DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
Formula-E

Da Costa: Mi leszünk a hét vicce

A Formula-E regnáló bajnoka szerint nagyon nem festett jó képet az elektromos sorozatról az első valenciai futam fináléja. Az FIA viszont épp a portugált hibáztatja a szokatlan jelenetekért.

Zűrzavaros végjátékot hozott a Formula-E első valenciai versenye, amelyen a mezőny felének vagy elfogyott a felhasználható energiamennyisége, vagy annak túllépése miatt kizárták őket. Az elektromos világbajnokság szabályai szerint ugyanis a biztonsági autós fázisok során csökkentik a futam során felhasználható energia mennyiségét, s ezúttal egészen a futam végén is sor került egy SC-fázisra, amely után újabb 5 kWh-s csökkenést eszközölt a versenyirányítás (amellyel egyébként már összesen 19 kWh-t vettek el az eredeti 52 kWh-ból).

Ez pedig azt eredményezte, hogy mivel a szinte végig vezető Antonio Felix da Costa néhány másodperccel a 45 perces limit lejárta előtt haladt át az újraindításnál a célvonalon, még két kör volt hátra a versenyből, a mezőny nagy részének viszont a többszöri csökkentés után nem maradt elegendő energiája ezek versenytempóban való teljesítéséhez, így kénytelenek voltak látványosan, már-már nevetségesen visszalassítani (fontos hangsúlyozni: nem arról volt szó, hogy kifogyott az autókból az elektromos energia, csupán az előírt mennyiséget nem léphették túl). Da Costa is közéjük tartozott, így az őt üldöző Nyck de Vries szerezte meg a győzelmet, megelőzve Nico Müllert és a mezőny végéről felzárkózó Stoffel Vandoorne-t, miközben végül csupán kilenc pilótát értékeltek a versenyben.

2-EPS705_130535SG2_0027



A nevetséges végjáték persze komoly kritikaáradatot váltott ki a szurkolókból, az FIA igazgatója, Frederic Bertrand viszont nincs meggyőződve róla, hogy ők hibáztak volna azzal, hogy túl sok energiát vettek el a pilótáktól a hajrában – szerinte inkább Da Costának kellett volna annyira visszalassítania a biztonsági autó mögött, hogy már csak egy kör legyen hátra a versenyből:

„Nem tudom, hogy hiba volt-e. Szerintem a verseny végének átfogó megközelítéséről van szó” – vélekedett Bertrand a Motorsport.com szaklapnak nyilatkozva. „Egyértelmű, hogy meglepő volt, hogy Da Costa így döntött, hogy legyen plusz egy kör. Ezzel nyilván megnehezítette rengeteg versenyző, különösen az éllovas dolgát. Meglepő döntés, de ha megnézzük a körülményeket, ez egy trükkös futam volt. Végső soron néhány másodperc kellett döntést hozni, ami talán nem a helyes volt. De sokkal könnyebb utólag megmondani, mi volt rossz.”

Da Costa minderre a Twitteren reagált: „Sajnálom, de ezt nem tudom elfogadni. Ha még ennél is lassabban mentem volna a biztonsági autó mögött, hány csapat fellebbezett volna ellenem a végén? Ráadásul ha még lassabban megyek, még több energiát vesznek el. Ma az FIA kezében volt minden, hogy megmentsenek minket mindettől.”

A címvédő portugál később a Motorsport.com-nak részletesebben is kifejtette az álláspontját a történtekről: „Motorsportrajongónként ez egy nagy nap volt a Formula-E számára, hiszen először versenyeztünk épített pályán. Biztos vagyok benne, hogy ezzel becsábítottunk néhány új nézőt is, akiket még nem győztünk meg, de most vetettek egy pillantást ránk. Nem erről szól a Formula-E, és nem ilyen képet akarunk közvetíteni magunkról. Mi leszünk a hét viccei, azt hiszem. Ez nem egy jó nap számunkra, sajnálom a rajongókat. Versenyzőként ez nagyon fáj. Nem igazán volt mit tennünk. Elméletben kizártak a versenyből, mert 0,1-gyel túlléptem a megengedett energiamennyiséget. Mindenki lehangolt, fájdalmas, nem akarjuk elhinni.”

De Vries, aki a 2021-es szezon első duplázójaként a bajnokságban is az élre állt, némileg árnyalta a képet: „Úgy gondolom, kissé zavarba ejtő volt, ami történt, ugyanakkor viszonylag egyértelmű volt, hogy ha úgy haladunk át a célvonalon, hogy az még nem az utolsó kör, akkor két kör lesz hátra, s ha csak egyre elegendő energia van az autóban, akkor nem fogunk beérni. Szerintem vannak más dolgok ebben a bajnokságban, amiket olykor át kellene gondolni, és talán ez is ostobán nézett ki, másfelől viszont a mi csapatunk jól játszott ezzel, míg a többiek elmulasztottak egyes információkat. Nem feltétlenül a bajnokság hibája volt ez szerintem.”

1-EPS705_135054_FER4355

Mercedeses csapattársa, Vandoorne szerint nem festett jó képet a bajnokságról, amit Valenciában láthattak a nézők, de a belga szerint is jobban visszavehetett volna Da Costa: „Nem láttam tv-ben, de alighanem kicsit hülyén nézhetett ki, nem így akarjuk befejezni a versenyeket. Tudtuk, hogy van némi esély rá, hogy ilyesmi történhet. Szerintem Antonio nem lassított vissza eléggé, hogy csak egy kör legyen hátra. Nem tudom, hogy beszélt-e erről a mérnökével, vagy túl sok volt még az idő ahhoz, hogy annyira visszalassítson, de volt rá némi esély, hogy ez történjen. Először történt ilyen a Formula-E-ben, szóval nem lennék meglepődve, ha a jövőben emiatt lennének változások. Ugyanakkor mindenki tudta, hogy ez a helyzet, szóval jó döntéseket hoztunk.”

Érdekesség, hogy a hétvégét megelőzően előkerült a megbeszéléseken az energiaelvétel témája, de az FIA-igazgató szerint minden úgy történt, ahogy arról megállapodták, éppen ezért nem is szándékoznak változtatni a rendszeren: „Szerintem mindenki tudja, mit kell tennie, és mindenki tanult ebből” – fogalmazott Bertrand. Persze adódik a kérdés, hogy nem aggódnak-e amiatt, hogy a valenciai befutónál látottak rossz képet festenek a Formula-E-ről, amely még mindig küzd a széleskörű elfogadottságért:

„Először is, általában nem ilyen képet szoktunk látni a futamok végén. Ilyen dolgok hagyományos üzemanyaggal is becsúszhatnának a rendszerbe. Végső soron megadunk egy mennyiséget, amennyit felhasználhatnak, ha pedig ezt túllépik, akkor bajba kerülnek. Persze nyilván nem ilyen végjátékot szeretnénk látni. Egyszer bőven elég volt, és remélhetőleg mindenki tanult belőle. Hogy félünk-e a hatásaitól? Egyfelől igen, hiszen sokan fogják frusztrálónak találni a verseny végét. De reméljük, mindenki tanult a leckéből, szóval többé nem találjuk szembe magunkat ezzel a problémával.”

Bertrand azt is hozzátette, hogy a történtek szerinte még inkább azt erősítik, mennyire összetett bajnokság is az elektromos sorozat: „Az emberek így láthatják a bajnokság jelentette kihívásokat. Nemcsak a vezetésről és a futamod normál menedzseléséről szól, hanem az energia-felhasználás menedzseléséről is. Tartsuk meg ezeket a szempontokat is, hogy az emberek megértsék, mennyire nehéz itt nyernie egy versenyzőnek vagy csapatnak. Különösen nehéz egy egész szezonon át kiegyensúlyozottnak maradni. Jobban szeretjük, ha kemény csata van az utolsó percekben és utolsó métereken, de ez az energiamenedzselés is része a Formula-E-nek, ezt nem kerülhetjük ki. Végső soron ez is a show része.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: