Ma már megkezdődött a munka Imolában, az első és a második szabadedzést bonyolították le az Emilia-romagnai Nagydíjon. Az első gyakorláson Charles Leclerc volt a leggyorsabb George Russell és Carlos Sainz előtt, míg a Red Bullok meglehetősen szenvedtek az autóval, főleg Max Verstappen panaszkodott. Az edzés összefoglalója és végeredménye ezen a linken található!
A gyakorláson egyébként egyrészt Oliver Bearman vezette Kevin Magnussen autóját, és ő teljesítette a szabadedzést a Haasszal, másrészt a Red Bull is tesztelt: a teljesítménymérnök Tom Hart váltotta Gianpiero Lambiasét Max Verstappen versenymérnökeként. Ennek okaként a csapat azt jelölte meg, hogy Hartnak is szeretnének több tapasztalatot biztosítani ebben a szerepkörben.
A második szabadedzésen aztán folytatódott az, amit az elsőn láttunk: Leclerc volt a leggyorsabb, megelőzve Oscar Piastrit, Lando Norristól pedig a fehér vonal átlépése vette el az esélyt az első helyre. A Red Bullok tovább szenvedtek, csak a 7-8. helyet szerezték meg, és elégedetlenek voltak az autó egyensúlyával. Az edzés összefoglalója és végeredménye ezen a linken található!
Verstappen szerint a versenytempó is rossz
Az elégedetlen világbajnok a nap végi interjújában is kitért arra, hogy mennyire rossz volt ma vezetni a Red Bullt: „Nehéz nap volt ez, nehéz volt megtalálni a jó egyensúlyt, nem éreztem magam kényelmesen az autóban. Sokat csúszkált alattam, nagyon könnyen elúszott. Meg kell néznünk pár dolgot, mert ez a mai nap… egyszerűen csak rossz volt” – mondta. „Ráadásul a versenyszimulációnk is ugyanolyan rossz volt, nem éreztem komfortosan magam, szóval egyértelmű, hogy több dolgon is javítanunk kell, ha versenyképesek akarunk lenni holnap” – tette hozzá.
A nap leggyorsabbja, Leclerc viszont figyelmeztet: szombaton fordulhat a széljárás. „Eddig minden egészen simán alakult, jó az érzet az autóval. A fejlesztések a vártnak megfelelően működnek, ami szintén jó lépés” – nyilatkozta a második szabadedzést követően.
„Sima nap volt, így remek érzés itthon lenni. Mindig különleges a Ferrarival itt versenyezni, ennyi támogatást kapni a pálya széléről, ami mindannyiunknak sokat jelent. Nagyszerű lesz, ha a hétvége így folytatódik, a körülmények azonban gyökeresen változni fognak holnapra” – emelte ki Leclerc, hogy az időjárási tényezők megkavarhatják a lapokat: ezen pedig jelen esetben a széljárást érti. „A szélirány teljesen megfordul, aminek az összes autóra nagy hatása lesz. Nekünk kell a legjobban felkészülnünk erre a változásra.”
Rengeteg az új fejlesztés
A Ferrari, a Mercedes, a Red Bull és az Aston Martin is jelentősebb fejlesztési csomaggal érkezett meg Imolába, ezzel válaszoltak a McLaren Miamiban bemutatott újításaira. Hogy melyik csapat pontosan min és mit változtatott, azt szokás szerint FormulaPlusz rovatunkban szedtük össze Mészáros Sándor kollégánk helyszíni fotóival!
A fejlesztésekhez kapcsolódik egyébként a Williams-csapatfőnök James Vowles nyilatkozata is, aki elárulta, hogy túlsúlyos az idei autójuk, amivel közel fél másodpercet veszítenek körönként.
„Az átalakítás, amit 2023-ról 2024-re hajtottunk végre, az volt, hogy 14 kilóval könnyítettünk a karosszérián. Mindenki, aki tudja, mit jelentenek ez a számok, rájön, hogy ez egy rendkívüli teljesítmény, és a csapat remek munkát végzett vele. Ugyanakkor az idei autónk nagyjából négy és fél tizedmásodperccel lassabb körönként pusztán azért, mert még mindig túlsúlyos” – fogalmazott a Formula.hu jelenlétében Imolában a grove-iak F1-es csapatvezetője.
Bottas marad, Schumacher jöhet?
Három nyilatkozat is elhangzott az egyelőre ülés nélküli F1-es pilótákkal, vagy pilóta nélküli ülésekkel kapcsolatban. Egyrészt Valtteri Bottas úgy fogalmazott, hogy 99%, hogy jövőre is az F1-ben lesz, bár az nem valószínű, hogy a Stake-nél:
„Ha valaki szabad a piacon, akkor nézelődik. Egy ideje nem csupán egy, hanem több lehetséges irány is van. Az egyeztetések zajlanak” – beszélt arról Bottas, hogy több opció jöhet szóba számára. „Biztos vagyok benne, hogy találnánk kompromisszumot… Tudom, miről van szó és képes vagyok kezelni. A legfontosabb, hogy a csapat tiszteletben tartsa, ki vagyok és mit érhetek el. Kompromisszumot pedig tudnánk kötni, ebben biztos vagyok” – mondta a finn. „Inkább nem várnék az augusztusi szünetig” – tette hozzá.
A másik pedig Mick Schumacher, aki jelenleg az Alpine WEC-projektjében versenyez, de Bruno Famin F1-es csapatfőnök szerint a német is a jelöltjeik között van 2025-re. „Mick elképesztő munkát végez az endurance-ban, és igazán lenyűgöző a mentalitása. Persze gyors is, de szerintem ezt mindenki tudta, ám az endurance-ban a BoP miatt nem mindig érdemes a lehető legjobbat kihozni magadból, és a lehető leggyorsabb köridőt megfutni, így nem csak a versenyző tiszta teljesítményét kell értékelni.”
„Az az igazán hihetetlen számomra, ahogy alkalmazkodni tudott az endurance-ban szükséges mentalitáshoz” – folytatta Famin. „Azt szokták mondani, hogy a formulaautós versenyzők önzők, Mick viszont az első pillanattól kezdve roppant együttműködő, segítőkész a csapattársaival, és lelkesen tanul meg mindent, ami az endurance-t érinti.” „Természetesen, ő is egy lehetőség, ahogy sokan mások is” – mondta, azt viszont nem akarta elárulni, hogy hányan vannak a jelöltek listáján, csupán annyit mondott, hogy „sok” versenyzőt érdekli a lehetőség, hogy az Alpine-nál vezessen.
A Williamsnél is kiadó még egy hely, erről James Vowles csapatfőnök beszélt, aki szerint három lehetőségük van ezt betölteni. „Nem akarom bepiszkítani azt a szerintem igen pozitív üzenetet, hogy valaki hosszú távon elkötelezte magát a Williams jövője mellett. Jelenleg nagyjából három opciót vizsgálok 2025-re és 2026-ra. Ez ilyen egyszerű. Amikor olyan helyzetben leszünk, hogy nyíltan beszélhetek erről, ami nem lesz sokára, meg fogom tenni” – mondta el a Formula.hu jelenlétében Vowles, aki hozzátette: az ülést jelenleg birtokló Logan Sargeant saját kezében van a sorsa, ha jól teljesít:
„Egyelőre az irány az, hogy tudjuk, hogy a legmagasabb szinten kell teljesítenünk. Az irányítás Logan kezében van azzal, hogy biztosra menjen, hogy ezen a szinten teljesítsen. Ő irányíthat ebben, ezt nem vettem el tőle. De ami világos, hogy másokkal is beszélnünk kell, és ezt is tesszük.”
Verstappen és Hamilton a legjobban kereső F1-es
Közzétette a legjobban kereső sportolók listáját a Forbes. A lap a tavaly májustól idén májusig tartó 12 hónapos időszakot vizsgálta, e szerint pedig Max Verstappen lett a legtöbbet kereső Formula-1-es versenyző. A Forbes szerint a regnáló világbajnok ez idő alatt 81 millió dollárt keresett, ebből 76 millió származott a Red Bull-os szerződéséből, és 5 millió az egyéb pályán kívüli tevékenységeiből.
Ezzel Verstappen a lista 17. helyet kaparintotta meg, így négy pozícióval előzi a hétszeres F1-es világbajnok Lewis Hamiltont, aki 21. lett. A Mercedes britjének bevétele 69 millió dollár volt az előző 12 hónapban, viszont ő ebből 12 milliót keresett a pályán kívüli szerződéseivel, és „csak” 57 milliót kapott a csapatától. A Forbes-listát amúgy a labdarúgó Cristiano Ronaldo vezeti 260 millió dolláros bevétellel.
Fontos mérnök távozik a Mercedestől
Néhány napja vált hivatalossá, hogy Loic Serra és Jerome d'Ambrosio is vezető beosztásból távozik a Mercedes F1-es csapatától, most pedig a Racingnews365.com értesülései szerint újabb fontos ember hagyja el Brackley-t: Gioacchino Vino, az aerodinamikai részleg vezetője távozik, most kezdi meg a kertészkedési szabadságát.
A pozíciót 2022 októbere óta betöltő Vino távozását a Mercedes szóvivője megerősítette a Racingnews365.com érdeklődésére.
Tarolt a Trident az F3-ban, McLaren-junior az F2 pole-jában
A két utánpótlás-szériában már az időmérőket rendezték ma, hogy mi történt ezeken, arról ebben a cikkben számoltunk be!
Ezen felül hír, hogy szokatlan büntetéseket osztottak ki az F3-ban: két versenyzőt is eltiltottak egy-egy jövőbeli versenyhétvégétől, mivel rajthoz álltak egy hasonló teljesítményű versenygépeket felvonultató formulaautós szériában az adott helyszínen. A két szóban forgó versenyző a McLaren juniorprogramjába órákkal a szankció bejelentése előtt bekerülő (a fotó is ennek kapcsán készült) Martinius Stenshorne, valamint az Alpine akadémiájához tartozó Nikola Tsolov. A Melbourne-ben futamot is nyerő norvég a GB3-as bajnokság silverstone-i fordulóján állt rajthoz, míg a bolgár a Eurocup-3 spái állomásán – és tették mindezt az FIA előzetes engedélye nélkül, ami a sportszabályzatba ütközik.
A versenyzők elmondták, hogy nem voltak tisztában vele, hogy az F3-as szabályzatba ütközik engedély nélkül versenyezni a naptár egy későbbi pályáján, és Stenshorne azt is hozzátette, hogy a GB3-as szereplését a menedzsmentje szervezte. Értelemszerűen ő a Brit, míg Tsolov a Belga Nagydíj betétprogramjaként futó Formula-3-as fordulóról kénytelen így távol maradni.