Steward
Strommer Benjamin
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. október 28. szerda
Élő cikkek

Orosz Nagydíj, a futam eseményei

Idén először nagy közönség, harmincezer néző előtt tartanak egy Formula-1-es versenyhétvégét. Lewis Hamilton rekordbeállításra, 91. győzelmére készül Szocsiban. A Formula.hu szövegesen tudósít az eseményekről.

Köszöntünk minden olvasót! A szokásosnál korábban izzítottuk be élő közvetítésünket, hiszen húsz perc múlva, 13:10-kor kezdetét veszi a 2020-as Orosz Nagydíj.

A helyi stábnak volt dolga bőven a verseny előtt, mivel egy ijesztő Formula-2-es baleset után a 3-as kanyarban helyre kellett állítani a pálya széli védőberendezést a képen látható állapotból. Jack Aitken és Luca Ghiotto ütközött egymással és száguldott falnak. A két versenyző szerencsésen megúszta, a futamot azonban hét kör után értékelték, hiszen a Formula-1-es program előtt már nem jutott volna idő lefutni a maradék távot.

Friss hír a helyszínről, hogy Lewis Hamiltont vizsgálják, még mielőtt a verseny elkezdődött volna. A brit a bokszból kijövet szabálytalan helyen hajtott végre rajtpróbát, az erre kijelölt területen kívül. Ezért büntetés járhat.

Hamilton a pole-pozícióból készül pályafutása 91. futamgyőzelmére, amellyel utolérné Michael Schumacher rekordját. Mögötte Verstappen, Bottas és Perez rajtol. Váltócsere miatt Albonnak és Latifinek osztottak ki öthelyes rajtbüntetést, a rajtfelállás itt tekinthető meg.

Lesz egy ennél is valószínűbb rekordbeállítás, amely Kimi Raikkönen nevéhez fűződik: a ma délutáni pályafutása 322. rajtja, ugyanannyi, amennyit a rekorder Rubens Barrichello elért karrierje folyamán. Ez csak akkor hiúsulhat meg, ha valami rendkívüli esemény történik a finnel a felvezető kör végéig – egészen ritka, de nem teljesen példátlan pech lenne.

Indul a felvezető kör: Hamilton büntetéséről továbbra sincs információ. A brit lágy gumin startol, mögüle Verstappen és Bottas közepesen.

A rajt után Hamilton megtartotta a vezetést, Bottas lerajtolta Verstappent. Két autó is összetört az első kanyarokban!

Sainz és Stroll az első kiesők, egymástól független esetek során, versenyük néhány száz méterig tartott.

A mezőny előtt a biztonsági autó, néhányan taktikából már most kereket cserélnek, Albon, Norris és Russell kemény  keveréket kapott.

A rajt után Bottas jócskán Hamilton előtt volt, de a brit kedvezőbb íven tudott kigyorsítani. Hátrébb Ricciardo és Verstappen elé került pár méteren keresztül, de végül beállt a Hamilton, Bottas, Verstappen, Ocon, Ricciardo sorrend.

A visszajátszások szerint Sainz ezt csúnyán elnézte, a 2-es kanyart levágva és a táblák szerint visszatérve túl nagy volt a sebessége, és eltalálta a falat. Stroll hátulról lökték meg, így forgott a falba.

Az 5. körben kiállt a safety car, Hamilton korán a gázra lépett, így megóvta az első helyét.

Hamilton az első körben növelte az előnyét, de jött a hír: 5 másodperces időbüntetést kapott a futam előtti szabálytalan rajtpróbáért!

Sőt, két szabályt is megszegett azzal a próbarajttal, ezért kétszer 5 másodperc büntetést osztottak ki rá!

Hamilton nem örül a büntetésnek, a futam közben arról kérdezgeti mérnökét, mi áll pontosan a szabálykönyvben. Ne feledjük el, hogy a szankciók mellé büntetőpontok is járnak, márpedig Hamiltonnak abból már nyolc van…

Az éllovas nem tud leszakadni Bottastól, a 12. körben 1,5 másodperc a különbség. A csapat részéről arra buzdítják a finnt, hogy zárkózzon fel a másik Mercedesre.

A 2018-ban Formula-2-ben első három helyen végző Russell, Albon és Norris csatája – a 16. helyért.

A 16. körben Hamilton teljesítette kiállását, tíz másodpercet állt a bokszban a kerékcsere előtt, letöltve a büntetést. A 11. helyre esett vissza, 35 másodperccel a vezető Bottas mögé.

Tájékoztatás a McLarentől: Sainzot megvizsgálták az orvosi központban, majd kiengedték, már a csapatnál van.

Bottas sorban futja a legjobb köröket az élen, most 1:39,221-gyel. Verstappent hat másodpercre leszakította.

A lágy gumin startoló versenyzők sorban kiálltak, Perez, Ocon és Ricciardo mind Hamilton mögé tértek vissza – aki már az ötödik. Az első négy helyen Bottas, Verstappen, valamint Leclerc és Kvjat, akik közepesen indultak, így még várhatnak a cserével.

Hamilton nem boldog: a csapat szemére vetette, hogy túl korán kihozták, így a verseny végére el fognak kopni kemény abroncsai. Aztán a Verstappen köreiről beszámoló Peter Bonningtont torkollta le, hogy nem kér több információt, úgyis mindegy.

A közepesen haladó négyes közül Verstappen cserélt legelőbb a 26. körben, közepest kapott és a negyedik helyre jött vissza, hat másodperccel Hamilton elé.

Egy körrel később Bottas reagál. A finn akkora előnnyel vezetett, hogy visszajött az első helyre. Mögötte Leclerc, Verstappen, Kvjat és Hamilton a sorrend, a két kakukktojás még tartozik a kiállással.

Ricciardót – akinek Ocon a csapat kérésére átadta a jobb pozíciót – öt másodperccel büntetik meg: ő is levágta a 2-es kanyart, és nem a táblákat megkerülve tért vissza a pályára. Az ausztrál előnyt sem szerzett vele, ráadásul olyan szögben vágta át a sikánt, amelyikből nem tudott volna a táblák mellett elmenni…Betű szerint tényleg járt ez a büntetés, ráció azonban nincs sok benne.

Bottas tovább csökkenti a leggyorsabb köridőt, 1:37,861-re.

Ricciardo nem lovagol a büntetésén: beismeri, ő rontotta el, ezért megpróbál gyorsabb lenni. Ilyen hozzáállás is van.

Az FIA döntött, Hamilton kétszer egy büntetőpontot kapott az esetekért. Így 10 pontja lesz, eltiltás 12-től jár. Az első pontok csak november közepén, a Török Nagydíj után törlődnek.

Kiáll az utolsó versenyző kerékcserére: Kimi Raikkönen 35 kört teljesített kemény abroncsain, a kilencedik helyen haladt.

Így a pontszerző helyeken a következő sorrend alakult ki a 38. körben – elismerésre méltó Leclerc hatodik helye, a két Alpha Tauri szereplése és a futam elején mezőny végére visszaeső Norris felzárkózása:

Grosjean körönként veszíti a pozíciókat, az imént 12. volt, most már csak a 15. helyen. Vettel a 2-es kanyarban összekoccant vele és kikényszerítette a pályáról. Grosjean, nehogy Ricciardóhoz hasonlóan megbüntessék, a táblák felé tért vissza a pályáról, és lebontott közben párat.

Futó virtuális biztonsági fázis, amíg a lebontott hungarocelltáblákat kicserélték. Gasly viszont pórul járt, bejött a bokszba arra számítva, hogy ez egy jó taktikai húzás lesz – visszaesett a kilencedikről a 11. helyre.

Az utolsó körökre is marad csata: Norris, Albon és Gasly izmozik a 9-11. helyen. A francia elődje/utódja megelőzésével már a tizedik.

Vettel és Grosjean iménti csörtéje összeérő kerekekkel.

Grosjeant is vizsgálták a táblák szabálytalan kikerüléséért (mivelhogy összetört párat), de ő nem kap büntetést.

A teljesen széteső, utolsó helyre visszakerülő Grosjean újabb táblás akciója, ezúttal teljesen feddhetetlenül.

Az utolsó pár körben a leggyorsabb kör és érte járó pluszpont miatt megy a pingpong: egy percen belül Verstappen, az új gumin levő Gasly, majd Bottas neve mellett is szerepelt. A finn ideje 1:37,030.

Kockás zászló: Bottas megnyerte az Orosz Nagydíjat, Verstappen és Hamilton a dobogón.

Albon a végén kapott még egy öt másodperces büntetést a 2-es kanyarbeli szokott apropó miatt, de a 10. helyen így is megtarthatta.

Az Orosz Nagydíj eredménye:

Az interjúk után jön a dobogós ceremónia, ahol a Mercedes konstruktőri trófeáját Dom Riefstahl, Bottas mérnöke fogja átvenni, aki ideiglenesen dolgozik a finn mellett.

Mára búcsúzik az élő közvetítés, de olvassátok a délután folyamán anyagainkat a versenyről!

Olvastad már?