DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 13. szombat
F1

„Részleges” aero mód is lesz jövőre az F1-ben

Aggályok merültek fel bizonyos körülmények között az aktív aerodinamika kapcsán, köztes megoldással hidalná át a problémát az FIA.

„Részleges aero módot” vezethetnek be 2026-ban a Formula-1-ben annak érdekében, hogy áthidaljanak bizonyos műszaki és biztonsági problémákat a jövőre érkező aktív aerodinamika kapcsán – számolt be róla a The Race.

Mint arról sokszor írtunk már, 2026-tól aktív aerodinamikát láthatunk az F1-ben, amelyre az egyszerűség kedvéért végül így is fognak hivatkozni. Ennek lényege, hogy az első és a hátsó szárnyak is kétféle konfigurációban állhatnak: a kanyarokban nagy leszorítóerőt fognak generálni, míg az egyenesekben – egész pontosan azok aktiválási zónáiban – laposak lesznek a minimális légellenállás és leszorítóerő érdekében.

f1-2026-auto-fia-2



Csakhogy két aggály is felmerült az aktív aero kapcsán vizes körülmények között. Egyfelől egyes szimulációk azt mutatták, hogy az aszfalt tapadásának drasztikus csökkenése esetén – például amikor nedves lesz a pálya – az olyan egyenesekben, amelyekben van egy nagy sebességű törés, az alacsony leszorítóerős konfigurációban alulkormányzottá válhatnak az autók és kiforoghatnak.

Erre lenne megoldás az, hogy vizes körülmények között megtiltják az egyenesbeli mód használatát, csakhogy a nagyobb leszorítóerős szárnyállás, vagy régi nevén „kanyarmód” meg azzal járhatna, hogy a nagyobb leszorítóerő miatt az egyenesekben a csapatok által kalkuláltnál jobban érintkezne az aszfalttal az autó alja, ami pedig a padló kopólemezének túlzott elvékonyodásához vezethetne, ami kizárást vonhat maga után – ahogy azt a McLaren esetén is láthattuk idén Las Vegasban.

reszleges-aero-mod-f1

Mindezek miatt rugalmas hozzáállásra volt szükség, az FIA csapatokkal folytatott egyeztetései után pedig be is került a sportszabályzatba egy köztes megoldás. Ez a „részleges aero mód”: ebben a helyzetben az első szárnyak egyenesbeli módban, azaz laposan működne, míg a hátsó szárny kanyarmódban, azaz ott a nagy leszorítóerős állásban használnák.

A körülmények függvényében írhatná elő a versenyirányítás azt, hogy ezt az átmeneti megoldást használhatják-e a versenyzők, de előfordulhatna az aktiválás teljes tiltása, valamint a pálya állapotának javulásával fokozatosan a részleges, majd a teljes aktiválás engedélyezése.

És ez még nem minden: a The Race arról ír, hogy az egyenesbeli aktiválási zónák hossza is változna abban az esetben, ha a körülmények csak a részleges aero mód használatát teszik lehetővé. Az FIA minden versenyhétvége elején minden pályán kijelölné a teljes aktiválási zónát, valamint annak egy rövidített változatát, amelyet a nedves aszfalt esetén írhatna elő a versenyirányítás.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: