DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 20. péntek
Motor

Quartararo nem érti a guminyomást, Mir nem foglalkozik a vb-címmel

Szinte mindenki a Suzuki új vb-éllovasát tartja a fő esélyesnek, ő maga azonban lépésről lépésre halad. De mi volt Quartararo problémája Aragónban, és mit javasol Vinales a Yamahának?

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

A 2020-as MotoGP-szezon már eddig is hemzsegett a fordulatoktól, a vasárnapi Aragóniai Nagydíj után azonban újabb gellert kapott a világbajnoki címért folyó küzdelem. Fabio Quartararo a pole-pozícióból startolva még pontot sem szerzett, miközben Joan Mir újabb dobogójával átvette a vezetést tőle a vb-tabellán – Kenny Roberts Jr. 2000-es sikere óta először mondhatja el magáról egy suzukis, hogy az élen áll a királykategória összetettjében. Mir ráadásul úgy az első a pontversenyben, hogy hiába láthattunk idén már nyolc különböző győztest, ő nincs közöttük! Persze nem lenne példátlan, hogy valaki győzelem nélkül lesz világbajnok: 1999-ben Emilio Alzamora is így hódította el a címet az öt sikert is jegyző Marco Melandri elől a 125 köbcentis géposztályban.

quartararo-motogp-aragon-start-dppi



Az idei őrületet viszont nemcsak Mir vezetése mutatja a három győzelmet is szerző Quartararo előtt, hanem hogy a roppant hullámzóan teljesítő Maverick Vinales is csupán 12 pontra van honfitársától, míg Andrea Dovizioso úgy áll 15 egységnyi hátránnyal a negyedik pozícióban, hogy tulajdonképpen egyetlen futamon, az általa megnyert Osztrák Nagydíjon tűnt egyedül versenyképesnek az új szerkezetű hátsó abroncsokkal szemlátomást kibékülni képtelen Ducatin. S ha mindez nem lenne elég, az a Takaaki Nakagami az ötödik a vb-ben, aki nemhogy győzelmet, de dobogót sem tud még felmutatni ebben az idényben – viszont a formába lendülő Alex Marquez mellett ő az egyetlen, aki minden futamon célba ért, s abban pedig végképp kiemelkedő a teljesítménye, hogy egyedüliként ezt minden alkalommal az első tíz között tette meg!

Persze az LCR-nél egy 2019-es Hondán ülő Nakagamit azért így is túlzás lenne közvetlen vb-aspiránsnak tekinteni, az első négy helyezett között viszont valóban roppant izgalmas hajrá várható négy fordulóval a zárás előtt. De vajon mi történt Quartararóval, aki az első körök után folyamatosan hátracsúszva csupán 18. lett? A Petronas SRT franciája szerint az első guminyomással történt valami rendellenes – minderről a Motorsport.com hasábjain beszélt:

quartararo-motogp-2-aragon-dppi

„Nagyon küszködtem, pedig jó formában voltunk egy nagyszerű eredményhez, ezért rá kell jönnünk, miért szabadult el teljesen az első guminyomás, teljesen eltért a normálistól. Nagyon furcsa, mert megvolt a tempónk ahhoz, hogy harcoljunk – ha nem is a győzelemért vagy a dobogóért, de az első öt-hat helyért. Remek is lett volna, de az első guminyomás teljesen kicsúszott az irányításunk alól, és nem tudjuk, miért. Én úgy látom, hogy jól választottunk, az első három kör tökéletes volt. Nagyszerűen éreztem magam, minden rendben volt, a harmadik körtől viszont már jóval magasabb volt a nyomás a megszokottnál. El lehet képzelni, hogy úgy, hogy még 20 kör hátra volt a futamból, mennyire magas lehetett a verseny közepén: teljesen elszállt, és sosem motoroztunk még ilyen körülmények között. Nem tudtak fékezni, nem tudtam kanyarodni, nem tudtam bedönteni a motort, ezért szaladtam sokszor szélesre és nem tudtam megfékezni a motort.”

Quartararo hangsúlyozta: a szabadedzéseken bemutatott két bukása és a második esést követő csípőfájdalmai nem játszottak szerepet a vasárnapi visszaesésében. A borzalmas eredmény egyébként nem vette kedvét a vb-tabellán második helyre hátracsúszó motorosnak, aki szerint igenis fel tudják venni a kesztyűt a Suzuki ellen: „Úgy tűnik, a Suzuki nagyon gyors, de szerintem fel tudjuk venni velük a harcot. Aragónban talán nehéz ez, de utána Valencia következik, ahol általában gyorsak vagyunk. A múlt novemberi teszten az új gumikon nagyon gyorsak voltunk, szóval szerintem harcolni tudunk ellenük, de nagyon okosnak kell lennünk. A következő futam nagyon fontos lesz, hogy ne veszítsünk további pontokat, sőt inkább nyerjünk, de úgy érzem, fel tudjuk venni velük a versenyt. Végső soron csak hat pont a különbség pillanatnyilag.”

mir-aragon-dppi

Mindeközben az összetettbeli vezetést magához ragadó Mir kiemelte: hiába tartják sokan favoritnak, neki még mindig az első MotoGP-s győzelem megszerzése a célja. „Tény, hogy komoly kiegyensúlyozottságot mutatunk. Talán ez a legnehezebb ebben a bajnokságban, hogy folyamatosan dobogón legyünk, még amikor némi problémánk is van. Akkor sem könnyű, de legalábbis könnyebb, amikor a motor tökéletesen megy. De a legfontosabb, hogy amikor küszködünk, akkor is jó eredményeket, dobogókat érjünk el, és ezért vagyok most én az éllovas. Ez volt a kulcs az összes versenyen. Meg persze az, ahogy hozzáállok a bajnoksághoz: futamról futamra haladok, nem foglalkozom a bajnoksággal. Persze versenyről versenyre egyre jobban foglalkozom vele, e talán nem annyira, mint a többiek, ők jobban akarják a címet. Én is ugyanannyira akarom, de tudom, hogy amire én vágyom, az a győzelem. Ezért nem is változtatok a hozzáállásomon. Megpróbálom megszerezni a győzelmet, aztán attól függően, lesz-e elég pontelőnyöm, elkezdek foglalkozni a bajnoksággal” – fogalmazott a spanyol, hozzátéve, hogy szerinte hiba lenne, ha csak a jelenlegi minimális pontelőnye megvédésére koncentrálna a következő futamokon.

vinales-aragon-dppi

A pontversenyben Vinales a harmadik, akinek most kivételesen jól sikerült a startja – emiatt tapsot is kért a vasárnap délutáni sajtóértekezletén résztvevő újságíróktól –, aztán viszont ő is lecsúszott a dobogóról. A negyedik helye persze így sem rossz, főleg Quartararo nullázásához képest: „Amíg Quartararo volt mögöttem, mindent az irányításom alatt tartottam, de amikor Rins megelőzött, nem tudtam mit tenni. Ma kihoztuk magunkból a legtöbbet, a Suzukinak és a Hondának jobb volt a tapadása. Jól rajtoltam, remekül sikerült az első kör, de négy-öt kör után nem tudtam tartani a tempót. Rettenetesen elkoptak a gumik, főleg a bal szélükön, nem számítottam erre. Túl gyors volt a kopás, talán valamit elrontottunk a nyomással, talán túl magas volt.”

„Nem változtattunk sokat a motoron, mert amikor azzal próbálkozunk, mindig csak kavarodást idézünk elő. Nem tudom, mi történt Fabióval, de ez a helyzet nem új a Yamaha számára. Többet kell dolgoznunk a motor elejével, hogy javítsunk a kanyarbejárati tempón. Be kell fejeznünk azt, hogy a gyengeségeink javítására koncentrálunk, ehelyett inkább az erősségeink csiszolására kellene” – vélekedett a spanyol versenyző.

dovizioso-aragon-dppi

A csupán 15 pontos hátrányban lévő Doviziosónak a vasárnapja valamelyest jobban alakult, mint a szombatja, amikor még a Q1-ből sem jutott tovább: ezért egyébként csapattársára, Danilo Petruccira is kifakadt, mivel a Francia GP győztese az ő szélárnyékát használva végzett az élen az időmérő első fázisában. Ezt „nem túl okos megmozdulásnak” nevezte a ducatis, aki a gyári csapathoz érkezésekor rengeteget segített Petruccinak fejlődni, mindenesetre vasárnap végül ennek és a hetedik helyezésének ellenére is közeledni tudott az aktuális vb-éllovashoz – az pedig nem érte váratlanul Doviziosót, hogy immár Mir az:

„Már Le Mans előtt is úgy gondoltam, hogy Mir a legerősebb, mert mindenkinél konstansabb. Igen, Quartararo több versenyt is nyert, ami fontos is, de ha megnézzük az összes futamot, a Suzuki mindig odaér a végére, s ez a legfontosabb, ha pontokat akarsz szerezni a bajnokságban. Úgy vélem, nagyon nehéz lesz ellenük harcolni, de ami Quartararóval történt, az is csak megerősíti azt, hogy minden héten bármi történhet. Én a 13. helyről indultam, mégis még életben vagyok a bajnokságban. Ennek örülnünk kell, de a jövő héten többre lesz szükségünk” – fogalmazott az előző három évben vb-ezüstérmes versenyző. Dovizioso elmondta: a vasárnap délutáni valamelyest melegebb időben nem biztos, hogy jó választás volt a közepes hátsó gumi a lágy helyett, de szerinte az elrontott időmérő és a rossz abroncsválasztás nélkül is legfeljebb ötödik lehetett volna a Motorland Aragónon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: