DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 21. kedd
Élő cikkek

Így zajlott a szoros suzukai időmérő

Élő szöveges közvetítésünkben a suzukai kvalifikáció minden fontos pillanatát megörökítettük. Itt visszanézhetitek, hogyan is dőlt el a pole-pozíció sorsa.

Köszöntünk mindenkit a Japán Nagydíj első tétre menő eseményéről, az időmérő edzésről. Az eddigi nem tétre menőkön Nico Rosberg tarolt, hiszen a tegnap kettő után a ma reggeli szabadedzésen is ő volt a leggyorsabb, miközben csapattársa ki sem hajtott egy utolsó, igazán gyors körre.

Persze már tudjuk, hogy nem úgy fog felállni a rajtrács, mint ahogy az időmérő végződik, hiszen már ketten is büntetéssel vágnak neki az előttünk álló egy órának. Sebastian Vettel a sepnagi rajtbaleset miatt három rajthelyes büntetést kap, míg Pascal Wehrlein egy ma reggeli váltócsere miatt kerül maximum öt hellyel hátrébb.

Az időmérő előtt történt néhány különleges esemény a pályán. Hogy mást ne mondjunk, egy esküvő:

Itt pedig a pályainspekciót végző, az év végén visszavonuló Herbie Blashtől búcsúznak igazi rajongó módjára a pályabírók. Blash évtizedeken át Charlie Whiting jobbkezeként ténykedik a paddockban.

 

Megkezdődött a kvalifikáció. Néhány autó máris a pályán, köztük a két Mercedes.

Az időmérőre valószínűsített eső még nem érkezett meg, de az ég már eléggé borult. A hőmérsékletek is csökkentek tegnaphoz képest. A levegő 23, az aszfalt 27 fokos.

Az első körök után Rosberg 1:31,8-cal áll az élen - ami máris a hétvége legjobb ideje - és annak ellenére is gyorsabb Hamiltonnál, hogy egy helyen alaposan lecsúszott az ívről a műfűre.

Itt a pályát elhagyó Rosberg a Degner 2-ben.

A két Red Bull bejön a 3-4. helyre, hat tizeddel lemaradva Rosbergtől.

Mindkét élcsapat közepes keverékeket használt, míg az eddig pályára lépő középcsapatok pilótái lágyakat, ám ezzel együtt is mindannyian mögéjük soroltak be.

Viszont most megjött Raikkönen, és 1:31,6-tal az élre állt - lágy gumikon. A Ferrari pilótái több lágyat választottak erre a hétvégére, és már nem maradt annyi közepes keverékük, hogy azokkal próbálkozzanak.

Vettel pedig 15 ezredet javított még Raikkönen idején is: 1:31,659.

A Mercedes pilótái már ki is kászálódtak az autóból, ők már nem hajtanak ki ismét a Q1-ben. A Red Bullok azonban még lehet, hogy megfontolják, hiszen Hülkenberg is bejött eléjük, és nagyjából 9 tizeddel gyorsabbak csak a kiesést jelentő időtől.

És valóban jönnek a Red Bullok is egy második körre a hajrában. Az első öt helyezetten kívül még a másik Force India, Perez is a garázsban maradt, ő azonban a 9. helyen áll, ami nem biztos, hogy elég lesz...

Ricciardo és Verstappen azonban egy felvezető kör után vissza is hajtottak a bokszba. Úgy tűnik, meggondolta magát a csapat. A többiek köridejei azonban repkednek be.

Perez megúszta, csak a 13. helyig csúszott vissza, a Force India jól érezte, hogy hány riválisuk lesz képes az övénél erősebb időt futni.

A két McLaren viszont csak a 16. és 17. helyen zárt, ami azt jelenti, hogy egyikük, Jenson Button nem jutott be a Q2-be a Honda hazai hétvégéjén.

A Q1 kiesői: Button, Magnussen, Ericsson, Nasr, Ocon és Wehrlein. A Manor németje számára így hatástalan lesz az öt rajthelyes büntetés.

Van azért egy kedvező statisztikai adat a 17. helyen végző Button számára: amikor egy McLaren utoljára innen rajtolt Suzukában, akkor Kimi Raikkönen megnyerte a futamot 2005-ben. Sajnos Buttont ez nem igazán deríti jobb kedvre, hiszen neki aligha van esélye hasonlóra a jelenlegi helyzetben.

Közben már folytatódik is az időmérő a Q2-vel.

Elsőként a Mercedesek teljesítettek mért kört, és folytatódott is az eddigi tendencia: Rosberg a gyorsabb a hétvége eddigi legjobb idejével: 1:30,714. Hamilton négy tizeddel mögötte.

Az eddigi legjobb pole-pozíciós idő Suzukában 1:29,599, amit Felipe Massa ért el 2006-ban. Ezt valószínűleg nem döntik meg, viszont minden idők második legjobb pole-ideje születhet ma meg.

A Ferrarik a 3-4., a Red Bullok az 5-6. helyre jöttek be. Ricciardo ideje már egy másodperccel gyengébb Rosbergénél. Verstappen közben a hatalmas forgalomra panaszkodik, pedig ő volt a gyorsabb kettőjük közül. 

Utolsóként a Williamsek kezdik meg gyorskörüket. Különös taktikát alkalmazva felvezető körük végén visszatértek a bokszba egy-egy új szett lágy gumiért. Nekik csak egy mért körre lesz idejük.

A Mercedes-Ferrari-Red Bull triumvirátus a bokszban marad, a többiek mind harcban a maradék négy továbbjutó helyért.

Sainz megpördült a Spoonban, de a sárga zászló senkit nem zavart meg, hiszen azonnal továbbhaladt a Toro Rosso. A spanyol ezzel viszont biztosan kieső. 

Érdekesen dőlt el a 7-10. helyek sorsa. A két Haas jött be a 7. és 8. pozícióba, míg az utolsó két továbbjutó a Force India párosa, akik a nagy rivális Williams pilótáit szorították ki a Q3-ból. 

A kiesők sorrendben: Bottas, Massa, Kvjat, Sainz, Alonso és Palmer.

A Haasnak eddig egy Q3-as bejutása volt Monzában Gutierrezzel. Most először történt meg az amerikai csapattal, hogy mindkét autójuk ott van a legjobb tíz között.

Indul a Q3, a hat élpilóta nem habozik, máris készülnek első gyorskörükre a kettő közül. A többiek bizonyára csak egy mért idővel számolnak ebben a szakaszban.

Az első körök után a hétvége során először Hamilton az élen! A brit 1:30,758-as idővel kezdett, Rosberg két tizeddel mögötte. Őket követi Raikkönen, Vettel, Verstappen és Ricciardo, ez a négyes fél tizeden belül van egymáshoz képest, de a Mercedesektől is csak fél másodperccel maradnak el. Na, ez szoros lesz!

Verstappen a levezető körében jelezte a csapatnak, hogy elszállt a hatodik sebességfokozat az autójában. Vajon sikerül még helyrehozni?

Pár perc vihar előtti csend a pályán. A tényleges azonban elmarad ezen a napon is Suzukában. 

Már jön is a mezőny az utolsó menetekre, immár a Q3 mind a tíz autója a pályán.

És Rosberg fordított - 13 ezreddel nyerte az időmérőt Hamilton előtt!

Mindkét Mercedes javított a végén, de Rosberg 1:30,647-tel lett a gyorsabb végül. A németé a pole Suzukában.

Mögöttük a két Ferrari végzett, Raikkönen a 3., Vettel pedig a 4., de a német három hellyel hátrébb kerül a rajtrácson, így bejön elé Verstappen, Ricciardo és Perez is.

A 8-10. helyen pedig sorrendben Grosjean, Hülkenberg és Gutierrez végzett.

És egy újítást hallhattunk a közvetítésben, amit az F1 a WTCC-ből és a Formula-E-ből vett át. A levezető körön lévő Rosberg rádióján bejelentkezett a SkySports kommentátora, Johnny Herbert, és még azon melegében megkérdezte tőle, hogyan érzi magát. Rosberg persze nem ment bele mély elemzésekbe, egyszerűen csak örül.

Közvetítésünk ezzel le is zárul, az időmérő összefoglalóját és teljes eredménylistáját itt találjátok.