Nézzük, mi a helyzet az élen: a #8-asba már visszaült Buemi, a #7-esben még Kobayashi, valószínűleg utolsó menetén: a különbség pedig három és fél másodperc köztük.
Ezekkel a képekkel búcsúzunk, Gobodics Tamás kollégám nevében is nagyon köszönöm a több mint egy napon át tartó kitartó figyelmet mindenkinek! Tartsatok velünk a hétvégi Francia Nagydíj közvetítésén is, ami pedig a Le Mans-t illeti:
Jövőre, veletek, ugyanitt!
Bliss@Toyota_Hybrid @alo_oficial @Sebastien_buemi @kazuki_info #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/vA5MFehUhF
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Ez az öröm... Elképesztő feszültségek szakadtak ki a Toyotából.
WHAOUH ! @alo_oficial @kazuki_info et @Sebastien_buemi win the @24hoursoflemans in front of 256 500 spectators ! #LEMANS24 #WEC #MAGIC pic.twitter.com/0K1fBcvkmU
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
2015 után újra aktív F1-es pilóta és újra újoncgyőztes Fernando Alonso személyében. F1-es világbajnok viszont több mint 45 éve nem győzött Le Mans-ban - most igen.
Sorra érkeznek a gratulációk Twitteren, most épp Carlos Sainz, akinek Alonso gyerekkorában példaképe volt, ma pedig már riválisa az F1-ben:
Grande @alo_oficial !! Enhorabuena!! Mucho mérito! Enhorabuena tambien a todo el equipo @Toyota_Hybrid . #NeverGiveUp
— Carlos Sainz (@Carlossainz55) 2018. június 17.
A #8-AS TOYOTA MEGNYERI A 86. LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYT! A GYŐZTESEK: FERNANDO ALONSO, SEBASTIEN BUEMI ÉS KAZUKI NAKAJIMA!
Letelt a 24 óra. Készülnek a befutóra a Toyotánál.
Fisichella körönként 15-20 másodpercet ad a Dempsey-autónak, de természetesen ennyi idő alatt már nem lehet behozni a többperces hátrányt, tudják ezt Dempsey-ék is.
Hat perc van hátra a leintésig. Mind a tizenkét versenyzőnek első Le Mans-i győzelme, illetve kategóriagyőzelme lesz.
Nyolc percre a kategóriagyőzelemtől a #26-os G-Drive, melyet a TDS Racing készített fel. A győztesek Jean-Eric Vergne, Andrea Pizzitola és Roman Ruszinov.
9 perc a végéig, a GTE Próban a #92-es Porsche nyer Kevin Estre, Michael Christensen, Laurens Vanthoor felállásban.
Összeáll a két Toyota, hogy együtt fussanak be - a #8-as körelőnyben van a #7-es előtt.
12 perc van hátra, mi pedig elkezdünk győzteseket hirdetni, talán nem vállalunk ezzel nagy kockázatot: a GTE Am kategóriát a Dempsey-Proton #77-es Porschéje nyeri, a felállás Christian Ried, Matt Campbell és Julien Andlauer.
Volt még egy kis lassú zóna, de már zöld is újra. 20 perc hátra!
Panasz a Porsche-kanyarokra, ahol törmelék van a pályán. Remélhetőleg ez nem kavar be semmibe.
Egy újabb utosó kiállás, ezúttal a malacautótól: fantasztikus győzelmet arathat a #91-es Porsche.
És akkor az összetett győztes. Ha a hátralévő 25 percben nem lesz gondjuk, a #8-as Toyota szerzi meg a gyártó első Le Mans-i győzelmét, mely egyúttal a japánok második sikere lesz 25 évvel a Mazda elsőségét követően. Fernando Alonso első nekifutásra nyerheti meg a versenyt, az egyaránt a Toyota-projekt kezdete óta, azaz 2012 óta itt lévő Buemi és Nakajima pedig egy második, illetve egy negyedik hely után győzhet.
Nézzük a Rebellion mérföldköveit! A svájci csapat története első Le Mans-i dobogóját szerzi meg 11. nekifutásra - kilencedszer ezen a néven. Igaz, tavaly volt egy, de elvették szabálytalanság miatt, ami Beche egyetlen pódiuma lett volna. Menezes legnagyobb sikere eddigi két Le Mans-ján egy P2-es győzelem volt 2016-ból, míg Laurent tavaly ott volt a kis híján győzni tudó, végül másodikként beérő Jackie Chan-egységben.
Megáll 10 másodpercre, majd mehet tovább - ilyen büntetést kapott az imént Neel Jani és Kamui Kobayashi is. Az #1-es és a #7-es is jócskán le van maradva a márkatársaktól, nem fog ez annyira fájni.
Az LMP2 győzelme felé tartó G-Drive mindeddig nem nyert Le Mans-t, ahogy az autót felkészítő TDS sem - a csapat a második orosz kategóriagyőzelmet szerzi az SMP Racing amatőr kategóriás sikere után, mely három éve született. Ruszinov eddig nyolc Le Mans-on járt, egy-egy 2., 3. és 4. helyet gyűjtve, Vergne és Pizzitola második nekifutásra ünnepelhet majd kategóriagyőzelmet, ha megőrzik vezetésüket a maradék 35 percben.
Nézzük a Pro mérföldköveit, próbálva nem elkiabálni itt sem a győzelmet. A Porsche 2013 óta először nyerhet ebben a kategóriában, a versenyzők, Christensen, Estre és Vanthoor pedig még dobogón sem jártak eddigi 4, 4, illetve 3 futamukon.
Mindenképpen külön kiemelendő a mindössze 20 esztendős Thomas Laurent, aki a #3-as Rebellionban második összetett Le Mans-dobogója felé tart. Nem rossz kezdése egy karriernek!
Stop&gót kapott a #7-es autó Kobayashi korábbi akciója miatt, hiszen a 12. köre megkezdésével megszegte az üzemanyag-felhasználásra vonatkozó szabályokat.
"De nagy kár..." - mondta keserűen a rádióba Button. Nem fejezi be a versenyt az orosz autó.
Jenson Button stopped inside the final hour. #LeMans24 pic.twitter.com/2AHrS12cCQ
— Grand Prix Diary (@GrandPrixDiary) 2018. június 17.
Nézzük, hogy alakul a célba érési ráta, ha több egység már nem esik ki:
5 / 10 = 50%
15 / 20 = 75%
14 / 17 = 82%
11 / 13 = 85%
Ennek alighanem itt a vége, a #11-es SMP lesz a Le Mans 15. kiesője.
A versenyt több mint 22 órája vezető G-Drive-ba Vergne ült be, ő hozza az autót a cél felé.
Megáll az autó Button alatt, füst száll ki a #11-es SMP hátuljából, lehet, hogy ez az ígéretesen induló verseny vége az LMP1-es csapat számára.
A világért sem szeretnénk senkinek semmit elkiabálni, de az utolsó órában talán már szabad mérföldköveket emlegetni az élen álló egységekkel kapcsolatban. A Proton a 2010-es GT2-es siker után második, Patrick Dempsey pedig első Le Mans-győzelmét szerezheti meg 55 perc múlva. A versenyzők közül Matt Campbell és Andlauer első Le Mans-ján indul, Ried legjobb eredménye eddig egy második hely volt 2014-ből.
Villámszavazásunk meglepően szoros eredményt hozott, hiszen 38 százalék úgy véli, hogy a Toyota szándékosan a #8-as autóval és Alonsóval akarta megnyeretni a versenyt. Mi nem tartozunk közéjük.
Az élen álló, s immár körelőnyben lévő #8-as Toyotát az utolsóelőtti kiállásra hozza Nakajima.
Az elmúlt három évben mindig volt utolsóórás dráma, egyszer a GTE Am-ben, egyszer az LMP1-ben, egyszer a GTE Próban. Vajon idénre marad még fordulat?
Elúszni látszik Lottererék harmadik helye - az #1-es autó egy percen kívülre került a #3-astól.
Egy váratlan csata a mezőnyben: az egyaránt 10 kör hátrányban lévő, hosszan-hosszan szerelt #93-as Porsche és #81-es BMW egymásra talált a 11-12. helyen!
Véget ért a sárga zóna 80 perccel a leintés előtt.
Lassú zóna! A #93-as privát Aston csúszott ki a pályáról.
No. 90 car @OfficialTFSport Aston Martin out of the track!#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/LTp3lrehTG
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Megerősítve: Kobayashi nem jött ki a bokszba annak ellenére, hogy ki kellett volna jönnie. Elképesztő!
Mindenfelé azt fejtegetik, hogy a Toyota egyszerűen elszámolta a köröket, és elfelejtették Kobayashit megtankolni 11 kör után - vagy ő felejtett el kijönni...? Ha ez igaz, az elképesztően amatőr hiba.
Megnézték, megtankolták, visszaküldték. Lehet, hogy ez ennyi volt csupán?
Aztán felgyorsult az autó, de Kobayashi ettől függetlenül bejön a bokszba.
Itt a lassú autó - nyolcvannal megy...
No. 7 @Toyota_Hybrid slow at Les Hunaudière! #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/TiNXTmESjM
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
HOHÓ! Egyes fokozatban döcög a #7-es Toyota a Mulsanne-egyenesben! Kezdődik a dráma?
Elkiabáltuk a Unitednek, defektet kapott a Montoya-féle Ligier.
A legkeményebb csata a kategóriák élmezőnyében tehát a Pro 2. helyéért dúl Lietz (Porsche #91) és Hand (Ford #68) között, míg az egyaránt dobogóért támadó Rebellion #1, United #32 és Team Project 1 #56 lemaradása szűk/bő fél perc.
Lássuk, mekkora különbségek vannak a kategóriák 1-4. helyezettjei között, ebből kiderül, hol várhatóak még komolyabb pozícióharcok.
1:35 perc - 11 kör - 25 másodperc
2 kör - 2:50 másodperc - 35 másodperc
2:10 perc - 7 másodperc - 1:11 perc
3:50 perc - 1:50 perc - 40 másodperc
Az utolsó előtti órába lépve egy örömhír: csak egy helyet veszített Ben Keating hibája miatt a Risivel együtt nevezett Ferrari, így a profik közt gyenge versenyt futó maranellóiak kettős amatőr dobogóval vigasztalódhatnak.
Bourdais kőkeményen megmondta a véleményét a vele szemben agresszív manővert végrehajtó Makowieckiről, valamint a versenyigazgatás ezt szabályosnak minősítő ítéletéről: "Ha ez szabályos, akkor nem sok autó fogja befejezni a versenyt, számomra teljesen elfogadhatatlan, ami történt, ahogy az is, hogy a versenyigazgatás nem mond erre semmit. Persze, rendben van, hogy szeretik a show-t, de meddig? Amíg egy autó be nem repül a fák közé? Nem értem az egészet, és remélem, hogy Fred nem büszke magára, mert ez nagyon alacsony színvonal egy profi versenyzőtől."
Alig több mint két óra van hátra, amikor a két Rebelliont mindössze 16 másodperc választja el a pályán. Jani kergeti Menezest a dobogóért.
Egy videófelvétel tanúsága szerint a #8-as kerekei pörögtek, mielőtt levették az emelőről - márpedig ilyesmiért volt már büntetés az idei Le Mans-on...
Alonso kiszállt, átadta az autót Nakajimának. Ő mindent megtett, most már a japán kezében az egység sorsa.
Két újabb kiesésről kell beszámolnunk: a sokat szenvedett #25-ös Algarve és a sokáig remeklő IDEC #48 is feladta a Le Mans-t, ezzel már csak 46 egység van versenyben.
"Borzasztóan sajnálom a csapatot, akik a tökeiket ledolgozták egész éjszaka, hogy visszahozzuk az első órában begyűjtött hátrányt. Napokig el fog tartani, mire ezen túlteszem magam, mert cserbenhagytam a társaimat" - nyilatkozta a néhány órája nagy balesetet szenvedő Paul di Resta.
Itt a Ferrari a kavicságyban:
Keating! Egy újabb úrvezető dob el egy amatőr kategóriás autót! A második helyről csúszik ki a #85-ös Ferrari.
Érdeklődve olvassuk a Facebook-kommentek közt kialakuló háborút a Toyota esetleges csapatutasítása kapcsán. Úgyhogy most jól megkérdezünk Titeket, mit gondoltok.
Röff!
No rest when the pig is around! #LEMANS24 #WEC @PorscheRaces pic.twitter.com/LcuMg1OAQN
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Pilótacsere volt a dobogós helyen álló #1-es Rebellionnál, és Neel Jani egyből meleg pillanatokkal kezdett, amint az a képen is látható:
Lopez is bokszban, ő is megy egy utolsó etapot.
Alonso a bokszban, ez már tényleg az utolsó tankolása lehetett, aztán jön a befutóember, Nakajima.
Makowiecki most némi előnyben az üldöző Fordokhoz képest, de előbb-utóbb itt is jön majd egy pilótacsere.
MONTOYA! Kőkemény lekörözés a Jackie Chan #33 ellen, össze is értek. És persze arról is emlékezzünk meg, hogy a tegnapi balesete után a kategória negyedik helyére jött vissza az egység, harcban a harmadik helyért.
Az első igazi vezetői hiba a Toyotánál: Lopez megpördül az első sikánban a #7-es autóval, és bár sok időt nem veszít, mindenképp riasztó mozzanat volt.
Bourdais teljesen kiakadt Makowiecki manővereire az emlékezetes párharcuk után - a két francia szépen elbeszélgethet majd, ha a Porsche-pilóta is visszatér a bokszba.
Leszedték az egész Le Mans-i hétvégén remeklő IDEC motorborítását, ezzel a Graff #39 jöhet fel a kategóriadobogóra. Ők a versenyen még nem jártak ilyen magasan, valószínűleg a felállásuk sem hangzott még el: Capillaire, Hirsch, Gommendy. Az IDEC közben jön vissza, de csak a kategória hatodik helyén.
Az eső lába most is lóg, de nem úgy tűnik, hogy az égi áldás meg akarná kínálni a La Sarthe-versenypályát.
Végre visszatért a pályára a sokáig a 2. helyen haladó Panis Barthez Ligier - több, mint egy órán át kellett őket bütykölni. És ebben a pillanatban a harmadik helyezett IDEC #48-at is betolják a bokszba!
Makowiecki és Bourdais hatalmas csatát vív a Pro második helyéért!
Hunting!@FredMako1 @PorscheRaces Vs @BourdaisOnTrack @FordPerformance #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/x7Ld8v6Ao8
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
Alonso utolsó kiállása, ezt követően adja át az autót Nakajimának. A másik Toyotában a másik japán, Kobayashi lesz a befutóember, azaz japán versenyző viheti célba a japán gyártó első Le Mans-győztes versenygépét - ahogy az két éve már majdnem megtörtént...
Lopez reagál és megfutja a #7-es leggyorsabb körét a versenyen! 3:17,980, fél másodpercre a pályacsúcstól!
Hoppá, az előbb tévesen "rágalmaztuk" Alonsót, nem ő csípte meg a füvet, hanem Lopez. A spanyol viszont fut egy 3:18,695-ös kört, ami nagyon erős.
És közben lemaradtunk egy nagyon fontos helycseréről: Bruno Senna a harmadik helyen hozza az #1-es Rebelliont. Ez a Le Mans: 20 óra kőkemény munkával sikerült kijavítani a rajtnál elkövetett apró hibát!
Alonso első hibája! Szerencséjére igen apró, éppcsak megcsípte a füvet.
És csata a GT-kategória második helyéért! Makowiecki elkövetett egy apró hibát, amit Priaulx kihasznált a Forddal, és jön a márkatárs Bourdais is. Hármas harc az ezüstért!
Még mindig a bokszban a Panis Barthez autó, ez egy nagyszerű verseny szomorú vége a számukra.
Elnézést a csendért, egy apróbb technikai problémát kellett elhárítanunk, de most már itt vagyunk!
Nézzük a különbségeket az élen álló két egység között:
1 perc 25 másodperc (Toyota #8 - Toyota #7)
2 kör (G-Drive #26 - Signatech #36)
3 perc (Porsche #92 - Porsche #91)
1 perc 15 másodperc (Dempsey #77 - Keating #85)
Azaz éles csata komolyabb hiba nélkül legföljebb az LMP1-ben és az amatőrök közt alakulhat ki, a P2-ben és a Próban erre már nincs esély. Mármint, hangsúlyozzuk, hiba nélkül.
Paul di Resta megjárta az orvosi központot, és szerencsére jól van.
No kérem, a harmadik helyért viszont hamarosan éles csata bontakozhat ki, a biztonsági autó ugyanis az #1-es Rebellionnak kedvezett, így Senna már csak 11 másodperccel van elmaradva Beche mögött.
A safety carokat követően másfél perc Alonso előnye a #8-as Toyotában Lopez előtt. Ez még nem az a pillanat, ahol feltétlenül el kell kezdeni spórolni, de nem is tűnik teljesen ördögtől való gondolatnak...
A nemrég még az ötödik helyen lévő IDEC #38 pillanatok alatt feljött harmadiknak a United kiesése és a Panis Barthez technikai gondjai miatt - Chatin másfél percre a második helyezett Thiriet-től, és valószínűleg meg fogja kergetni honfitársát.
Újabb kiesés, szám szerint a tizenkettedik: a #64-es Corvette túlmelegedés miatt feladja a versenyt.
Változás a P2 élmezőnyében! Az egészen eddig remekül szereplő Panis Barthez autó hosszú percek óta szerelésen a bokszban - a volánnál Will Stevensszel. A Signatech ezzel visszaszerezheti a kategória második helyét.
...a lassú zóna továbbra is érvényben van a Tertre Rouge-nál.
A safety car-szakasz véget ért, de...
49 autó van még versenyben, azaz elméletileg még meglehet a célba érési rekord, feltéve, hogy egyetlen újabb egység sem adja fel a Le Mans-t.
A legutóbbi safety car-szakaszok előtt épp azt kezdtem volna számolgatni, hogy talán-talán meglehet a teljesített össztáv rekordja, ha nem lesz több biztonsági autós szakasz, így viszont ez már teljesen esélytelen természetesen.
Itt a baleset felvétele:
Di Resta contra el muro. #safetycar #lemans24h pic.twitter.com/pWlpaMAhoR
— VictorF1 (@g3of1) 2018. június 17.
Csúnya baleset volt, az autó versenye véget ért - a lassításon látszik, mekkora volt a becsapódás ereje.
És ezzel ismét pályán a safety car.
Nemrég dícsértük meg di Restáékat, elsiettük: a #22-es United összetört a Porsche-kanyarokban.
A verseny 20. óráját pedig kezdjük egy jó hírrel: visszatért a bokszba a Larbre Ligier!
Íme a Larbre a kavicságyban:
Újabb mérföldkőhöz érkezett az első percek óta felzárkózóban lévő #1-es Rebellion: a csapattársak kiállása idején már az övék volt a harmadik hely.
Újabb sárga zászló: az egész Le Mans egyik leggyengébbnek ígérkező egysége, az #50-es Larbre Ligier esett a kavicságyba.
A verseny eleje óta szép munkát végez a United #22-ese, ennek eredményeként di Resta feljön a negyedik helyre az autóval - némi meglepetésre a második és a negyedik helyen a két legjobb Ligier!
Szóval akkor a verseny dióhéjban:
1. óra: Lotterer balesete a rajtnál, a #8-as Toyota vezet a #7-es előtt, Buttonék autója elromlik
2. óra: A GTE Pro versenye nagyon szoros, az Am élén álló Gulf #86 a falban
3. óra: Alonso beül a Toyotába, de egy lassú zóna miatt hátrányban van a #7-es mögött
4. óra: Safety car egy defektes LMP2 miatt, a GTE Pro mezőnye kettészakad
5. óra: Újabb safety car, a hatalmas balesetet szenvedő ByKolles az első kieső
6. óra: Nagyon jól megy a BMW a GTE Próban, 2. és 5. helyen a két autó
7. óra: Dalla Lana idén is összetöri a #98-as Aston Martint
8. óra: A 3. helyért csatázó SMP a falban – véget ér a #17-es egység versenye
9. óra: A lassú zóna Conwayéknek segít, az eddigi legnagyobb különbség a Toyoták között
10. óra: Buemi büntetést kap gyorshajtásért, két perc felett a #8-as hátránya
11. óra: Alonso óriási tempóban csökkenti a hátrányt a pilótacsere után
12. óra: A spanyol továbbra is száguld, a #6-os Manor versenye a pálya szélén ér véget
13. óra: Tovább csökken a különbség, a #40-es G-Drive balesetet szenved
14. óra: Nakajima is eszetlen tempót diktál, a #8-as autó utoléri a #7-est
15. óra: Hajnalodik Le Mans-ban, a helycsere egyelőre várat magára
16. óra: Nakajima átveszi a vezetést, a BMW versenye teljes csőddé alakul – kiesik a #82-es
17. óra: Két újabb baleset, kiesik a #88-as Dempsey és a #10-es DragonSpeed
18. óra: Fordult a kocka, a #7-es Toyota próbálja utolérni valahogy a #8-ast
Éles harc a GTE Pro második helyéért a Bruni féle Rothmans-Porsche és a #68-as Ford között, de a #67-es is csak pár másodperccel előttük. Malacka előnye óriási.
...másrészt viszont sárga, hiszen lassú zóna marad érvényben a problémás szakaszokon.
Ez most egyrészt zöld zászló...
Beszélgetés Buemi és Alonso között még a váltás előtt:
- Fernando, az autó remek, csak tedd a dolgod!
- Oké, vettem!
@Sebastien_buemi " Fernando your car is good (...) just do the job it's fine"@alo_oficial "Ok, copy"#LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans @Toyota_Hybrid pic.twitter.com/5Vxd5POjHx
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
A #31-es DragonSpeed a safety car mögött szedett össze egy defektet.
A safety car alatt gyorsan összeszedjük, mi történt eddig a versenyen, miközben az élőképen Alonso beszállását nézhetjük.
Ébresztő torna vagy haka zajlik a Toyotánál?
A remix of the "Haka" by @Toyota_Hybrid ? #LeMans24 pic.twitter.com/EJzWnFzce6
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
A biztonsági autó Buemiék kezére játszik, hiszen külön vonatba került a két Toyota. Ez a zöld zászló után egy-másfél perc előnyt jelent majd.
És miközben a sportbírók takarítanak, a sokat szenvedett #97-es Aston Martin gyökkettővel döcög a pályán.
Meglazultak a kerékvetők a Tertre Rouges kijáratán, safety car!
- Siess, röfi, tempó van!
- Hé, hé, hé, nyugi, haver!
@Ferrari "Hey Piggy pick up the pace"
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 17.
@PorscheRaces "Oh oh oh stay calm dude"#LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans pic.twitter.com/SoaAOnD1oU
Ismét pályán a Manor-Ginetta - megszerelték!
"Fernando az első teszteken nyugodt volt és mindent kielemzett, aztán átvette a vezető szerepet, és plusz lelkesedést hozott a csapathoz. A #8-as autó az ő technikai hozzáértése miatt gyorsabb a #7-esnél, ezt a csapattársai is megerősítették" - nyilatkozta a Toyota versenyigazgatója. Ezzel a gondolattal lépünk be a verseny utolsó negyedébe.
Az amatőrök közt azok az egységek állnak a legjobban, ahol a bronz kategóriás úrvezető jól teljesít - na ezért nem fog a #98-as Aston Le Mans-t nyerni...
Az egyetlen állva maradt Manor-Ginetta (avagy CEFC TRSM) hosszú-hosszú szerelésen a bokszban, de a pilóta, Simpson elmondása szerint még bíznak abban, hogy teljesíthetik a versenyt.
Roppant kíváncsiak lennénk, hogy a mezőny egyik leggyengébb egysége, az MR Racing mégis mennyivel ment a bokszban, amennyiért 105 másodperces stop&góval sújtották?
A P2-ben továbbra is, gyakorlatilag az első kiállások, azaz tegnap délután óta őrzi magabiztos vezetését a #26-os G-Drive a kategória francia különítménye, a Panis Barthez, a Signatech és az IDEC előtt.
Csodálatos beszélgetés zajlott le Catsburg és a csapata között: a holland versenyző jelezte, hogy most már szeretne lassan kiszállni (és azt sem igazán tudja, mióta vezet), mire a csapat közölte vele a rossz hírt, miszerint még egy menet hátra van a számára... Valószínűleg szundítana egyet a kétszeres WTCC-futamgyőztes.
Nem a legmozgalmasabb szakaszt éljük a versenyen, de még több mint egy hagyományos WEC-forduló hátra van - szóval biztosak lehetünk benne, hogy lesz itt még izgalom...
Conwy leegerészte a #7-es autó hátrányát fél perc alá, amire Buemi egy 3:19-es körrel válaszolt!
És megvan a 10. kieső is: az összetört DragonSpeedet hiába hozta vissza Hanley a bokszba, ez az autó már nem megy sehova.
Rengeteg idő van még hátra, de azért említsük meg mégis: a Toyota első Le Mans-i győzelmét, a Rebellion első dobogóját, a G-Drive első P2-es győzelmét, Dempsey-ék pedig első GTE Am győzelmüket szerezhetik. A GTE Prót vezető Porsche 2013 óta vár egy újabb Le Mans-i sikerre a 911-essel, azóta a Ferrari, a Corvette, a Ford és az Aston is nyert egyszer-egyszer a nagyobbik GT-kategóriában.
Na itt a másik a Dalla Lana-baleset mellett, ami nélkül nincs Le Mans: Tracy Krohn megpördül - ráadásul majdnem összeszedte közben az élen áló malacPorschét!
Ha még egy pillanatra maradunk a kiesőknél, az arányuk így fest kategóriánként:
3/10 - 30%
2/20 - 10%
2/17 - 12%
2/13 - 15%
A felzárkózásukat a verseny első órája óta folytató Lottererék, az az #1-es Rebellion már kettő percen belül vannak az összetett dobogótól, melynek alsó fokát a testvérautó, a #3-as foglalja el az SMP #17 tegnap esti balesete óta.
Ami az eddigi kiesőket illeti: a ByKolles #4, az Aston Martin #98 és az SMP #17 baleset miatt búcsúzott, a Porsche #94 felfüggesztéshiba következtében, a #6-os Manor elektronikai gondokkal állt meg a pálya szélén, a #34-es Jackie Chan Ligier-t motorhiba érte utol, a #40-es G-Drive és a #82-es BMW falnak csapódott, most pedig a nemrég balesetező #88-as Dempsey-Proton Porsche is feladta a versenyt. Még 51 egység versenyben a Le Mans-on.
Nem állt rosszul a TDS autója, de most vissza fognak esni, Vaxiviere ugyanis a kavicságyba csúszott a #28-as egységgel. Ismét lassú zóna a Porsche-kanyaroknál.
Porschék, Fordok és egy Corvette a Pro-kategória első hat helyezettje között. A BMW-k visszaesése után ez az erősorrend reálisnak is tűnik.
Itt a két Toyota egymás mögött a bokszban.
Ezt benéztük, nem változik semmi, hiszen mindkét Toyota egyperces stop&gót kapott!
Az egyetlen állva maradt BMW-t, Catsburgék autóját ismét szerelik - a mezőny végére kerülnek vissza az egész versenyen szenvedő #97-es Aston és az éjszaka hosszan szerelt #93-as Porsche társaságában.
A kérdésre a válasz: a #7-es is kap egy egyperces stop&go büntetést, ugyanúgy, ahogy korábban a #8-as is. Ez azt jelenti, hogy a Buemi-Alonso-Nakajima hármas előnye kettő perc fölé fog nőni!
Megvoltak a kiállások a két Toyotánál, Buemiék előnye bő 40 másodperc Conwayék előtt. De lesz-e még újabb fordulat?
A visszajátszások alapján nem úgy tűnik, mintha Hanley hibázott volna - mindenesetre visszahozta az autót a bokszba.
Conway váltotta Kobayashit a #7-esben, aki az éjjel partiban volt Buemivel.
Az SMP után jön egy újabb heroikus csata egy rommá tört autóval: Hanley hozza vissza a rettenetes állapotban lévő DragonSpeedet.
Lassú zóna a Porsche-kanyarok bejáratánál, és ez most a kiállásra készülő #7-es Toyotának kedvez.
És máris itt az újabb baleset, a Porsche-kanyarok bejáratánál a DragonSpeed csapódott a falba!
Immár rend honol a Ford-sikánokban. zöld-zöld-zöld.
Az éjszaka azért megrostálta a mezőnt, jelenleg 52 autó van még versenyben - a célba érési rekord 48 tavalyról, nem biztos, hogy ez meglesz.
Látszik, hogy most keltem, beszélek itt a lassú zónáról, arról meg szó sem esik, miért van érvényben. Hát ezért, a #88-as Dempsey-Proton ment falnak Cairolival - úgy tűnik, a felfüggesztés törése miatt.
Matteo Cairoli goes into the tire barriers at the Ford Chicane. The No. 88 Dempsey-Proton Porsche doesn't seem to have too much damage considering the impact. I believe his rear suspension was broken before going off track. #LeMans24 pic.twitter.com/9IPBGSTYO8
— Vincent Bruins (@VincentJBruins) 2018. június 17.
Sorra cserélik a fékeket a GTE-autóknál, ezt az elmúlt években megszokhattuk - és a lassú zóna erre lehetőséget is biztosít, hiszen így kevesebb az időveszteség.
És közben Gobodics kolléga elindult a Fehérvár Ralira, így a billentyűzet mögül ismét Gellérfi Gergő próbálja átlátni a Le Mans-i káoszt!
Sebastien Buemi parádézik az élen: már 34 másodpercre növelte a #8-as Toyota előnyét Kamui Kobayashival és a #7-essel szemben.
A GTE Próban közelít a #91-es Porschéhez a #68-as Ford, 23 másodpercre csökkentette a hátrányt Joey Hand - itt még lehet harc.
Hivatalos: a #82-es BMW feladta a versenyt. A GTE Próban továbbra is simán vezet a két Porsche és elég nagyok a különbségek az első helyeken - a GTE Am kategóriában sincs változás, 1:45-tel vezet a #77-es.
Így van, 21 másodperces előnyre tett szert a #8-as!
A #7-es is kijött a bokszba és úgy fest, hogy Kobayashiéknak rosszul jött ki a slow zone, pont akkor oldották fel, amikor a #8-as odaért volna.
Bokszban a #8-as még a slow zone alatt, érkezik Buemi, a #7-es kint maradt, így átmenetileg visszavette a vezetést.
Továbbra is lassú zóna van érvényben, a kör végén érkezik majd a bokszba a #8-as Toyota, amibe majd Sebastien Buemi fog beleülni.
Defektet kapott a #82-es BMW: Alexander Sims járt pórul és leet, hogy komolyabb a gond, mert füstől az autó alja.
A #47-es Cetilar Villorba Corse a falban, lassú zóna!
HELYCSERE AZ ÉLEN! Nakajima elment Kobayashi mellett, óriási fordítással a #8-as Toyota vezet!
Közben az élen óriási nyomás alatt Kobayashi: eltűnt az előnye, kettő másodpercre közelített Nakajima!
Banális hiba a Signatechnél: az LMP2 harmadik helyén haladó autónál elfelejtették betenni a HANS-t a frissen beülő Nicolas Lapierre mögé, fél percet veszítettek ezzel.
Új legjobb idő az LMP2-ben: a DragonSpeed #31-es autójával Nathanael Berthon 3:27,694-es kört repesztett.
Közben egyébként már teljesen kivilágosodott, a szürkület is a múlté.
Nakajima tényleg begyújtotta a rakétákat, 3:19-es kört ment és öt másodpercre megközelítette Kobayashit.
A #91-es Porsche is a bokszban, így a #68-as Porsche átmenetileg feljött a GTE Pro második helyére.
Közben az élen most ismét Nakajima a gyorsabb, megfelezte a távolságot, 7,2 másodperc a két Toyota közötti távolság.
Pilótát cserélt a GTE Próban simán vezető #92-es Porsche, Kevin Estre érkezett.
Mindkét Toyota járt közben a bokszban, de Kobayashi továbbra is 14 másodperc körüli előnyben van, a kisebb hullámvölgyet átvészelte a #7-es és ismét magabiztossá tette a különbséget.
Jönnek közben a bokszkiállások az LMP2-ben - a harmadik helyezett Signatech volt kint először, de közben kint járt már a simán, három perc feletti előnnyel vezető G-Drive, valamint a második Panis Barthez is.
Lelassult a #31-es DragonSpeed - begurult a bokszba, a szerelők betolják, kérdés, hogy lehet-e valamit kezdeni vele.
Nakajima kicsit közelebb tudott zárkózni, 8,5 másodpercre csökkentette a hátrányát - nem lefutott még a meccs, nagyon szoros küzdelmet vív a két Toyota.
Hopp, a szerelők tolják a bokszutcában a #38-as Jackie Chant.
Bokszban a negyedik helyen álló #1-es Rebellion - a testvérautótól szűk egy körrel van lemaradva és két körrel vezet a legjobb LMP2-esként érkező G-Drive előtt, Neel Janival a volánnál.
Tizenötödik bokszkiállását hajtja végre a GTE Am kategóriát órák óta vezető #77-es Dempsey-Proton, de kapkodniuk egyáltalán nem kell, hatalmas az előnyük.
Továbbra is tíz másodperc feletti előnyben van a #7-es Toyota, kicsit megmerevedtek a frontvonalak - kérdés, hogy a szürkület, majd a hamarosan felkelő nap melyik autónak tesz majd jót.
Nakajima bejött a bokszba a #8-assal, bő 14 másodperces hátrányban volt már a #7-essel és Kobayashival szemben.
A GTE Prót simán vezető Porsche legutóbbi bokszkiállása:
#LeMans24 – 05:13 hrs, lap 206: #pitstop #Porsche #911RSR No. 92. Fuel only. @VanthoorLaurens stays in car. @24hoursoflemans @FIAWEC pic.twitter.com/sRrWcBseyC
— Porsche Motorsport (@PorscheRaces) 2018. június 17.
Kis híján bokszutcai balesetet láttunk, a bejáratnál Sebastien Bourdais épphogy nem tolta meg az előtte haladót...
Csak egy kép, hogy megszakítsuk a szövegtengert - közben egyébként haloványan elkezdett világosodni!
Nakajima alulkormányozottságra panaszkodik, valami nem kerek a #8-assal, közben már tíz másodperc felett jár a #7-es előnye.
A többi kategóriában nincs változás, továbbra is a #26-os vezet az LMP2-ben, a #92-es a GTE Próban és a #77-es a GTE Am-ben - mindhárom helyen izgalommentes a helyzet, az első helyezettek komoly előnnyel rendelkeznek.
Nő a távolság, már 7,5 másodperc Kobayashi előnye - megfordult a képlet, hiába tüntette el teljesen a kétperces hátrányá a #8-as Toyota, Kobayashival a #7-es is életre kelt és nyílik az olló.
Kobayashi rendbe szedte a dolgokat a #7-es szempontjából, már csak 1,7 másodperc volt az előnye, de ezt most hirtelen megduplázta, egyelőre nincs helycsere az élen.
Lopez a bokszban és ki is szállt a #7-esből, beült Kobayashi - finoman szólva sem alakult jól számukra az elmúlt időszak, épp itt az ideje, hogy a japán fordítson ezen.
Ugyan nálunk már hajnalodik, Le Mans-ban továbbra is teljes a sötétség - pedig a csapatok már nagyon várják, hogy kezdjen világosodni...
3,5 másodpercre csökkent a #7-es Toyota előnye - közben Nakajima a #8-assal kijött a bokszba. Teljesen éles a verseny!
A #39-es Graff is gyorsan ment a lassú zónában, szintén egyperces stop and góra büntetik.
Elképesztő: Nakajima is félelmetes tempóban zárkózik, most már körönként négy-öt másodpercet csökken a különbség és jelen pillanatban tíz másodpercen belülre ért vissza a #8-as Toyota! Lopez hamarosan kijön a bokszba, ennek így semmi értelme...
Alonso a bokszban értekezik:
Fernando Alonso @alo_oficial having handed over driving duties to Kazui Nakajima @kazuki_info in the #8 @Toyota_Hybrid, the gap with the leading #7 car driven by José Maria Lopez @pechito37 has narrowed to less than 30 seconds!#LEMANS24 #WEC pic.twitter.com/hsUrsXhYIr
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 17.
Lassú zóna, a #37-es Jackie Chan pördült meg, meg is ütötte az autót Weiron Tan, ami ráadásul kissé lángra is kapott.
Akció a GTE Próban: feljött a második helyre a #68-as Ford a pilótacseréket követően - Sebastien Bourdais aztán rögtön hibázott is egyet, de még ez is belefért, megelőzték a #91-es Porschét.
Nézzünk kicsit szét a többi kategóriában: az LMP2-ben már közel két kör a #26-os előnye, Vergne simán gyorsabb jelenleg a többieknél, a második a Panis Barthez, a harmadik pedig a Signatech - itt a második-harmadik helyen voltak azért változások a kiállásoktól függően, most éppen 19 másodperc köztük a különbség. A GTE Próban kérdés nélkül (két és fél perc előnnyel) vezet a #92-es Porsche és szintén különösebb kérdés nélkül (negyven másodperccel, de volt ez kevesebb is, most növekedett) második a #91-es, majd jön a két Ferrari, míg a GTE Am-ben sincs változás: a #36-os Proton-Dempsey órák óta zavartalanul halad az élen.
Most értünk el odáig, hogy a #8-as Toyota ledolgozta a hiba és a büntetés miatt beszedett hátrányát, 35 másodperc körüli lemaradásban van most Nakajima Lopez mögött - négy órába telt visszakerülni oda, ahol Buemi hibája előtt voltak.
A TDS Racing #28-asát kell szerelni közben a bokszba, Loic Duvalnak kellett begurulni az autóval - lebontották már a hátulját, nem néz ki kis munkának.
Lopez is megjárta a bokszot, de ő maradt az autóban egyelőre. Nem dőlt el még semmi, a különbség erőből behozható a #8-as számára.
Alonso brutális etapja véget ért, bejött a bokszba és átadta a helyét Kazuki Nakajimának - nagyjából negyven másodpercre csökkentette bőven két perc feletti hátrányát az elmúlt órákban, szenzációsat ment. Közben Jenson Button is visszaült, Vitalij Petrovot váltotta az SMP Racing #11-esében.
Fernando Alonso újabb két másodpercet csípett le a hátrányából, már csak 42 maradt belőle.
Újabb hiba, most a #61-es Ferrari csúszott ki, de komolyabb gond nélkül folytatni tudja.
Kiszállt az autóból Jose Gutierrez, úgy fest, hogy a #40-es versenyének vége! Nem csak megpördülés volt ez, a fallal is érintkezett az autó.
Hopp, megpördült a #40-es G-Drive, lassú zóna!
Hopp, kigyulladt a #29-es LMP1-es Giedo Van der Garde alatt, legalábbis lángra kapott valami a jobb hátsó kerék előtt. A tüzet eloltották, de most szerelés következik...
Janiék egyébként elérték a kétszáz megtett kört, a két Toyota 207-nél jár, a másik Rebellion is most éri el a 200-at, Jean-Eric Vergne-ék az abszolút ötödik, egyébként az LMP2 első helyén álló #26-ossal pedig 197-nél.
Újra akcióban a #3-as Rebellion, Gustavo Menezes ismét pályára vitte az autót, de már csak negyedikek, az #1-es testvérautó megelőzte őket és feljött a dobogóra, jelenleg Neel Janival a volánnál.
A #26-os első helye egyelőre nem forog veszélyben, de Lapierre óriási tempót diktál a második helyen és már 18 másodpercet vert a Panis Barthez #23-asára, stabilizálta második helyét a Signatech.
Igen, most már egy perc alá csökkent a távolság - emlékezzünk, amikor Alonso átvette a #8-ast, még bőven két perc felett volt a hátránya. Közben a #3-as Rebelliont továbbra is szerelik és idő közben az #1-es is kint van a bokszban, de itt nincs gond, már megy is vissza a pályára.
Lopez is kint volt a bokszban és ezzel most úgy fest, hogy a #8-as autó nyert: a hivatalos adatok szerint 01:01 a különbség a két Toyota között, nagyjából tizenöt másodpercet dobott el a továbbra is vezető #7-es.
Betolják a bokszba a #3-as Rebelliont, de nem tűnnek túl idegesnek a szerelők - az abszolút harmadik helyről álltak ki, valamit dolgozni kell az autón.
Alonso ismét a bokszban.
A #68-as Ford közelít a #91-es Porschéhez, sőt, most Dirk Müller messze a kategória leggyorsabbja - az előző körben hat másodpercet vert a második helyen álló Porschére és már csak 37 másodperc a lemaradása.
Közben Jean-Eric Vergne vette át az LMP2-t az első kiállás óta vezető #26-os G-Drive-ot.
A #82-es BMW-t szerelni kell, Da Costa várja, hogy megcsinálják, amit kell - a bal hátsó keréknél akad tennivaló.
Most 1:15 körül megállt a különbség a két Toyota között, Alonso újra rákapcsolt, de most Lopez is nagyon gyors korábbi önmagához képest.
Tankolás a Porschénél:
Érdekesség, hogy jelenleg a harmadik helyen álló Rebellion is tartani tudja a két Toyotát, most Alonsónak is becsúszott egy-két lassabb kör.
Szóval 12 óra után a kategóriák első helyezettjei:
#7-es Toyota
#26-os G-Drive
#92-es Porsche
#77-es Proton
Már csak 15 Celsius-fokos az aszfalt, ez már nem igazán eszi a gumikat.
Lapierre közben Buret elé került és feljött a P2 második helyére.
Ééééés féltávhoz érkezett az idei Le Mans-i 24 órás!
Komoly csaták egyébként most nincsenek a pályán, mindenki futja a maga tempóját, a maga versenyét, igyekszik helyezkedni és elkerülni a hibákat. A helyzet minden kategóriában változatlan az élen.
Ez az időszak a csapatok számára is borzasztó nehéz - ki-ki a maga módján próbál koncentrált, vagy akár csak ébren maradni.
Alonso továbbra is elképesztő...
Pilótacserék a GTE Am kategóriában, a #77-es Porschét Julien Andlauer, Liam Griffin pedig a #84-es Ferrarit veszi át.
Bejött a #7-es Toyota is, Lopez is marad az autóban, na nézzük, hogy mennyi lesz köztük a különbség.
A lassú zónának egyébként vége, elvileg Pastor Maldonado csúszott ki...
És Alonso a bokszban: 2:10 volt a hátránya a #8-asnak, amikor beült, most már csak 1:29 volt, mielőtt megérkezett - marad az autóban egyelőre.
Lassú zóna a két sikán között!
Összességében továbbra is a két Toyota az első két, majd a két Rebellion a harmadik-negyedik helyen, ötödikként már Ruszinov jön legjobb LMP2-esként - a legjobb GTE-autó az abszolút 25. helyen áll jelenleg.
Fuhh, Alonso megint rákapcsolt, jönnek a 3:20-as körök, újabb közel négy másodpercet lopott el a különbségből...
Lopez közben felvette a kesztyűt és most már nagyjából egálokat megy Alonsóval, a spanyol egészen bődületes tempója egyelőre ennyire volt elég, 1:42 a hátránya.
A GTE Prót vezető #92-es Porsche a bokszban, de tükörsimán visszajön az élre a #91-es elé.
A P2-ben továbbra is bő egykörös előnyben van a #26-os G-Drive és Roman Ruszinov, a második a #23-as Panis Barthez Competition és Timothe Buret, közben viszont beült és támad a harmadik helyről a P2-es legenda, Nicolas Lapierre a Signatech #36-osával.
Alonso Lopezt is rommá veri eddig, már csak 1:44 a két Toyota közötti különbség...
Hivatalos: a #6-os Manor-Ginetta elektronikai probléma miatt feladta a futamot az LMP1-ben, a kategóriában már csak hét autó van versenyben.
Conway szerint próbált minden hibát elkerülni, főleg erre figyelt az előző etapja alatt - a kiváló bokszmunka egyébként jó pár plusz másodpercet ért most a #7-es Toyotának.
Nem teszi könnyebbé a közvetítést, hogy a tv-ben az alvó szerelőket mutatják...
Alonso közben tovább faragta a hátrányát, majd bejött a bokszba, 01:57 volt köztük Conwayjel ezelőtt - közben jön a #7-es Toyota is. Conway kiszáll, beült Lopez!
Mark Patterson és a #25-ös Algarve Pro Racing megpördült, éppen a pálya szélén ácsorog.
Most pedig a verseny 12. órájába lépvén az eddigi műsorvezető Alonso gyorsaságával száguld aludni, a legnehezebb szakaszt, a hajnali órákat pedig Gobodics Tamás fogja közvetíteni nektek. Maradjatok velünk!
Conway dob egy 3:21,9-et, erre Alonso 3:20,4-gyel válaszol. Minden kör a spanyolé.
Ott is van, újabb négy másodperc, és ezzel két perc alatt a hátrány!
A következő körben újabb 4 másodperc a különbség, még egy kör és Alonso a büntetés óta először leviszi két perc alá a hátrányt.
Conway újabb köre 3:24,3, erre Alonso rádob egy 3:20,6-ot! Ez megint majdnem négy másodperc a spanyoltól.
3:20 végét megy Alonso, újabb két másodperc ebben a körben Conway-jel szemben. Ez az ember nem viccel.
Estre és társai a malacautóval a verseny eleje óta óvják védik azt a másfél perc körüli előnyt, amivel megajándékozta őket az első safety car-fázis. Tökéletes munkát végeznek.
Alonso 3:20! Egy kör alatt négy másodpercet adott Conwaynek! A spanyol úgy döntött, hogy megkergeti a csapattársakat.
A kivezető körök végén Alonso hátránya 2 perc 17 másodperc Conway mögött, innen számoljuk, mire képes a spanyol.
Az #1-es Rebellion, melyet Senna vett át Lotterertől, már 3 percen belül a testvérautóhoz képest. Lotterer fantasztikusat ment, törleszteni tudott a hibája után.
Bent volt a másik Toyota is, itt viszont Conway marad még egy menetre!
Buemi ki, Alonso be! A spanyol versenyzői karrierje egyik legnagyobb kihívása előtt áll, meglátjuk, hogy birkózik meg vele.
A Team Manthey büszkén hirdeti, hogy két Porschéje hibátlanul teljesítette az első tíz és fél órát. Erre lehet is büszkének lenni, valljuk be.
01:24 hrs after midnight, the two #Porsche #911RSR vintage racers are still leading the race at #WEC #LeMans24. Cars running faultless so far pic.twitter.com/901hOEXJYH
— Manthey-Racing (@manthey_racing) 2018. június 16.
Öten maradtak körön belül a GTE Próban, ami persze még mindig nem kevés: két Porsche, két Ford és egy Ferrari - némi meglepetésre a csak Le Mans-ra összerakott trió, az #52-es, ahol épp Giovinazzi ül az autóban.
Szegény embert az ág is húzza. A mintegy tíz percen át szerelt BMW #81-est még meg is büntetik, mert az emelőn tankolták meg - ez pedig szabálytalan.
Az első négy helyen négy LMP1-es autó, ahogy kell. Aztán ha a kategória további tagjait keressük, a DragonSpeedet a 31., a két Manort az 51-52., az SMP-t az 55. helyen találjuk, a ByKolles és a másik SMP pedig kiesett. Ehhez képest a pontosan kétszer annyi, húsz LMP2-es közül mindössze egy sodródott a mezőny végére, a több mint két órán át szerelt Algarve, ezen kívül az egyik Jackie Chan van még a GTE élmezőnyben (e pillanatban), a maradék tizennyolc annak rendje és módja szerint az LMP1-es és a GTE mezőny között helyezkedik el.
A #6-os Manor továbbra is kint áll a pálya szélén, a csapat szerelőket küldött, hogy ellássák tanácsokkal Rowlandet. Ezt megtehetik, az autóhoz viszont nem érhetnek.
A Toyoták között gyakorlatilag a büntetés óta változatlan a különbség: 2 perc 10 másodperccel vezet a #7-es a #8-as előtt. Vajon Alonso képes lesz hozni valamit Lopezen, miután Buemi nem volt képes Conwayen?
Az amatőr kategória mezőnyéből érdemes kiemelni a Keating Motorsports Ferrariját, ez a vörös WeatherTech-festést viselő #85-ös egység, mely még a verseny legelején csúszott a kavicságyba Bleekemolen kezében, azóta viszont stabil teljesítményt nyújtva jön fel, és immár a kategóriadobogón foglal helyet.
Beléptünk a verseny 11. órájába, az előző hatvan perc legfontosabb eseménye Buemi büntetése, valamint a #81-es BMW szerelés miatti visszaesése volt. A Twitteren van olyan vélemény is, amely Iszaakjant teszi felelőssé a #8-as autó lemaradásáért, de ez teljesen igazságtalan. A büntetésről az tehet, aki gyorsan hajt a lassú zónában, és nem az, aki a hibájával kiváltja a lassú zónát.
A BMW visszaesése után Joey Hand a #68-as (Team USA) Forddal a harmadik helyen van, de a hátránya közel egy perc a Lietz-féle Porschéhoz képest. Elkezdett azért a GTE Pro mezőnye is szétesni... A #81-es BMW egyébként visszajött, Catsburg a 12. helyen van.
A #6-os Manor-Ginetta megint megpusztul, ezúttal Rowland alatt. Félreáll, meglátjuk, tud-e vele kezdeni valamit.
Így visszatekintve negyed órával ezelőttre furcsának tűnhet, hogy csak az előnyt írtuk le, azt pedig nem, hogy ki vezet, de az a helyzet, hogy hosszú órák óta változatlan mindhárom kisebb kategória éllovasa. LMP2-ben a #26-os G-Drive (most épp Pizzitola), GTE Próban a #92-es Porsche (most épp Estre), GTE Am-ben a #77-es Dempsey-Proton Porsche (most épp Andlauer) vezet. Régóta.
A BMW még mindig bent, méghozzá lengéscsillapítócserén, ugyanúgy, mint a testvérautó. Ugyanaz a hiba teszi tönkre mindkét M8-as versenyét?
Lotterer közben egészen nagy tempót megy az #1-es Rebellionnal, jönnek a legendás éjszakai körök a némettől? Körülbelül egy kör a hátrány a testvérautó mögött, ez ennyi idő alatt erőből is behozható.
Betolták a BMW-t, egyelőre nem tudni, hogy mi a probléma a kategóriadobogón álló versenygéppel.
Ajjaj, problémája van a #81-es BMW-nek. Eng behozta a bokszba, kérdés, hogy mennyire könnyen tudnák megoldani a gondot.
Nézzük meg ismét, melyik kategóriában mekkora az élen álló autó előnye:
2 perc 10 másodperc
2 perc 35 másodperc
1 perc 25 másodperc
50 másodperc
Ahogy számoltuk, kettő perc körüli a különbség, a kiírás szerint egészen pontosan kettő tízre Buemi Conwaytől.
Buemi hatalmas hibát követett el, ez most nagyon sokba kerül. És jön is be a stop&góra.
36 másodperc jelenleg a különbség a két Toyota közt, ez a ki- és behajtással együtt fel fog menni nagyjából két percre!
ÓÓÓÓ! Buemi 60 másodperces stop and gót kap gyorshajtásért a slow zone-ban!
A két Manort már megint rettenetesen régóta szerelik, a 29. és az 52. helyre estek vissza az összetettben.
Egy nagyszerű videó: Fernando Alonso üldözi Lopezt a lekörözöttek tengerén át.
Kilenc eltelt, tizenöt hátra van. Még három óra a Le Mans féltávjáig.
Lotterer megérezte a dobogó szagát? Öt percen át kellett a 3. helyen álló testvérautót, a #3-ast szerelni, így pedig a német lőtávolban érezheti a pódiumot.
Hoppá, a Tandy-féle Porschét a negyedik helyről (nemrég még második volt) be kell tolni szerelésre!
Sokat veszített az élen álló malacautó a GTE Próban, Vanthoorék előnye már "csak" 80 másodperc az üldözők előtt. Lehet, hogy a slow zone kavart be nekik.
Na, hát visszajött az autó, beszéltünk róluk is ma.
Ki is írták: a 66 éves Patterson és úrvezető csapattársai autóját két óra negyven perce bütykölik...
Az Algarve #25-ösét borzalmasan régóta szerelik már, most meg is mutatták nekünk őket a közvetítésben. A felállás az egyik leggyengébb a mezőnyben - és az autó is megadta magát.
Most valamennyit visszakapott Buemi, ugyanis utoljára már csak Conway ment át a zónán. A különbség most 26 másodperc.
Az SMP magánakciója pedig úgy tűnik, hogy a győzelemért zajló versenybe is beleszólt: a #7-es Toyota és Conway másodpercek helyett most egy bő perccel Buemiék előtt.
Bár még nem hivatalos, de úgy tűnik, hogy megvan a negyedik kiesőnk is. A Porsche ugyanis azt közölte, hogy a #94-es autó felfüggesztésproblmája nem javítható.
A ByKolles #4, az Aston #98 és az SMP #17 baleset miatt adta fel a Le Mans-t, 56 autó még versenyben.
És most behívják a #17-es SMP csapatvezetőjét a versenyirányításhoz. Reméljük, hogy nem fogják megbüntetni, szenvedtek már eleget...
Itt a videó is az esetről:
NIghtmare for No. 17 @SMP_Racing! Driver @Mat_Isaakyan managed to push the car back on the track but unfortunately...#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/SxCtT3ZDaD
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Sárga zóna. Ez az autó meg nagyon furán nézett ki.
Na most van vége! Iszaakjan leszedte az SMP hátulját, majd elindult a boksz felé, csak hogy másodpercekkel később kigyulladjon az autó.
Tandy és Makowiecki kőkemény csatát vívnak a kategória második helyéért - valószínűleg nem kell kávé a Porsche vezetőségének!
És persze arról is tegyünk említést, hogy Lottererék már a negyedik helyen vannak a testvérautó mögött, ami azt jelenti, hogy már "csak" egyetlen helyezésbe került a német klasszis verseny eleji hibája.
Tavaly a legjobb LMP2-es egységek az összetett második helyétől lefelé következtek - jelenleg Vergne-ék az ötödik helyen haladnak, és ha így hullanak tovább a P1-esek... Ebből még bármi lehet.
Ismét elvitték az SMP-t, most már óvatosan jelenteném ki, hogy tényleg kiesett a #17-es autó, mindenesetre a sárga szakasz véget ért.
Na, az SMP ismét a bukótérben, sportbírók körülötte, valószínűleg most már senki nem érti, hogy mi történik ezzel az autóval. Ismét sárga zóna az autó miatt, melyet ismét felemeltek. Most hova viszik?
Na jó, lehet, hogy még nincs vége, Iszaakjan most a csapattal telefonál, hátha meg lehet még javítani a #17-est. Persze nehéz lesz, hiszen csak ő maga nyúlhat az autóhoz, amíg be nem jut a bokszba.
De nem fogja megszerelni! A #17-es SMP kiesik a Le Mans-ról!
Sárga zászló a Porsche-kanyarokban, miközben Iszaakjan megpróbálja megszerelni az autót.
Iszaakjan eldobja a 3. helyért csatázó SMP-t!
Megszerelték a defektes SMP-t, méghozzá be sem kellett tolni a garázsba hozzá - így is sokat veszítettek.
És közben vizsgálják a kategóriát vezető #26-os legutóbbi kiállását!
Lelassul az SMP LMP2-es autója - a volánnál Adrian Newey 19 éves fia, Harrison. Defektes a jobb hátsó, mozog az egész karosszéria tőle.
Egy érdekes apróságot mutat be a Manor a Twitteren: Le Mans-ban olyan kicsi az egy autóra jutó hely a bokszutcában, hogy ha az előtted lévő bokszban áll valaki, kénytelen vagy túllőni a saját garázsodon, és aztán a szerelőid majd visszatolnak a megfelelő helyre.
Pit space is very limited at LeMans, so when there’s a car in the garage next to us we have to overshoot and push back. pic.twitter.com/VXSVzwezap
— TRSM Racing (@ManorWEC) 2018. június 16.
Az éjszakai képek egészen csodálatosak Le Mans-ban - itt Buttonnel utazhatunk kicsit:
Super night ride with @JensonButton from Le Tertre Rouge through Mulsanne corner! #LEMANS24 #WEC @SMP_Racing pic.twitter.com/H2uMybv2jP
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Lehet, hogy a Manor-Ginetta számára (hivatalosan ugyebár CEFC TRSM...) nagyon döcögős az első LMP1-es Le Mans, de azt is el kell ismerni, hogy ez az autó egészen pazarul néz ki.
Nagyon úgy fest, hogy a Le Mans véget ért a #98-as Aston Martin számára. Négy év alatt harmadszor esnek ki Dalla Lana balesetei miatt - tavalyelőttre kettő jutott ráadásul, de "csak" a második volt végzetes az autó számára.
Iszaakjan visszavette a harmadik helyet Menezestől egy kiálláskört követően, így ismét az SMP áll az összetett dobogós helyen. Jelenleg egy P2-es kategóriagyőzelem és egy összetett dobogó néz ki az orosz csapatoknak - eddigi legnagyobb sikerük egy GTE Am kategóriagyőzelem volt 2015-ből, épp az SMP-től.
Hallottátok már Juan Pablo Montoyát a tehetsége hiányáról beszélni? Eddig mi sem! A kolumbiai így kommentálta korábbi balesetét: "Hibáztam, alulkormányzott lett az autóm, és kicsúsztam az Indianapolisban. Nagyon szoros volt a helyzet, a fékre léptem, blokkoltam, és onnantól kezdve elfogyott a tehetségem..."
Nézzünk ismét egy márkasorrendet: Porsche-Porsche-Porsche-BMW-Corvette-Ford-Ferrari-Ford-Ford-Ferrari-Aston-Aston. Ez az a 12 egység, mely komolyabb gondok nélkül teljesítette az első hét órát. A németek fölénye megkérdőjelezhetetlen.
A Twitter népe Dalla Lanán élcelődve már arra vár, mikor dobja el Tracy Krohn a #44-es Eurasia Ligier-t - való igaz, ő is ritkán hoz le hibátlan Le Mans-t...
Nem látszik sok a balesetből, az autó mindenesetre a csapat közlése szerint a szervizúton áll, Dalla Lana pedig nincs benne.
[REPLAY] Heart broken moment for #98 @AMR_Official as #PaulDallaLana went straight off at Porsche Curves#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/cR7N9pRIyV
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
És egy másik helycsere: miután az első safety car-szakasz hosszú órákkal ezelőtt visszaküldte a #91-es (a kék retró) Porschét a középmezőnybe, Bruni megelőzi a márkatárs Pilet-t, és visszaszerzik a második helyet. A bibi csak az, hogy a malacos autót terelhető Christensen előnye még mindig percekben mérhető.
Hoppá, helycsere a harmadik helyen. Iszaakjan elveszítette fél perc előnyét Menezesszel szemben, és a Rebellion megelőzi az SMP-t!
Zöld-zöld-zöld!
Kezdődik a nyolcadik óra, a két Toyota fél másodpercen belül egymástól e pillanatban.
A csapattárs arca mindent elárul...
Your face when you share the car with Dalla Lana. #LeMans24 pic.twitter.com/85MhtBq9ox
— joan (@joanesp_7) 2018. június 16.
Közben a #81-es BMW visszaesett a negyedik helyre, hármas Porsche-vezetést a profi kategória élén.
Nem akarom én különösebben kipécézni magamnak a kanadai úrvezetőt, de hiába az amatőr mezőny egyik legjobb egysége a #98-as Aston, ha az egyik pilóta képtelen hiba nélkül végigvinni egy Le Mans-t.
MÁR MEGINT DALLA LANA! Négy év alatt a harmadik Le Mans-i balesete a #98-as Astonnal. Ezúttal legalább nem az élről...
Újabb autók jelentek meg a jelentős hátrányban lévő egységek listájában: a #25-ös Algarve prototípus és a #70-es MR Racing Ferrari. Egyik sem mondható igazán meglepőnek. Kellemes meglepetést jelent viszont a holland csapat, akik a kategória 11. helyén haladnak.
A sérült BMW ismét a pályán, azt követően kellett szerelni, hogy da Costa eltalált egy kerékvetőt. Az Aston Martinok mögé estek vissza a 14. helyrea kategóriában.
Kobayashi megjárja a bokszot és Nakajima elé jön vissza. Ismét a #7-es autó vezet!
Az első gyári Porsche-meghibásodás! Kettes fokozatban döcög Dumas a #94-es autóban - szerencse a szerencsétlenségben a gyár számára, hogy ez az egység állt a leggyengébb pozícióban.
Be kell tolni szerelésre a #82-es BMW-t, da Costáék első műszaki problémája ez hat és fél óra után. Az már biztos, hogy a legjobb tízből kicsúsznak ezzel - a testvérautó közben a harmadik, szorosan üldözve a második helyezett #93-as amerikai Porschét.
Nézzük az első két helyezett közötti különbséget a négy kategóriában hat és fél óra után:
1 másodperc
1 perc 20 másodperc
2 perc
3 perc 15 másodperc
A Toyoták 3:19-es köröket futnak, a különbség pedig 1-2 másodperc között mozog.
Korábbi büntetése ellenére közeledik az amatőr kategória második helyére a #98-as Aston Martin, a volánnál a papíron leggyengébb versenyzővel, Paul Dalla Lanával, akinek balesetei miatt az elmúlt három évben két Le Mans-t bukott el a WEC címvédő egysége.
Az LMP1-es mezőny előzetesen talán leggyengébbnek tűnő egysége, a DragonSpeed hosszas szerelésen a bokszban, s lassan visszaesik a GTE Pro élmezőnyének szintjére. A két Manor viszont a kezdeti gondok után jön felfelé, sorra előzik a P2-es autókat.
Megy le a nap, a két Toyota pedig küzd az első helyért:
The Japanese duel for leading position under beautiful sunset. @Toyota_Hybrid Kazuki Vs @kamui_kobayashi #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/lBpikpYAep
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Jenson Buttonék, azaz a motorjaromlott SMP mindjárt megtesznek annyi kört, mint amennyi hátrányban vannak a hosszúra nyúlt szerelés miatt.
Így áll a Ford a verseny negyedénél. Ennél talán jobbra számítottak:
"Szerencsére jól vagyok, de kemény bukás volt! Nagyon sajnálok mindenkit, keményen dolgoztunk, s a ByKolles személyzete a legjobb, akiket csak ismerek. Rosszkor voltam rossz helyen, ilyen a versenyzés" - írta balesetét követően Dominik Kraihamer.
Na most már tényleg véget ért a lassú zóna, miközben elkezdődött a Horvátország-Nigéria meccs Kalinyingrádban. Egyik országnak sincs Le Mans-versenyzője. Ha ez valakit meglep esetleg.
Kobayashi vette át Lopeztől a #8-as autót, és közben még mindig sárga zóna, megtévesztett minket a felirat.
Nakajima kint járt, ismét egy kis aeroszerelés a Toyotánál. És közben máris zöld a zászló ismét a pálya minden szakaszán!
Hát, ez az autó nem fordult be.
Duplasárga az Arnage-ban, Montoya a falban! Nem volt nagy baleset, de az autó megfeneklett. És lassú zóna a szakaszon!
Rég beszéltünk a 3. helyen álló SMP-autóról, melyet Orudzsev most hozott be a bokszba, s adta át ma először Iszaakjan kezébe a volánt. Hát most beszéltünk róluk.
A második csere során pedig az elsőt tették vissza, miután kiderült, hogy nem sérült. Hát így.
Fernando Alonso elmondta, hogy a verseny elején azért cserélték le a hátsó karosszériaelemet, mert féltek, hogy a Lottererrel való érintkezés a rajtnál esetleg kárt tett az autóban.
Most ne is részletezzük, hogy melyik autóban ki ül, csak rögzítsük az állást: Porsche-BMW-Porsche-Porsche-BMW-Ferrari-Ford-Corvette. És az Aston sehol.
Tényleg nagyon jó ez a BMW, da Costa már Giovinazzi Ferrariját tolja le a pályáról az ötödik hely felé tartva. De mire leírtam, meg is van az előzés: 2. és 5. helyen a bajorok két autója a 17 indulóból!
Nakajima lassan, de biztosan növeli előnyét, már lassan tíz másodperccel vezet Lopez előtt, aki a következő kiállásnál Kobayashinak adja az autót.
Estre viszont bő másfél perccel az élen, köszönhetően még az első biztonsági autós fázisnak. A különbség érdemben azóta sem változott, jó helyzetben a #92-es Porsche.
A GT-k közt az elmúlt órák nagy vesztese a Ford: azok után, hogy mennyire jól kezdték a versenyt, jelenleg csak egy autójuk van az első nyolcban - az is a hetedik helyen. A két BMW viszont remekel, Catsburg a 2., da Costa a 6. helyen hozza most az autókat.
A ByKolles kiesése után versenyben maradt 9 LMP1-es közül csak 5 előzi meg a legjobb P2-eseket. A két Manornak komoly gondjai voltak, a Button-féle SMP egy többórás javítás miatt az utolsó helyen áll, míg a DragonSpeed egyszerűen lassú.
Alonso átadta az autót Nakajimának az első helyről, Lopez viszont megy még egy etapot ezeken a gumikon, így Kobayashinak várnia kell.
Három autó is áthajtásos büntetést kap, mert túl korán előztek a SC-periódus végén. Közülük a #98-as Aston állt a legjobb helyen kategóriájában, az amatőrök ötödik helyéről eshetnek így vissza.
A komolyabb probléma nélküli autók közül az MR Racing #70-es Ferrarija áll az utolsó helyen. ők most az 54. pozícióban haladnak.
Továbbra is bő egy perc a #26-os G-Drive előnye a kategória élén a Signatech #36 előtt - az orosz autó volánjánál ezúttal Ruszinov, ő pedig Vergne-nek adja majd vissza a volánt.
Egyáltalán nem spórol az erejével a két Toyota, Alonso és Lopez valódi csatát vív az első helyért - nem is tehet mást a japán gyártó, ellenfél híján nekik kell a nagyérdeműt szórakoztatni...
Itt a sorrend a kiállások után: 1. Porsche #92 (Estre), 2. BMW #81 (Catsburg), 3. Porsche #93 (Bamber). A 2-11. heyezettet jelenleg 22 másodperc választja el egymástól.
Itt az ötödik óra vége, és felhők gyűlnek a pálya fölé. Vajon az időjárás bekavar majd a versnybe?
A Toyoták ismét helyet cseréltek, Fernando Alonso vezeti a versenyt Jose Maria Lopez előtt. A következő kiállás után minden bizonnyal jönnek a japánok: Nakajima a #7-esbe, Kobayashi a #8-asba.
Zajlik az ötödik kiállássoroat a GTE Próban, ha ez véget ér, tisztábban látunk majd, egyelőre csak a #92-es malacPorsche vezetése teljesen biztos.
Elépesztő tömegjelenetek a zöld zászló után, Alonso Lopezt üldözi.
Bő fél óra után véget ér a második biztonsági autós szakasz, ismét teljes tempóban száguld a mezőny.
A felfüggesztésetört Ford hátránya négy kör, azóta ismét a pályán, ahogy mindenki más is az összetört ByKollesen kívül.
A korlátjavítás véget ért, hamarosan jöhet a zöld zászló.
A visszajátszásokból kiderült, hogy a bronzkategóriás úrvezető, Erik Maris lökte meg Kraihamert, s ezért csapódott a ByKolles a falba. Természetesen vizsgálják az amatőr versenyző mozdulatát.
Az amatőr mezőny viszont teljesen szétszakadt, ha jól látom, a vezető hármas külön-külön biztonsági autó mögött van, azaz több mint 1-1 perc lesz a különbség a Dempsey #77, a JMW #84 és a szoros egymásutánban következő Team Project 1 #56, Spirit of Race #54 és Aston #98 között.
A GTE Próban a helyzet változatlan, Estre és a malacPorsche egy safety carral a többiek előtt, a 2-12. helyezett egy bolyban.
Íme, a Toyota kettős kiállása. És közben az #1-es Rebelliont ismét szerelik.
A P2-ben úgy tűnik, hogy egy safety car választja el egymástól az élen álló kettőst, ami azt jelenti, hogy a zöld zászló után ugyanúgy egy-másfél perc lesz köztük, mint eddig.
A safety car alaposan felforgathatja ismét a mezőnyt, nem úgy az első helyen, hiszen a két Toyota egymás után jön ki a bokszból Lopez, Alonso sorrendben.
Itt egy videó - hatalmas bukás volt...
Safety car is out as No. 4 Car @ByKOLLES hit the wall at Corvette Curves. Fortunately, driver @DodoKraihamer got out of the car safely.#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/sjMJsduQJj
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Egy GT-autóval ütközött Kraihamer, ez lett a vége...
Kraihamer szerencsére saját lábán távozik ettől a roncstól. A ByKolles tavaly után idén is a Le Mans első kiesője lesz.
A safety car a pályán, Kraihamer a Porsche-kanyaroknál törte össze a #4-es prototípust.
ROMMÁ TÖRT A BYKOLLES!
Ez az akció zúzta le a #66-os autó futóművét...
MODE @dakar #LEMANS24 #WEC @FordPerformance pic.twitter.com/WJg62CUsRs
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
És közben, igaz, hogy kis híján félszáz kör hátrányban, de Jenson Button végre a pályán, azaz kijelenthető, hogy négy óra után egyetlen kiesője sincs a versenynek.
Nem is defekt, a felfüggesztés sérült meg egy kerékvetőn áthajtva... Ez az autó elszállt, az élmezőnyből mindenképp.
Nagyon sokat veszít a #66-os Ford! Billy Johnson a kör elején kap defektet, így közel 14 kilométert kell megtennie egy sérült autóval. A kategória végére fog visszaesni az egység.
Ismét öt másodpercen belül a különbség a két élmenő között.
És közben kiderül, hogy Alonsónak is volt egy defektje, ezért jött ki nemrég - egy-egy a defektek aránya a két Toyota között.
Amikor hiányolod az F1-es McLarened... - írja a népszerű Twitter-oldal Jenson Button kapcsán, aki még mindig nem ülhetett be az órák óta szerelés alatt álló SMP-be.
When you sorta, kinda miss your McLaren F1 car like#F1reactions pic.twitter.com/sApCJ0Ac7P
— F1 Reactions (@f1_reactions) 2018. június 16.
Megkezdődött a verseny ötödik órája, azaz az idei Le Mans egyhatoda már eltelt. A csata az élen a két Toyota között egyelőre nagyon szoros, a GT-k izgalmas versenyét viszont szétrángatta a safety car fázis.
Alonso kiállása után 2 másodperc a hátránya Lopez mögött, de legközelebb az argentinnak kell jönnie.
És az amatőrök közt sem lesz harc mostanában a vezetésért, hiszen a Dempsey-Proton #77 előnye közel másfél perc a JMW Ferrari #84 előtt.
A P2-ben nagyjából megmaradt a safety car előtti különbség, a G-Drive #26 előnye másfél perc a Signatech #36-osával szemben, utóbbi volánjánál most az amatőr, ezüst besorolású Thiriet ül.
Catsburg feljött a második helyre a BMW-vel!
Várjunk kicsit, amíg letisztul a kép, de úgy tűnik, hogy csata a vezetésért csak a GTE Am-ben várható mostanság...
És zöld zászló az első safety car-fázis végén, mely az összes kategória élmezőnyét szétszedte!
Az egyik Manor safety car alatt csapódott a korlátnak a Mulsanne-ban. Rosszabb már nemigen lehet a versenyük persze...
Teljesen felfordult a GTE Pro mezőnye a safety car-periódus alatt, azt leszámítva, hogy a #92-es megőrizte a vezetést. Méghozzá nem is akárhogy, hiszen mögöttük a #69-es Ford (Dixon), a #81-es BMW (Catsburg) már másik safety car mögött van, akárcsak az őket követő Ford #67, AF Corse #52 és mindenki más egészen a 13. helyezettig. A #92-es eddigi riválisai most az első hatban sincsenek, de ez Le Mans, és ezzel jár a "több safety car"-rendszer.
Íme a sérült Jota, az első sikán előtt robbant fel az eleje.
Defektet kapott a #38-as Jackie Chan nagy tempónál, rengeteg törmeléket hagyva a pályán! Bent a safety car idén először, s a GT-k mezőnyét alaposan megkavarhatja ezt, hiszen épp zajlottak a kiállások...
Nézzünk egy látványos akciót a két retrófestésű Porsche között:
Ahhh, finally took the adventage on its sister car @PorscheRaces #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/073iIt6yBP
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Hoppá. a #7-es defekt miatt állt ki, erősíti meg a Toyota.
Alonso jó köröket fut, minden esélye megvan rá, hogy az újabb kiállása után is a már azt teljesítő Lopez előtt legyen. Ami a harmadik helyért vívott különmeccset illeti, ott a Rebellion és Beche fél perc előnyt épített ki Orudzsev SMP-je előtt.
A BMW viszont remekel, Farfus az ötödik helyen, hátránya pedig kevesebb mint 15 másodperc a visszatérő gyártó színeiben.
Nézzük meg kicsit az Aston Martinokat: Turner a 14., Lynn a 16. helyen áll a két új generációs autóval, az amatőrök közt a gyári #98-as az 5., a privát #90-es a 9. pozíciót foglalja el. Szomorú.
Helycsere az élen, Fernando Alonso átveszi a vezetést Lopeztől!
És máris zöld, ez a sárga zóna rövidebb volt az elsőnél.
Nasr az autóban, az autó meg az emelőn. Sárga zóna a Mulsanne elején.
Lopez is megejtette első kiállását: az előnye három másodpercnél is kevesebb Alonsóval szemben.
Sárga zászló, Felipe Nasr esett a kavicságyba a #47-es Villorba Corse autóval. Eddig se álltak jól, ezután még kevésbé fognak.
Vannak vesztesei is az elmúlt órának: a versenyt remekül kezdő TDS #28 az ötödik, a pole-t szerző IDEC #48 pedig már csa a hatodik helyen a P2-esek között.
A spanyol kettő másodperc alá csökkentette hátrányát, amikor kiáll a bokszba. Lopez egy pillanatra megszabadult üldözőjétől.
Stabilan öt másodpercen belül Alonso hátránya - és ha utoléri Lopezt, valószínűleg rá is szólnak az argentinre, hogy engedje el. Nem Alonso kedvéért, hanem a kockázat minimalizálása érdekében.
Megkezdődött a verseny negyedik órája, s ezzel együtt a Peru-Dánia világbajnoki mérkőzés is. Itt is csak az egyik fél érdekelt Le Mans-ban, szám szerint négy versenyzővel.
Hoppácska, Alonso rákapcsolt, és a lekörözések is jól jöttek ki neki, már öt másodpercen belül a spanyol Lopez mögött!
Alonso és Lopez hasonló köröket futnak, a különbség bő 13 másodperc közöttük, az a 17-es szám még nem reális érték volt az imént.
Most tiszta a kép az összetört Rebelliont illetően: az #1-es autó hátránya 1 perc 23 másodperc a 3. helyezett testvérautóhoz képest, ami gond nélkül behozható a hátralévő bő 21 órában.
Kissé aggasztó dologról számolt be Sebastien Buemi a #8-as autóról: elmondása szerint olykor elment az erő a Toyotából, melyet jelenleg Fernando Alonso vezet.
A futam elején pórul járt #1-es Rebellionnal Bruno Senna megelőzi a P1-ben bronz besorolású pilótaként külön engedéllyel rajthoz álló Hedmant, ezzel az autó már tisztán az ötödik helyen.
Sokkal gyorsabban sikerül a #7-es Toyota cseréje, így ismét ők vezetnek: a háromszoros WTCC-világbajnok 17 másodperc előnyben a kétszeres F1-es világbajnok előtt - Alonso Lopez levadászásával kezdheti Le Mans-karrierjét.
Komoly figyelmeztetést kap a malacautóval (eddig) az élen álló Laurens Vanthoor, aki rendszeresen elhagyta a pályát az elmúlt időben. Makowiecki át is veszi a vezetést a testvérautóval, a #91-es Porschével.
És akkor karrierje során először pályán a Le Mans-i 24 óráson a képen látható úriember - aki meghajthatja a Toyotát a kategóriavezetésért.
Alonso már sisakban vár, hogy autóba ülhessen, a következő kiállásnál ő veszi át a #8-as autót Buemitől.
A ByKolles P1-esének leggyorsabb köre mindössze bő másfél másodperccel jobb a P2-es leggyorsabb körnél. Ami azért elég kiábrándító...
Nemcsak a Pro, hanem az Am kategóriában is nagyon szoros a verseny: a #77-es Dempsey-Proton Porsche (Andlauer) mögött hét másodpercen belül jön két Ferrari, az #54-es Spirit of Race (Flohr) és a #84-es JMW (MacNeil), a címvédő autó - de a másik, a #88-as Dempsey-autó hátránya is kevesebb 25 másodpercnél.
És több mint fél óra után végre ismét zöld a zászló - szabadon lehet nyomni a gázt!
A GTE Próban jelenleg a 6. helyen álló #82-es BMW az egyetlen autó a legjobb nyolc között, melyet nem a Porsche vagy a Ford nevezett. Ez a verseny egyelőre a német és az amerikai gyártó gigászi párharcának ígérkezik.
Vergne előnye egyre nagyobb a másodosztály élén a #26-os G-Drive színeiben, immár egy perccel vezet a TDS-t terelgető Duval előtt, míg a harmadik helyen álló Signatech-nél már megvolt az első pilótacsere, Lapierre helyére Negrao ült be.
Pontosan kettő óra telt el a versenyből, a két Toyota szoros egymásutánban, míg a harmadik helyért vívott különmeccset a Rebellion vezeti az SMP előtt.
Helycsere az élen: a lassú zónának köszönhetően immár Conway vezet Buemi előtt - a különbség mindössze másfél másodperc!
Íme egy videó az idei Le Mans második balesetéről - nem tört össze nagyon a Gulf, minden bizonnyal visszatérhet. De miért tart ilyen sokáig a sárga zóna?
BOOM @Gulf_Racing went straight to the wall at Indianapolis corner and caused a slow-zone, car is reaching the pits! #LEMANS24 #WEC @24hoursoflemans pic.twitter.com/C2ewGat3zO
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Az első igazán komoly probléma a GTE Próban: a #64-es Corvette, a Gavin, Fässler, Milner egység felfüggesztésgondok miatt szerelésen.
Visszaért a bokszba a Gulf Porsche, az amatőrök közt így most a Spirit of Race Ferrarija vezet - ne is mondjuk, még mindig a két Aston előtt.
A BMW kezdi felvenni a tempót a második kiállások után da Costa az ötödik helyen hozza a #82-es egységet, kevesebb mint 15 másodperc lemaradással az elsőhöz képest.
13 kör hátrányban, azaz több mint háromnegyed óra szerelés után a #17-es SMP ismét a pályán. De mire ezt leírtuk, egyetlen kör megtétele után már vissza is tért a bokszba. Lehet, hogy Button végül be sem mutatkozhat a versenyen?
Íme a képek Wainwright hibájáról:
A spin off track and into the tyres for Mike Wainwright's #86 @Gulf_Racing Porsche 911 RSR at Indianapolis#LEMANS24 #WEC pic.twitter.com/SoDxi3lVEC
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 16.
Buemi 105 perc után harmadszor hozza be az autót a bokszba, miközben lassú zóna a Mulsanne-egyenes után. Átmenetileg ismét a #7-es Toyota az élen. Buemi marad, elindul a negyedik etapjára is.
Sárga zászló a pályán, és közben a legerősebb Jackie Chan autó, a #38-as a versenytempónál jóval lassabban közlekedik a pályán! Sűrűsödnek az események!
A kiállások előtt a kategória élén álló Gulf #86-ost a csapattulajdonos Wainwright a korlátnak csapja!
Jönnek a második kiállások a GTE Próban, ami a legtöbbeknél piótacserével is jár.
Másfél óra után egy másodpercre a #3-as Rebellion és a #17-es SMP a 3. helyen. Itt is francia csata dúl, akárcsak a P2 élmezőnyében.
A 10. helyen álló, és ezzel a legjobb #51-es Ferrari defektet kapott, ezzel most a 12. helyen álló Vilanderék a legjobbak az AF Corse különítményéből.
Az SMP #11 még mindig a bokszban, már több mint 25 perce. Nem alakul ideálisan Button Le Mans-i bemutatkozása.
Vergne remek tempót megy a G-Drive-val, előnye már 25 másodperc a Duval vezette TDS-szel, és 32 Lapierre Signatech-jével szemben. Francia nagyágyúk az első három helyen a P2-ben.
Nem esett szó a #11-es SMP-ről, Buttonék autójáról, akik hosszú körök óta a bokszban vannak szerelésen. Hátrányuk immár hat kör.
Lotterer egy bő óra alatt visszahozta az autót a hatodik helyre, célkeresztben most a DragonSpeed - ahogy a rajtnál is volt, tehetnénk hozzá némi malíciával. Buemi előnye időközben 13 másodperc a kiállás után.
Hoppácska, a #31-es DragonSpeed, Maldoandóék autója elhagyott egy kereket! Szerencsére nem lett belőle nagyobb galiba.
Pillanatsunk le az amatőrök közé: a Gulf Racing #86-os Porschéje vezet Fisichelláék Ferrarija, az #54-es Spirit of Race előtt. A Gulf egyelőre partiban van a Pro-kategóriás Aston Martinokkal.
Sorra teljesítik második kiállásaikat a P1-esek, így átmenetileg ismét Conway az élen a #7-essel, de minden bizonnyal hamarosan visszaadja a vezetést Bueminek.
Egészen pontosan ennyire szoros a GT-k versenye...
Ooops...almost got "a kiss" from that @CorvetteRacing #LeMans24 #WEC pic.twitter.com/LziBksGCLX
— WEC (@FIAWEC) 2018. június 16.
Mindeközben zajlik az Argentína-Izland meccs Moszkvában, az állás 1-1, az idei Le Mans-i mezőnyben viszont 1-0-ra vezet Argentína, hiszen Lopez a #7-es Toyotában foglal helyet, míg a szigetországnak nincs versenyzője.
A GT-k versenye rettenetesen szoros, az első 12 helyezett 20 másodpercen belü van az első kiállásokat követően. Az Astonok ehhez képest épphogy egy percen belül az élen álló Porschemalachoz képest.
Eltelt a verseny első órája, a #8-as Toyota megnyugtató előnnyel vezet a #7-es előtt.
A másik Manor, a #6-os is lelassul, Brundle hármas fokozatban közlekedik a pályán - a másik egység jelenleg a 44., a P1-ben természetesen utolsó.
A rajtnál beragadó ByKolles mindjárt megelőzi a #26-os G-Drive-ot, és ezzel visszaér a P2-es és a P1-es kategória közti légüres térbe.
Itt van Bleekemolen autója - nagy szerencséje, hogy pár éve bővítették itt a bukóteret...
Bleekemolen csúszott kavicságyba a Keating #85-ös Ferrarijával - a trió legmagasabban jegyzett tagja visszahozta.
A kiállások után az élmezőny sorrendje a GTE Próban: Porsche, Ford, Porsche, Ferrari, Porsche, Ford, Corvette, BMW, Ford, Ford. A két Aston Martin a két utolsó, 16-17. helyen...
Az élen közel húsz másodperc a különbség a két Toyota között, míg a harmadik helyezett SMP #17 hátránya az egy percet közelíti. A Lotterer által KO-zott DragonSpeednek jól jött ki a kiállás, visszajöttek a meccsbe, többek közt a másik SMP-t is megelőzve az 5. helyen állnak. Az első egy órában egyébként három P1-es is bajba kerüt, így a legjobb P2-es autó az összetett nyolcadik helyén áll most.
A verseny elején balesetező Lotterer kiállása után a P2-es mezőny közepére tért vissza - hosszú út lesz még a hiba kijavításáig...
Sorra jönnek a kiállások a GTE-ben, mindjárt kiderül, változott-e valamit az élmezőny sorrendje a tankolásokat követően.
A rajt után csúnyán visszaeső #26-os autót Vergne felhozza az első helyre az első kiállások után! Vezet a G-Drive a TDS #28 és a Signatech #36 előtt. Mindeközben eltelt a verseny egy harmincketted része.
A GTE élmenői közül a #92-es Porsche kezdte a kiállásokat, méghozzá versenyzőcserével, Christensen ült be Estre helyére.
A négy Aston Martinból az egyetlen, mely elfogadhatóan szerepel, a TF Sport privát Vantage GTE-je, a #90-es ugyanis a 4. helyen áll a GTE Am kategóriában.
Immár az összes P1-es túl az első kiálláson, a #8-as Toyota visszaáll az élre.
A Porsche, a Ford, a Corvette és a Ferrari foglalja el a Pro kategória első tíz helyét, a BMW és az Aston sehol - mentségükre szóljon, előbbi újonc, utóbbi pedig új autót épített idénre.
Sorra jönnek a kiállások, úgy tűnik, sokan nem teli tankkal rajtoltak el.
Buemi is fél óra után a bokszban a #8-assal, most tankolják, a #7-es meg száguld a nedves pályán.
Nagyon korán, kevesebb mint fél óra elteltével bokszban a #3-as Rebellion - ha ez tervezett kiállás volt, az nagyon furcsa.
Egyre erősödik az eső, miközben párharc dúl a harmadik helyért: Laurent a Rebellionnal és Sarrazin az SMP-vel - a másik SMP tisztes távolságból figyeli őket. A lekörözések is foyamatosan zajlanak, ilyenkor érhet sokat Sarrazin rutinja.
Buemi megvadult, mindössze két tizedre a legjobb köre a versenyben futott körrekordtól, melyet Lotterer tart az Audival.
Itt a videó Lotterer balesetéről:
Green flag !
— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 2018. június 16.
Let the 86th edition of the 24 Hours of Le Mans begin!#Goodluck to the 60 cars taking part in the race! Let’s make history !#LeMans24 #WEC pic.twitter.com/DlcXzPpeAj
Jaafar auutója után az #5-ös Manor is a bokszba kényszerült. Anyagi és technikai problémák fémjelezték az elmúlt hónapjaikat, és a nehézségek folytatódnak.
Foglalkozzunk kicsit az élmenőkkel is: helycsere az élen, Buemi a #8-as Toyotával megelőzte Conwayt, ezzel ismét az "Alonso-féle" egység az élen.
Mintha esőcseppek tűntek volna fel egy-két kanyarban a kamerán... Eseménydúsan kezdődik az idei Le Mans.
Hibáját követően Lotterer lassan gázol át a mezőnyön, most hagyta maga mögött a GTE Am élmezőnyét, és kezdi levadászni a gyári GT-ket.
Fisichella remek első köröket futott, ezzel felhozta a Spirit of Race Ferrariját a második helyre. Az olasz az "amatőr" kategória egyik legmagasabban jegyzett versenyzője.
Lassú autó a pályán: a maláj Jackie Chan #37-esnek vannak problémái. A G-Drive is visszaesett a rajtot követően a P2-ben, még ha nem is ennyire...
A Pro-kategóriában az első három helyezett sorrendje változatlan a rajtot követően.
Sőt, a visszajátszások megmutatták, hogy Lotterer az egyik Toyotával is összeért az ütközés előtt...
Itt a baleset, óriási hiba Lotterertől egy 24 órás verseny rajtjánál belemenni egy ilyenbe. Megkockáztatom, Le Mans-ban ekkorát még nem bakizott.
Lotterer orrkúp nélkül száguld végig a pályán, a DragonSpeed megforgott és a GT-k elé jön vissza.
LOTTERER! Az első kanyarban a mezőny egyik legjobbja belecsapódik a DragonSpeed autójába!
És elkezdődött, pontban 15 órakor elrajtolt a legendás verseny 86. kiadása!
Közeledik a mezőny a rajthoz...
Az "amatőrök" között szintén a Porsche dominált: a #88-as Dempsey-Proton (Al Qubaisi, Cairoli, Roda) a #86-os Gulf (Davison, Barker, Wainwright) és a #77-es Dempsey (Ried, Campbell, Andlauer) előtt nyerte az időmérőt.
A nagyobbik GT-kategóriában a #91-es Porsche (Lietz, Bruni, Makowiecki) indul a pole-ból a #92-es (Christensen, Estre, Vanthoor) elől, mögöttük a #66-os Ford (Mücke, Pla, Jonhson) jön.
Elindult a ByKolles, és máris megpördült a Dunlop-sikánban... Közben a mezőny a felvezető körön.
És itt az első probléma máris, a ByKolles nem tudott elindulni a felvezető körre, próbálják beindítani az autót. Tavaly ők voltak az első kieső egyébként.
Rafa Nadal vezényszavára beindították a motorokat, megkezdődött a felvezető kör!
A P2-es kategóriában a #48-as francia IDEC volt a leggyorsabb az időmérőn (Lafargue, Chatin, Rojas) a #31-es Dragonspeed (Maldonado, Berthon, Gonzalez) és a #26-os G-Drive (Ruszinov, Vergne, Pizzitola) előtt. Az első négy helyen egyaránt Orecák zártak.
A csúcskategória pole-ját a #8-as Toyota (Alonso, Buemi, Nakajima) szerezte meg a #7-es előtt (Lopez, Kobayashi, Conway), míg a legjobb privát egység az #1-es Rebellion (Lotterer, Jani, Senna) lett.
A verseny legnagyobb kérdése az, hogy Fernando Alonsónak sikerül-e első nekifutásra megszereznie a Le Mans-i győzelmet. Ebben csupán két ellenfele lesz, a másik Toyota, valamint maga Le Mans, hiszen mint azt a legendás verseny már oly sokszor bizonyította, itt a célba érés sokszor nehezebb, mint a riválisok legyőzése - ráadásul a Toyota hatalmas tempófölényének köszönhetően igazi ellenfele nem is lesz a japán gyárnak, mely első Le Mans-i sikerére készül.
Mérhetetlen nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, kezdődik a 86. Le Mans-i 24 órás verseny, melyről idén is 24 órás élő közvetítésben számolunk be. Az első 11 órás etapot Gellérfi Gergő vezeti, a hajnali órákra Goboidics Tamás veszi át a klaviatúrát, hogy aztán a befutóra visszaadja azt. Tartsatok velünk egészen holnap délutánig!