A Formula-1 két legkomolyabb utánpótlásprogramja a Red Bull és a Ferrari kezdeményezése: a két alakulat nevelése tekinthető a legsikeresebbnek abból a szempontból is, hogy ők juttatták a legtöbb versenyzőt a királykategóriába. Ebből a két akadémiából kerültek ki a 2022-es bajnokság első öt helyezettjéből négyen: a Red Bull növendéke volt Max Verstappen és Carlos Sainz, míg a Ferrari akadémiáját járta ki Charles Leclerc és Sergio Perez.
A Red Bull-juniorprogram és a Ferrari-akadémia szemlélete között azonban jelentős különbségek vannak. Erre egy olyan versenyző világított rá, aki mindkét csapatnak tagja volt. Callum Ilott együléses pályafutása kezdetén, 2015-ben csatlakozott a Red Bull juniorjaihoz, de csupán egy szezont töltött velük.
Miután az F3-ban több sikert elért, 2017 végén került a Ferrari-akadémia kötelékébe, az itt aktívan eltöltött négy szezon alatt érte el legjobb eredményeit: bronzérmet a GP3-ban és ezüstérmet az F2-ben. Ez az eredménysor sem volt elegendő, hogy Ilott F1-es ülést érdemeljen: a Ferrari tesztpilóta és az Alfa Romeo tartalék pozíciójával kellett beérnie, ezért irányt váltott és 2023-ban második teljes IndyCar-szezonjára készül.
„A Red Bullra az egyes szám volt jellemző. Egy ember megmondta nekünk, ezt és ezt fogod csinálni, sok szerencsét hozzá. Persze nem ment ilyen egyszerűen, de ez volt a benyomásom, és annyit mondhattam rá, hogy oké. Időnként pedig visszajelzést kaptam” – beszélt arról a Formula Scoutnak Ilott, mi volt a rend a juniorprogramban. „A Ferrari-akadémián ezzel szemben csatlakoztam a fiúkhoz, elmondták, mit kell tennem, bemutatták az edzéstervemet. Azt mondták, ezt együtt fogjuk csinálni, tehát családiasabb jellegű volt.”
„A Red Bull-lal ritkán jártam a gyárban, a Ferrarinál viszont gyakorlatilag a gyárban éltem. Ott megfigyelhettem mindent, és hasznos lecke volt olyan szempontból, hogy a Ferrari-akadémián cserélődtek az emberek. Évről évre változott az én teendőm is” – folytatta a brit pilóta.
Különbséget jelentett az is, hogyan került az akadémiákkal együttműködésben levő csapatokba a fiatal versenyző: „A Red Bullnál megmondták, hogy most a Carlinnál fogsz versenyezni az F3-ban. A Ferrarinál én hozhattam meg sok döntést a csapatokkal kapcsolatban. Nyilván kellett a jóváhagyásuk, de nem helyettem döntöttek, inkább felkínálták a lehetőségeket és megkérdezték, mit gondolok én. Elmondták a meglátásukat, aztán elmondhattam én is az enyémet” – magyarázta Ilott.
Red Bull és Ferrari-dömping az F2-ben
Ilott balszerencséje az volt, hogy a vele együtt túl sok Ferrari-akadémista lépdelt felfelé a formulaautózás szintjein és jutott el az F1 előszobájába. Vele együtt versenyzett a Formula-2-ben a királykategóriás lehetőséget végül megkapó Mick Schumacher és a 2023-ban tartalékpilótává előléptetett Robert Svarcman. Hasonló tolongás alakult ki idén is a másodosztályban, mivel mindkét nevelőprogram több F3-as versenyzőjét léptette elő.
A ferraris Oliver Bearman és Arthur Leclerc újonc lesz a Formula-2-ben, akárcsak a Red Bull-os Zane Maloney, Isack Hadjar és Jak Crawford. Ők három, a kategóriában már tavaly is szereplő juniorhoz, Enzo Fittipaldihoz, Ayumu Iwasához és Dennis Haugerhez csatlakoznak. A két csapatnak a Formula-3-ban egy-egy újonc neveltje lesz idén: a Ferrari Dino Beganovic, a Red Bull Sebastian Montoya pályafutását támogatja. A két pilótaprogram számára jó hír, hogy ilyen népes felállással lesznek jelen az F2-ben – a versenyzők számára már nem annyira, hiszen több ellenfél mellett csökken az esély az F1-be kerülésre, akárcsak Ilott esetében történt.