DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Motor

Quartararo: Verhetetlenek a Suzukik

A bukása nélkül sem érzi úgy, hogy fel tudta volna venni a versenyt a „kékekkel” a Petronas SRT franciája, aki gyári márkatársához, Vinaleshez hasonlóan már gyakorlatilag lemondott a vb-címről.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Tökéletes katasztrófa volt az Európai Nagydíj hétvégéje a Yamaha számára. Kezdődött minden a szelepüggyel, amelyet az érte kapott büntetéssel együtt már részletesen körbejártunk, aztán folytatódott azzal, hogy Maverick Vinalesnek be kellett rakni a hatodik motorblokkját, amely automatikusan bokszutcai startot eredményezett. Ha ez nem lett volna elég, az esős edzéseken sem igazán találták a formájukat a hangvillások, a vasárnapi száraz futam pedig így – egyébként mindenki máshoz hasonlóan – ugrás volt számukra az ismeretlenbe.

quartararo-valencia-petronas-srt



Legfőbb vb-aspiránsuk, a versenynek Joan Mirrel szemben 14 pontos hátránnyal nekivágó Fabio Quartararo aztán a 11. helyről rajtolva már rögtön a verseny elején bukott, s végül csupán a két pontot érő 14. pozícióban látta meg a kockás zászlót. A Petronas SRT motorosa ezzel 37 egységnyi hátrányba került a suzukis éllovassal szemben két fordulóval a vége előtt, így már ellenfele hibájában kell bíznia a fordításhoz. A Yamaha ingadozó formája azonban az, ami igazán szomorúvá teszi Quartararót (ő személy szerint három futamot is nyert, viszont ezeken kívül egyszer sem állhatott dobogóra) – minderről a Motorsport.com hasábjain beszélt:

„Nagyon fájdalmas ez számomra, szenvedünk a motorral, nem vagyok elégedett a szezonommal. Persze ha minden jól alakul, akkor minden tökéletes. De sajnos Le Mans-ban is hiába volt egyből tökéletes a motor, csak kilencedik lettem az esőben. Ez most mindent vagy semmit nálunk: vagy nagyon jók vagyunk és nyerünk, vagy teljesen elveszettek vagyunk. Számomra még mindig furcsa, hogy a két osztrák futam után is vezettem a bajnokságot. Ahogy az is, hogy a misanói bukásom és az azt követő negyedik helyem után is csak egy pontra voltam Andreától. Tavaly így ötödik-hatodik lehettem volna, ezért szerintem idén az egyetlen versenyző, aki jó munkát végez, az Joan: kiegyensúlyozott, és ezért van ott a bajnokság élén. Rendkívül frusztrált vagyok, de összességében ez egy kemény idény a győzelmeket nem számítva.”

quartararo-valencia-petronas-srt-2

A francia szerint egyébként esés nélkül is utolérhetetlenek lettek volna a Suzukik Valenciában: „Mindkét versenyző nagyon gyors. Ez elsősorban miattuk van, és csak utána a motor miatt” – magyarázta a The-Race.com hasábjain. „Úgy tűnik, kemény időszakunk van, hiszen nekem és a Yamahának is nagyon ingadozó évünk van, miközben ők mindig ott vannak az élen. Mindig egy lépéssel előttünk járnak. Nem tudom, mit mondjak, úgy látszik, mindkét motorosuk pillanatnyilag verhetetlen.”

Magáról az Aleix Espargaróval tandemben bemutatott bukásáról így beszélt Quartararo: „Sajnos nem sok mindent tehettem a bukás előtt: Aleix előttem esett el, nagyon közel voltam hozzá, így kicsit jobban fékeznem kellett erre reagálva – hasonló volt, mint tavaly Silverstone-ban” – utalt a 2019-es Brit GP-n rajtjánál történt bukására, amikor Alex Rins megcsúszó motorjára reagálva kapott rá a fékre. „Elestem, utána meg problémáim voltak a motor újraindításával. Nagyon szomorú vagyok a bukás miatt, de amúgy is nehéz dolgunk lett volna. Nincs még vége a bajnokságban, de mondjuk úgy, hogy most már másra koncentrálunk, például arra, hogy a második helyen végezzünk. Ma veszítettem el a világbajnokságot, de ez már Aragóniában elkezdődött. Kicsit kisebb guminyomással akartam rajtolni ott, de a Yamaha protokollja nemet mondott erre, ennek eredményeként pedig életem egyik legnehezebb futamát teljesítettem. Pontot sem tudtam szerezni, miközben a tempónk meglett volna, hogy az első öt-hat között érjünk célba.”

vinales-valencia-yamaha-1

Quartararo tehát 37 pontos hátrányban Mirrel szemben, de csak azért előzi meg pontegyenlőségnél a másik Suzukin ülő Rinst, mert több futamot nyert. Viszont nincs messze tőle Vinales sem, aki a bokszból indulva 13. lett vasárnap, így a márkatárssal szemben négy, Mir mögött viszont már 41 egység a hátránya. Amikor arról kérdezték a gyári csapat spanyolját, hogy ezzel véget értek-e a bajnoki reményei, a már szombaton is lemondóan nyilatkozó versenyző így felelt:

„Igen, egyértelműen. Mirnek hibáznia kellene, miközben nekem nyernem és másodiknak lennem a hátralévő két futamon. Szóval nagyon nehéz a helyzet, és igazából nem is gondolok már rá. A mi problémánk nem a bajnokság, hanem teljesen más dolgok. Pillanatnyilag rettenetesen messze vagyunk a tempó tekintetében, ezt kell ledolgoznunk.”

A harmadik yamahás vb-aspiráns, Franco Morbidelli 11. lett az első valenciai viadalon, ezzel pedig az ő hátránya pillanatnyilag 45 pont, így neki már végképp csak matematikai esélye maradt (ahogy a vele azonos pontszámot gyűjtő ducatis Andrea Doviziosónak is). Ami pedig megkoronázta a Yamaha borzalmas hétvégéjét, az a koronavírus-fertőzésből visszatérő Valentino Rossi műszaki probléma miatti kiesése volt: „Amikor leállt a motor, nem is voltam mérges, csak nevetnem kellett” – idézi az olaszt a SpeedWeek.com. „Nem a motorblokk adta meg magát, elektronikai gondunk támadt, de így is ki kellett állnom. Azt mondták, olyan hiba lépett fel, ami az előző 12 évben egyszer sem” – fogalmazott Rossi, aki arra is rámutatott, hogy nem először fordul elő a hangvillásokkal, hogy erős formában kezdik a szezont, ám aztán a riválisok olyan jól fejlesztenek, hogy az évad végére lemaradnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: