DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 19. péntek
Formula-E

Miért nem szerepel a Tesla a Formula-E-ben?

Joggal merül fel a kérdés, hogy a világ egyik legnagyobb elektromos autókat gyártó vállalata mért nem lát fantáziát a formaautós-sorozatban - bár lehet, nincs is messze a szerepvállalás.

Heinz-Harald Frentzennel a volánnál hétfőn pályára gurult a Tesla első versenyautója, a Model S P85+ GT-változata, mely 2017-től az Electric GT, a szériaalapú gépeken alapuló elektromos bajnokság hivatalos modellje lesz. Mivel az elektromos versenyautók terén a Formula-E számít úttörőnek, lévén nemrég a harmadik szezon is elrajtolt már, a sorozat első embere, Alejandro Agag el tudja képzelni, hogy a jövőben a két sorozat akár együtt is működhet egymással, mint az alternatív energiaforrás nagyságát hirdetők zászlóvivői.

„Minél nagyobb szerepet játszik az elektromosság a versenyzésben, annál jobb” - nyilatkozta a spanyol üzletember az Autosportnak még márciusban. „Minél többen csatlakoznak az elektromos forradalomhoz, az annál jobb az elektromos autók számára. Ez nagyszerű vállalkozás, sok sikert kívánok nekik. Ha működne (a kooperáció), fantasztikus lenne, bár ők normál versenypályákon akarnak futamokat rendezni. Eléggé drága mulatság, ha falba állsz egy Teslával, és nem vagyok biztos benne, hogy az autó sebességével és súlyával képes lenne 3-as besorolású pályákon versenyezni” - utalt Agag azokra az utcai helyszínekre, ahol a Formula-E versenyez.



A Formula-E-ben hatalmas lehetőséget látnak az autógyártók, jelenleg a Renault, az Audi, a DS és a Jaguar szerepel a bajnokságban gyári támogatással, két év múlva érkezik a Mercedes, és olyan, elektromos járművek terén innovatívnak cégek is beszálltak, mint a kínai NEXTEV, vagy az amerikai Faraday Future. Utóbbi, bár még startupként vágott neki a nagy kalandnak, már most a Tesla riválisának tekinti magát, ebből következően pedig eszünkbe juthat, hogy Elon Musk vállalata miért nem tolong a Formula-E-be jelentkezők között.

A Lamborghini például hosszú évekig távol tartotta magát a versenyzéstől, sokáig magánzók vitték pályára az olasz gyártó autóit, és csak azután került be az autósport a cég portfóliójába, miután a Volkswagen felvásárolta azt. Más gyártók - az olasz márkáknál maradva elég csak a Ferrarit, vagy a Maseratit említeni - azonban a versenyzésből nőtték ki magukat, ennek köszönhetően érték el jelenlegi pozíciójukat a luxusautó-piacon.

A motorsport mindig is első helyen szerepelt a legjobb reklámlehetőségek listáján, a Tesla viszont - akárcsak az Apple - tartja magát ahhoz, hogy nincs szüksége hirdetésekre, hiszen autóik és az ehhez kapcsolódó technológia minősége magáért beszél. A másik ok, amiért nem tartják megfelelő platformnak a Formula-E, az maga a sorozatban alkalmazott technológia: túlszabályozott, egy akksival nem lehet kibírni egy versenyt, ezért autócserére van szükség - ez mindenről, csak nem a fenntarthatóságról árulkodik.

 

Mások úgy vélekednek, hogy az amerikai médiajelenlét is az oka, amiért a Tesla a közeljövőben nem fog csatlakozni a sportághoz. A Formula-E ugyanis exkluzív szerződéseket köt különféle kábelcsatornákkal a közvetítési jogokról, amivel éppen azokat idegenítené el a sorozattól, akiket leginkább meg szeretne nyerni magának: a fiatalokat (az USA-ban a Fox Sports-on láthatják a versenyeket a nézők).

Egy másik, prózai ok a távolmaradásra az anyagi ráfordítás. Bár a Tesla Motors egyre dinamikusabban fejlődő vállalat, nem valószínű, hogy rövid távon hasznot tudnának húzni a Formula-E-ből. Ráadásul autógyártás terén kissrácnak számítanak, évi 25 ezer modellel, míg a sorozatban szereplő gyártók esetében ugyanez a szám bőven 2 millió felett van.

 

Jeleleg a Tesla nem közvetlen riválisa sem az Audinak, sem a Renault-nak, sem a DS-nek, sem a Jaguarnak (melynek főszponzora, a Panasonic technikai partnere a palo altóiaknak) a piacon, de éveken belül eljöhet az az idő, amikor a jelenlegi, üzemanyag-alapú járműveket gyors tempóban kezdik felváltani az elektromos autók, ebben a helyzetben pedig bizony szükség lehet arra, hogy cég a többi gyártóval szemben is megmérettesse magát. Mindenesetre az Electric GT bíztató lépés ebbe az irányba.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: