DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
08:55

Oscar Piastrinál első szárnyat cserélt közben a McLaren, az ausztrál már egy új verziót vitt ki a pályára. 

Az első tesztnap eredménye:

Lejárt az idő, nyolc és fél óra után befejeződött a 2023-as szezon első tesztnapja – a címvédő bajnokkal az első helyen Fernando Alonso előtt.

Leclerc Ferrariján szokatlan toldalék tűnt fel: merevítők kötik össze az első szárnyat az orrkúp hátsó részével. Ez a tesztelés lényege, ilyenkor mindent szabad.

Az utolsó 8 percre feloldották a VSC-tesztfázist, kíváncsiak vagyunk, lesz-e javulás ebben a kis időben. Verstappen mindenesetre egy gyors kerékcseregyakorlásra hajtott a bokszba.

Akárcsak a délelőtti etap vége felé, ismét beiktattak egy virtuális biztonsági autós tesztet – az autók a szabályokat betartva lassan csordogálnak a pályán.

Lando Norris is javított, a fiatal brit az ötödik, még egy pozícióval hátratolva Hamiltont. Ahhoz képest, hogy milyen döcögősen indult Norris és Alonso délutánja, senki sem gondolta volna, hogy ilyen elöl állnak a végén.

150. körét teljesítette Max Verstappen – megtett távban és köridőben is a Red Bull vezet.

Valtteri Bottas különleges sisakkal készült a tesztre:

Leclerc is javított, a negyedik helyen, csapattársa mögött, így Hamilton ötödik pozícióba szorult. Gyaníthatóan vannak még a mezőnyben, akik az utolsó háromnegyed órára tartogattak egy-egy tempós próbálkozást.

Hoppá, Alonso ugrott előre egy nagyot: a spanyol a második helyen, csupán 29 ezredre Verstappen mögött, legjobb utolsó szektorral!

Norris és Sargeant is felkapaszkodtak a lista hátsó részéről a top 10-be.

Egyetlen óra maradt a tesztnapból: a délután fontos eseményei közé tartozik, hogy Verstappen egy tizeddel megjavította délelőtti idejét, Hamilton a harmadik helyre lépett, kezdeti problémái után pedig Alonso a hatodik pozícióig kapaszkodott fel.

Christian Horner friss megszólalása Max Verstappenről: „Mikor kiszállt, röviden beszéltem vele ebédidőben. Már a részletekbe is belement, ami általában jó jel. Azt jelenti, nincsenek alapvető bajok az autóval. Most ki kell ismerni, jövő héten pedig meglátjuk, mennyire versenyképes.”

Úgy néz ki, a címvédő istálló beletalált az új autóval is…

Nem maradnak el az ilyen felvételek sem: W14 a naplementében.

A legidősebb F1-es világbajnok, Jackie Stewart is felbukkant a bahreini paddockban. Így ritkán látjuk őt: baseballsapkában és egykori csapata, a Tyrrell nevét viselő pólóban.

A nap lement Szahírban, villanyfényben folytatódik a teszt – még 80 perc van hátra a mai napból.

Tavaly Bahreinben az első nap legjobb köre 1:33,902 volt – a teszt legjobbja viszont 1:31,720.

A teszt eddigi legjobb köre az eddigi leggyorsabbtól: egy tizedet lefaragva Verstappen 1:32,837-es kört teljesített a C3 abroncson.

Hamilton tovább gyorsul, a harmadik helyre lépett fel a délután legjobb köridejével, 0,549 másodpercre Verstappentől.

A McLaren-bokszban zajló munka egy kicsit távolabbról:

A dolgok a McLarennél sem mennek zökkenőmentesen. Az autó első kerekénél folyik a munka, rengeteg ragasztószalag került fel a területre, melyet hősugárzókkal melegítenek. Norris csak 5 körnél jár, ezzel Alonso mögé az utolsó helyre került ebben a tekintetben.

Az Aston Martin tájékoztatása szerint Alonso kimaradásának oka a padlólemez sérülése volt. A spanyol azóta 8 körnél tart.

A célegyenes végén pattognak az autók, de az Autosport szaklap rámutat, hogy ez nem a versenygépek, hanem a pálya jellegzetességéből fakad: azon a pályaszakaszon található egy nagy bukkanó, amely megzavarja az egyensúlyt.

Közben az eredménylista is kezd formálódni, Hamilton Russell elé az ötödik helyre lépett, Leclerc a hetedik a délutáni műszak szereplői közül.

Az Aston Martin eközben csupán 45-nél – Alonso problémája viszont elhárult, a spanyol újra a pályán!

A Red Bull első csapatként átlépte a 100 kört. Igaz, segítette őket, hogy az autót nem kellett átállítani másik versenyzőre, így Verstappen gurult ki leghamarabb az ebédszünet után: de az RB19 megbízható versenygépnek tűnik, már az első pillanattól. A Williams 95, a Ferrari 93 körnél tart eközben – tehát nem nagy a differencia.

A korábbi F1-es Jolyon Palmer a 4-es kanyarban figyeli az autókat. Arról számolt be, hogy az autók nem igazán pattognak a kanyar előtti hosszú egyenesben. Ugyanakkor Hamilton sokkal jobban küzdött befordulásnál a Mercedesszel, mint Verstappen a Red Bull-lal.

Három órával a tesztnap vége előtt egyelőre nem keverednek az eredménylistán a délelőtt és délután vezető versenyzők – a frissen autóba ülő pilóták közül a legjobb, Charles Leclerc a 11. helyen áll. A helyzet most:

Alonso neve mellett a két kör száma továbbra sem nőtt – sok minden a spanyol arcára van írva.

Az új Red Bull RB19-ről, amelyet csak ma látott először a nyilvánosság, technikai elemzésünket ajánljuk. A legnagyobb átalakulás az oldaldoboznál és a versenygép súlyában történt.

Verstappen délután is gyors, néhány lila miniszektort teljesített 1:33,237-es körében, amely csak negyed másodperccel marad el a nap eddigi legjobbjától.

Ha már Aston Martin, a déli sajtótájékoztatón szóba került Lance Stroll visszatérése. „Még nem tudjuk” – felelte Felipe Drugovich arra a kérdésre a Formula.hu jelenlétében, hogy jövő hétvégén versenyen is autóba kell-e majd ülnie. „Tulajdonképpen napról napra vizsgálják a helyzetet, szóval én sem tudom, mi fog történni.”

Stroll sérüléséről Mike Krack nem nagyon akart részleteket elárulni: „A keze, a csuklója sérült meg, de nem akarok részletekbe bocsátkozni a privát szférája miatt.”

A sztoriról bővebben itt olvashattok.

45 perc után az újonnan autóba ülők mindegyike járt már a pályán és mért kört is csak ketten nem futottak: Logan Sargeant és Fernando Alonso. A spanyol két installációs kör után kiszállt, a délután sem indul jól az Aston Martin számára.

Ocon mellett két újonc is megteszi első hivatalos 2023-as tesztkörét, Sargeant és De Vries. Utóbbi az eredménylista 11. helyére is fellép, igaz, egy hat másodperccel lassabb eredménnyel.

Csak emelgetnünk kellett Verstappent: az egyetlen versenyző, aki délelőtt is vezetett, az első a pályán délután.

Közel negyedóra elteltével még senki sincs a pályán – túlzás, hogy az ebédszünetet hosszabbították meg a csapatok, de még az összes garázsban babrálnak az autókon. Addig mutatjuk, mit mondott Sergio Perez a sajtótájékoztatón az általa és csapattársa által preferált autóról:

„Szerintem nem sok pilóta kedveli az alulkormányzott az autót, csak nagyon kevesen. Én a magam részéről azt mondom, hogy a különbség annyi, hogy Max képes egy instabilabb hátsó tengellyel is megbirkózni hozzám képest. Mindketten azt szeretjük, ha az autó eleje jól befordul, a különbség az, hogy mennyire tud stabil lenni a hátsó tengely, és Max könnyen elbír egy instabilabbal is” – mondta Perez a Formula.hu részvételével zajló sajtótájékoztatón.

13:15-től kezdődik a tesztnap második 4 óra 15 perces fele. Kilenc új versenyző ül autóba a csapatoknál, mutatjuk a délutáni felállást:

Red Bull

Verstappen

Ferrari

Leclerc

Mercedes

Hamilton

Alpine

 Ocon

McLaren

Norris

Alfa Romeo

Bottas

Aston Martin

Alonso

Haas

Magnussen

AlphaTauri

De Vries

Williams

Sargeant

 

Most intették le az első idei tesztnap első felét, így állunk most - egy óra múlva jön a folytatás, addig meghallgatjuk, hogy mit mondanak a résztvevők a sajtótájékoztatón, beszámolunk róla, 13:15-től pedig folytatjuk élő eseménykövetésünket!

A VSC után már csak Druvogich és Zhou van a pályán, nagyjából itt ér véget a nap első fele. 

Most éppen az FIA is tesztel: bedobták a virtuális biztonsági autót, hogy csekkolják a procedúrát. 

Még 15 perc ebédig, kissé elcsendesedtek a dolgok Bahreinben az utóbbi időben, bár most is kint van a pályán hat versenyző, de nagyon az átlagtempó és a tesztkilométer számít, probléma pedig szinte egész délelőtt nem merült fel. 

Van, aki szerint az éppen nem autóban ülő pilóták mémalapanyagokat gyártanak jelenleg...

 

Verseny van! 

Albon eléri a 70 megtett kört, Sainz, Russell és Verstappen 62-64-nél tart, a többiek 60 alatt vannak még.

Drugovich, Tsunoda és Piastri marad el egyelőre jelentősen, de a 100 nekik is tartható lehet a nap végéig. 

Russell lepróbálta, hogy milyen követni egy másik autót, egy körön keresztül haladt Gasly nyomában, mire végre megelőzte. 

Jó lesz az RB19-es, de nem számít olyan domináns diadalmenetre dr. Helmut Marko, mint 2022-ben. Szerinte a Mercedes a fő ellenfelük, de a Ferrari is erősebb lesz.

Részletek: https://formula.hu/f1/2023/02/23/marko-a-mercedes-a-fo-ellenfelunk-a-ferrari-is-erosebb-lesz

 

Verstappen bemegy 1:33 alá, 1:32,9-cel átveszi a vezetést, három tizedet ad Sainznak.

Azt egyébként elmondhatjuk, hogy csak az Astonnál volt technikai gond, és a tempót tekintve is egyben van a mezőny: a hasonló mennyiségű munkához hasonló sebesség társul egyelőre, a top négy fél másodpercen belül van egymáshoz képest, a top kilenc pedig 1,6 másodpercen belül. Nos, Drugovich és az Aston egy kicsit kilóg egyelőre.

Na jó, Alonso már kevésbé türelmes 

 

Lewis Hamilton türelmesen várja, hogy átvehesse a Mercedest Russelltől.

Ezt délután megteheti, mert minden csapat pilótát cserél ebéd után, kivéve a Red Bullt, ahol az első másfél nap egyben Verstappené, majd a második másfél nap Perezé.

A két etap közötti csapatfőnöki sajtótájékoztatón részt vesz majd Fred Vasseur, Christian Horner és Toto Wolff is.

A Formula.hu is képviselteti magát Mészáros Sándor kollégánk jóvoltából, hozzuk majd az információkat, és hogy mi hangzik el ezen a beszélgetésen!

Egy óra van hátra az első tesztnap első feléből, mielőtt ebédszünetre vonul a mezőny. 

Alex Albon 57, Verstappen 54, Sainz 51 körnél tart, Russell is elérte az 50-et, 40 felett pedig még Zhou tart. 

Gasly sisakja is pattog most kicsit az Alpine-ban az egyenesek vége felé...

A pilóták hosszabb etapokat teljesítenek, majd a garázsba való visszatéréskor egyrészt átbeszélik a mérnökökkel a tapasztalatokat, másrészt átállítják az autót, és teljesen más beállításokkal térnek vissza.

Egyelőre az Aston kezdeti megállását leszámítva nem mutatkozott technikai probléma, mindenki futhatja a maga programját.

A Red Bull autója sem annyira kényelmes így a nap előrehaladtával, legalábbis szemre. A hátsó szárny rengeteget mozog, és ha nem is pattog az RB19, de elég feszes, és közel áll hozzá...

Jelentős a különbség...

Egyre rosszabb a Ferrari pattogása, lehet, hogy módosítottak a beállításokon. A kanyarok bejáratánál is pattog még az autó, jön is belőle 1-2 hiba.

Ismét jönnek a hibák, Sainz is kiszélesít egy kanyart a szél miatt és Verstappen is méterekkel elvét egy csúcspontot. A Red Bull nem pattog, de szintén elég feszesnek tűnik.

A mostani visszajátszások szerint a Ferrarinál azért némi delfinezés mégis tapasztalható. Nem súlyos, nem veszélyes, de kicsit azért dobálja magát az autó.

Pierre Gaslyt még szoknunk kell ezekben a színekben.

Az elmúlt időszakban egyébként nem javulnak a köridők, még az eddigiekhez képest is kimértebb tempót diktálnak a csapatok, és a minél több megtett kör, a minél több kipróbált dolog uralja a munkát.

Ahogy az egy teszten normális.

Vasseur figyeli az eseményeket. Ha lemaradtatok volna, itt van a nap egyik legfontosabb híre: lecserélte a Ferrari (versenyhétvégés) stratégiai vezetőjét! https://formula.hu/f1/2023/02/23/uj-strategiai-vezetot-nevezett-ki-a-ferrari

 

Carlos Sainz és Fred Vasseur a Ferrari garázsában beszélik át az eddigi tapasztalatokat, a spanyol autóján dolgoznak a szerelők, alkatrészt cserélnek, így a körszámok terén már Verstappen áll az élen.

Videón az új McLaren és Oscar Piastri:

 

A Ferrari a hírek szerint szeretné majd megoldani azt a behorpadást, amit a nap korai részében láttunk az orrkúpon: nem szándékos, nem tervezett, az elem kibírta a szükséges töréstesztet, de a további kérdések elkerülése végett szeretné megszüntetni ezt a jelenséget.

Az Auto Motor und Sport információi szerint a Russell kormányán látott kábelek egy plusz szenzorhoz vannak bekötve, ami a vibrációt méri. 

Eddig nincsenek nagy különbségek a körszámokban sem. Sainz már elérte a 40-et, Verstappen 38-nál, Albon 36-nál tart, de Russell, Hülkenberg és Gasly is átlépte a 30-at, sőt a technikai hiba miatt később kezdő Drugovich is elérte már a 16-ot.

Itt még a Mercedes kormányának kábelezése is jól látszik:

Adrian Newey szerint az Aston Martin is komoly csapat, akár ellenfél is lehet a Red Bull számára idén. 

Nos, az első tesztnap első órájában egy fél kört sem tudtak megtenni. Innen szép visszajönni! Most már Drugovich autózik egyébként, összerakták az AMR23-ast.

A köridők lényegtelenségéről már írtunk, de egy dolgot azért jegyezzünk fel: tavaly 1:33,9 volt az első nap legjobb körideje Bahreinben, akkor Pierre Gasly futotta meg. Most két óra után 1:33,2-vel áll az élen Sainz.

A pole-kör mondjuk 1:30,5 volt, de azt még ennyire sem érdemes nézni egy teszten.

Mick Schumacher a garázsban figyeli, hogy mire megy a W14-essel George Russell. Schumacher nem vezetheti a Mercedest a teszten, mert az összesen rendelkezésre álló három nap alatt ilyenre nincs lehetőség: muszáj, hogy a két éles pilóta gyűjtsön tapasztalatokat.

Hoztunk egy fotóválogatást a mai reggelről, itt megtekinthető: https://formula.hu/galeria/mozgasban-az-uj-f1-es-autok#95159

 

Információ a helyszínről: a Ferrari állítólag azt mondja, hogy a korábban látott orrbehorpadás nem volt szándékos. 

Egyelőre azt is érdemes figyelni, hogy bizonyos autók milyen keménynek tűnnek, már ami a futóművet illeti. Az Alpine és a Haas is elég feszesre hangolt egyelőre, de a többieknél is látni erre utaló jeleket.

Az viszont érdekes, hogy pattogást, delfinezést nem látni, úgy fest, hogy ezt végleg sikerült száműzniük a csapatoknak és az új szabálynak.

Egyrészt nagyon szép az Alfa, másrészt ilyen elfékezésből látni elég sokat eddig. 

Közben viszont melegszik az idő és a pálya, ez már csak abból is látszik, hogy a szerelők és csapattagok kezdenek árnyékba húzódni.

"A nap első felében Yukival azt nézzük meg, hogy a pályán nyert adataink egyeznek-e azzal, mint amiket a szimulátorban láttunk" - mondta nemrég a Formula.hu jelenlétében Jody Eggington, az AlphaTauri technikai igazgatója.

Sainz, Verstappen, Albon és Zhou is 1:33-as körnél jár, úgy néz ki, hogy most egyelőre ezzel a programmal ennyit lehet hozni ezen a pályán.

Így mozog Verstappen Red Bullja és Sainz Ferrarija:

 

A Red Bull az autó megváltoztatott részét szórta meg festékkel:

A tíz délelőtti versenyzőnől Drugovich mellett Piastrinak sincs még mért ideje, ami érdekes, hiszen ő azért köröz. Most ismét Verstappen vezet, de Russell és Tsunoda mellett is inkább csak egy beírt köridő van, mint valós, érdemi kör.

Albon 1:33,6-tal az élen! Ilyen is kell...

Leszakadt egy elem a Haasról, Hülkenberg túl durván küldte át az autót egy kerékvetőn. 

Közben Albon Williamsét félig McLarenre festette a csapat:

Rövid videón a jelenség.

 

Érdekes jelenséget figyelhetünk meg a Ferrarinál: az autó orra nagy tempónál mintha deformálódna. Érdemes lesz ezt külön is nézni a folytatásban.

 

Piastri is megejt egy nagyobb elfékezést, egyelőre az alacsony tapadás és a keményebb gumik (ezeket nyúzzák főleg) miatt sok az ilyen jellegű hiba. Közben Hülkenberg a második!

Szóval jelenleg ez a leggyorsabb autó! Egy óra teszt után. 

Közben a nap során először nem Verstappen áll a táblázat élén: Sainz 1:33-as körrel átveszi a vezetést a Ferrarival.

Ez pedig nagyon beszédes kép: mindenki próbálja megfigyelni az új Red Bullt...

Eddig Verstappen, Gasly, Russell és Tsunoda jutott egyébként tíz megtett kör fölé. 

Egy kicsit egyébként mintha tolná az orrát a Red Bull a kanyarok közepén, amikor Verstappen próbál vele valamelyest sietni, de a tapadás most nagyon alacsony a pályán.

Verstappen is belebotlik kicsit az egyes kanyarba, ő a pálya széléről hozza vissza a Red Bullt. Kis hiba, nem hiba, most még legalábbis biztosan nem!

Csak hogy mennyire nem kell komolyan venni ilyenkor a köridőket: tavaly az első tesztnapon Lando Norris volt a leggyorsabb a McLarennel, ami után nagyon sokat azt fejtegették, hogy végre megérkezett a topcsapatok szintjére és győzelemre esélyes lehet a wokingi alakulat. Aztán ötödik lett a konstruktőri pontversenyben.

Az új autók...

 

A visszatérő Nico Hülkenberg elfékezi az egyes kanyart, de pályán marad, nem gyűri meg a Haast.

Pierre Gasly az első köre után úgy értékelt, hogy "az autó erősnek érződik." Közben pedig már újrakezdődött a munka!

Sikerült eltakarítani az Astont, mindjárt nyit a bokszutca, és megint Russell áll oda elsőként. Nagyon lelkes a Mercedes fiatalja!

A leállás előtt egyébként Yuki Tsunoda is nagy lendülettel dolgozott és vitte magával a tv-antennákat...

A megállt Aston:

A humoros kommentek már érkeznek is Fernando Alonso újabb remek igazolásáról...

Na, ez nem tartott sokáig: tíz perc elteltével piros zászló! Az éppen csak kigurult Drugovich leparkolta az Aston Martin a pálya szélén és ki is szállt belőle. Nincs füst vagy hasonló egyértelmű jel, de még az installációs kör során megállt az AMR23-as.

Egyelőre egyébként leginkább csak installációs köröket láttunk az első tíz percben, George Russell viszont nem vacakol, már öt kört tett meg a Mercedesszel.

Felipe Drugovich is kigördül a pályára Lance Stroll Aston Martinjával, így mind a tíz autó kimerészkedett már az aszfaltcsíkra!

Elkezdődött a körözés, jönnek az autók, egyelőre Max Verstappen áll az élen Carlos Sainz és George Russell előtt, de ezt annyira zárójelben írjuk csak, amennyire lehet: a köridők annyira sokadlagosak jelenleg, hogy csak érdekességként jegyezhetjük fel.

Még öt perc és nem lesz ilyen csendes a pálya...

Alonso mosolygósan érkezett meg az Aston Martin szerelésében:

Csak egy gyors megerősítés: sem eső, sem más probléma nem várható Bahreinben a három nap során, már ami az időjárást illeti, napos, tiszta időben gyakorolhatnak a csapatok. 

Albert Fabrega képei a Mercedesről:

 

A Red Bull padlólemeze egyelőre elég érdekesnek tűnik:

A hivatalos fotózás már megtörtént:

És már jönnek is az első képek a helyszínről az új autókról, íme például a Red Bull, amelyet eddig nem igazán láthattunk: 

 

A mai nap felállása, míg a teljes hét pilótabeosztása itt elérhető: https://formula.hu/f1/2023/02/22/ki-mikor-ul-autoba-a-bahreini-f1-es-teszten

  Csütörtök    
Red Bull Verstappen    
Ferrari Sainz / Leclerc    
Mercedes Russell / Hamilton    
Alpine Gasly / Ocon    
McLaren Piastri / Norris    
Alfa Romeo Zhou / Bottas    
Aston Martin Drugovich / Alonso    
Haas Hülkenberg / Magnussen    
AlphaTauri Tsunoda / De Vries    
Williams Albon / Sargeant

A mai lesz az első a három bahreini tesztnap közül, 8:00-kor nyit a bokszutca, majd egy egyórás ebédszünettel egészen 17:30-ig tart majd a munka. 

Köszöntjük kedves olvasóinkat az idei első szöveges élő közvetítésünkben: ez azt jelenti, hogy kezdődik a szezon!