére teljes mértékben megérdemelt a világbajnoki győzelem Mir számára, s ezen az sem változtat, hogy a címvédő Marc Marquez sérülés miatt gyakorlatilag a komplett idényt kihagyta. Sőt, azt is mondhatnánk, hogy idén csak ő érdemelte volna meg ezt: hiába nyert Fabio Quartararo vagy épp a mai győztes Franco Morbidelli is három futamot, senki sem tudott olyan konstans teljesítményt nyújtani, mint a 23 éves suzukis. Noha az első három versenyből kétszer is kiesett – Brnóban nem önhibájából –, s ekkor még az első tíz között sem szerepelt a neve, onnantól kezdve tíz nagydíjból hétszer végzett a dobogón. A Le Mans-i esőt leszámítva igazán gyenge futama nem volt, ellentétben riválisaival, akiknek a teljesítménye úgy hullámzott 2020-ban, akár a Balaton egy szeles nyári délutánon.

A mostani diadal ráadásul nem is előzmény nélküli: 2017-ben a Moto3-asok között már megmutatta, milyen fából faragták (egyébként az első lett, aki a Moto3-ban és a MotoGP-ben is felülhetett a trónra), a roppant rapszodikus géposztály futamain is rendre az élmezőnyben motorozott, és nem egyszer rendkívül taktikus motorozással zsebelte be a győzelmeket. 2018-ban a Moto2-ben „csak” dobogókig jutott, így sokan meglepődtek, hogy a Suzuki egyből – a pletykák szerint Jorge Lorenzót is félretéve – leigazolta őt. Újoncidénye lassan indult, egy brnói tesztsérülés is hátráltatta, s csupán a 12. lett, idén viszont a szezon nagy részében rutinosabb társa, Alex Rins fölé nőtt.

mir-vb-2

Davide Brivio ismét zseniálisat húzott, amikor leigazolta Mirt

Végül ő vitte sikerre a Suzukit, amely 2015-ös visszatérése óta szisztematikusan építkezett a zseniális Davide Brivio vezetésével, s amely a 2017-es melléfogás (bevallottan rossz irányba mentek el a motorblokk fejlesztésével) után újra megtalálták a helyes ösvényt. A GSX-RR talán a mezőny legkomplettebb motorja: bár az időmérőkön rendre gyengélkedtek vele Mirék – ez a mostani hétvégén is megmutatkozott –, a versenyeken mindig nagyon konstans teljesítményt nyújtottak vele. Kedvezett nekik is a Michelin új szerkezetű hátsó abroncsa, amelyről szinte mindenki egyöntetűen vallja, hogy a sornégyes gépekhez jobban passzol, mint a V4-esekhez, de hát a Yamaha is sornégyes, és bár a legtöbb futamot ők nyerték, a produkciójuk sokkal ingadozóbb volt, mint a Suzukié.

De vajon gondolta-e azt Mir a tavalyi debütálása alkalmával, hogy már a második MotoGP-s idényében felérhet a csúcsra? „Azt mondtam volna neki, hogy őrült!” – felelte arra a kérdésre, hogy mit mondott volna annak, aki ezt előrevetíti számára 2019 elején. „Évről évre, versenyről versenyre gyorsan hozzászoktam a motorokhoz, emiatt gyorsan fejlődtem, ami a kulcsa volt annak, hogy a második évemben MotoGP-világbajnok lettem.”

mir-vb-4

Mir a vb-cím bezsebelése után már nem tagadta, hogy nagyon ideges volt a valenciai hétvégén: „Nyugodtnak és tehermentesnek tűnhettem, de egyáltalán nem voltam az. Elképesztően ideges voltam, de a tény az, hogy nehéz volt az idei év. Nemcsak a pályán volt rajtunk nyomás, hanem otthon is a vírus miatt, ezért különösen nehéz volt ezt kezelni. Köszönet a csapatomnak, akik tökéletesen kezelték ezt” – idézi a versenyző szavait a Crash.net szakoldal.

A spanyol egyébként annak ellenére csak szeptember végén kezdte el úgy érezni, hogy esélyes lehet a vb-címre is, hogy a második spielbergi futamot valószínűleg megnyerte volna, ha nincs a piros zászlós megszakítás, ami után már nem volt friss abroncsa a suzukisnak: „A Stájer Nagydíjon voltam igazán versenyképes, ahol a győzelemért harcoltam, de csak Misano és Barcelona után gondoltam arra, hogy talán nemcsak ott voltam gyors, hanem fenn tudom tartani ezt az érzést a motoron. Számomra az volt az a pillanat.”

mir-vb-5

A siker fő letéteményesei: Sylvain Guintoli tesztversenyző, Davide Brivio csapatfőnök, Joan Mir, Ken Kawauchi technikai igazgató és Alex Rins

Mir arról is beszélt, hogy bátornak tartja a két évvel ezelőtti döntését, amikor leigazolt az akkor még nem közvetlenül élmenő Suzukihoz ahelyett, hogy esetleg még egy évet várva ajánlat érkezzen a Yamahától, a Ducatitól vagy a Hondától, emiatt viszont még édesebb a mostani siker: „Feláldoztunk egy évet a Moto2-ben: eredetileg még egy szezont mentünk volna, de ez volt a helyzet. Helyesen döntöttünk, amikor felléptünk a MotoGP-be. Számomra bármely gyártóval hihetetlen lenne vb-t nyerni, de bátor döntés volt akkor a Suzukira tenni, mert nem gondoltam, hogy ilyen potenciál lesz a motorban a második évünkben. Suzukival győzni az átlagosnál is többet jelent számomra.”

Végül Mir azokról is kifejtette a véleményét, akik szerint Marquez távollétében kevesebbet ér a sikere: „Akik ezt mondják, nem értenek a motorversenyzéshez. Marc nem azért nincs itt, mert elrabolták vagy eltűnt. Marc itt volt az első versenyen, kockáztatott a győzelemért és megpróbálta megnyerni a világbajnokságot, de elkövetett egy hibát, amire ráment a szezonja. Ennyi. Hogy ez levonna a cím értékéből? Nos, akkor elég sok vb-címnek csökkent volna az értéke a történelem során, amikor a favorit bukott és nem az nyerte a bajnokságot. Ez is a játék, a sport, a MotoGP része. Nem gondolom, hogy kevesebbet érne ez a cím azért, mert Marquez nincs itt sérülés miatt” – fogalmazott a spanyol a Motorsport.com hasábjain.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: