DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
Formula-E

Vergne-éket sokkolta a darus incidens

Furcsa körülmények között ért véget a Formula-E szaúd-arábiai nyitányának második futama, amely után több pilóta is kritikus hangot ütött meg a versenyirányítás hiányos kommunikációja miatt.

Biztonsági autó mögött ért véget a Formula-E második versenye Dirijában szombaton, miután Alexander Sims falnak ütköző autóját csak lassan tudták eltakarítani az útból. Viszont az incidens színhelyére érkező daru szürreális jeleneteket eredményezett: egy ízben a safety car mögött érkező mezőny annyira feltorlódott a pálya szóban forgó pontján, hogy gyakorlatilag megálltak az autók, sőt mint kiderült, több koccanás is történt közéjük.

Mindez azért történt, mert a versenyzők nem értesültek róla, hogy a biztonsági autó meg fog állni a daru miatt. Ez pedig kiverte a biztosítékot Jean-Eric Vergne-nél: a Formula-E kétszeres bajnoka még másnap reggel is arról posztolt a közösségi oldalán, hogy „még mindig sokkolja”, ahogy a verseny végét kezelték, hiszen egy daru volt a pálya közepén egy beláthatatlan kanyarban, amiről nem informálták a versenyzőket. „Úgy látszik, nem tanulnak a múltbéli hibákból” – írta a francia, aki a The Race szaklapnak nyilatkozott is a történtekről:

 

„A versenyigazgatónak megvan a lehetősége rá, hogy szóljon a rádión, hogy a biztonsági autó várakozik és meg fogunk állni a kanyarban. De semmiféle kommunikáció nem volt. Oké, safety car mögött haladtunk, de így is voltak, akik egymásnak koccantak, mert nem tudtuk, hogy egy daru van a pályán és meg fogunk állni.”

Az említett koccanásokban benne volt a másodikként befutó Robin Frijns is, aki az éllovas és későbbi győztes Edoardo Mortara autójának ment neki – nem meglepő, hogy ő is méltatlankodott: „Edo mögött haladtam, a biztonsági autó pedig hirtelen megállt. Egyszerűen nekiütköztem, és mögülem is csak a koccanásokat hallottam. Nyilván a daru ott volt a pálya közepén, ezért a safety carnak meg kellett állnia, és szerintem ez nem volt megfelelően kommunikálva.”

Az elektromos formulaautós világbajnokság versenyigazgatója, Scot Elkins a The Race-nek elmondta: őt is némileg váratlanul érte, hogy a daru megállt a pálya közepén, emiatt és a kommunikáció hiánya miatt pedig elnézést is kér, ugyanakkor azt is leszögezte, hogy mindent megtettek a pilóták biztonsága érdekében.

Egy másik szempont is előkerült egyébként a leintés után, nevezetesen az, hogy nem lett-e volna lehetséges nem biztonsági autó mögött befejezni a futamot. Elkins szerint a vártnál tovább tartott Sims autójának eltakarítása, a szabályok pedig kimondják, hogy az utolsó öt percben biztonsági autó mögött töltött idő után már nem hosszabbítják meg a távot, mint teszik azt korábbi incidensek esetén (ahogy a pénteki versenyen is láthattuk). Lucas di Grassi azonban éppen ennek kapcsán jegyezte meg, hogy nem látja okát, miért ne lehetne a véghajrában a safety car mögött elvesztegetett időnek megfelelő mennyiségű időtartamot is hozzáírni a távhoz, csupán megfelelő kalkulációs rendszer kellene hozzá, szerinte senki sem fogyna ki így sem az energiából.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: