Így nyerte meg Bottas az Orosz Nagydíjat
Sok szeretettel köszöntünk mindekit az Orosz Nagydíj élő közvetítésében, ahol percről percre figyelemmel követhetitek a futam eseményeit.
Ha valaki lemaradt volna a nap híréről: a Sauber megerősítette, hogy 2018-tól a Honda erőforrásait fogják használni. Itt bővebb információ bejelentésről, Monisha Kaltenborn nyilatkozatát pedig ide kattintva olvashatjátok arról, hogy vajon hátrányt jelenthet-e számukra a japánokkal való együttműködés.
Vissza a pályára: nem sokkal azelőtt, hogy az autók kigurultak a bokszból a rajtrácsra, Christian Horner azt nyilatkozta, hogy Max Verstappen Red Bullján vízszirvárgást észleltek a szerelők.
A versenyre készülődve ne feledkezzünk meg egy szomorú évfordulóról: ma 23 éve, hogy az osztrák Roland Ratzenberger életét veszítette Imolában - az alábbi videóval emlékezünk rá:
Tovább folyik az intezív munka Max Verstappen autóján: a rajtrácson tizenhatan dolgoznak az RB13-ason.
Emlékeztetőül: az Orosz Nagydíj hivatalos rajtrácsa:
Hogy tetszenek az orosz lányok ruhakölteményei?
The dresses are simply fabulous. pic.twitter.com/tRrzC8e9h4
— Ky (@FiftyBuckss) 2017. április 30.
Percek kérdése, és elrajtol az Orosz Nagydíj!
The calm before the storm... #RussianGP #F1 pic.twitter.com/qBHr1O9eq9
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2017. április 30.
A McLarennél már megy a rádiózás, vajon befejezi-e a futamot Alonso?
Elindult a felvezető kör.
Formation lap! #RussianGP pic.twitter.com/mIQ1FvC1mk
— Renault Sport F1 (@RenaultSportF1) 2017. április 30.
A pilóták lassan visszatérnek a rajtrácsra.
Ferando Alonso autója megadta magát a bokszutca bejáratánál, a spanyol számára már akkor véget ért az Orosz Nagydíj, amikor el sem kezdődött.
A spanyol dühösen szállt ki a MCL32-esből, mialatt a mezőny extra felvezető körre indult el.
Sajnos itt már ez sem segít...
Y hasta aquí llegó la carrera de Alonso en el #F1 #RussianGP pic.twitter.com/xMLSWT1jjW
— MiniDrivers (@officialminisES) 2017. április 30.
A 19 állva maradt autó ismét megérkezik a célegyenesbe.
És elindult a futam!
Bottas az élre vágott!
Biztonsági autó a pályán, Grosjean és Palmer balesete miatt.
A mezőny eleje tisztán eljött a rajttól, ők azonban a kettes kanyart már nem élték túl.
Bottas zseniálisat rajtolt, Raikkönen kissé berakadt, de megőrizte harmadik helyét Vettel mögött. Hamilton a negyedik helyen áll.
Így végződött Grosjean és Palmer versenye:
A biztonsági autó bejött a bokszba, újraindult a verseny!
A sorrend: Bottas, Vettel, Raikkönen, Hamilton, Verstappen, Massa, Ricciardo, Perez.
"Elromlott a jobb hátsó fékem" - mondjta Ricciardo, majd lassan félrehúzódik a pályán.
Romain Grosjean ma már nem fog panaszkodni a fékekre:
Not where we wanted @RGrosjean to be on lap one. Onto Spain in two weeks! #RussianGP pic.twitter.com/thqNfnd0jR
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) 2017. április 30.
Ricciardo időközben visszatért csapatához: a szerelők megvizsgálják a Red Bull fékeit, de betolják a bokszba a Red Bull RB13-ast.
"Nincs hajtás" - mondja Hamilton, bár egyelőre gyorsnak tűnik a negyedik helyen.
A versenybíróság döntött arról, hogy nincs döntés a verseny eleji balesettel kapcsolatban.
Verstappent arra kéri csapata, hogy olyannira tekerje fel a fékegyensúlyt, amennyire csak tudja.
Grosjean és Palmer elkerülte a büntetést, Magnussen és Vandoorne azonban nem: ők a a kettes kanyarban történő szabálytalan visszatérésért kapta 5-5 másodperces időhozzáírást.
Bottas magabiztosan vezet a Ferrarik előtt kilenc kör után: előnye több mint három másodperc Vettel, és majdnem 6,5 Raikkönennel szemben.
A Haas tájékoztatta Magnussent a büntetésről, a dán azonban hevesen tiltakozik csapatrádión.
"Nem vitatkozhatunk a döntéssel" - érkezett a csapat válasza.
12 kör után Hamilton hátránya már több mint kilenc másodperc csaapttársához képest, és 1,5 másodpercre van az előtte haladó Kimi Raikkönentől.
A rajt utáni baleset videón:
Íme az eddig versenyben futott leggyorsabb sebességek:
A verseny egynegyedéhez közeledve szétszakasz a mezőny: az élen állókat 3-4 másodperc választja el egymástól, Verstappen hátránya viszont már 22 másodperc Bottashoz képest.
A Mercedes arról tájékoztatja Hamiltont, hogy túlmelegszik az autója, a brit azonban nem érti, hogy miért.
"Más autók is ezzel küzdenek" - szól ismét mérnöke a britnek, ez azonban nem igazán nyugtatja meg Hamiltont.
Ne feledjük: ha a brit esetleg nem szerezne pontot, és Bottas megnyerné a futamot, a finn elé ugrana a pontversenyben.
A mezőnyből egyedül hárman, az utolsó helyeken álló Vandoorne-Wehrlein-Ericsson trió volt kerékcserén, még a verseny elején, ők ultralágyra cserélték lágy abroncsaikat.
A szocsi pályának köszönhetően néhány kép az izgalmas rajtról:
#RussianGP #F1Sochi #sochiautodrom #grandprix #f1 #formula1 #formulaone pic.twitter.com/t05pS11x7N
— Sochi Autodrom (@SochiAutodrom) 2017. április 30.
Tovább folytatódik a panaszkodás a Mercedesnél, Peter Bonnington azzal nyugtatja Hamiltont, hogy Bottas is hasonló problémákkal küszködik, csak megvan az az előnye, hogy tiszta pályán autózik az élen.
Ismét bokszban az egyik Sauber, Pascal Wehrlein az.
Massa a hatodik helyről áll ki, és szuperlágyakat kapott.
Utána Kvjat és Magnussen is kereket cserélt.
Az ismétlésből remekül látszott, hogy Hamilton jobb első kerekével keménye ráhajtott a rázókőre a hátsó egyenes végén, de egy gyors ellenkormányzással korrigálta is a helyzetet.
Vettel leggyorsabb kört futott, és 4,2 másodpercre van Bottastól - úgy tűnik, a Mercedes alig várja a kihívást:
LAP 23: New fastest lap from VET...
— Mercedes-AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2017. április 30.
Gap down to 4s! #RussianGP #F1 pic.twitter.com/j1AuUrEjoM
"Időt veszítek" - mondta Bottas csapatának, ezt pedig a számok is alátámasztják, Vettel hátránya ugyanis már 3,5 másodperc!
A verseny állása a futam felénél:
Vettel rákapcsolt, már csak 2,5 mp a lemaradása Bottashoz képest.
Bottas kezdi a kerékcseréket az élen!
Így Vettel, Raikkönen és Hamilton az élen, a finn a negyedik helyre tért vissza.
"Nyomd neki, most minden számít!" - szólnak rá.
Egy kör elteltével a két Ferrari továbbra is kint.
Bottas lemaradása 20 másodperc, miközben Vettel visszatér régi hobbijához, a kék zászlók követeléséhez.
Készülnek a Ferrarinál, Raikkönen jött ki hamarabb.
Az élmenők mögött autózó Verstappen is cserélt.
A holland Hülkenberg elé tért vissza, de a németnek még ki kell állnia csapatához.
A 31. körben Hamilton is meglátogatja csapatát.
A Ferrarinál elkezdődött a stratégiai játszma: a német remek köröket autózik, és minél később tér vissza a pályára, annál frissebb szuperlágy aroncsokkal támadhatja Bottast a vezetésért.
Raikkönen 1:37,372-vel megfutja a verseny leggyorsabb körét.
Érdekes rádióbeszélgetés zajlott le a Ferrarinál: A csapat tájékoztatta Raikkönent, hogy mekkora a lemaradása Bottashoz képest, a finn pedig csodálkozott, hogy miért ő van előtte. A Ferrari üzenete csak ennyi volt: "Ő vezette a versenyt."
Vettelre rászólt csapata, hogy jöhet kerékcserére, rögtön aztán újabb üzenetet kapott, hogy mégsem.
A 35. kör elején valóban megjelenik a vezető Ferrari a bokszban, Vettel 3,4 másodpercet tölt csapatánál.
A kiállások után visszaállt az eredeti sorrend az élen: Bottas 4,5 másodperccel Vettel előtt, ő 3,4-re van Raikkönentől, a Ferrari finnje pedig 14,5 másodperces távolságban autózik Hamiltontól.
Egy finn vezet, egy másik finn örül: Mika Hakkinen a '90-es Magyar Nagydíj győztesével, Thierry Boutsennel nézi az Orosz Nagydíjat Monacóban.
Valtteri leading! With Thierry Boutsen at charity bike ride from St Tropez to Monaco, what a day! @ValtteriBottas @BoutsenAviation #F1 #F1fi pic.twitter.com/dmMC5Ux2Ca
— Mika Häkkinen (@F1MikaHakkinen) 2017. április 30.
Vettel egyre-másra lopja a tizedeket Bottastól, már 3,1 másodpercre faragta hátrányát az éllovashoz képest.
Már 2,4 a hátránya!
A német pilóta lemaradása 1,9 másodperc 11 körrel a futam vége előtt.
Nico Hülkenberg maratoni hosszúságú, 41 körös etapot futott ultralágy abroncsaival, most viszont megejtette kerékcseréjét.
Vettel annyira gyors, hogy pillanatokon belül DRS-távolságba kerül Bottashoz képest.
Mialatt az élen élesedik a küzdelem, az FIA arról határozott, hogy Magnussen és Vandoorne az 5-5 másodperces időhozzáírás mellett egy-egy büntetőpontot is kapnak licencükre.
Hét körrel a leintés előtt Vettel hátránya 2,1 másodpercre nő.
A német négy tizedet hozott Bottason a legutóbbi körben.
"Fokozd rajta a nyomást, akkor hibázni fog" - mondják Vettelnek öt körrel a leintés előtt. Mi lesz itt?
Négy kör van hátra, Vettel hátránya folyamatosan 1,1-1,2 másodperc körül mozog.
1:36,884-gyel Raikkönen futja meg a legjobb köridőt.
Bottas hiba nélkül vezet, Vettel azonban már nyitja a DRS-t.
Az utolsó körben dől el az Orosz Nagydíj?
Bottasnak óriási szerencséje volt, hiszen Massa kicsit besegített neki, amikor Vettel le szerette volna körözni.
Bottas megnyerte a versenyt!
A finn 617 ezredmásodperccel előzte meg Vettelt a célban, aki korábban Massa miatt értetlenkedett rádión.
A finn remek teljesítményt nyújt Szocsiban, hiszen negyedik versenyén harmadik dobogóját szerezte - a legutóbbi első győzelme lett.
A két élmenőt Raikkönen követte a célban mögöttük Hamilton, Verstappen, Perez, Ocon, Hülkenberg, Massa és Sainz jutott még be a pontszerzők közé.
Valtteri Bottas a Forma-1 történetének 107. futamgyőztese lett, Max Verstappen tavalyi, barcelonai sikerét követően az első új arc a dobogón.
Időközben Oroszország első embere, és miniszterelnök-helyettese is megjelent a pódiumceremónia előtti "lihegőben".
A futam végeredménye:
A pilóták már a dobogón, természetesen a nap versenyzőjévé választott Bottasszal a legfelső fokán, mi pedig megköszönjük a figyelmet - élő közvetítésünk ezzel búcsúzik, találkozunk két hét múlva, a Spanyol Nagydíj alkalmával!