DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Espargaro a leggyorsabb Portimaóban, Lorenzo tavalyi Yamahán

A tesztcsapatok MotoGP-motorokkal, a „rendes” mezőny utcai gépekkel ismerkedett a szezonzáró vadonatúj helyszínén. A legnagyobb figyelmet az kapta, hogy Lorenzo megint csak 2019-es Yamahával körözött.

Imádod a MotoGP-t, nem szeretnél lemaradni egyetlen motoros hírünkről és extra információinkról sem? Akkor csatlakozz a Formula MotoGP csoportunkhoz IDE KATTINTVA!

Bár az összes Európán kívüli és még néhány európai futamot is törölni kellett a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárából a koronavírus-járvány okán, egy új helyszín így is bekerült: a portimaói Algarve International Circuit. A motorsportkedvelők számára nem ismeretlen a pálya, hiszen a Superbike-vb rendszeresen ellátogat oda, idén viszont első ízben a MotoGP (és egyébként a Formula-1) versenyzői is összecsapnak rajta, ráadásul a portugál létesítmény a szezonzárónak ad otthont november 22-én.

portimao-3-motogp-rossi



Annak érdekében, hogy a mezőny ismerkedhessen az új helyszínnel, kétnapos „tesztet” rendeznek ma és holnap Portimaóban: a teszt szót azért tettük idézőjelbe, mert jóformán inkább csak ismerkedésről van szó, nem pedig konkrét tesztről. Sőt, az állandó versenyzők csak utcai specifikációjú Superbike-gépekkel körözhettek szerdán a helyszínen (csütörtökön már Le Mans-ban lesz jelenésük, hiszen a hétvégén jön a Francia Nagydíj), így csupán a tesztcsapatok és tesztmotorosok gurultak ténylegesen MotoGP-gépekkel az aszfaltra.

portimao-2-motogp-lorenzo

A legnagyobb figyelmet kétségkívül Jorge Lorenzo kapta, hiszen a februári sepangi teszt óta első ízben ülhetett fel a Yamahára. Korábban még Valentino Rossi és Fabio Quartararo is kritizálta a japán gyárt amiatt, hogy nem aknázzák ki az abban rejlő lehetőségeket, hogy megszerezték tesztmotorosnak az ötszörös világbajnokot, a portugál bevetés előtt viszont maga a spanyol fogalmazott úgy, hogy nem érzi úgy, hogy „elpazarolnák” őt és a tehetségét a hangvillások, csupán a pandémia miatt kialakult helyzet nem tette lehetővé, hogy többet teszteljen.

Mindenesetre az is szemöldökhúzásra adott okot, hogy Lorenzo – az említett maláj teszthez hasonlóan – ezúttal sem a 2020-as, hanem csupán a 2019-es Yamahára ülhetett fel: a japánok indoklása szerint nem volt elég idejük felkészíteni egy idei versenygépet a visszavonult klasszis számára – noha Lorenzo szerint korábban még arról volt szó, hogy Portimaóban az aktuális motort kapja majd meg.

A körözés persze így sem volt felesleges sem Lorenzo, sem a többiek számára, hiszen a legtöbben a gumikkal és a váltó-áttételezéssel foglalatoskodtak. A legjobb időt 1:40,170-es körrel Aleix Espargaro érte el az Apriliával (mivel a noale-iak kedvezményezett gyártónak számítanak, tőlük a hivatalos versenyzők is MotoGP-motorral gyakorolhattak), közel egy másodperccel megelőzve márkatársát, Bradley Smitht. Viszonyításképp: ez az 1:40,170-es idő két tizeddel jobb, mint Jonathan Rea WSBK-s rekordja. A Honda munkáját Stefan Bradl, a Ducatiét Michele Pirro, a KTM-ét Dani Pedrosa, a Suzukiét Sylvain Guintoli segítette. Az első benyomások alapján egyébként a legtöbben úgy tartják, hogy a kifejezetten jó tapadású pálya a Yamahának kedvezhet, a Ducati viszont küszködhet majd.

A „rendes” mezőnyből is igen sokan tiszteletüket tették Portugáliában (konkrétan Maverick Vinales, Valentino Rossi, Andrea Dovizioso, Danilo Petrucci, Jack Miller, Francesco Bagnaia, Johann Zarco, Tito Rabat, Takaaki Nakagami, Alex Marquez, Brad Binder, Pol Espargaro, Miguel Oliveira, Alex Rins és Joan Mir szerepelt a kiadott nevezési listán), ám a legtöbbjük utcai gépére nem szereltek fel időmérő-transzpondert. Ők persze ezzel be is fejezték az ismerkedést, a tesztgárdák viszont csütörtökre is a helyszínen maradnak (Aleix Espargarót és Smith feladatait Lorenzo Savadori veszi át az Apriliánál).

portimao-4-motogp-pedrosa

A délelőtti időeredmények:

1. Aleix Espargaro ITA Aprilia Gresini (RS-GP) 1'40.880s
2. Michele Pirro ITA Ducati Tesztmotoros (GP20) +0.774s
3. Bradley Smith GBR Aprilia Gresini (RS-GP) +1.172s
4. Stefan Bradl GER Honda Tesztmotoros (RC213V) +1.389s
5. Sylvain Guintoli FRA Suzuki Tesztmotoros (GSX-RR) +1.474s
6. Dani Pedrosa SPA KTM Tesztmotoros (RC16) +1.898s
7. Miguel Oliveira POR Red Bull KTM Tech3 (utcai motor) +3.882s
8. Jorge Lorenzo SPA Yamaha Tesztmotoros (YZR-M1) +5.308s
9. Brad Binder RSA Red Bull KTM (utcai motor) +6.150s

A délutáni időeredmények:

1. Aleix Espargaro ITA Aprilia Gresini (RS-GP) 1'40.170s
2. Bradley Smith GBR Aprilia Gresini (RS-GP) +0.952s
3. Stefan Bradl GER Honda Tesztmotoros (RC213V) +1.556s
4. Michele Pirro ITA Ducati Tesztmotoros (GP20) +2.019s
5. Dani Pedrosa SPA KTM Tesztmotoros (RC16) +2.119s
6. Sylvain Guintoli FRA Suzuki Tesztmotoros (GSX-RR) +2.166s
7. Maverick Vinales SPA Monster Yamaha (utcai motor) +3.529s
8. Miguel Oliveira POR Red Bull KTM Tech3 (utcai motor) +4.530s
9. Brad Binder RSA Red Bull KTM (utcai motor) +4.650s
10. Jorge Lorenzo SPA Yamaha Tesztmotoros (YZR-M1) +4.740s
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: