DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 25. csütörtök
Élő cikkek

Így zajlott a bahreini teszt első napja

Az ausztrál versenyhétvége helyett a bahreini teszthétvégét rendezik március 12-14-én: a mezőnynek a szokásosnál kevesebb ideje, mindössze három napja jut felkészülni a szezonra. Szövegesen közvetítjük az eseményeket.

- 8 és 17 óra között zajlik az első bahreini tesztnap, déltől egyórás szünettel.

- Műszaki probléma a Mercedesnél már az első órában, váltót kellett cserélni.

- A délelőtt folyamán szintén váltócsere a Haasnál, míg Vettel alatt a bokszutcában állt meg az Aston Martin, Leclerc Ferrarijának meghibásodása pedig az első piros zászlót eredményezte.

- Az első helyen Raikkönen, Gasly és Ricciardo fordultak meg, utóbbi volt a délelőtti szakasz leggyorsabbja.

- Délutánra homokvihar alakult ki a pályán, ami tovább nehezíti a csapatok dolgát.

- Verstappent egész délután nem lehetett kirobbantani az első helyről.

A helyszínünk Bahrein, Szahír, rövidesen, fél órán belül pedig szerepet kap a tíz csapat új autója – amelyek többségét egyébként már láttuk pályán, mozgásban, az első bejárató tesztek során.

A bokszutca helyi idő szerint minden nap 10-kor nyit ki. 14 és 15 óra között egyórás szünetet tartanak, és 19 órakor fejeződik be a körözés – a naplemente miatt az utolsó egy és negyed óra villanyfényben zajlik, a futamhoz hasonló körülmények között, így segítve a releváns felkészülést. Ez közép-európai idő szerint 8 és 12, valamint 13 és 17 óra között zajló etapokat jelent. 

A bokszutcában már most van mozgás, a Haas például formálisan leleplezte a VF-21-et. Ennek apropóját nem nagyon értjük, hiszen az autót már láttuk képeken és tegnap a pályán is jártak.

17 versenyző is szerepet fog kapni ma. Ők vezetnek a pénteki nap folyamán, a legtöbb csapatnál délelőtt-délután bontásban:

Csapat

Autó

Péntek (márc. 12.)

Mercedes

W12

Bottas (de)

Hamilton (du)

Red Bull

RB16B

Verstappen

McLaren

MCL35M

Ricciardo (de)

Norris (du)

Aston Martin

AMR21

Vettel (de)

Stroll (du)

Alpine

A521

Ocon

Ferrari

SF21

Leclerc (de)

Sainz (du)

AlphaTauri

AT02

Gasly (de)

Tsunoda (du)

Alfa Romeo

C41

Raikkönen (de)

Giovinazzi (du)

Haas

VF-21

Schumacher (de)

Mazepin (du)

Williams

FW43B

Nissany

 

Nem csupán az autókról, a pilótákról is elkészült a szokásos év eleji csoportkép. Szemet szúr, hogy a jelek szerint a maszkviselés már nem kötelező: meglepő annak fényében, milyen szigor volt tavaly az F1-ben.

Egy kis segítség a Pirellitől: ezeket az abroncsokat fogják használni a teszt során.

Egy újabb kombináció: az autók és a versenyzők egy csoportképen.

Emlékeztek, mikor Barcelonában hó is esett? A mostani „téli” teszten ettől nem kell félni, a hőmérséklet 27 Celsius-fok (a helyszínen 10 óra van), a csapadék valószínűsége pedig kereken 0 %.

Helyi idő szerint 10:00-kor elkezdődött a 2021-es szezonelőtti teszt!

Az autók többsége mindjárt ki is gurult a pályára, a korelnök Raikkönen vezeti a sort az Alfa Romeo C41-gyel.

A legnagyobb figyelemmel övezett versenyzők egyike, Mick Schumacher is a pályán. Így néz ki mozgásban az új színeket kapó Haas.

Megjött az első köridő is, amit a rend kedvéért lejegyzünk: 1:37,481 Leclerc-től. 10 perc elteltével csak a Mercedes és a Williams nem járt még a pályán.

A szerdai bemutatón megtudtuk, hogy a Ferrari elsősorban az autó hátsó részét dolgozta át. Így néz ez ki most (természetesen felszerelve az áramlásmérő szenzorokkal).

Egy érdekes részlet: Mick Schumacher nevének rövidítése MSC-ként szerepel, amely kétségkívül mindenkit édesapjára emlékeztet. Tavaly, mikor Abu Dhabiban szabadedzésen vezetett, még SCH-ként jelölték.

A legjobb kör mindeközben Kimi Raikkönené (1:34,686), aki Vettelt, Leclerc-t és Gaslyt előzi. Ez a négy versenyző rendelkezik eddig mért idővel.

Az Alpine méretes légbeömlője nosztalgikus emlékeket ébreszt a közösségi média népében.

George Russell ma csak nézőként kószál a bokszban, a Williamst a tesztpilóta Roy Nissany vezeti az első napon.

Lassan szivárognak a profi fotók is a tesztről:

Az első műszaki hiba is megvan, mégpedig meglepő módon a Mercedestől. A csapat váltóhibát észlelt, ezért kicserélik az alkatrészt, azután diagnosztizálják a problémát. Valtteri Bottas mindössze egyetlen intallációs kört tett meg.

Eltelt az első óra, a váltóhibás Bottas, valamint Nissany kivételével mindenki rendelkezik mért idővel, az első helyen Kimi Raikkönen áll az Alfával. A sorrend 9 órakor:

Változás az élen, a Jégember királyságának Ocon vetett véget, 1:33,845-ös idővel.

Az első műszaki hiba után az első megforgás is megtörtént: Max Verstappen volt az elkövető, következmények nélkül.

Gyorsulnak a versenyzők, Ocon után Verstappen és Ricciardo fordult meg az élen. Az ausztrál most egy 1:32,537-es köridővel vezet.

Újabb műszaki probléma, a Haasnak is váltót kell cserélni Mick Schumacher autójában, mindössze hét megtett kör után. Ne felejtsük el azonban, hogy a csapat csak Bahreinben tudta beszerelni és először beindítani a Ferrari-motort, mivel az olasz mérnökök nem tudtak Nagy-Britanniába utazni.

Ha már szóba jöttek a megtett körök: az AlphaTauri a legszorgosabb, Gasly már 31-nél jár. Közelít a 30-hoz 28-cal Ricciardo és 26-tal Raikkönen és Leclerc.

A lista másik vége: Bottas (1), Schumacher (7) és Nissany (9).

Raikkönen neve mellett felvillant egy 1:12-es, mindenki másnál 19 MÁSODPERCCEL gyorsabb köridő. Rövidesen azonban törölték a köridőt, gyanítható, hogy az alfás rendesen levágta a pályát.

Bizonyíték, hogy tényleg megtörtént. Raikkönennek talán a Szahíri Nagydíjon használt vonalvezetés hiányzik.

Két óra elteltével Ricciardo vezet Verstappen előtt, a Ferrari, az AlphaTauri és az Alpine már a 30 kört is átlépte, a Mercedes és a Haas viszont a bokszban vesztegel váltócsere miatt. Az állás 10 órakor:

Pierre Gasly futotta meg az új legjobb köridőt (1:32,525), de csupán 12 ezreddel Ricciardo előtt. Verstappen lemaradása is csupán 40 ezredmásodperc.

Adok-kapok kezd kialakulni az Alpine és AlphaTauri között, Ricciardo 1:32,203-at teljesített, ami három tizeddel már erősebb. A C2, azaz második keménységű abroncsot használta.

Vettel Aston Martinja megállt, a német szerencséjére a probléma a bokszutca végén történt meg, így hamar vissza tudják tolni a garázsba.

Egy lassú 1:36-os idővel Roy Nissany is felkerült a köridőlistára, így már csak Bottas és Schumacher hiányzik onnan. Ők továbbra is a garázsban vesztegelnek váltócsere miatt.

Kommentár nélkül: Daniel Ricciardo lábbelije.

Pierre Gasly – aki Ricciardo mögött a második helyen jár – már az 50 kört is átlépte. Ritkán látunk ilyet egy téli teszt első napján, 3 óra alatt!

A száguldó francia két lila szektorral még közelebb került Ricciardóhoz, 28 ezredmásodpercre. Az ausztrál azonban továbbra is vezet. Az állás 11 órakor:

Tájékoztatás a Mercedestől: „Tartjuk magunkat a tervhez, a cél a kiesett távot később pótolni a teszt folyamán.” Ez azt jelenti, hogy 14-kor már Hamilton ül az autóban, Bottas nem kap vissza az elvesztett időből.

A Mercedes „próbáljuk meg újra” leírással is posztolt a közösségi médiában, ami arra utal, hogy a déli kockás zászló előtt látjuk még Bottast a pályán. A Haasról és Mick Schumacherről még semmi hír.

Verstappen javított, de csak közelíteni tudott az előtte levő pároshoz: Ricciardo, Gasly és a holland triója 42 ezreden belül van.

Ahogy várhattuk, Bottas újra a pályán a váltócsere után. Első kifutásán az első mért körét is regisztrálta, 1:36,850-et.

A halo eléggé eltakarja, de azért kiszúrható a képeken Vettel rózsaszín sisakja. Itt olvasható a mögöttes történet a német nagyköveti pozíciójáról a BWT-vel.

A Haas is végzett a váltócserével, Mick Schumacher újra a pályán.

Gasly szorgos hangyaként gyűjti a köröket, mindjárt átlépi a 70-et, ami tetemes mennyiség: 68-nál jár. Jelentősen elhúzott a többiektől, Verstappen és Raikkönen 58-nál tart.

Az utolsó negyedórához közeledve érezhetően élénkül a forgalom, nyolc autó van jelenleg kint.

Percekkel a leintés előtt egy újabb megállás: Charles Leclerc húzódott félre az SF21-gyel, ezért ma először előkerült a piros zászló.

A megszakítás nem jelentette a délelőtti etap végét, hamar újraindították az edzést, igaz, virtuális biztonsági autó alatt.

Az óra azonban hamar lepergett, kockás zászló jelzi a délelőtti körözés végét.

A délelőtti események összefoglalója:

A bahreini teszt első négy órája nem alakult zökkenőmentesen minden csapat számára: a Mercedesnek és a Haasnak néhány kör után váltót kellett cserélnie, ezért Valtteri Bottas és Mick Schumacher elveszítette a délelőtt nagy részét. Sebastian Vettel alatt megállt az Aston Martin, de szerencsés pozícióban, a bokszutca végén. Charles Leclerc Ferrarija percekkel a leintés előtt adta be a kulcsot, ez eredményezte a délelőtti szakasz egyetlen piros zászlóját.

Miután Kimi Raikkönen és futólag Pierre Gasly is vezetett, a legjobb köridőt Daniel Ricciardo teljesítette a C2 abroncson a már Mercedes-motoros McLarennel, 1:32,203-mal, ami még némileg a 2020-as versenyben futott leggyorsabb kör mögött van, a tavalyi pole-tól pedig öt másodperccel elmarad. Tizedekkel következett csak mögötte Gasly az AlphaTaurival és Max Verstappen a Red Bull-lal. A sor végén a két váltócserés autó kullogott: Bottas mindössze 6 kört tudott megtenni, míg a listavezető Gasly 74-et.

Perceken belül vége az ebédidőnek, de addig is nézzük meg, milyen információkkal szolgált a Pirelli. A lenti grafikából kiderült, ki melyik keveréken autózta az eddig futott leggyorsabb körét, valamint az is, hogy meglehetősen meleg van Bahreinben. A levegő 37, az aszfalt 43 fokos, ám a helyszíni képek alapján a látótávolság sokat romlott délelőtthöz képest.

EwRqIW7WgAAkFgU

Karun Chandhok helyszíni tudósító szerint a körülmények "borzalmasak". Erős, 25 km/óránál is gyorsabb szél uralkodik a pálya környékén, ami kisebb homokvihart idézett elő. A lámpa zöldre váltott a bokszutca végén, de egyelőre senki sem hajtott pályára. Az akció kezdetéig nézzük, a pilótapárosokat tekintve milyen változások várhatók.

- A Mercedesnél Hamilton váltja Bottast;
- a McLarennél Norris Ricciardót;
- az Aston Martinnál Stroll Vettelt;
- a Ferrarinál Sainz Leclerc-t;
- az AlphaTaurinál Tsunoda Gaslyt;
- Az Alfa Romeónál Giovinazzi Raikkönent;
- a Haasnál Mazepin Schumachert.

A Red Bullnál Verstappen, az Alpine-nél Ocon, a Williamsnél Nissany dolgozik egész nap.

 

Ez a kép sokat elárul a jelenlegi helyzetről.

EwRwLT1WQAQS8Gz

A körülmények ellenére az Alpine és a Haas autója is pályára hajtott, de egyelőre olyan sok a homok a pályán, hogy a látótávolság egy esős futaméval vetekszik.

Ocon legutóbbi köre 8,1 másodperccel maradt el a délelőtti legjobb időtől.

EwRzJgjWEAArrmx

 

Az Aston Martin munkáját kisebb elektronikai probléma hátráltatja, ezért Stroll első köreire még várni kell. Eközben a pályán Tsunoda köröz teljesen egyedül, de köridőkről nincs értelme beszélni, mviel egyelőre nem javultak a körülmények.

Martin Brundle a pálya mellől jelenti, hogy a helyzet vezetéstechnikailag is esős körülményekre hajaz. A pilóták korán fékeznek, óvatosan adnak gázt és a sebességfokozatokat is hamarabb váltják feljebb. Most épp Giovinazzi küzd az alacsony tapadással. Túlhajszolni nem lenne értelme, háromnapos teszt mellett senkinek nem hiányzik egy autótörés.

A nap eddigi legnagyobb vesztese a Mercedes. Műszaki hiba miatt Bottas délelőtt mindössze hat kört tudott teljesíteni, az őt váltó Hamilton pedig egy óra várakozás után csak most ült be a W12-be. Sok munka vár rá a leintésig.

Hamilton teljesítette első hivatalos 2021-es körét, ami 1:38,227 lett. Ez a sor végére volt elég, de egy installációs körtől nem is érdemes többet várni.

EwR-1rxXAAU6LyG

Nézzük az állást 14:15 magasságában. 

teszt1napdelutan1

Sebastian Vettel ma már nem ül autóba, ezért a csapata mikrofonvégre kapta őt. 51 értékes kört teljesített, amivel kifejezetten elégedett.

"Első napom az autóban, ami szórakoztató volt. Eléggé erős a szél, szóval nem volt könnyű a pályán tartani, de nagyszerű, hogy rendes köröket tudtam futni. Sok friss inger ért: új az autó, új a motor, új gombok, szóval van mihez hozzászokni. Még rá kell éreznem ezekre, de sok adatot gyűjtöttünk. Várom a következő néhány napot" - fogalmazott láthatóan jó hangulatban lévő világbajnok.

vet-nyilatkozat-aston1

Hosszú idő után változás az élen! Verstappen nyolcvanadik köre egy 1:31,412-es lett, ami közel nyolc tizedmásodperccel jobb Daniel Ricciardo délelőtti idejénél. Ezek szerint az ideális íven javult a tapadás.

Hosszú csend után ismét felbőgött a Mercedes motorja, Hamilton visszatért a pályára. A címvédő neve mellett mindössze 7 kört jegyeznek, ami borzasztóan kevés. A csapat ma eddig összesen 13 körnél jár, miközben a Red Bull és az Alpine például már átlépte a 90-et.

EwSGtoWXAAYV0iv

Elképesztő fotók a helyszínről. Ha nem lennének ilyen csillogóak és tiszták az F1-es autók, azt gondolnánk, hogy a Mad Max következő részét forgatják Bahreinben.

Féltávnál jár az F1 2021-es előszezoni tesztjének péntek délutáni etapja. Két órával a mai leintés előtt Verstappen vezeti a tabellát 1:31,4112-es körrel, amit meglehetősen rossz tapadási viszonyok között futott. Az időjárás továbbra sem kedvez a pilótáknak, a pálya a szél miatt továbbra is meglehetősen poros.

A mai gyakorlás eddigi legszorgalmasabbja Esteban Ocon, aki ezekben a pillanatokban teljesítette századik körét az Alpine volánja mögött. A Red Bullnál Max Verstappen, az AlphaTaurinál pedig Yuki Tsunoda és Pierre Gasly volt még nagyon termékeny - előbbi csapat 94, utóbbi pedig 99 körnél tart. A sor végét a Mercedes zárja mindössze 22 körrel.

f1-teszt-bah

Norris is javított saját idején, így 0,4 másodperces hátránnyal felugrott Verstappen (1:31,412) mögé a második helyre. Ő a második a sorban, aki javítani tudott Ricciardo délelőtti legjobb, 1:32,203-as körén.

Egyértelműen javulnak a körülmények, Giovinazzi felugrott a harmadik helyre az Alfa Romeóval. Rajta kívül a Red Bull, az Alpine, az AlphaTauri, a Ferrari és a Mercedes pilótája is a pályán. Hamilton elszántan faragja a lemaradását, jelenleg 21 körrel a neve mellett másfél másodperces a hátránya a kilencedik helyen.

Az időeltolódás miatt Bahreinben már sötétedik, így a maradék másfél óra villanyfény mellett zajlik le. Ez nem fog segíteni a látótávolságon, de meglátjuk, a homokhelyzet hogyan alakul.

Kíváncsi vagy, mi a helyzet Alonsóval a biciklis balesete óta? A helyszínen azt nyilatkozta, év végén vár rá egy jelentősebb műtét, addig titánlemezekkel erősítették meg sérült állkapcsát.

Megkezdődött a mai felkészülés utolsó 60 perce. 15 és 16 óra között szorgosan gyűjtögették a csapatok a köröket, miközben az első ötben több változás is történt. Az egyre javuló körülmények között Giovinazzi és Ocon is felugrott a délelőtt "nyertese", Ricciardo elé. Az egyre csökkenő aszfalthőmérséklet mellett több apró hibát is láthattunk a nehezebb féktávokon, de senki sem került emiatt bajba.

f1-teszt-bah2

Verstappen most odarakta magát: három lila szektorral 1:30,674-et futott, így több mint fél másodpercet faragott eddigi legjobb idejéből. Közben Sainz megforgott a Ferrarival, de egyben maradt az autó.

Ott repeszt a Red Bull a villanyfények sugarában.

Bottas most már sajnálja, hogy a Mercedes idén nem járatta be az autóját a teszt előtt. A délelőtt műszaki hibával küszködő finn a Sky Sportsnak elárulta, már az első körében jelentkezett a sebességváltó problémája, ami miatt végül mindössze hat kört tudott teljesíteni. Az egységet egy az egyben ki kellett cserélniük, amivel értékes órákat veszítettek.

Közben szinte teljesen besötétedett Bahreinben. 25 perc van még hátra a mai napból, jelenleg Verstappen, Norris, Giovinazzi, Nissany és Mazepin tartózkodik a pályán.

EwSg_m9WUAgYivu

Nézzük még egyszer utoljára az állást, mielőtt megérkezik az összefoglalónk a mai tesztnapról. Az élen álló Verstappen mögött Norris és Ocon is sokat javított, mindketten fél másodpercen belüli kört teljesítettek a hollandhoz képest. A Red Bull mellett eddig a McLaren és az Alpine is ígéretes teljesítményt mutat. Elképesztő, hogy az első és a harmadik helyezett már két teljes versenytávnál jár. Sok dolga lesz a masszőreiknek ma este.

f1-teszt-bah3

Nem akar ez ma összeállni a Mercedesnek. Az utolsó 8 percben Hamilton rákészült egy (újabb) kvalifikációs körre, de a felénél sorozatban harmadszorra fékezte el, így kénytelen volt feladni azt. Nem bocsátkozunk jóslatokba, de ez a mai nap nem a címvédő alakulaté, ami eddig 48 körnél jár, és legjobb ideje 2,2 másodpercre van az abszolút leggyorsabbtól.

Közben virtuális biztonsági autó a pályán, de lehet, hogy ez csak egy próba.

A VSC-t már fel sem oldották, így ért véget a 2021-es F1-es előszezoni teszt első napja. A sorrend már nem változott számottevően, de perceken belül mindent részletesen közlünk az összefoglalónkban. Köszönjük minden olvasóink figyelmét, holnap reggel 8 órakor folytatjuk!