DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

„A Yamaha csalt, és a versenyzők tudtak róla”

Nem csitulnak a hullámok a Yamaha szelepügye kapcsán, miközben a hangvillásokat Vinales motorblokkcseréje és a koronavírus is sújtja. Eközben Zarcóé lett a vizes pályán tartott harmadik edzés.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Nem meglepő módon a Yamaha körül forgott minden az Európai Nagydíj pénteki napjának estéjén. Egyfelől természetesen téma volt a csütörtökön napvilágot látott szelepügy, amely miatt csak a gyártót és a két csapatot sújtották pontlevonással, a versenyzőket viszont nem. Ennek kapcsán több rivális motoros is értetlenségének adott hangot, Alex Marquez például igen keményen fogalmazott: „Ami végső soron nyilvánvaló, hogy csaltak, vagy legalábbis nem feleltek meg a szabályoknak. Persze létezik az a kifogás, hogy „nem tudtam róla”, de a gyárak mindig nyitva állnak, és pontosan tudod, milyen motort használsz” – fogalmazott a repsolos újonc, akit a Motorsport.com szakoldal idézett. Bátyja, a sérülésből lábadozó Marc Marquez amúgy már csütörtök este a Twitteren ironikus posztot tett közzé ennek kapcsán: „Most kiderült, hogy a versenyzők nem profitálnak a technikai előnyökből” – írta a nyolcszoros világbajnok.

vinales-yamaha-motogp-dppi



Andrea Dovizioso – aki amúgy a szóban forgó jerezi idénynyitón két yamahás, Fabio Quartararo és Maverick Vinales mögött lett harmadik – ugyancsak nem értette a szankciót, ahogy azt sem, hogy a többi gyártó miért fogadta el a büntetést. Egyedül a világbajnokságot vezető suzukis, Joan Mir fogalmazott úgy, hogy „örül”, hogy a szelepügy nincs hatással a vb-címért folyó csatára, így az a pályán dőlhet el – pedig saját főnöke, Davide Brivio is azt mondta, hogy amennyiben yamahás motoros lesz a világbajnok, annak sikerére árnyék vetül emiatt.

Emellett az is téma volt, hogy Vinales csak a bokszutcából rajtolhat a vasárnapi versenyen, miután a Yamaha kénytelen volt egy hatodik motorblokkot is csatasorba állítani (a szabályok öt blokk használatát engedik egy szezonon belül). Ennek kapcsán a Suzuki másik versenyzője, Alex Rins nyilatkozott úgy, hogy szerinte a spanyolnak nemcsak a mostani, hanem az összes hátralévő futamon a bokszból kellene indulnia, hiszen így csupán egy nagydíja „megy rá” a büntetésre, miközben a riválisoknál sokkal frissebb blokkal teljesítheti a további viadalokat.

Persze kis híján komolyabb gondjai is adódtak Vinales Valenciában, péntek este ugyanis kiderült, hogy az egyik mérnöke pozitív koronavírustesztet produkált, így felmerült, hogy a vb-tabellán 19 pontos hátránnyal harmadik helyen álló versenyzőnek is karanténba kell vonulnia. Végül ezt megúszta Vinales, ugyanis úgy ítélték meg, a motoros nem volt szoros kontaktban a szóban forgó mérnökkel, a Yamaha viszont nem teljesen: összesen öt szakember dőlt ki erre a hétvégére, közöttük a sportigazgató Massimo Meregalli is.

Ilyen előzmények után érkezett meg a mezőny a szombat délelőtti harmadik szabadedzésre, amely viszont a korábbi esőzések miatt ismét vizes pályán zajlott, így értelemszerűen meg sem tudták közelíteni a péntek délutáni eredményeket. Ezen az sem változtatott, hogy a tréning vége felé kisütött a Nap és megjelent néhány kanyarban a száraz ív. A legjobb kört Johann Zarco motorozta az Avintia Ducatival, jelentős különbséggel megelőzve Vinalest és Takaaki Nakagamit. A koronavírus-fertőzésből kigyógyulva visszatérő Valentino Rossi a nyolcadik időt érte el. Mir tizedik lett, fő üldözője, Quartararo viszont látványosan elégedetlen volt, és csupán 19. helyen zárt. Persze a Q2-be kerülést mindez nem befolyásolta: az összesített top 10 – Jack Miller, Aleix Espargaro, Franco Morbidelli, Nakagami, Pol Espargaro, Alex Rins, Brad Binder, Andrea Dovizioso, Quartararo, Mir – megegyezett a pénteki második gyakorlás eredményével.

A 3. szabadedzés végeredménye:

1. Johann ZARCO FRA Esponsorama Racing Ducati 1'40.007  
2. Maverick VIÑALES SPA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 1'40.743 0.736 / 0.736
3. Takaaki NAKAGAMI JPN LCR Honda IDEMITSU Honda 1'41.071 1.064 / 0.328
4. Francesco BAGNAIA ITA Pramac Racing Ducati 1'41.193 1.186 / 0.122
5. Cal CRUTCHLOW GBR LCR Honda CASTROL Honda 1'41.285 1.278 / 0.092
6. Miguel OLIVEIRA POR Red Bull KTM Tech 3 KTM 1'41.352 1.345 / 0.067
7. Alex MARQUEZ SPA Repsol Honda Team Honda 1'41.589 1.582 / 0.237
8. Valentino ROSSI ITA Monster Energy Yamaha MotoGP Yamaha 1'41.642 1.635 / 0.053
9. Alex RINS SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 1'41.779 1.772 / 0.137
10. Joan MIR SPA Team SUZUKI ECSTAR Suzuki 1'41.864 1.857 / 0.085
11. Stefan BRADL GER Repsol Honda Team Honda 1'41.884 1.877 / 0.020
12. Andrea DOVIZIOSO ITA Ducati Team Ducati 1'42.009 2.002 / 0.125
13. Lorenzo SAVADORI ITA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 1'42.301 2.294 / 0.292
14. Pol ESPARGARO SPA Red Bull KTM Factory Racing KTM 1'42.506 2.499 / 0.205
15. Tito RABAT SPA Esponsorama Racing Ducati 1'42.547 2.540 / 0.041
16. Danilo PETRUCCI ITA Ducati Team Ducati 1'42.824 2.817 / 0.277
17. Franco MORBIDELLI ITA Petronas Yamaha SRT Yamaha 1'42.831 2.824 / 0.007
18. Aleix ESPARGARO SPA Aprilia Racing Team Gresini Aprilia 1'42.957 2.950 / 0.126
19. Fabio QUARTARARO FRA Petronas Yamaha SRT Yamaha 1'43.234 3.227 / 0.277
20. Brad BINDER RSA Red Bull KTM Factory Racing KTM 1'43.534 3.527 / 0.300
  Jack MILLER AUS Pramac Racing Ducati    

A három szabadedzés összesített eredményei (az első tíz bejutott a Q2-be):

valencia-fp

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: