Röff!
No rest when the pig is around! #LEMANS24 #WEC @PorscheRaces pic.twitter.com/LcuMg1OAQN
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Ezekkel a képekkel búcsúzunk, Gobodics Tamás kollégám nevében is nagyon köszönöm a több mint egy napon át tartó kitartó figyelmet mindenkinek! Tartsatok velünk a hétvégi Francia Nagydíj közvetítésén is, ami pedig a Le Mans-t illeti:
Jövőre, veletek, ugyanitt!
Bliss@Toyota_Hybrid @alo_oficial @Sebastien_buemi @kazuki_info #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/vA5MFehUhF
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Ez az öröm... Elképesztő feszültségek szakadtak ki a Toyotából.
WHAOUH ! @alo_oficial @kazuki_info et @Sebastien_buemi win the @24hoursoflemans in front of 256 500 spectators ! #LEMANS24 #WEC #MAGIC pic.twitter.com/0K1fBcvkmU
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
2015 után újra aktív F1-es pilóta és újra újoncgyőztes Fernando Alonso személyében. F1-es világbajnok viszont több mint 45 éve nem győzött Le Mans-ban - most igen.
Sorra érkeznek a gratulációk Twitteren, most épp Carlos Sainz, akinek Alonso gyerekkorában példaképe volt, ma pedig már riválisa az F1-ben:
Grande @alo_oficial !! Enhorabuena!! Mucho mérito! Enhorabuena tambien a todo el equipo @Toyota_Hybrid . #NeverGiveUp
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) 2018. június 17.
A #8-AS TOYOTA MEGNYERI A 86. LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYT! A GYŐZTESEK: FERNANDO ALONSO, SEBASTIEN BUEMI ÉS KAZUKI NAKAJIMA!
Letelt a 24 óra. Készülnek a befutóra a Toyotánál.
Fisichella körönként 15-20 másodpercet ad a Dempsey-autónak, de természetesen ennyi idő alatt már nem lehet behozni a többperces hátrányt, tudják ezt Dempsey-ék is.
Hat perc van hátra a leintésig. Mind a tizenkét versenyzőnek első Le Mans-i győzelme, illetve kategóriagyőzelme lesz.
Nyolc percre a kategóriagyőzelemtől a #26-os G-Drive, melyet a TDS Racing készített fel. A győztesek Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola és Roman Ruszinov.
9 perc a végéig, a GTE Próban a #92-es Porsche nyer Kevin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor felállásban.
Összeáll a két Toyota, hogy együtt fussanak be - a #8-as körelőnyben van a #7-es előtt.
12 perc van hátra, mi pedig elkezdünk győzteseket hirdetni, talán nem vállalunk ezzel nagy kockázatot: a GTE Am kategóriát a Dempsey-Proton #77-es Porschéje nyeri, a felállás Christian Ried, Matt Campbell és Julien Andlauer.
Volt még egy kis lassú zóna, de már zöld is újra. 20 perc hátra!
Panasz a Porsche-kanyarokra, ahol törmelék van a pályán. Remélhetőleg ez nem kavar be semmibe.
Egy újabb utosó kiállás, ezúttal a malacautótól: fantasztikus győzelmet arathat a #91-es Porsche.
És akkor az összetett győztes. Ha a hátralévő 25 percben nem lesz gondjuk, a #8-as Toyota szerzi meg a gyártó első Le Mans-i győzelmét, mely egyúttal a japánok második sikere lesz 25 évvel a Mazda elsőségét követően. Fernando Alonso első nekifutásra nyerheti meg a versenyt, az egyaránt a Toyota-projekt kezdete óta, azaz 2012 óta itt lévő Buemi és Nakajima pedig egy második, illetve egy negyedik hely után győzhet.
Nézzük a Rebellion mérföldköveit! A svájci csapat története első Le Mans-i dobogóját szerzi meg 11. nekifutásra - kilencedszer ezen a néven. Igaz, tavaly volt egy, de elvették szabálytalanság miatt, ami Beche egyetlen pódiuma lett volna. Menezes legnagyobb sikere eddigi két Le Mans-ján egy P2-es győzelem volt 2016-ból, míg Laurent tavaly ott volt a kis híján győzni tudó, végül másodikként beérő Jackie Chan-egységben.
Megáll 10 másodpercre, majd mehet tovább - ilyen büntetést kapott az imént Neel Jani és Kamui Kobayashi is. Az #1-es és a #7-es is jócskán le van maradva a márkatársaktól, nem fog ez annyira fájni.
Az LMP2 győzelme felé tartó G-Drive mindeddig nem nyert Le Mans-t, ahogy az autót felkészítő TDS sem - a csapat a második orosz kategóriagyőzelmet szerzi az SMP Racing amatőr kategóriás sikere után, mely három éve született. Ruszinov eddig nyolc Le Mans-on járt, egy-egy 2., 3. és 4. helyet gyűjtve, Vergne és Pizzitola második nekifutásra ünnepelhet majd kategóriagyőzelmet, ha megőrzik vezetésüket a maradék 35 percben.
Nézzük a Pro mérföldköveit, próbálva nem elkiabálni itt sem a győzelmet. A Porsche 2013 óta először nyerhet ebben a kategóriában, a versenyzők, Christensen, Estre és Vanthoor pedig még dobogón sem jártak eddigi 4, 4, illetve 3 futamukon.
Mindenképpen külön kiemelendő a mindössze 20 esztendős Thomas Laurent, aki a #3-as Rebellionban második összetett Le Mans-dobogója felé tart. Nem rossz kezdése egy karriernek!
Stop&gót kapott a #7-es autó Kobayashi korábbi akciója miatt, hiszen a 12. köre megkezdésével megszegte az üzemanyag-felhasználásra vonatkozó szabályokat.
"De nagy kár..." - mondta keserűen a rádióba Button. Nem fejezi be a versenyt az orosz autó.
Jenson Button stopped inside the final hour. #LeMans24 pic.twitter.com/2AHrS12cCQ
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) 2018. június 17.
Nézzük, hogy alakul a célba érési ráta, ha több egység már nem esik ki:
5 / 10 = 50%
15 / 20 = 75%
14 / 17 = 82%
11 / 13 = 85%
Ennek alighanem itt a vége, a #11-es SMP lesz a Le Mans 15. kiesője.
A versenyt több mint 22 órája vezető G-Drive-ba Vergne ült be, ő hozza az autót a cél felé.
Megáll az autó Button alatt, füst száll ki a #11-es SMP hátuljából, lehet, hogy ez az ígéretesen induló verseny vége az LMP1-es csapat számára.
A világért sem szeretnénk senkinek semmit elkiabálni, de az utolsó órában talán már szabad mérföldköveket emlegetni az élen álló egységekkel kapcsolatban. A Proton a 2010-es GT2-es siker után második, Patrick Dempsey pedig első Le Mans-győzelmét szerezheti meg 55 perc múlva. A versenyzők közül Matt Campbell és Andlauer első Le Mans-ján indul, Ried legjobb eredménye eddig egy második hely volt 2014-ből.
Villámszavazásunk meglepően szoros eredményt hozott, hiszen 38 százalék úgy véli, hogy a Toyota szándékosan a #8-as autóval és Alonsóval akarta megnyeretni a versenyt. Mi nem tartozunk közéjük.
Az élen álló, s immár körelőnyben lévő #8-as Toyotát az utolsóelőtti kiállásra hozza Nakajima.
Az elmúlt három évben mindig volt utolsóórás dráma, egyszer a GTE Am-ben, egyszer az LMP1-ben, egyszer a GTE Próban. Vajon idénre marad még fordulat?
Elúszni látszik Lottererék harmadik helye - az #1-es autó egy percen kívülre került a #3-astól.
Egy váratlan csata a mezőnyben: az egyaránt 10 kör hátrányban lévő, hosszan-hosszan szerelt #93-as Porsche és #81-es BMW egymásra talált a 11-12. helyen!
Véget ért a sárga zóna 80 perccel a leintés előtt.
Lassú zóna! A #93-as privát Aston csúszott ki a pályáról.
No. 90 car @OfficialTFSport Aston Martin out of the track!#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/LTp3lrehTG
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Megerősítve: Kobayashi nem jött ki a bokszba annak ellenére, hogy ki kellett volna jönnie. Elképesztő!
Mindenfelé azt fejtegetik, hogy a Toyota egyszerűen elszámolta a köröket, és elfelejtették Kobayashit megtankolni 11 kör után - vagy ő felejtett el kijönni...? Ha ez igaz, az elképesztően amatőr hiba.
Megnézték, megtankolták, visszaküldték. Lehet, hogy ez ennyi volt csupán?
Aztán felgyorsult az autó, de Kobayashi ettől függetlenül bejön a bokszba.
Itt a lassú autó - nyolcvannal megy...
No. 7 @Toyota_Hybrid slow at Les Hunaudière! #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/TiNXTmESjM
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
HOHÓ! Egyes fokozatban döcög a #7-es Toyota a Mulsanne-egyenesben! Kezdődik a dráma?
Elkiabáltuk a Unitednek, defektet kapott a Montoya-féle Ligier.
A legkeményebb csata a kategóriák élmezőnyében tehát a Pro 2. helyéért dúl Lietz (Porsche #91) és Hand (Ford #68) között, míg az egyaránt dobogóért támadó Rebellion #1, United #32 és Team Project 1 #56 lemaradása szűk/bő fél perc.
Lássuk, mekkora különbségek vannak a kategóriák 1-4. helyezettjei között, ebből kiderül, hol várhatóak még komolyabb pozícióharcok.
1:35 perc - 11 kör - 25 másodperc
2 kör - 2:50 másodperc - 35 másodperc
2:10 perc - 7 másodperc - 1:11 perc
3:50 perc - 1:50 perc - 40 másodperc
Az utolsó előtti órába lépve egy örömhír: csak egy helyet veszített Ben Keating hibája miatt a Risivel együtt nevezett Ferrari, így a profik közt gyenge versenyt futó maranellóiak kettős amatőr dobogóval vigasztalódhatnak.
Bourdais kőkeményen megmondta a véleményét a vele szemben agresszív manővert végrehajtó Makowieckiről, valamint a versenyigazgatás ezt szabályosnak minősítő ítéletéről: "Ha ez szabályos, akkor nem sok autó fogja befejezni a versenyt, számomra teljesen elfogadhatatlan, ami történt, ahogy az is, hogy a versenyigazgatás nem mond erre semmit. Persze, rendben van, hogy szeretik a show-t, de meddig? Amíg egy autó be nem repül a fák közé? Nem értem az egészet, és remélem, hogy Fred nem büszke magára, mert ez nagyon alacsony színvonal egy profi versenyzőtől."
Alig több mint két óra van hátra, amikor a két Rebelliont mindössze 16 másodperc választja el a pályán. Jani kergeti Menezest a dobogóért.
Egy videófelvétel tanúsága szerint a #8-as kerekei pörögtek, mielőtt levették az emelőről - márpedig ilyesmiért volt már büntetés az idei Le Mans-on...
Alonso kiszállt, átadta az autót Nakajimának. Ő mindent megtett, most már a japán kezében az egység sorsa.
Két újabb kiesésről kell beszámolnunk: a sokat szenvedett #25-ös Algarve és a sokáig remeklő IDEC #48 is feladta a Le Mans-t, ezzel már csak 46 egység van versenyben.
"Borzasztóan sajnálom a csapatot, akik a tökeiket ledolgozták egész éjszaka, hogy visszahozzuk az első órában begyűjtött hátrányt. Napokig el fog tartani, mire ezen túlteszem magam, mert cserbenhagytam a társaimat" - nyilatkozta a néhány órája nagy balesetet szenvedő Paul di Resta.
Itt a Ferrari a kavicságyban:
Keating! Egy újabb úrvezető dob el egy amatőr kategóriás autót! A második helyről csúszik ki a #85-ös Ferrari.
Érdeklődve olvassuk a Facebook-kommentek közt kialakuló háborút a Toyota esetleges csapatutasítása kapcsán. Úgyhogy most jól megkérdezünk Titeket, mit gondoltok.
Pilótacsere volt a dobogós helyen álló #1-es Rebellionnál, és Neel Jani egyből meleg pillanatokkal kezdett, amint az a képen is látható:
Lopez is bokszban, ő is megy egy utolsó etapot.
Alonso a bokszban, ez már tényleg az utolsó tankolása lehetett, aztán jön a befutóember, Nakajima.
Makowiecki most némi előnyben az üldöző Fordokhoz képest, de előbb-utóbb itt is jön majd egy pilótacsere.
MONTOYA! Kőkemény lekörözés a Jackie Chan #33 ellen, össze is értek. És persze arról is emlékezzünk meg, hogy a tegnapi balesete után a kategória negyedik helyére jött vissza az egység, harcban a harmadik helyért.
Az első igazi vezetői hiba a Toyotánál: Lopez megpördül az első sikánban a #7-es autóval, és bár sok időt nem veszít, mindenképp riasztó mozzanat volt.
Bourdais teljesen kiakadt Makowiecki manővereire az emlékezetes párharcuk után - a két francia szépen elbeszélgethet majd, ha a Porsche-pilóta is visszatér a bokszba.
Leszedték az egész Le Mans-i hétvégén remeklő IDEC motorborítását, ezzel a Graff #39 jöhet fel a kategóriadobogóra. Ők a versenyen még nem jártak ilyen magasan, valószínűleg a felállásuk sem hangzott még el: Capillaire, Hirsch, Gommendy. Az IDEC közben jön vissza, de csak a kategória hatodik helyén.
Az eső lába most is lóg, de nem úgy tűnik, hogy az égi áldás meg akarná kínálni a La Sarthe-versenypályát.
Végre visszatért a pályára a sokáig a 2. helyen haladó Panis Barthez Ligier - több, mint egy órán át kellett őket bütykölni. És ebben a pillanatban a harmadik helyezett IDEC #48-at is betolják a bokszba!
Makowiecki és Bourdais hatalmas csatát vív a Pro második helyéért!
Hunting!@FredMako1 @PorscheRaces Vs @BourdaisOnTrack @FordPerformance #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/x7Ld8v6Ao8
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Alonso utolsó kiállása, ezt követően adja át az autót Nakajimának. A másik Toyotában a másik japán, Kobayashi lesz a befutóember, azaz japán versenyző viheti célba a japán gyártó első Le Mans-győztes versenygépét - ahogy az két éve már majdnem megtörtént...
Lopez reagál és megfutja a #7-es leggyorsabb körét a versenyen! 3:17,980, fél másodpercre a pályacsúcstól!
Hoppá, az előbb tévesen "rágalmaztuk" Alonsót, nem ő csípte meg a füvet, hanem Lopez. A spanyol viszont fut egy 3:18,695-ös kört, ami nagyon erős.
És közben lemaradtunk egy nagyon fontos helycseréről: Bruno Senna a harmadik helyen hozza az #1-es Rebelliont. Ez a Le Mans: 20 óra kőkemény munkával sikerült kijavítani a rajtnál elkövetett apró hibát!
Alonso első hibája! Szerencséjére igen apró, éppcsak megcsípte a füvet.
És csata a GT-kategória második helyéért! Makowiecki elkövetett egy apró hibát, amit Priaulx kihasznált a Forddal, és jön a márkatárs Bourdais is. Hármas harc az ezüstért!
Még mindig a bokszban a Panis Barthez autó, ez egy nagyszerű verseny szomorú vége a számukra.
Elnézést a csendért, egy apróbb technikai problémát kellett elhárítanunk, de most már itt vagyunk!
Nézzük a különbségeket az élen álló két egység között:
1 perc 25 másodperc (Toyota #8 - Toyota #7)
2 kör (G-Drive #26 - Signatech #36)
3 perc (Porsche #92 - Porsche #91)
1 perc 15 másodperc (Dempsey #77 - Keating #85)
Azaz éles csata komolyabb hiba nélkül legföljebb az LMP1-ben és az amatőrök közt alakulhat ki, a P2-ben és a Próban erre már nincs esély. Mármint, hangsúlyozzuk, hiba nélkül.
Paul di Resta megjárta az orvosi központot, és szerencsére jól van.
No kérem, a harmadik helyért viszont hamarosan éles csata bontakozhat ki, a biztonsági autó ugyanis az #1-es Rebellionnak kedvezett, így Senna már csak 11 másodperccel van elmaradva Beche mögött.
A safety carokat követően másfél perc Alonso előnye a #8-as Toyotában Lopez előtt. Ez még nem az a pillanat, ahol feltétlenül el kell kezdeni spórolni, de nem is tűnik teljesen ördögtől való gondolatnak...
A nemrég még az ötödik helyen lévő IDEC #38 pillanatok alatt feljött harmadiknak a United kiesése és a Panis Barthez technikai gondjai miatt - Chatin másfél percre a második helyezett Thiriet-től, és valószínűleg meg fogja kergetni honfitársát.
Újabb kiesés, szám szerint a tizenkettedik: a #64-es Corvette túlmelegedés miatt feladja a versenyt.
Változás a P2 élmezőnyében! Az egészen eddig remekül szereplő Panis Barthez autó hosszú percek óta szerelésen a bokszban - a volánnál Will Stevensszel. A Signatech ezzel visszaszerezheti a kategória második helyét.
...a lassú zóna továbbra is érvényben van a Tertre Rouge-nál.
A safety car-szakasz véget ért, de...
49 autó van még versenyben, azaz elméletileg még meglehet a célba érési rekord, feltéve, hogy egyetlen újabb egység sem adja fel a Le Mans-t.
A legutóbbi safety car-szakaszok előtt épp azt kezdtem volna számolgatni, hogy talán-talán meglehet a teljesített össztáv rekordja, ha nem lesz több biztonsági autós szakasz, így viszont ez már teljesen esélytelen természetesen.
Itt a baleset felvétele:
Di Resta contra el muro. #safetycar #lemans24h pic.twitter.com/pWlpaMAhoR
— VictorF1 (@g3of1) 2018. június 17.
Csúnya baleset volt, az autó versenye véget ért - a lassításon látszik, mekkora volt a becsapódás ereje.
És ezzel ismét pályán a safety car.
Nemrég dícsértük meg di Restáékat, elsiettük: a #22-es United összetört a Porsche-kanyarokban.
A verseny 20. óráját pedig kezdjük egy jó hírrel: visszatért a bokszba a Larbre Ligier!
Íme a Larbre a kavicságyban:
Újabb mérföldkőhöz érkezett az első percek óta felzárkózóban lévő #1-es Rebellion: a csapattársak kiállása idején már az övék volt a harmadik hely.
Újabb sárga zászló: az egész Le Mans egyik leggyengébbnek ígérkező egysége, az #50-es Larbre Ligier esett a kavicságyba.
A verseny eleje óta szép munkát végez a United #22-ese, ennek eredményeként di Resta feljön a negyedik helyre az autóval - némi meglepetésre a második és a negyedik helyen a két legjobb Ligier!
Szóval akkor a verseny dióhéjban:
1. óra: Lotterer balesete a rajtnál, a #8-as Toyota vezet a #7-es előtt, Buttonék autója elromlik
2. óra: A GTE Pro versenye nagyon szoros, az Am élén álló Gulf #86 a falban
3. óra: Alonso beül a Toyotába, de egy lassú zóna miatt hátrányban van a #7-es mögött
4. óra: Safety car egy defektes LMP2 miatt, a GTE Pro mezőnye kettészakad
5. óra: Újabb safety car, a hatalmas balesetet szenvedő ByKolles az első kieső
6. óra: Nagyon jól megy a BMW a GTE Próban, 2. és 5. helyen a két autó
7. óra: Dalla Lana idén is összetöri a #98-as Aston Martint
8. óra: A 3. helyért csatázó SMP a falban – véget ér a #17-es egység versenye
9. óra: A lassú zóna Conwayéknek segít, az eddigi legnagyobb különbség a Toyoták között
10. óra: Buemi büntetést kap gyorshajtásért, két perc felett a #8-as hátránya
11. óra: Alonso óriási tempóban csökkenti a hátrányt a pilótacsere után
12. óra: A spanyol továbbra is száguld, a #6-os Manor versenye a pálya szélén ér véget
13. óra: Tovább csökken a különbség, a #40-es G-Drive balesetet szenved
14. óra: Nakajima is eszetlen tempót diktál, a #8-as autó utoléri a #7-est
15. óra: Hajnalodik Le Mans-ban, a helycsere egyelőre várat magára
16. óra: Nakajima átveszi a vezetést, a BMW versenye teljes csőddé alakul – kiesik a #82-es
17. óra: Két újabb baleset, kiesik a #88-as Dempsey és a #10-es DragonSpeed
18. óra: Fordult a kocka, a #7-es Toyota próbálja utolérni valahogy a #8-ast
Éles harc a GTE Pro második helyéért a Bruni féle Rothmans-Porsche és a #68-as Ford között, de a #67-es is csak pár másodperccel előttük. Malacka előnye óriási.
...másrészt viszont sárga, hiszen lassú zóna marad érvényben a problémás szakaszokon.
Ez most egyrészt zöld zászló...
Beszélgetés Buemi és Alonso között még a váltás előtt:
- Fernando, az autó remek, csak tedd a dolgod!
- Oké, vettem!
@Sebastien_buemi " Fernando your car is good (...) just do the job it's fine"@alo_oficial "Ok, copy"#LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans @Toyota_Hybrid pic.twitter.com/5Vxd5POjHx
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
A #31-es DragonSpeed a safety car mögött szedett össze egy defektet.
A safety car alatt gyorsan összeszedjük, mi történt eddig a versenyen, miközben az élőképen Alonso beszállását nézhetjük.
Ébresztő torna vagy haka zajlik a Toyotánál?
A remix of the "Haka" by @Toyota_Hybrid ? #LeMans24 pic.twitter.com/EJzWnFzce6
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
A biztonsági autó Buemiék kezére játszik, hiszen külön vonatba került a két Toyota. Ez a zöld zászló után egy-másfél perc előnyt jelent majd.
És miközben a sportbírók takarítanak, a sokat szenvedett #97-es Aston Martin gyökkettővel döcög a pályán.
Meglazultak a kerékvetők a Tertre Rouges kijáratán, safety car!
- Siess, röfi, tempó van!
- Hé, hé, hé, nyugi, haver!
@Ferrari "Hey Piggy pick up the pace"
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
@PorscheRaces "Oh oh oh stay calm dude"#LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans pic.twitter.com/SoaAOnD1oU
Ismét pályán a Manor-Ginetta - megszerelték!
"Fernando az első teszteken nyugodt volt és mindent kielemzett, aztán átvette a vezető szerepet, és plusz lelkesedést hozott a csapathoz. A #8-as autó az ő technikai hozzáértése miatt gyorsabb a #7-esnél, ezt a csapattársai is megerősítették" - nyilatkozta a Toyota versenyigazgatója. Ezzel a gondolattal lépünk be a verseny utolsó negyedébe.
Az amatőrök közt azok az egységek állnak a legjobban, ahol a bronz kategóriás úrvezető jól teljesít - na ezért nem fog a #98-as Aston Le Mans-t nyerni...
Az egyetlen állva maradt Manor-Ginetta (avagy CEFC TRSM) hosszú-hosszú szerelésen a bokszban, de a pilóta, Simpson elmondása szerint még bíznak abban, hogy teljesíthetik a versenyt.
Roppant kíváncsiak lennénk, hogy a mezőny egyik leggyengébb egysége, az MR Racing mégis mennyivel ment a bokszban, amennyiért 105 másodperces stop&góval sújtották?
A P2-ben továbbra is, gyakorlatilag az első kiállások, azaz tegnap délután óta őrzi magabiztos vezetését a #26-os G-Drive a kategória francia különítménye, a Panis Barthez, a Signatech és az IDEC előtt.
Csodálatos beszélgetés zajlott le Catsburg és a csapata között: a holland versenyző jelezte, hogy most már szeretne lassan kiszállni (és azt sem igazán tudja, mióta vezet), mire a csapat közölte vele a rossz hírt, miszerint még egy menet hátra van a számára... Valószínűleg szundítana egyet a kétszeres WTCC-futamgyőztes.
Nem a legmozgalmasabb szakaszt éljük a versenyen, de még több mint egy hagyományos WEC-forduló hátra van - szóval biztosak lehetünk benne, hogy lesz itt még izgalom...
Conwy leegerészte a #7-es autó hátrányát fél perc alá, amire Buemi egy 3:19-es körrel válaszolt!
És megvan a 10. kieső is: az összetört DragonSpeedet hiába hozta vissza Hanley a bokszba, ez az autó már nem megy sehova.
Rengeteg idő van még hátra, de azért említsük meg mégis: a Toyota első Le Mans-i győzelmét, a Rebellion első dobogóját, a G-Drive első P2-es győzelmét, Dempsey-ék pedig első GTE Am győzelmüket szerezhetik. A GTE Prót vezető Porsche 2013 óta vár egy újabb Le Mans-i sikerre a 911-essel, azóta a Ferrari, a Corvette, a Ford és az Aston is nyert egyszer-egyszer a nagyobbik GT-kategóriában.
Na itt a másik a Dalla Lana-baleset mellett, ami nélkül nincs Le Mans: Tracy Krohn megpördül - ráadásul majdnem összeszedte közben az élen áló malacPorschét!
Ha még egy pillanatra maradunk a kiesőknél, az arányuk így fest kategóriánként:
3/10 - 30%
2/20 - 10%
2/17 - 12%
2/13 - 15%
A felzárkózásukat a verseny első órája óta folytató Lottererék, az az #1-es Rebellion már kettő percen belül vannak az összetett dobogótól, melynek alsó fokát a testvérautó, a #3-as foglalja el az SMP #17 tegnap esti balesete óta.
Ami az eddigi kiesőket illeti: a ByKolles #4, az Aston Martin #98 és az SMP #17 baleset miatt búcsúzott, a Porsche #94 felfüggesztéshiba következtében, a #6-os Manor elektronikai gondokkal állt meg a pálya szélén, a #34-es Jackie Chan Ligier-t motorhiba érte utol, a #40-es G-Drive és a #82-es BMW falnak csapódott, most pedig a nemrég balesetező #88-as Dempsey-Proton Porsche is feladta a versenyt. Még 51 egység versenyben a Le Mans-on.
Nem állt rosszul a TDS autója, de most vissza fognak esni, Vaxiviere ugyanis a kavicságyba csúszott a #28-as egységgel. Ismét lassú zóna a Porsche-kanyaroknál.
Porschék, Fordok és egy Corvette a Pro-kategória első hat helyezettje között. A BMW-k visszaesése után ez az erősorrend reálisnak is tűnik.
Itt a két Toyota egymás mögött a bokszban.
Ezt benéztük, nem változik semmi, hiszen mindkét Toyota egyperces stop&gót kapott!
Az egyetlen állva maradt BMW-t, Catsburgék autóját ismét szerelik - a mezőny végére kerülnek vissza az egész versenyen szenvedő #97-es Aston és az éjszaka hosszan szerelt #93-as Porsche társaságában.
A kérdésre a válasz: a #7-es is kap egy egyperces stop&go büntetést, ugyanúgy, ahogy korábban a #8-as is. Ez azt jelenti, hogy a Buemi-Alonso-Nakajima hármas előnye kettő perc fölé fog nőni!
Megvoltak a kiállások a két Toyotánál, Buemiék előnye bő 40 másodperc Conwayék előtt. De lesz-e még újabb fordulat?
A visszajátszások alapján nem úgy tűnik, mintha Hanley hibázott volna - mindenesetre visszahozta az autót a bokszba.
Conway váltotta Kobayashit a #7-esben, aki az éjjel partiban volt Buemivel.
Az SMP után jön egy újabb heroikus csata egy rommá tört autóval: Hanley hozza vissza a rettenetes állapotban lévő DragonSpeedet.
Lassú zóna a Porsche-kanyarok bejáratánál, és ez most a kiállásra készülő #7-es Toyotának kedvez.
És máris itt az újabb baleset, a Porsche-kanyarok bejáratánál a DragonSpeed csapódott a falba!
Immár rend honol a Ford-sikánokban. zöld-zöld-zöld.
Az éjszaka azért megrostálta a mezőnt, jelenleg 52 autó van még versenyben - a célba érési rekord 48 tavalyról, nem biztos, hogy ez meglesz.
Látszik, hogy most keltem, beszélek itt a lassú zónáról, arról meg szó sem esik, miért van érvényben. Hát ezért, a #88-as Dempsey-Proton ment falnak Cairolival - úgy tűnik, a felfüggesztés törése miatt.
Matteo Cairoli goes into the tire barriers at the Ford Chicane. The No. 88 Dempsey-Proton Porsche doesn't seem to have too much damage considering the impact. I believe his rear suspension was broken before going off track. #LeMans24 pic.twitter.com/9IPBGSTYO8
— Vincent Bruins (@VincentJBruins) 2018. június 17.
Sorra cserélik a fékeket a GTE-autóknál, ezt az elmúlt években megszokhattuk - és a lassú zóna erre lehetőséget is biztosít, hiszen így kevesebb az időveszteség.
És közben Gobodics kolléga elindult a Fehérvár Ralira, így a billentyűzet mögül ismét Gellérfi Gergő próbálja átlátni a Le Mans-i káoszt!
Sebastien Buemi parádézik az élen: már 34 másodpercre növelte a #8-as Toyota előnyét Kamui Kobayashival és a #7-essel szemben.
A GTE Próban közelít a #91-es Porschéhez a #68-as Ford, 23 másodpercre csökkentette a hátrányt Joey Hand - itt még lehet harc.
Hivatalos: a #82-es BMW feladta a versenyt. A GTE Próban továbbra is simán vezet a két Porsche és elég nagyok a különbségek az első helyeken - a GTE Am kategóriában sincs változás, 1:45-tel vezet a #77-es.
Így van, 21 másodperces előnyre tett szert a #8-as!
A #7-es is kijött a bokszba és úgy fest, hogy Kobayashiéknak rosszul jött ki a slow zone, pont akkor oldották fel, amikor a #8-as odaért volna.
Bokszban a #8-as még a slow zone alatt, érkezik Buemi, a #7-es kint maradt, így átmenetileg visszavette a vezetést.
Továbbra is lassú zóna van érvényben, a kör végén érkezik majd a bokszba a #8-as Toyota, amibe majd Sebastien Buemi fog beleülni.
Defektet kapott a #82-es BMW: Alexander Sims járt pórul és leet, hogy komolyabb a gond, mert füstől az autó alja.
A #47-es Cetilar Villorba Corse a falban, lassú zóna!
HELYCSERE AZ ÉLEN! Nakajima elment Kobayashi mellett, óriási fordítással a #8-as Toyota vezet!
Közben az élen óriási nyomás alatt Kobayashi: eltűnt az előnye, kettő másodpercre közelített Nakajima!
Banális hiba a Signatechnél: az LMP2 harmadik helyén haladó autónál elfelejtették betenni a HANS-t a frissen beülő Nicolas Lapierre mögé, fél percet veszítettek ezzel.
Új legjobb idő az LMP2-ben: a DragonSpeed #31-es autójával Nathanael Berthon 3:27,694-es kört repesztett.
Közben egyébként már teljesen kivilágosodott, a szürkület is a múlté.
Nakajima tényleg begyújtotta a rakétákat, 3:19-es kört ment és öt másodpercre megközelítette Kobayashit.
A #91-es Porsche is a bokszban, így a #68-as Porsche átmenetileg feljött a GTE Pro második helyére.
Közben az élen most ismét Nakajima a gyorsabb, megfelezte a távolságot, 7,2 másodperc a két Toyota közötti távolság.
Pilótát cserélt a GTE Próban simán vezető #92-es Porsche, Kevin Estre érkezett.
Mindkét Toyota járt közben a bokszban, de Kobayashi továbbra is 14 másodperc körüli előnyben van, a kisebb hullámvölgyet átvészelte a #7-es és ismét magabiztossá tette a különbséget.
Jönnek közben a bokszkiállások az LMP2-ben - a harmadik helyezett Signatech volt kint először, de közben kint járt már a simán, három perc feletti előnnyel vezető G-Drive, valamint a második Panis Barthez is.
Lelassult a #31-es DragonSpeed - begurult a bokszba, a szerelők betolják, kérdés, hogy lehet-e valamit kezdeni vele.
Nakajima kicsit közelebb tudott zárkózni, 8,5 másodpercre csökkentette a hátrányát - nem lefutott még a meccs, nagyon szoros küzdelmet vív a két Toyota.
Hopp, a szerelők tolják a bokszutcában a #38-as Jackie Chant.
Bokszban a negyedik helyen álló #1-es Rebellion - a testvérautótól szűk egy körrel van lemaradva és két körrel vezet a legjobb LMP2-esként érkező G-Drive előtt, Neel Janival a volánnál.
Tizenötödik bokszkiállását hajtja végre a GTE Am kategóriát órák óta vezető #77-es Dempsey-Proton, de kapkodniuk egyáltalán nem kell, hatalmas az előnyük.
Továbbra is tíz másodperc feletti előnyben van a #7-es Toyota, kicsit megmerevedtek a frontvonalak - kérdés, hogy a szürkület, majd a hamarosan felkelő nap melyik autónak tesz majd jót.
Nakajima bejött a bokszba a #8-assal, bő 14 másodperces hátrányban volt már a #7-essel és Kobayashival szemben.
A GTE Prót simán vezető Porsche legutóbbi bokszkiállása:
#LeMans24 – 05:13 hrs, lap 206: #pitstop #Porsche #911RSR No. 92. Fuel only. @VanthoorLaurens stays in car. @24hoursoflemans @FIAWEC pic.twitter.com/sRrWcBseyC
— Porsche Motorsport (@PorscheRaces) 2018. június 17.
Kis híján bokszutcai balesetet láttunk, a bejáratnál Sebastien Bourdais épphogy nem tolta meg az előtte haladót...
Csak egy kép, hogy megszakítsuk a szövegtengert - közben egyébként haloványan elkezdett világosodni!
Nakajima alulkormányozottságra panaszkodik, valami nem kerek a #8-assal, közben már tíz másodperc felett jár a #7-es előnye.
A többi kategóriában nincs változás, továbbra is a #26-os vezet az LMP2-ben, a #92-es a GTE Próban és a #77-es a GTE Am-ben - mindhárom helyen izgalommentes a helyzet, az első helyezettek komoly előnnyel rendelkeznek.
Nő a távolság, már 7,5 másodperc Kobayashi előnye - megfordult a képlet, hiába tüntette el teljesen a kétperces hátrányá a #8-as Toyota, Kobayashival a #7-es is életre kelt és nyílik az olló.
Kobayashi rendbe szedte a dolgokat a #7-es szempontjából, már csak 1,7 másodperc volt az előnye, de ezt most hirtelen megduplázta, egyelőre nincs helycsere az élen.
Lopez a bokszban és ki is szállt a #7-esből, beült Kobayashi - finoman szólva sem alakult jól számukra az elmúlt időszak, épp itt az ideje, hogy a japán fordítson ezen.
Ugyan nálunk már hajnalodik, Le Mans-ban továbbra is teljes a sötétség - pedig a csapatok már nagyon várják, hogy kezdjen világosodni...
3,5 másodpercre csökkent a #7-es Toyota előnye - közben Nakajima a #8-assal kijött a bokszba. Teljesen éles a verseny!
A #39-es Graff is gyorsan ment a lassú zónában, szintén egyperces stop and góra büntetik.
Elképesztő: Nakajima is félelmetes tempóban zárkózik, most már körönként négy-öt másodpercet csökken a különbség és jelen pillanatban tíz másodpercen belülre ért vissza a #8-as Toyota! Lopez hamarosan kijön a bokszba, ennek így semmi értelme...
Alonso a bokszban értekezik:
Fernando Alonso @alo_oficial having handed over driving duties to Kazui Nakajima @kazuki_info in the #8 @Toyota_Hybrid, the gap with the leading #7 car driven by José Maria Lopez @pechito37 has narrowed to less than 30 seconds!#LEMANS24 #WEC pic.twitter.com/hsUrsXhYIr
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
Lassú zóna, a #37-es Jackie Chan pördült meg, meg is ütötte az autót Weiron Tan, ami ráadásul kissé lángra is kapott.
Akció a GTE Próban: feljött a második helyre a #68-as Ford a pilótacseréket követően - Sebastien Bourdais aztán rögtön hibázott is egyet, de még ez is belefért, megelőzték a #91-es Porschét.
Nézzünk kicsit szét a többi kategóriában: az LMP2-ben már közel két kör a #26-os előnye, Vergne simán gyorsabb jelenleg a többieknél, a második a Panis Barthez, a harmadik pedig a Signatech - itt a második-harmadik helyen voltak azért változások a kiállásoktól függően, most éppen 19 másodperc köztük a különbség. A GTE Próban kérdés nélkül (két és fél perc előnnyel) vezet a #92-es Porsche és szintén különösebb kérdés nélkül (negyven másodperccel, de volt ez kevesebb is, most növekedett) második a #91-es, majd jön a két Ferrari, míg a GTE Am-ben sincs változás: a #36-os Proton-Dempsey órák óta zavartalanul halad az élen.
Most értünk el odáig, hogy a #8-as Toyota ledolgozta a hiba és a büntetés miatt beszedett hátrányát, 35 másodperc körüli lemaradásban van most Nakajima Lopez mögött - négy órába telt visszakerülni oda, ahol Buemi hibája előtt voltak.
A TDS Racing #28-asát kell szerelni közben a bokszba, Loic Duvalnak kellett begurulni az autóval - lebontották már a hátulját, nem néz ki kis munkának.
Lopez is megjárta a bokszot, de ő maradt az autóban egyelőre. Nem dőlt el még semmi, a különbség erőből behozható a #8-as számára.
Alonso brutális etapja véget ért, bejött a bokszba és átadta a helyét Kazuki Nakajimának - nagyjából negyven másodpercre csökkentette bőven két perc feletti hátrányát az elmúlt órákban, szenzációsat ment. Közben Jenson Button is visszaült, Vitalij Petrovot váltotta az SMP Racing #11-esében.
Fernando Alonso újabb két másodpercet csípett le a hátrányából, már csak 42 maradt belőle.
Újabb hiba, most a #61-es Ferrari csúszott ki, de komolyabb gond nélkül folytatni tudja.
Kiszállt az autóból Jose Gutierrez, úgy fest, hogy a #40-es versenyének vége! Nem csak megpördülés volt ez, a fallal is érintkezett az autó.
Hopp, megpördült a #40-es G-Drive, lassú zóna!
Hopp, kigyulladt a #29-es LMP1-es Giedo Van der Garde alatt, legalábbis lángra kapott valami a jobb hátsó kerék előtt. A tüzet eloltották, de most szerelés következik...
Janiék egyébként elérték a kétszáz megtett kört, a két Toyota 207-nél jár, a másik Rebellion is most éri el a 200-at, Jean-Eric Vergne-ék az abszolút ötödik, egyébként az LMP2 első helyén álló #26-ossal pedig 197-nél.
Újra akcióban a #3-as Rebellion, Gustavo Menezes ismét pályára vitte az autót, de már csak negyedikek, az #1-es testvérautó megelőzte őket és feljött a dobogóra, jelenleg Neel Janival a volánnál.
A #26-os első helye egyelőre nem forog veszélyben, de Lapierre óriási tempót diktál a második helyen és már 18 másodpercet vert a Panis Barthez #23-asára, stabilizálta második helyét a Signatech.
Igen, most már egy perc alá csökkent a távolság - emlékezzünk, amikor Alonso átvette a #8-ast, még bőven két perc felett volt a hátránya. Közben a #3-as Rebelliont továbbra is szerelik és idő közben az #1-es is kint van a bokszban, de itt nincs gond, már megy is vissza a pályára.
Lopez is kint volt a bokszban és ezzel most úgy fest, hogy a #8-as autó nyert: a hivatalos adatok szerint 01:01 a különbség a két Toyota között, nagyjából tizenöt másodpercet dobott el a továbbra is vezető #7-es.
Betolják a bokszba a #3-as Rebelliont, de nem tűnnek túl idegesnek a szerelők - az abszolút harmadik helyről álltak ki, valamit dolgozni kell az autón.
Alonso ismét a bokszban.
A #68-as Ford közelít a #91-es Porschéhez, sőt, most Dirk Müller messze a kategória leggyorsabbja - az előző körben hat másodpercet vert a második helyen álló Porschére és már csak 37 másodperc a lemaradása.
Közben Jean-Eric Vergne vette át az LMP2-t az első kiállás óta vezető #26-os G-Drive-ot.
A #82-es BMW-t szerelni kell, Da Costa várja, hogy megcsinálják, amit kell - a bal hátsó keréknél akad tennivaló.
Most 1:15 körül megállt a különbség a két Toyota között, Alonso újra rákapcsolt, de most Lopez is nagyon gyors korábbi önmagához képest.
Tankolás a Porschénél:
Érdekesség, hogy jelenleg a harmadik helyen álló Rebellion is tartani tudja a két Toyotát, most Alonsónak is becsúszott egy-két lassabb kör.
Szóval 12 óra után a kategóriák első helyezettjei:
#7-es Toyota
#26-os G-Drive
#92-es Porsche
#77-es Proton
Már csak 15 Celsius-fokos az aszfalt, ez már nem igazán eszi a gumikat.
Lapierre közben Buret elé került és feljött a P2 második helyére.
Ééééés féltávhoz érkezett az idei Le Mans-i 24 órás!
Komoly csaták egyébként most nincsenek a pályán, mindenki futja a maga tempóját, a maga versenyét, igyekszik helyezkedni és elkerülni a hibákat. A helyzet minden kategóriában változatlan az élen.
Ez az időszak a csapatok számára is borzasztó nehéz - ki-ki a maga módján próbál koncentrált, vagy akár csak ébren maradni.
Alonso továbbra is elképesztő...
Pilótacserék a GTE Am kategóriában, a #77-es Porschét Julien Andlauer, Liam Griffin pedig a #84-es Ferrarit veszi át.
Bejött a #7-es Toyota is, Lopez is marad az autóban, na nézzük, hogy mennyi lesz köztük a különbség.
A lassú zónának egyébként vége, elvileg Pastor Maldonado csúszott ki...
És Alonso a bokszban: 2:10 volt a hátránya a #8-asnak, amikor beült, most már csak 1:29 volt, mielőtt megérkezett - marad az autóban egyelőre.
Lassú zóna a két sikán között!
Összességében továbbra is a két Toyota az első két, majd a két Rebellion a harmadik-negyedik helyen, ötödikként már Ruszinov jön legjobb LMP2-esként - a legjobb GTE-autó az abszolút 25. helyen áll jelenleg.
Fuhh, Alonso megint rákapcsolt, jönnek a 3:20-as körök, újabb közel négy másodpercet lopott el a különbségből...
Lopez közben felvette a kesztyűt és most már nagyjából egálokat megy Alonsóval, a spanyol egészen bődületes tempója egyelőre ennyire volt elég, 1:42 a hátránya.
A GTE Prót vezető #92-es Porsche a bokszban, de tükörsimán visszajön az élre a #91-es elé.
A P2-ben továbbra is bő egykörös előnyben van a #26-os G-Drive és Roman Ruszinov, a második a #23-as Panis Barthez Competition és Timothe Buret, közben viszont beült és támad a harmadik helyről a P2-es legenda, Nicolas Lapierre a Signatech #36-osával.
Alonso Lopezt is rommá veri eddig, már csak 1:44 a két Toyota közötti különbség...
Hivatalos: a #6-os Manor-Ginetta elektronikai probléma miatt feladta a futamot az LMP1-ben, a kategóriában már csak hét autó van versenyben.
Conway szerint próbált minden hibát elkerülni, főleg erre figyelt az előző etapja alatt - a kiváló bokszmunka egyébként jó pár plusz másodpercet ért most a #7-es Toyotának.
Nem teszi könnyebbé a közvetítést, hogy a tv-ben az alvó szerelőket mutatják...
Alonso közben tovább faragta a hátrányát, majd bejött a bokszba, 01:57 volt köztük Conwayjel ezelőtt - közben jön a #7-es Toyota is. Conway kiszáll, beült Lopez!
Mark Patterson és a #25-ös Algarve Pro Racing megpördült, éppen a pálya szélén ácsorog.
Most pedig a verseny 12. órájába lépvén az eddigi műsorvezető Alonso gyorsaságával száguld aludni, a legnehezebb szakaszt, a hajnali órákat pedig Gobodics Tamás fogja közvetíteni nektek. Maradjatok velünk!
Conway dob egy 3:21,9-et, erre Alonso 3:20,4-gyel válaszol. Minden kör a spanyolé.
Ott is van, újabb négy másodperc, és ezzel két perc alatt a hátrány!
A következő körben újabb 4 másodperc a különbség, még egy kör és Alonso a büntetés óta először leviszi két perc alá a hátrányt.
Conway újabb köre 3:24,3, erre Alonso rádob egy 3:20,6-ot! Ez megint majdnem négy másodperc a spanyoltól.
3:20 végét megy Alonso, újabb két másodperc ebben a körben Conway-jel szemben. Ez az ember nem viccel.
Estre és társai a malacautóval a verseny eleje óta óvják védik azt a másfél perc körüli előnyt, amivel megajándékozta őket az első safety car-fázis. Tökéletes munkát végeznek.
Alonso 3:20! Egy kör alatt négy másodpercet adott Conwaynek! A spanyol úgy döntött, hogy megkergeti a csapattársakat.
A kivezető körök végén Alonso hátránya 2 perc 17 másodperc Conway mögött, innen számoljuk, mire képes a spanyol.
Az #1-es Rebellion, melyet Senna vett át Lotterertől, már 3 percen belül a testvérautóhoz képest. Lotterer fantasztikusat ment, törleszteni tudott a hibája után.
Bent volt a másik Toyota is, itt viszont Conway marad még egy menetre!
Buemi ki, Alonso be! A spanyol versenyzői karrierje egyik legnagyobb kihívása előtt áll, meglátjuk, hogy birkózik meg vele.
A Team Manthey büszkén hirdeti, hogy két Porschéje hibátlanul teljesítette az első tíz és fél órát. Erre lehet is büszkének lenni, valljuk be.
01:24 hrs after midnight, the two #Porsche #911RSR vintage racers are still leading the race at #WEC #LeMans24. Cars running faultless so far pic.twitter.com/901hOEXJYH
— Manthey-Racing (@manthey_racing) 2018. június 16.
Öten maradtak körön belül a GTE Próban, ami persze még mindig nem kevés: két Porsche, két Ford és egy Ferrari - némi meglepetésre a csak Le Mans-ra összerakott trió, az #52-es, ahol épp Giovinazzi ül az autóban.
Szegény embert az ág is húzza. A mintegy tíz percen át szerelt BMW #81-est még meg is büntetik, mert az emelőn tankolták meg - ez pedig szabálytalan.
Az első négy helyen négy LMP1-es autó, ahogy kell. Aztán ha a kategória további tagjait keressük, a DragonSpeedet a 31., a két Manort az 51-52., az SMP-t az 55. helyen találjuk, a ByKolles és a másik SMP pedig kiesett. Ehhez képest a pontosan kétszer annyi, húsz LMP2-es közül mindössze egy sodródott a mezőny végére, a több mint két órán át szerelt Algarve, ezen kívül az egyik Jackie Chan van még a GTE élmezőnyben (e pillanatban), a maradék tizennyolc annak rendje és módja szerint az LMP1-es és a GTE mezőny között helyezkedik el.
A #6-os Manor továbbra is kint áll a pálya szélén, a csapat szerelőket küldött, hogy ellássák tanácsokkal Rowlandet. Ezt megtehetik, az autóhoz viszont nem érhetnek.
A Toyoták között gyakorlatilag a büntetés óta változatlan a különbség: 2 perc 10 másodperccel vezet a #7-es a #8-as előtt. Vajon Alonso képes lesz hozni valamit Lopezen, miután Buemi nem volt képes Conwayen?
Az amatőr kategória mezőnyéből érdemes kiemelni a Keating Motorsports Ferrariját, ez a vörös WeatherTech-festést viselő #85-ös egység, mely még a verseny legelején csúszott a kavicságyba Bleekemolen kezében, azóta viszont stabil teljesítményt nyújtva jön fel, és immár a kategóriadobogón foglal helyet.
Beléptünk a verseny 11. órájába, az előző hatvan perc legfontosabb eseménye Buemi büntetése, valamint a #81-es BMW szerelés miatti visszaesése volt. A Twitteren van olyan vélemény is, amely Iszaakjant teszi felelőssé a #8-as autó lemaradásáért, de ez teljesen igazságtalan. A büntetésről az tehet, aki gyorsan hajt a lassú zónában, és nem az, aki a hibájával kiváltja a lassú zónát.
A BMW visszaesése után Joey Hand a #68-as (Team USA) Forddal a harmadik helyen van, de a hátránya közel egy perc a Lietz-féle Porschéhoz képest. Elkezdett azért a GTE Pro mezőnye is szétesni... A #81-es BMW egyébként visszajött, Catsburg a 12. helyen van.
A #6-os Manor-Ginetta megint megpusztul, ezúttal Rowland alatt. Félreáll, meglátjuk, tud-e vele kezdeni valamit.
Így visszatekintve negyed órával ezelőttre furcsának tűnhet, hogy csak az előnyt írtuk le, azt pedig nem, hogy ki vezet, de az a helyzet, hogy hosszú órák óta változatlan mindhárom kisebb kategória éllovasa. LMP2-ben a #26-os G-Drive (most épp Pizzitola), GTE Próban a #92-es Porsche (most épp Estre), GTE Am-ben a #77-es Dempsey-Proton Porsche (most épp Andlauer) vezet. Régóta.
A BMW még mindig bent, méghozzá lengéscsillapítócserén, ugyanúgy, mint a testvérautó. Ugyanaz a hiba teszi tönkre mindkét M8-as versenyét?
Lotterer közben egészen nagy tempót megy az #1-es Rebellionnal, jönnek a legendás éjszakai körök a némettől? Körülbelül egy kör a hátrány a testvérautó mögött, ez ennyi idő alatt erőből is behozható.
Betolták a BMW-t, egyelőre nem tudni, hogy mi a probléma a kategóriadobogón álló versenygéppel.
Ajjaj, problémája van a #81-es BMW-nek. Eng behozta a bokszba, kérdés, hogy mennyire könnyen tudnák megoldani a gondot.
Nézzük meg ismét, melyik kategóriában mekkora az élen álló autó előnye:
2 perc 10 másodperc
2 perc 35 másodperc
1 perc 25 másodperc
50 másodperc
Ahogy számoltuk, kettő perc körüli a különbség, a kiírás szerint egészen pontosan kettő tízre Buemi Conwaytől.
Buemi hatalmas hibát követett el, ez most nagyon sokba kerül. És jön is be a stop&góra.
36 másodperc jelenleg a különbség a két Toyota közt, ez a ki- és behajtással együtt fel fog menni nagyjából két percre!
ÓÓÓÓ! Buemi 60 másodperces stop and gót kap gyorshajtásért a slow zone-ban!
A két Manort már megint rettenetesen régóta szerelik, a 29. és az 52. helyre estek vissza az összetettben.
Egy nagyszerű videó: Fernando Alonso üldözi Lopezt a lekörözöttek tengerén át.
Kilenc eltelt, tizenöt hátra van. Még három óra a Le Mans féltávjáig.
Lotterer megérezte a dobogó szagát? Öt percen át kellett a 3. helyen álló testvérautót, a #3-ast szerelni, így pedig a német lőtávolban érezheti a pódiumot.
Hoppá, a Tandy-féle Porschét a negyedik helyről (nemrég még második volt) be kell tolni szerelésre!
Sokat veszített az élen álló malacautó a GTE Próban, Vanthoorék előnye már "csak" 80 másodperc az üldözők előtt. Lehet, hogy a slow zone kavart be nekik.
Na, hát visszajött az autó, beszéltünk róluk is ma.
Ki is írták: a 66 éves Patterson és úrvezető csapattársai autóját két óra negyven perce bütykölik...
Az Algarve #25-ösét borzalmasan régóta szerelik már, most meg is mutatták nekünk őket a közvetítésben. A felállás az egyik leggyengébb a mezőnyben - és az autó is megadta magát.
Most valamennyit visszakapott Buemi, ugyanis utoljára már csak Conway ment át a zónán. A különbség most 26 másodperc.
Az SMP magánakciója pedig úgy tűnik, hogy a győzelemért zajló versenybe is beleszólt: a #7-es Toyota és Conway másodpercek helyett most egy bő perccel Buemiék előtt.
Bár még nem hivatalos, de úgy tűnik, hogy megvan a negyedik kiesőnk is. A Porsche ugyanis azt közölte, hogy a #94-es autó felfüggesztésproblmája nem javítható.
A ByKolles #4, az Aston #98 és az SMP #17 baleset miatt adta fel a Le Mans-t, 56 autó még versenyben.
És most behívják a #17-es SMP csapatvezetőjét a versenyirányításhoz. Reméljük, hogy nem fogják megbüntetni, szenvedtek már eleget...
Itt a videó is az esetről:
NIghtmare for No. 17 @SMP_Racing! Driver @Mat_Isaakyan managed to push the car back on the track but unfortunately...#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/SxCtT3ZDaD
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Sárga zóna. Ez az autó meg nagyon furán nézett ki.
Na most van vége! Iszaakjan leszedte az SMP hátulját, majd elindult a boksz felé, csak hogy másodpercekkel később kigyulladjon az autó.
Tandy és Makowiecki kőkemény csatát vívnak a kategória második helyéért - valószínűleg nem kell kávé a Porsche vezetőségének!
És persze arról is tegyünk említést, hogy Lottererék már a negyedik helyen vannak a testvérautó mögött, ami azt jelenti, hogy már "csak" egyetlen helyezésbe került a német klasszis verseny eleji hibája.
Tavaly a legjobb LMP2-es egységek az összetett második helyétől lefelé következtek - jelenleg Vergne-ék az ötödik helyen haladnak, és ha így hullanak tovább a P1-esek... Ebből még bármi lehet.
Ismét elvitték az SMP-t, most már óvatosan jelenteném ki, hogy tényleg kiesett a #17-es autó, mindenesetre a sárga szakasz véget ért.
Na, az SMP ismét a bukótérben, sportbírók körülötte, valószínűleg most már senki nem érti, hogy mi történik ezzel az autóval. Ismét sárga zóna az autó miatt, melyet ismét felemeltek. Most hova viszik?
Nézzük, mi a helyzet az élen: a #8-asba már visszaült Buemi, a #7-esben még Kobayashi, valószínűleg utolsó menetén: a különbség pedig három és fél másodperc köztük.
Na jó, lehet, hogy még nincs vége, Iszaakjan most a csapattal telefonál, hátha meg lehet még javítani a #17-est. Persze nehéz lesz, hiszen csak ő maga nyúlhat az autóhoz, amíg be nem jut a bokszba.
De nem fogja megszerelni! A #17-es SMP kiesik a Le Mans-ról!
Sárga zászló a Porsche-kanyarokban, miközben Iszaakjan megpróbálja megszerelni az autót.
Iszaakjan eldobja a 3. helyért csatázó SMP-t!
Megszerelték a defektes SMP-t, méghozzá be sem kellett tolni a garázsba hozzá - így is sokat veszítettek.
És közben vizsgálják a kategóriát vezető #26-os legutóbbi kiállását!
Lelassul az SMP LMP2-es autója - a volánnál Adrian Newey 19 éves fia, Harrison. Defektes a jobb hátsó, mozog az egész karosszéria tőle.
Egy érdekes apróságot mutat be a Manor a Twitteren: Le Mans-ban olyan kicsi az egy autóra jutó hely a bokszutcában, hogy ha az előtted lévő bokszban áll valaki, kénytelen vagy túllőni a saját garázsodon, és aztán a szerelőid majd visszatolnak a megfelelő helyre.
Pit space is very limited at LeMans, so when there’s a car in the garage next to us we have to overshoot and push back. pic.twitter.com/VXSVzwezap
— TRSM Racing (@ManorWEC) 2018. június 16.
Az éjszakai képek egészen csodálatosak Le Mans-ban - itt Buttonnel utazhatunk kicsit:
Super night ride with @JensonButton from Le Tertre Rouge through Mulsanne corner! #LEMANS24 #WEC @SMP_Racing pic.twitter.com/H2uMybv2jP
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Lehet, hogy a Manor-Ginetta számára (hivatalosan ugyebár CEFC TRSM...) nagyon döcögős az első LMP1-es Le Mans, de azt is el kell ismerni, hogy ez az autó egészen pazarul néz ki.
Nagyon úgy fest, hogy a Le Mans véget ért a #98-as Aston Martin számára. Négy év alatt harmadszor esnek ki Dalla Lana balesetei miatt - tavalyelőttre kettő jutott ráadásul, de "csak" a második volt végzetes az autó számára.
Iszaakjan visszavette a harmadik helyet Menezestől egy kiálláskört követően, így ismét az SMP áll az összetett dobogós helyen. Jelenleg egy P2-es kategóriagyőzelem és egy összetett dobogó néz ki az orosz csapatoknak - eddigi legnagyobb sikerük egy GTE Am kategóriagyőzelem volt 2015-ből, épp az SMP-től.
Hallottátok már Juan Pablo Montoyát a tehetsége hiányáról beszélni? Eddig mi sem! A kolumbiai így kommentálta korábbi balesetét: "Hibáztam, alulkormányzott lett az autóm, és kicsúsztam az Indianapolisban. Nagyon szoros volt a helyzet, a fékre léptem, blokkoltam, és onnantól kezdve elfogyott a tehetségem..."
Nézzünk ismét egy márkasorrendet: Porsche-Porsche-Porsche-BMW-Corvette-Ford-Ferrari-Ford-Ford-Ferrari-Aston-Aston. Ez az a 12 egység, mely komolyabb gondok nélkül teljesítette az első hét órát. A németek fölénye megkérdőjelezhetetlen.
A Twitter népe Dalla Lanán élcelődve már arra vár, mikor dobja el Tracy Krohn a #44-es Eurasia Ligier-t - való igaz, ő is ritkán hoz le hibátlan Le Mans-t...
Nem látszik sok a balesetből, az autó mindenesetre a csapat közlése szerint a szervizúton áll, Dalla Lana pedig nincs benne.
[REPLAY] Heart broken moment for #98 @AMR_Official as #PaulDallaLana went straight off at Porsche Curves#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/cR7N9pRIyV
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
És egy másik helycsere: miután az első safety car-szakasz hosszú órákkal ezelőtt visszaküldte a #91-es (a kék retró) Porschét a középmezőnybe, Bruni megelőzi a márkatárs Pilet-t, és visszaszerzik a második helyet. A bibi csak az, hogy a malacos autót terelhető Christensen előnye még mindig percekben mérhető.
Hoppá, helycsere a harmadik helyen. Iszaakjan elveszítette fél perc előnyét Menezesszel szemben, és a Rebellion megelőzi az SMP-t!
Zöld-zöld-zöld!
Kezdődik a nyolcadik óra, a két Toyota fél másodpercen belül egymástól e pillanatban.
A csapattárs arca mindent elárul...
Your face when you share the car with Dalla Lana. #LeMans24 pic.twitter.com/85MhtBq9ox
— joan (@joanesp_7) 2018. június 16.
Közben a #81-es BMW visszaesett a negyedik helyre, hármas Porsche-vezetést a profi kategória élén.
Nem akarom én különösebben kipécézni magamnak a kanadai úrvezetőt, de hiába az amatőr mezőny egyik legjobb egysége a #98-as Aston, ha az egyik pilóta képtelen hiba nélkül végigvinni egy Le Mans-t.
MÁR MEGINT DALLA LANA! Négy év alatt a harmadik Le Mans-i balesete a #98-as Astonnal. Ezúttal legalább nem az élről...
Újabb autók jelentek meg a jelentős hátrányban lévő egységek listájában: a #25-ös Algarve prototípus és a #70-es MR Racing Ferrari. Egyik sem mondható igazán meglepőnek. Kellemes meglepetést jelent viszont a holland csapat, akik a kategória 11. helyén haladnak.
A sérült BMW ismét a pályán, azt követően kellett szerelni, hogy da Costa eltalált egy kerékvetőt. Az Aston Martinok mögé estek vissza a 14. helyrea kategóriában.
Kobayashi megjárja a bokszot és Nakajima elé jön vissza. Ismét a #7-es autó vezet!
Az első gyári Porsche-meghibásodás! Kettes fokozatban döcög Dumas a #94-es autóban - szerencse a szerencsétlenségben a gyár számára, hogy ez az egység állt a leggyengébb pozícióban.
Be kell tolni szerelésre a #82-es BMW-t, da Costáék első műszaki problémája ez hat és fél óra után. Az már biztos, hogy a legjobb tízből kicsúsznak ezzel - a testvérautó közben a harmadik, szorosan üldözve a második helyezett #93-as amerikai Porschét.
Nézzük az első két helyezett közötti különbséget a négy kategóriában hat és fél óra után:
1 másodperc
1 perc 20 másodperc
2 perc
3 perc 15 másodperc
A Toyoták 3:19-es köröket futnak, a különbség pedig 1-2 másodperc között mozog.
Korábbi büntetése ellenére közeledik az amatőr kategória második helyére a #98-as Aston Martin, a volánnál a papíron leggyengébb versenyzővel, Paul Dalla Lanával, akinek balesetei miatt az elmúlt három évben két Le Mans-t bukott el a WEC címvédő egysége.
Az LMP1-es mezőny előzetesen talán leggyengébbnek tűnő egysége, a DragonSpeed hosszas szerelésen a bokszban, s lassan visszaesik a GTE Pro élmezőnyének szintjére. A két Manor viszont a kezdeti gondok után jön felfelé, sorra előzik a P2-es autókat.
Megy le a nap, a két Toyota pedig küzd az első helyért:
The Japanese duel for leading position under beautiful sunset. @Toyota_Hybrid Kazuki Vs @kamui_kobayashi #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/lBpikpYAep
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Jenson Buttonék, azaz a motorjaromlott SMP mindjárt megtesznek annyi kört, mint amennyi hátrányban vannak a hosszúra nyúlt szerelés miatt.
Így áll a Ford a verseny negyedénél. Ennél talán jobbra számítottak:
"Szerencsére jól vagyok, de kemény bukás volt! Nagyon sajnálok mindenkit, keményen dolgoztunk, s a ByKolles személyzete a legjobb, akiket csak ismerek. Rosszkor voltam rossz helyen, ilyen a versenyzés" - írta balesetét követően Dominik Kraihamer.
Na most már tényleg véget ért a lassú zóna, miközben elkezdődött a Horvátország-Nigéria meccs Kalinyingrádban. Egyik országnak sincs Le Mans-versenyzője. Ha ez valakit meglep esetleg.
Kobayashi vette át Lopeztől a #8-as autót, és közben még mindig sárga zóna, megtévesztett minket a felirat.
Nakajima kint járt, ismét egy kis aeroszerelés a Toyotánál. És közben máris zöld a zászló ismét a pálya minden szakaszán!
Hát, ez az autó nem fordult be.
Duplasárga az Arnage-ban, Montoya a falban! Nem volt nagy baleset, de az autó megfeneklett. És lassú zóna a szakaszon!
Rég beszéltünk a 3. helyen álló SMP-autóról, melyet Orudzsev most hozott be a bokszba, s adta át ma először Iszaakjan kezébe a volánt. Hát most beszéltünk róluk.
A második csere során pedig az elsőt tették vissza, miután kiderült, hogy nem sérült. Hát így.
Fernando Alonso elmondta, hogy a verseny elején azért cserélték le a hátsó karosszériaelemet, mert féltek, hogy a Lottererrel való érintkezés a rajtnál esetleg kárt tett az autóban.
Most ne is részletezzük, hogy melyik autóban ki ül, csak rögzítsük az állást: Porsche-BMW-Porsche-Porsche-BMW-Ferrari-Ford-Corvette. És az Aston sehol.
Tényleg nagyon jó ez a BMW, da Costa már Giovinazzi Ferrariját tolja le a pályáról az ötödik hely felé tartva. De mire leírtam, meg is van az előzés: 2. és 5. helyen a bajorok két autója a 17 indulóból!
Nakajima lassan, de biztosan növeli előnyét, már lassan tíz másodperccel vezet Lopez előtt, aki a következő kiállásnál Kobayashinak adja az autót.
Estre viszont bő másfél perccel az élen, köszönhetően még az első biztonsági autós fázisnak. A különbség érdemben azóta sem változott, jó helyzetben a #92-es Porsche.
A GT-k közt az elmúlt órák nagy vesztese a Ford: azok után, hogy mennyire jól kezdték a versenyt, jelenleg csak egy autójuk van az első nyolcban - az is a hetedik helyen. A két BMW viszont remekel, Catsburg a 2., da Costa a 6. helyen hozza most az autókat.
A ByKolles kiesése után versenyben maradt 9 LMP1-es közül csak 5 előzi meg a legjobb P2-eseket. A két Manornak komoly gondjai voltak, a Button-féle SMP egy többórás javítás miatt az utolsó helyen áll, míg a DragonSpeed egyszerűen lassú.
Alonso átadta az autót Nakajimának az első helyről, Lopez viszont megy még egy etapot ezeken a gumikon, így Kobayashinak várnia kell.
Három autó is áthajtásos büntetést kap, mert túl korán előztek a SC-periódus végén. Közülük a #98-as Aston állt a legjobb helyen kategóriájában, az amatőrök ötödik helyéről eshetnek így vissza.
A komolyabb probléma nélküli autók közül az MR Racing #70-es Ferrarija áll az utolsó helyen. ők most az 54. pozícióban haladnak.
Továbbra is bő egy perc a #26-os G-Drive előnye a kategória élén a Signatech #36 előtt - az orosz autó volánjánál ezúttal Ruszinov, ő pedig Vergne-nek adja majd vissza a volánt.
Egyáltalán nem spórol az erejével a két Toyota, Alonso és Lopez valódi csatát vív az első helyért - nem is tehet mást a japán gyártó, ellenfél híján nekik kell a nagyérdeműt szórakoztatni...
Itt a sorrend a kiállások után: 1. Porsche #92 (Estre), 2. BMW #81 (Catsburg), 3. Porsche #93 (Bamber). A 2-11. heyezettet jelenleg 22 másodperc választja el egymástól.
Itt az ötödik óra vége, és felhők gyűlnek a pálya fölé. Vajon az időjárás bekavar majd a versnybe?
A Toyoták ismét helyet cseréltek, Fernando Alonso vezeti a versenyt Jose Maria Lopez előtt. A következő kiállás után minden bizonnyal jönnek a japánok: Nakajima a #7-esbe, Kobayashi a #8-asba.
Zajlik az ötödik kiállássoroat a GTE Próban, ha ez véget ér, tisztábban látunk majd, egyelőre csak a #92-es malacPorsche vezetése teljesen biztos.
Elépesztő tömegjelenetek a zöld zászló után, Alonso Lopezt üldözi.
Bő fél óra után véget ér a második biztonsági autós szakasz, ismét teljes tempóban száguld a mezőny.
A felfüggesztésetört Ford hátránya négy kör, azóta ismét a pályán, ahogy mindenki más is az összetört ByKollesen kívül.
A korlátjavítás véget ért, hamarosan jöhet a zöld zászló.
A visszajátszásokból kiderült, hogy a bronzkategóriás úrvezető, Erik Maris lökte meg Kraihamert, s ezért csapódott a ByKolles a falba. Természetesen vizsgálják az amatőr versenyző mozdulatát.
Az amatőr mezőny viszont teljesen szétszakadt, ha jól látom, a vezető hármas külön-külön biztonsági autó mögött van, azaz több mint 1-1 perc lesz a különbség a Dempsey #77, a JMW #84 és a szoros egymásutánban következő Team Project 1 #56, Spirit of Race #54 és Aston #98 között.
A GTE Próban a helyzet változatlan, Estre és a malacPorsche egy safety carral a többiek előtt, a 2-12. helyezett egy bolyban.
Íme, a Toyota kettős kiállása. És közben az #1-es Rebelliont ismét szerelik.
A P2-ben úgy tűnik, hogy egy safety car választja el egymástól az élen álló kettőst, ami azt jelenti, hogy a zöld zászló után ugyanúgy egy-másfél perc lesz köztük, mint eddig.
A safety car alaposan felforgathatja ismét a mezőnyt, nem úgy az első helyen, hiszen a két Toyota egymás után jön ki a bokszból Lopez, Alonso sorrendben.
Itt egy videó - hatalmas bukás volt...
Safety car is out as No. 4 Car @ByKOLLES hit the wall at Corvette Curves. Fortunately, driver @DodoKraihamer got out of the car safely.#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/sjMJsduQJj
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Egy GT-autóval ütközött Kraihamer, ez lett a vége...
Kraihamer szerencsére saját lábán távozik ettől a roncstól. A ByKolles tavaly után idén is a Le Mans első kiesője lesz.
A safety car a pályán, Kraihamer a Porsche-kanyaroknál törte össze a #4-es prototípust.
ROMMÁ TÖRT A BYKOLLES!
Ez az akció zúzta le a #66-os autó futóművét...
MODE @dakar #LEMANS24 #WEC @FordPerformance pic.twitter.com/WJg62CUsRs
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
És közben, igaz, hogy kis híján félszáz kör hátrányban, de Jenson Button végre a pályán, azaz kijelenthető, hogy négy óra után egyetlen kiesője sincs a versenynek.
Nem is defekt, a felfüggesztés sérült meg egy kerékvetőn áthajtva... Ez az autó elszállt, az élmezőnyből mindenképp.
Nagyon sokat veszít a #66-os Ford! Billy Johnson a kör elején kap defektet, így közel 14 kilométert kell megtennie egy sérült autóval. A kategória végére fog visszaesni az egység.
Ismét öt másodpercen belül a különbség a két élmenő között.
És közben kiderül, hogy Alonsónak is volt egy defektje, ezért jött ki nemrég - egy-egy a defektek aránya a két Toyota között.
Amikor hiányolod az F1-es McLarened... - írja a népszerű Twitter-oldal Jenson Button kapcsán, aki még mindig nem ülhetett be az órák óta szerelés alatt álló SMP-be.
When you sorta, kinda miss your McLaren F1 car like#F1reactions pic.twitter.com/sApCJ0Ac7P
— F1 Reactions (@f1_reactions) 2018. június 16.
Megkezdődött a verseny ötödik órája, azaz az idei Le Mans egyhatoda már eltelt. A csata az élen a két Toyota között egyelőre nagyon szoros, a GT-k izgalmas versenyét viszont szétrángatta a safety car fázis.
Alonso kiállása után 2 másodperc a hátránya Lopez mögött, de legközelebb az argentinnak kell jönnie.
És az amatőrök közt sem lesz harc mostanában a vezetésért, hiszen a Dempsey-Proton #77 előnye közel másfél perc a JMW Ferrari #84 előtt.
A P2-ben nagyjából megmaradt a safety car előtti különbség, a G-Drive #26 előnye másfél perc a Signatech #36-osával szemben, utóbbi volánjánál most az amatőr, ezüst besorolású Thiriet ül.
Catsburg feljött a második helyre a BMW-vel!
Várjunk kicsit, amíg letisztul a kép, de úgy tűnik, hogy csata a vezetésért csak a GTE Am-ben várható mostanság...
És zöld zászló az első safety car-fázis végén, mely az összes kategória élmezőnyét szétszedte!
Az egyik Manor safety car alatt csapódott a korlátnak a Mulsanne-ban. Rosszabb már nemigen lehet a versenyük persze...
Teljesen felfordult a GTE Pro mezőnye a safety car-periódus alatt, azt leszámítva, hogy a #92-es megőrizte a vezetést. Méghozzá nem is akárhogy, hiszen mögöttük a #69-es Ford (Dixon), a #81-es BMW (Catsburg) már másik safety car mögött van, akárcsak az őket követő Ford #67, AF Corse #52 és mindenki más egészen a 13. helyezettig. A #92-es eddigi riválisai most az első hatban sincsenek, de ez Le Mans, és ezzel jár a "több safety car"-rendszer.
Íme a sérült Jota, az első sikán előtt robbant fel az eleje.
Defektet kapott a #38-as Jackie Chan nagy tempónál, rengeteg törmeléket hagyva a pályán! Bent a safety car idén először, s a GT-k mezőnyét alaposan megkavarhatja ezt, hiszen épp zajlottak a kiállások...
Nézzünk egy látványos akciót a két retrófestésű Porsche között:
Ahhh, finally took the adventage on its sister car @PorscheRaces #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/073iIt6yBP
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Hoppá. a #7-es defekt miatt állt ki, erősíti meg a Toyota.
Alonso jó köröket fut, minden esélye megvan rá, hogy az újabb kiállása után is a már azt teljesítő Lopez előtt legyen. Ami a harmadik helyért vívott különmeccset illeti, ott a Rebellion és Beche fél perc előnyt épített ki Orudzsev SMP-je előtt.
A BMW viszont remekel, Farfus az ötödik helyen, hátránya pedig kevesebb mint 15 másodperc a visszatérő gyártó színeiben.
Nézzük meg kicsit az Aston Martinokat: Turner a 14., Lynn a 16. helyen áll a két új generációs autóval, az amatőrök közt a gyári #98-as az 5., a privát #90-es a 9. pozíciót foglalja el. Szomorú.
Helycsere az élen, Fernando Alonso átveszi a vezetést Lopeztől!
És máris zöld, ez a sárga zóna rövidebb volt az elsőnél.
Nasr az autóban, az autó meg az emelőn. Sárga zóna a Mulsanne elején.
Lopez is megejtette első kiállását: az előnye három másodpercnél is kevesebb Alonsóval szemben.
Sárga zászló, Felipe Nasr esett a kavicságyba a #47-es Villorba Corse autóval. Eddig se álltak jól, ezután még kevésbé fognak.
Vannak vesztesei is az elmúlt órának: a versenyt remekül kezdő TDS #28 az ötödik, a pole-t szerző IDEC #48 pedig már csa a hatodik helyen a P2-esek között.
A spanyol kettő másodperc alá csökkentette hátrányát, amikor kiáll a bokszba. Lopez egy pillanatra megszabadult üldözőjétől.
Stabilan öt másodpercen belül Alonso hátránya - és ha utoléri Lopezt, valószínűleg rá is szólnak az argentinre, hogy engedje el. Nem Alonso kedvéért, hanem a kockázat minimalizálása érdekében.
Megkezdődött a verseny negyedik órája, s ezzel együtt a Peru-Dánia világbajnoki mérkőzés is. Itt is csak az egyik fél érdekelt Le Mans-ban, szám szerint négy versenyzővel.
Hoppácska, Alonso rákapcsolt, és a lekörözések is jól jöttek ki neki, már öt másodpercen belül a spanyol Lopez mögött!
Alonso és Lopez hasonló köröket futnak, a különbség bő 13 másodperc közöttük, az a 17-es szám még nem reális érték volt az imént.
Most tiszta a kép az összetört Rebelliont illetően: az #1-es autó hátránya 1 perc 23 másodperc a 3. helyezett testvérautóhoz képest, ami gond nélkül behozható a hátralévő bő 21 órában.
Kissé aggasztó dologról számolt be Sebastien Buemi a #8-as autóról: elmondása szerint olykor elment az erő a Toyotából, melyet jelenleg Fernando Alonso vezet.
A futam elején pórul járt #1-es Rebellionnal Bruno Senna megelőzi a P1-ben bronz besorolású pilótaként külön engedéllyel rajthoz álló Hedmant, ezzel az autó már tisztán az ötödik helyen.
Sokkal gyorsabban sikerül a #7-es Toyota cseréje, így ismét ők vezetnek: a háromszoros WTCC-világbajnok 17 másodperc előnyben a kétszeres F1-es világbajnok előtt - Alonso Lopez levadászásával kezdheti Le Mans-karrierjét.
Komoly figyelmeztetést kap a malacautóval (eddig) az élen álló Laurens Vanthoor, aki rendszeresen elhagyta a pályát az elmúlt időben. Makowiecki át is veszi a vezetést a testvérautóval, a #91-es Porschével.
És akkor karrierje során először pályán a Le Mans-i 24 óráson a képen látható úriember - aki meghajthatja a Toyotát a kategóriavezetésért.
Alonso már sisakban vár, hogy autóba ülhessen, a következő kiállásnál ő veszi át a #8-as autót Buemitől.
A ByKolles P1-esének leggyorsabb köre mindössze bő másfél másodperccel jobb a P2-es leggyorsabb körnél. Ami azért elég kiábrándító...
Nemcsak a Pro, hanem az Am kategóriában is nagyon szoros a verseny: a #77-es Dempsey-Proton Porsche (Andlauer) mögött hét másodpercen belül jön két Ferrari, az #54-es Spirit of Race (Flohr) és a #84-es JMW (MacNeil), a címvédő autó - de a másik, a #88-as Dempsey-autó hátránya is kevesebb 25 másodpercnél.
És több mint fél óra után végre ismét zöld a zászló - szabadon lehet nyomni a gázt!
A GTE Próban jelenleg a 6. helyen álló #82-es BMW az egyetlen autó a legjobb nyolc között, melyet nem a Porsche vagy a Ford nevezett. Ez a verseny egyelőre a német és az amerikai gyártó gigászi párharcának ígérkezik.
Vergne előnye egyre nagyobb a másodosztály élén a #26-os G-Drive színeiben, immár egy perccel vezet a TDS-t terelgető Duval előtt, míg a harmadik helyen álló Signatech-nél már megvolt az első pilótacsere, Lapierre helyére Negrao ült be.
Pontosan kettő óra telt el a versenyből, a két Toyota szoros egymásutánban, míg a harmadik helyért vívott különmeccset a Rebellion vezeti az SMP előtt.
Helycsere az élen: a lassú zónának köszönhetően immár Conway vezet Buemi előtt - a különbség mindössze másfél másodperc!
Íme egy videó az idei Le Mans második balesetéről - nem tört össze nagyon a Gulf, minden bizonnyal visszatérhet. De miért tart ilyen sokáig a sárga zóna?
BOOM @Gulf_Racing went straight to the wall at Indianapolis corner and caused a slow-zone, car is reaching the pits! #LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans pic.twitter.com/C2ewGat3zO
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Az első igazán komoly probléma a GTE Próban: a #64-es Corvette, a Gavin, Fässler, Milner egység felfüggesztésgondok miatt szerelésen.
Visszaért a bokszba a Gulf Porsche, az amatőrök közt így most a Spirit of Race Ferrarija vezet - ne is mondjuk, még mindig a két Aston előtt.
A BMW kezdi felvenni a tempót a második kiállások után da Costa az ötödik helyen hozza a #82-es egységet, kevesebb mint 15 másodperc lemaradással az elsőhöz képest.
13 kör hátrányban, azaz több mint háromnegyed óra szerelés után a #17-es SMP ismét a pályán. De mire ezt leírtuk, egyetlen kör megtétele után már vissza is tért a bokszba. Lehet, hogy Button végül be sem mutatkozhat a versenyen?
Íme a képek Wainwright hibájáról:
A spin off track and into the tyres for Mike Wainwright's #86 @Gulf_Racing Porsche 911 RSR at Indianapolis#LEMANS24 #WEC pic.twitter.com/SoDxi3lVEC
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 16.
Buemi 105 perc után harmadszor hozza be az autót a bokszba, miközben lassú zóna a Mulsanne-egyenes után. Átmenetileg ismét a #7-es Toyota az élen. Buemi marad, elindul a negyedik etapjára is.
Sárga zászló a pályán, és közben a legerősebb Jackie Chan autó, a #38-as a versenytempónál jóval lassabban közlekedik a pályán! Sűrűsödnek az események!
A kiállások előtt a kategória élén álló Gulf #86-ost a csapattulajdonos Wainwright a korlátnak csapja!
Jönnek a második kiállások a GTE Próban, ami a legtöbbeknél piótacserével is jár.
Másfél óra után egy másodpercre a #3-as Rebellion és a #17-es SMP a 3. helyen. Itt is francia csata dúl, akárcsak a P2 élmezőnyében.
A 10. helyen álló, és ezzel a legjobb #51-es Ferrari defektet kapott, ezzel most a 12. helyen álló Vilanderék a legjobbak az AF Corse különítményéből.
Az SMP #11 még mindig a bokszban, már több mint 25 perce. Nem alakul ideálisan Button Le Mans-i bemutatkozása.
Vergne remek tempót megy a G-Drive-val, előnye már 25 másodperc a Duval vezette TDS-szel, és 32 Lapierre Signatech-jével szemben. Francia nagyágyúk az első három helyen a P2-ben.
Nem esett szó a #11-es SMP-ről, Buttonék autójáról, akik hosszú körök óta a bokszban vannak szerelésen. Hátrányuk immár hat kör.
Lotterer egy bő óra alatt visszahozta az autót a hatodik helyre, célkeresztben most a DragonSpeed - ahogy a rajtnál is volt, tehetnénk hozzá némi malíciával. Buemi előnye időközben 13 másodperc a kiállás után.
Hoppácska, a #31-es DragonSpeed, Maldoandóék autója elhagyott egy kereket! Szerencsére nem lett belőle nagyobb galiba.
Pillanatsunk le az amatőrök közé: a Gulf Racing #86-os Porschéje vezet Fisichelláék Ferrarija, az #54-es Spirit of Race előtt. A Gulf egyelőre partiban van a Pro-kategóriás Aston Martinokkal.
Sorra teljesítik második kiállásaikat a P1-esek, így átmenetileg ismét Conway az élen a #7-essel, de minden bizonnyal hamarosan visszaadja a vezetést Bueminek.
Egészen pontosan ennyire szoros a GT-k versenye...
Ooops...almost got "a kiss" from that @CorvetteRacing #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/LziBksGCLX
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Mindeközben zajlik az Argentína-Izland meccs Moszkvában, az állás 1-1, az idei Le Mans-i mezőnyben viszont 1-0-ra vezet Argentína, hiszen Lopez a #7-es Toyotában foglal helyet, míg a szigetországnak nincs versenyzője.
A GT-k versenye rettenetesen szoros, az első 12 helyezett 20 másodpercen belü van az első kiállásokat követően. Az Astonok ehhez képest épphogy egy percen belül az élen álló Porschemalachoz képest.
Eltelt a verseny első órája, a #8-as Toyota megnyugtató előnnyel vezet a #7-es előtt.
A másik Manor, a #6-os is lelassul, Brundle hármas fokozatban közlekedik a pályán - a másik egység jelenleg a 44., a P1-ben természetesen utolsó.
A rajtnál beragadó ByKolles mindjárt megelőzi a #26-os G-Drive-ot, és ezzel visszaér a P2-es és a P1-es kategória közti légüres térbe.
Itt van Bleekemolen autója - nagy szerencséje, hogy pár éve bővítették itt a bukóteret...
Bleekemolen csúszott kavicságyba a Keating #85-ös Ferrarijával - a trió legmagasabban jegyzett tagja visszahozta.
A kiállások után az élmezőny sorrendje a GTE Próban: Porsche, Ford, Porsche, Ferrari, Porsche, Ford, Corvette, BMW, Ford, Ford. A két Aston Martin a két utolsó, 16-17. helyen...
Az élen közel húsz másodperc a különbség a két Toyota között, míg a harmadik helyezett SMP #17 hátránya az egy percet közelíti. A Lotterer által KO-zott DragonSpeednek jól jött ki a kiállás, visszajöttek a meccsbe, többek közt a másik SMP-t is megelőzve az 5. helyen állnak. Az első egy órában egyébként három P1-es is bajba kerüt, így a legjobb P2-es autó az összetett nyolcadik helyén áll most.
A verseny elején balesetező Lotterer kiállása után a P2-es mezőny közepére tért vissza - hosszú út lesz még a hiba kijavításáig...
Sorra jönnek a kiállások a GTE-ben, mindjárt kiderül, változott-e valamit az élmezőny sorrendje a tankolásokat követően.
A rajt után csúnyán visszaeső #26-os autót Vergne felhozza az első helyre az első kiállások után! Vezet a G-Drive a TDS #28 és a Signatech #36 előtt. Mindeközben eltelt a verseny egy harmincketted része.
A GTE élmenői közül a #92-es Porsche kezdte a kiállásokat, méghozzá versenyzőcserével, Christensen ült be Estre helyére.
A négy Aston Martinból az egyetlen, mely elfogadhatóan szerepel, a TF Sport privát Vantage GTE-je, a #90-es ugyanis a 4. helyen áll a GTE Am kategóriában.
Immár az összes P1-es túl az első kiálláson, a #8-as Toyota visszaáll az élre.
A Porsche, a Ford, a Corvette és a Ferrari foglalja el a Pro kategória első tíz helyét, a BMW és az Aston sehol - mentségükre szóljon, előbbi újonc, utóbbi pedig új autót épített idénre.
Sorra jönnek a kiállások, úgy tűnik, sokan nem teli tankkal rajtoltak el.
Buemi is fél óra után a bokszban a #8-assal, most tankolják, a #7-es meg száguld a nedves pályán.
Nagyon korán, kevesebb mint fél óra elteltével bokszban a #3-as Rebellion - ha ez tervezett kiállás volt, az nagyon furcsa.
Egyre erősödik az eső, miközben párharc dúl a harmadik helyért: Laurent a Rebellionnal és Sarrazin az SMP-vel - a másik SMP tisztes távolságból figyeli őket. A lekörözések is foyamatosan zajlanak, ilyenkor érhet sokat Sarrazin rutinja.
Buemi megvadult, mindössze két tizedre a legjobb köre a versenyben futott körrekordtól, melyet Lotterer tart az Audival.
Itt a videó Lotterer balesetéről:
Green flag !
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 16.
Let the 86th edition of the 24 Hours of Le Mans begin!#Goodluck to the 60 cars taking part in the race! Let’s make history !#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/DlcXzPpeAj
Jaafar auutója után az #5-ös Manor is a bokszba kényszerült. Anyagi és technikai problémák fémjelezték az elmúlt hónapjaikat, és a nehézségek folytatódnak.
Foglalkozzunk kicsit az élmenőkkel is: helycsere az élen, Buemi a #8-as Toyotával megelőzte Conwayt, ezzel ismét az "Alonso-féle" egység az élen.
Mintha esőcseppek tűntek volna fel egy-két kanyarban a kamerán... Eseménydúsan kezdődik az idei Le Mans.
Hibáját követően Lotterer lassan gázol át a mezőnyön, most hagyta maga mögött a GTE Am élmezőnyét, és kezdi levadászni a gyári GT-ket.
Fisichella remek első köröket futott, ezzel felhozta a Spirit of Race Ferrariját a második helyre. Az olasz az "amatőr" kategória egyik legmagasabban jegyzett versenyzője.
Lassú autó a pályán: a maláj Jackie Chan #37-esnek vannak problémái. A G-Drive is visszaesett a rajtot követően a P2-ben, még ha nem is ennyire...
A Pro-kategóriában az első három helyezett sorrendje változatlan a rajtot követően.
Sőt, a visszajátszások megmutatták, hogy Lotterer az egyik Toyotával is összeért az ütközés előtt...
Itt a baleset, óriási hiba Lotterertől egy 24 órás verseny rajtjánál belemenni egy ilyenbe. Megkockáztatom, Le Mans-ban ekkorát még nem bakizott.
Lotterer orrkúp nélkül száguld végig a pályán, a DragonSpeed megforgott és a GT-k elé jön vissza.
LOTTERER! Az első kanyarban a mezőny egyik legjobbja belecsapódik a DragonSpeed autójába!
És elkezdődött, pontban 15 órakor elrajtolt a legendás verseny 86. kiadása!
Közeledik a mezőny a rajthoz...
Az "amatőrök" között szintén a Porsche dominált: a #88-as Dempsey-Proton (Al Qubaisi, Cairoli, Roda) a #86-os Gulf (Davison, Barker, Wainwright) és a #77-es Dempsey (Ried, Campbell, Andlauer) előtt nyerte az időmérőt.
A nagyobbik GT-kategóriában a #91-es Porsche (Lietz, Bruni, Makowiecki) indul a pole-ból a #92-es (Christensen, Estre, Vanthoor) elől, mögöttük a #66-os Ford (Mücke, Pla, Jonhson) jön.
Elindult a ByKolles, és máris megpördült a Dunlop-sikánban... Közben a mezőny a felvezető körön.
És itt az első probléma máris, a ByKolles nem tudott elindulni a felvezető körre, próbálják beindítani az autót. Tavaly ők voltak az első kieső egyébként.
Rafa Nadal vezényszavára beindították a motorokat, megkezdődött a felvezető kör!
A P2-es kategóriában a #48-as francia IDEC volt a leggyorsabb az időmérőn (Lafargue, Chatin, Rojas) a #31-es Dragonspeed (Maldonado, Berthon, Gonzalez) és a #26-os G-Drive (Ruszinov, Vergne, Pizzitola) előtt. Az első négy helyen egyaránt Orecák zártak.
A csúcskategória pole-ját a #8-as Toyota (Alonso, Buemi, Nakajima) szerezte meg a #7-es előtt (Lopez, Kobayashi, Conway), míg a legjobb privát egység az #1-es Rebellion (Lotterer, Jani, Senna) lett.
A verseny legnagyobb kérdése az, hogy Fernando Alonsónak sikerül-e első nekifutásra megszereznie a Le Mans-i győzelmet. Ebben csupán két ellenfele lesz, a másik Toyota, valamint maga Le Mans, hiszen mint azt a legendás verseny már oly sokszor bizonyította, itt a célba érés sokszor nehezebb, mint a riválisok legyőzése - ráadásul a Toyota hatalmas tempófölényének köszönhetően igazi ellenfele nem is lesz a japán gyárnak, mely első Le Mans-i sikerére készül.
Mérhetetlen nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, kezdődik a 86. Le Mans-i 24 órás verseny, melyről idén is 24 órás élő közvetítésben számolunk be. Az első 11 órás etapot Gellérfi Gergő vezeti, a hajnali órákra Goboidics Tamás veszi át a klaviatúrát, hogy aztán a befutóra visszaadja azt. Tartsatok velünk egészen holnap délutánig!