Steward
Vaszilykó Péter
AJÁNDÉK DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. július 9. csütörtök
Élő cikkek

Az első 2020-as tesztnap krónikája

Vége a téli álomnak, szerda reggel kilenc órakor megkezdődött a Formula-1 első hivatalos idei tesztnapja - mi pedig folyamatosan frissülő élő szöveges közvetítéssel követjük az eseményeket.

Szerdán 09:00 és 18:00 között zajlik az első tesztnap Barcelonában, 13:00 és 14:00 között egy ebédszünettel - mi pedig minden fontos eseményről beszámolunk a nap folyamán. 

Csodálatos reggelre ébredt ma a Formula-1 közössége, hiszen vége a várakozásnak, itt az első tesztnap! 9 órakor vált zöldre a lámpa a bokszutcában, onnantól szabad a pálya mindenki előtt.

Reggel már voltak is események, a Haas kitolta a garázs elé a korábban már megmutatott új autóját, az Alfa Romeo pedig bemutatta az új festését - ez utóbbit ide kattintva lehet megtekinteni!

Egy képet azért a Haasról is mutatunk:

 

Íme a mai pilótafelállás: 

Mercedes: Valtteri Bottas (délelőtt) és Lewis Hamilton (délután)

Ferrari: Sebastian Vettel

Red Bull: Max Verstappen

McLaren: Carlos Sainz

Renault: Esteban Ocon (délelőtt) és Daniel Ricciardo (délután)

Alpha Tauri: Danyiil Kvjat

Racing Point: Sergio Perez (délelőtt) és Lance Stroll (délután)

Alfa Romeo: Robert Kubica (délelőtt) és Antonio Giovinazzi (délután)

Haas: Kevin Magnussen

Williams: George Russell (délelőtt) és Nicholas Latifi (délután)

Hopp, rögtön egy fontos hír! Helyszíni információk szerint Vettel "nem érzi jól magát", úgyhogy mégsem ő vezeti a Ferrarit, hanem Charles Leclerc.

A pilóták egyébként egy szezonnyitó fotózáson már átestek:

 

Egyébként a pályán Vettel is ott van, csak nem vezet, annyira nincs jól.

Ééés elkezdődött! De régen láttunk ilyet...

 

Fontos mérföldkő: a tavalyi késlekedés után most a Williams gördült ki először a pályára, ha csak ennyit lépnek előre, már az is óriási...

Egyelőre természetesen a rendszerek ellenőrzése zajlik, minden csapatnál fent vannak az aerorácsok, jönnek az installációs körök.

Helyszíni információk szerint egyébként a Williams nem véletlenül ment ki elsőként a pályára: presztízskérdést csináltak belőle, hogy a tavalyi után most ők legyenek az elsők.

A Renault továbbra is ezt az átmeneti fekete festést használja:

Lando Norrisnak mára csak a leskelődés jut...

 

Csak hogy mutassunk valamit egy mozgó Ferrariról:

 

Az időjárásról még nem is ejtettünk szót: abszolút jó idő van Barcelonában, a reggeli hideg ugyan érezhető, de alapvetően viszonylagos meleg fogadta a csapatokat.

Eddig csak Bottas és Leclerc futott mért (de nem érdemi) kört, a finn például egy hétkörös etapot teljesített a Mercedesszel. A címvédő csapat híres a 100+ körös napjairól...

Hm, nézzük csak meg azt a Ferrari-szárnyat...

Carlos Sainz 1:19,873-mal tör az élre. Amúgy a tavalyi pole-idő 1:15,406 volt.

Lawrence Barretto, az F1.com veteránja azt mondja, hogy a csapatok szerint majd nagyjából 11 és délután 4 óra között lesz jó a pálya ahhoz, hogy esetleg az időket is érdemes legyen nézni.

Ilyen lesz a Renault: nem marad a fekete, a csapat megmutatott valamennyit a filmes napjából.

 

Azt azért tegyük hozzá, hogy első körök, reggeli hideg, miegymás, de emberek, 1:19-es körről beszélünk Sainznál úgy, hogy sokan még a kávéjukat sem itták meg és a tavalyi első napon Sebastian Vettel 1:18,1-es köre volt a leggyorsabb. Itt még semmit nem számít a köridő, de gyaníthatjuk, hogy ez tavaly is így volt...

Ocon nagy lelkesedéssel rója a köröket, volt is egy kisebb elfékezése rögtön - nagyon hiányzott neki az F1...

Csoportkép:

Leclerc közben már a húszkörös határt ostromolja a kemény gumikon, a monacói nem nevezhető táppénzcsalónak az eddigi munkája alapján.

Eltelt az első óra, nagy esemény egyelőre nem történt, jelenleg csak Robert Kubica rója a köröket az Alfa Romeóval.

Állás:

1 SAI (16 laps)

2 PER +0.4 (11)

3 OCO +1.1 (14)

4 LEC +1.2 (13)

5 VER +1.3 (21)

6 MAG +1.4 (10)

7 BOT +3.2 (15)

8 KUB +3.4 (7)

9 KVY +31.8 (7)

10 RUS no time (11)

Kubica az Alfa színeiben:

 

Közben Leclerc és Verstappen is emelt a tempón, futottak pár gyorsabb kört, de Sainz idejét egyelőre nem tudták legyúrni.

Hopp, Perez 1:18,0-val átveszi a vezetést, közben Verstappen és Sainz már 30 megtett kör körül jár.

Egy kis hangulatvideó az eddigiekről:

 

Már mindenki megtett minimum 15 kört, egyedül George Russell és a Williams nem produkált még mért időt - egyelőre Perez vezet Sainz előtt. 

Bottas az élen! 1:17,8 az új legjobb köridő és közben Russell is megfutja az első mért körét.

Már hoztunk is egy csomó jó képet, amelyek ide kattintva megtekinthetők!

 

Na, beindultak a srácok, Perez újra első 1:17,375-tel, Verstappen pedig feljött a második helyre.

Sainz indul visszavágni:

 

Így állunk két óra után - láthatjuk az időket és a körszámokat is, technikai hibáról egyelőre senkitől nem érkezett hír, mindenki futja a maga programjt gond nélkül.

 

Korábban jeleztük már, de most ismét megtesszük: tavaly 1:18,1 volt a legjobb idő az első napon. Tehát ezt már most sikerült megdönteni.

Egy érdekesség: a lassú, kanyargós utolsó szektorban egyelőre dominál Bottas Mercedese, ami ugye tavaly is így volt, úgy látszik, hogy ez nem változott a bajnokautónál.

Még egy dolog a Mercedesről: a C2-es, kemény gumikat használják, ami ideális választás akkor, amikor az autó működését akarják ellenőrizni, kiismerni, mert ez az abroncs lassan kopik, lassan változik a tapadása, jobban össze lehet hasonlítani a különböző körökből nyert adatokat.

Magnussen is 30 körnél már:

Verstappen elérte az 50 körös határt, elképesztő, hogy senkinél semmi gond, minden autó és pilóta extrém megbízható egyelőre...

Hornernek nagyon tetszik eddig minden: a Red Bull csapatfőnöke nagyon dicséri az autót, Verstappent, mindent, kis túlzással örömujjongás zajlik...

Na, megvan az első kisebb hiba: Kvjat alatt megállt az Alpha Tauri, a szerelők futnak a bokszutca végéhez, de nagy baj azért nincs, tolják.

Bottas 1:17,3-mal újra az élen, megelőzi Perezt, Leclerc és a Ferrrari egy jó másodpercre van az elejétől. 

McLarenék is mennek az 50-esért:

 

Verstappen már le is futotta a Spanyol Nagydíjat: a futam távja 66 kör, a holland éppen ezt teljesítette eddig a pillanatig. Pedig a Red Bull általában lassabban szokott kezdeni a teszteken...

Közben egyre melegebb van, most már erősen süt a nap és bár nem májusi az időjárás, azért a reggeli tíz Celsius-fok körüli hőmérséklet javult és a nulla fok körüli pályahőmérséklet is bőven kúszik felfelé.

Már egy óra sincs ebédig, így állunk most:

A Ferrarinál történik valami, de nem látható - ugyan elvileg nem kordonozhatják el a garázst az új szabály értelmében, de azt semmi sem tiltja, hogy a mérnökökből sorfalat állítsanak azért, hogy a fotósok ne lássanak be. Mintha az autó alján faragnának valamit...

Az Alpha Tauri festése ebből a szögből is jól néz ki:

Kubica és az Alfa:

 

A Racing Pointról elkezdtek leszakadozni a matricák, óriási dráma! Nem...

Bottas kicsit elrontotta a sikánt, lecsúszott a pályáról - minimális hiba, de most már talán elkezdik emelni a tempót...

Ez a Williams továbbra is jól néz ki!

 

Vajon miről szólnak Leclerc jegyzetei?

 

A ma használatos Racing Point egyébként szinte tökéletes másolata a tavalyi Mercedesnek, ami egyelőre a köridőn is látszik - Perezék nyomtak egy Haast?

Már van is egy belsőkamerás felvételünk! 

A meglehetősen erős tempóval nyitó Sergio Perezzel mehetünk körbe a teszt helyszínén:

 

Öt perc és vége a délelőtti menetnek, nagy csodákat most már nem várhatunk addig. 

Huhh, majdnem itt lett a csattanó! Magnussen alatt megbillent a Haas és lerohant a pályáról, de a gumifalat sikerült elkerülnie, így végül nem történt baj. Meglehetősen közel került Leclerc Ferrarijához, talán emiatt veszített hirtelen tapadást.

Kockás zászló, egyelőre ennyi! Nem volt túl sok esemény az első 2020-as F1-es tesztnap délelőttjén, az autók már most rendkívül megbízhatóak, senki sem állt meg technikai hiba miatt és olyan vezetői hiba sem történt, amely miatt piros zászlóra, vagy bármi hasonlóra lett volna szükség. Ami a köridőket illeti: eleinte Carlos Sainz állt az élen, majd a tavalyi Mercedesre erősen hajazó Racing Pointtal Sergio Perez vette át a vezetést, végül azonban az új Mercedesszel Valtteri Bottas zárta az első helyen ezt a szakaszt. Egyébként ez a köridő már most jobb, mint a tavalyi első tesztnapon futott kör.

Brutálisan sok megtett kör van már az autókban, Max Verstappen 90 fölé (!) jutott egyetlen délelőtt alatt a Red Bull-lal, de már a Williams is átlépte a hetvenet, ami nekik most nagyon sokat számít. A Ferrari egyelőre csendes volt Charles Leclerc-rel, aki a rosszullétre panaszkodó Sebastian Vettel helyett ugrott be, hiszen eredetileg a németé lett volna ez a nap.

14:00-tól jövünk a folytatással 18:00-ig, erre a szakaszra pedig több csapat is pilótát cserél majd.

Az állás jelenleg:

 

Kettőkor tehát folytatódik a teszt, nézzük a pilótafelállásokat.

Mercedes: Lewis Hamilton
Ferrari: Charles Leclerc
Red Bull: Max Verstappen
McLaren: Carlos Sainz
Renault: Daniel Ricciardo
AlphaTauri: Daniil Kvyat
Racing Point: Lance Stroll
Alfa Romeo: Antonio Giovinazzi
Haas: Romain Grosjean
Williams: Nicholas Latifi

A lámpák már zöldre váltottak a bokszutca végén, mozgás azonban egyelőre nincs a pályán. Az idő kellemesen napos, több néző pólóban üldögél a pálya környékén, igaz ezt mi kicsit túlzásnak érezzük a 14 fokos levegőt tekintve.

Hamilton megkezdte a körözést, nem sokkal később Verstappen csatlakozott hozzá. Reméljük, a szezon során gyakran egymásra fognak találni. A világbajnok körei egyelőre nem mérvadóak, több mint egy másodpercre vannak Bottas legjobbjától.

Első délutáni éles körén Verstappen hibázott, a sikán előtti jobbost nagyon szélesen kezdte, megcsípte a sóderágyat, ami azonnal megforgatta őt. Az autó nem sérült, csak a gumikat kockázta le. Azóta visszatért a bokszba egy friss szett Pirelliért.

Íme Verstappen előbbi hibája. A holland azóta a bokszban várakozik, miközben Leclerc és Giovinazzi tartózkodik a pályán.

Helyszíni információk szerint bizonyos csapatoknak egyáltalán nem tetszik, hogy a Racing Point különböző elemei egyenesen a tavalyi Mercedesről származnak. Korábban hasonló feszültség volt a Haas miatt is, ami a Ferraritól kapott készen alkatrészeket.

Idén lila sisakban keressétek Hamiltont.

Még órák vannak a mai tesztnapból, a Red Bull máris teljesített 100 kört. Verstappen eggyel keményebb keveréken fél másodpercre megközelítette Bottas eddigi legjobb körét, és feljött a harmadik helyre Perez mögé.

Egy óra eltelt a délutánból, három van még hátra a mai gyakorlás végéig. A délutáni pilóták közül már csak Ricciardo nem hajtott pályára. A Renault-nál valami komolyabb gond lehet, a garázsajtó zárva, órákkal ezelőtt 62 körnél állt meg a számlálójuk.

teszt13ora

Helyszíni információk szerint a Renault-nak semmilyen technikai gondja nincs, egyszerűen azért időznek ennyit a bokszban, mert a meglehetősen magas Ocon után át kell hangszerelniük az alacsonyabb Ricciardóra az autót, így ki kell cserélniük az ülést és állítaniuk kell a pedálsoron is. Ez utóbbihoz pedig le kell szerelniük a padlólemezt, ezért zárkóztak be. 

A mi kérdésünk csak az lenne, hogy ha ez ennyi időbe telik, akkor miért nem teljes napokat teljesítenek a pilótáik? Kétszer három tesztnap esetében napi több mint egy óra erre soknak tűnik...

Referenciának itt vannak a tavalyi legjobb körök a tesztről. Vettel idejétől egyelőre több mint egy másodpercre van Bottas.

Verstappen ismét megforgott. Ugyanabban a kanyarban dobta el, de most a kanyarcsúcspont után lett túlkormányzott az autója. Kétségtelen, hogy a határokat feszegeti, de ennyire az elején talán jobb lenne vigyázni a technikára. A tavalyi teszten Gasly összetörte a Red Bullt, ami jelentősen hátráltatta a csapat fejlesztéseit, és Helmut Marko még hónapokkal később is emiatt szívta a pilóta vérét.

Jó hírünk van Ricciardo rajongóinak, az ausztrál 85 perc elteltével a pályára hajtott lila sisakjában, és immár a hetedik körénél tart.

Hamilton csendben javított két századmásodpercet Bottas legjobb körén, 1:17,293-nál járunk jelenleg. Mindketten közepes gumikon voltak.

Két óra van hátra az első tesztnapból, nézzük, mi történt az ebédszünet óta. A Mercedesnél Bottast váltó Hamilton faragta tovább csapattársa legjobb idejét, a mérce már 1:17,000 alatt van. A csapatok hihetetlenül megbízható autókkal érkeztek, délután a legnagyobb fennakadás a Renaultnál volt, ahol a pilótacsere során ment el 85 perc azzal, hogy átállították a technikát Ricciardo számára. A Mercedes, a Red Bull és a McLaren már most 120 megtett kör felett jár, de a Williams is presztízskérdést csinált a menetteljesítményből, ők 110 felett teljesítettek.

teszt1allas16

Kvjat javított az Alpha Taurival (az ő nevét jelöli pont az alábbi, nem hibátlanul funkcionáló időmérő rendszerből kivett eredménylistán), 0,720 másodperccel Hamilton mögött a negyedik helyre lépett fel. A csak délelőtt vezető Perez így is három tizeddel van előtte.

Az utolsó órához közeledve nyugodtabb a pálya, egyre kevesebb javuló köridőt látunk felvillanni. Érdemes foglalkozni a megtett körök számával: ebben Verstappen a csúcstartó, 140-nel, megismételjük, száznegyvennel, ami bődületes mennyiség egy év első tesztnapján. A két Mercedes összeadva 139-nél jár, a McLarent vezető Sainz 133-nál és egyéniben Leclerc is átlépte a 100-át.

Verstappennek azért van még fejlődnie: Vettel a Ferrarival tavaly nem kevesebb, mint 169 kört tett meg az első nap. Nem elérhetetlen a Red Bull számára…

Hamilton egy gyengébb középső, de jól összerakott utolsó szektorral javított legjobb köridején – kettő ezredmásodperccel. A mérce tehát 1:16,976 jelen pillanatban.

A 150-es határt elérő Verstappen visszaszerezte a negyedik helyet Kvjattól, mutatjuk az állást egy órával az első nap leintése előtt.

(Megjegyzés: a 26-os szám Kvjatot, a 65535-ös Latifit takarja, és a körszámok helyességére sem vennénk mérget, a hivatalos időmérés érezhetően nincs a helyzet magaslatán.)

Hat csapat átlépte a 100 kört, négynek ez nem sikerült, de közel vannak hozzá: a legkisebb távot teljesítő Alpha Tauri is 90-nél jár. Gyakorlatilag senkinél nincs probléma az első tesztnapon, ami nagy ritkaság.

A délelőtt vezető Russell például a Williams vezethetőségéről áradozott, ami nagyságrenddel javult tavalyhoz képest: már az első körökben megvolt a bizalom az autóban. Itt megtalálható részletesebben, miket mondott.

Alig tíz perc maradt az első napból, a Ferrari pedig közölte, hogy Sebastian Vettel holnap délután ül először az autóba, addig Leclerc folytatja a tesztelést. A német szerepelt volna ma, de betegség miatt visszalépett.

Jelentjük, hogy utoljára az Alpha Tauri és a Haas is átlépte a 100 körös határt. Minden csapat kifejezetten elégedett lehet nyitónapjával, ami ezekben a percekben kockás zászlóval lezárul.

Mercedes 1-2 már az első tesztnapon: az eredmény alább, napi beszámolónk pedig itt.

Holnap újra itt leszünk egész napos élő közvetítésünkkel!

Olvastad már?