DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. június 23. hétfő
Hírösszefoglaló

Új FIA-direktíva és Ferrari-szín: a nap F1-es hírei

A nap fontosabb hírei, érdekességei, információi: a Formula.hu szokásos esti összefoglalója.

 

Két technikai direktíva is bekavart Imolára?

Két új technikai direktívát is kommunikált a Formula-1-es csapatokkal az FIA a múlt hétvégi Emilia-romagnai Nagydíj előtt – számolt be saját értesülései alapján a The Race szaklap. Mindez pedig felvetheti a kérdést, hogy ez hatással volt-e arra, hogy a Red Bull ezúttal versenyképesebbnek bizonyult a futamon a McLarennél.

Hogy pontosan miről van szó, az itt olvasható!

 

Kiderült, mivel fordult a Red Bull az FIA-hoz a McLaren miatt

A RacingNews365 úgy tudja, hogy a Red Bull volt az, aki megkereste az FIA-t, ami arra késztette a motorsportot irányító testületet, hogy közzé tegye az új irányelveket. A Milton Keynes-i csapat vélhetően hőkamerákkal figyelte a McLaren fékdobjainak hőmérsékletét a legutóbbi versenyeken. 

A jelenlegi elmélet szerint a címvédő csapat egy PCM-ekből (fázisváltó anyagokból) álló mikrohálózatot használt a dobok belsejében.  Ez egyfajta háló, amely fémötvözeteket tartalmazó kis csövekből áll, és amelynek olvadáspontja a felhasznált ötvözettől függően 120 és 200 Celsius-fok között változik. Valójában ezek az ötvözetek (képzeljük el egy vashuzal keresztmetszetét, amelyet vékony műanyag burkolat borít, mintha elektromos mikrohuzalok lennének) egy vékony membránt alkotnak a dob belsejében és a csatornákban.

f1-mclaren-piastri-2025



Ennek eredményeképpen a hőmérséklet szabályozható, ami nagy előnyökkel jár a gumiabroncs hőmérsékletének csökkentése szempontjából, így a McLaren gyorsabban fel tudja melegíteni a gumiabroncsokat, és kiváló hőkezeléssel rendelkezik – ami jelentős előny a versenytársakkal szemben. 

Az irányító testület tisztázta, hogy mit szabad és mit nem szabad a gumiabroncsok és a kerekek kialakítása, azok kezelése során, esetleg bizonyos anyagok vagy koncepciók tekintetében is. 

 

Otmar Szafnauer hozná az F1 12. csapatát

Otmar Szafnauernek van egy „komoly emberekből álló csoportja”, amely készen áll egy 12. csapat finanszírozására a Formula-1-ben, valamint egy autógyártó is van, „aki csatlakozni akar”.

„A pénzügyek a helyükön vannak” – mondta. „Annyit mondhatok, hogy a finanszírozók komoly emberek, és megvan a pénzügyi hátterük ahhoz, hogy képesek legyenek finanszírozni egy Formula-1-es csapatot. Az autógyártó, aki szintén szeretne csatlakozni a Formula-1-hez, megvan. Már csak időzítés kérdése, hogy valóban megkapjuk a lehetőséget a 12. csapat elindítására. És talán a közeljövőben lehet, hogy lesz néhány eladó.”

 

Először fog részt venni F1-es nagydíjon az Aston Martinnal Adrian Newey

Még március elején állt munkába technikai ügyvezető partnerként az Aston Martinnál Adrian Newey, mostanáig azonban nem láthattuk új munkaadója színeiben Formula-1-es nagydíjon. De csak mostanáig: amire már a múlt héten publikált első astonos interjújában is utalt a tervezőzseni, azt most a RacingNews365.com szakoldal megerősítette, azaz a hétvégi Monacói Nagydíj lesz az első F1-es futam, amelyre a silverstone-i istálló alkalmazásában látogat ki a szakember.

 

A hat éve elhunyt Laudára emlékeznek egykori F1-es csapatai

Hat éve ezen a napon, 2019. május 20-án hunyt el a Formula-1 egyik legnagyobb legendája, a háromszoros világbajnok Niki Lauda, aki 1976-ban a Nordschleifén rendezett Német Nagydíjon életveszélyes égési sérüléseket szenvedett – majd alig pár héttel később máris visszatérjen a versenypályákra.

A szomorú évfordulóról több egykori csapata is megemlékezett, ebben a posztban írtunk ezekről!

 

Új, fehér Ferrari-overallt mutatott be a Monacói Nagydíjra Leclerc

A hazai futamára készülő Ferrari-pilóta fehér szerelést mutatott be a hétvége előtt:

01

 

„Fejezzétek be a családom zaklatását!” – Doohan

Komoly érzelmeket váltott ki a szurkolókból az Alpine azon döntése, hogy mindössze hat futam után Franco Colapintóra cserélték Jack Doohant. Amikor pedig az argentin az F1-es Emilia-romagnai Nagydíj időmérőjén összetörte az autóját, a közösségi médiában elkezdett terjedni egy kép, amelyen az volt látható, hogy Doohan apja, az ötszörös motoros világbajnok Mick Doohan röhögős emojik kíséretében annyit írt a Colapinto-baleset képe mellé, hogy „nagyon lenyűgöző”. Mindez azonban álhír volt – noha korábban az idősebb Doohan arról tényleg posztolt Instagramon fia lefokozása után, hogy milyen eredményeket ért el az ausztrál és a csapattárs Pierre Gasly –, s emiatt Jack Doohan hétfő este Instagram-sztorit is tett közzé:

„Mint világosan láthatjátok, a terjedő sztori teljesen hamis. Argentin szurkolók találták ki, hogy megpróbáljanak engem és a családomat negatív fényben feltüntetni. Úgy szerkesztették az eredeti tartalmat, hogy úgy tűnjön, apám posztolta, ami teljes hazugság. Kérlek, hagyjátok abba a családom zaklatását. Nem hittem, hogy el kell jutnunk erre a pontra” – írta a pilóta, megosztva a parodisztikus formulafakers Twitter-oldal eredeti bejegyzését (ők egyébként ugyancsak elnézést kértek és elismerték, hogy hiba volt a Mick Doohan-poszt). Később aztán annyit pontosított, hogy nem argentin volt az eredeti forrás, de argentin lapok is újra megosztották a sztorit.

 

„Másodszor volt meg az összhang a Ferrarival” – Hamilton

Lewis Hamilton úgy érzi, a kínai sprintgyőzelme óta a vasárnapi imolai F1-es futamon volt meg először igazán az összhang a Ferrari és közte: sikerült előrelépniük az Emilia-romagnai Nagydíjon, ugyanakkor az időmérőkön még tovább kell javulniuk – jobb kvalifikációs eredmény esetén ugyanis akár a dobogó is elérhető lett volna szerinte.

„Rengeteg a pozitívum, az egyik a stratégia. Tényleg fantasztikus volt, nagyszerű döntéseket hoztak, egyetlen hibát sem követtek el” – lelkendezett a 40 éves versenyző, aki szerint a második versenyhétvégén elért sprintgyőzelme óta először érezte igazán jól magát a volánnál:

„Kínában nagyon jól összhangban éreztem magam az autóval, és az egyetlen másik ilyen alkalom ma volt. Éreztem ezt az igazi szinergiát, és szerintem remek volt a beállítás.”

 

„Csak balszerencse” – Alonso még mindig pont nélkül

Ismét üres kézzel távozott egy Formula-1-es futamról Fernando Alonso és az Aston Martin: a spanyol úgy érzi, ezúttal a balszerencse és a rosszkor érkező virtuális biztonsági autós fázis fosztotta meg őt attól, hogy pontokra váltsa előkelő rajthelyét.

„Egyszerűen csak balszerencse volt” – értékelt a 11. helye után az idén még nulla ponttal álló Alonso. „Az autó szuper volt vasárnap, követtük a McLarent és Russellt a futam elején, ami határozottan kellemes meglepetés volt számunkra, hogy ennyire versenyképesek voltunk a mezőny elejében.”

„Aztán szerintem rendben lettünk volna ahhoz, hogy mindkét autóval bebiztosítsuk a hatodik-hetedik helyezéseket, de aztán a virtuális biztonsági lehetőséget adott mindenkinek, hogy kiálljon és elénk térjen vissza, és ezzel véget ért a versenyünk. Szóval rendkívül balszerencsés volt ez, az autó versenyképes volt, jót csatáztam. Még a végén is megelőztem kilenc kör alatt három vagy négy autót. Nem vagyunk ehhez hozzászokva idén, szóval ez határozottan előrelépés” – utalt az Aston Martin átfogó imolai fejlesztési csomagjára Alonso. 

 

Az F1-es imolai hétvége győztesei és vesztesei

Kik jöttek ki a legjobban és kik a legrosszabbul a 2025-ös Formula-1-es szezon első európai állomásából? Négy nagy győztest és vesztest szedtünk össze.

Balogh Tamás cikke itt olvasható!

 

F1Stat: Verstappen újabb mérföldkövei

Verstappen két tekintetben is beérte Vettelt, Piastrié a 3. leghosszabb célba érési sorozat, a Williams a múlt évtized közepe óta nem volt ilyen jó, megszakadt Russell nagy sorozata. Imolai F1-es statisztikák.

Gellérfi Gergő statisztikái itt találhatók!

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: