DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 19. péntek
F1

McLaren: Nem vállaltunk túlzott kockázatot

Andrea Stella állítja: nem láthatták előre a Las Vegas-i kizáráshoz vezető pattogást – de már a futam elejétől kezdve tudták, hogy bajban lehetnek.

Andrea Stella, a McLaren F1-es csapatvezetője elárulta: már a Las Vegas-i Nagydíj korai fázisában észlelték, hogy bajban lehetnek a váratlanul fellépő jelentős pattogás miatt, amelyet egyrészt sem a szabadedzéseken nem láttak előre, sem menet közben nem tudtak enyhíteni – de nem hiszi, hogy extra kockázatot vállaltak volna a hasmagassággal.

A múlt hétvégi vegasi futam után utólag mindkét McLaren-pilótát kizárták, mivel Lando Norris és Oscar Piastri autóján is az előírt 9 milliméternél vékonyabbnak bizonyult a kopóblokk a verseny végi mérések során. Norris ezzel egy második, Piastri egy negyedik helyet bukott el, előbbit a győztes Max Verstappen utolérte a vb-tabellán, de előbbit is 24 pontra megközelítette.

mclaren-vegas-f1-1



A McLaren már a felügyelők előtt is enyhítő körülményekre hivatkozott, mivel elmondásuk szerint nem várt mértékű pattogás jelentkezett az autóikon, amelyet nem láttak előre a szabadedzéseken, amelyeken hol piros zászlók, hol az eső miatt nem tudtak a csapatok érdemi munkát végezni. Stella most részletesebben is kifejtette, mi történt:

„A futam korai köreitől kezdve világos volt az adatokból, hogy a nem várt pattogás szintje aggályokat vethet fel” – idézi a csapatvezetőt a Motorsport. „Lando autóján jobban tudtuk figyelni a helyzetet a telemetriai adatok révén, Oscar autóján viszont nehezebb volt, mivel elveszítettük az egyik szenzort, amellyel a talajjal való érintkezés szintjén figyeljük.”

„Viszonylag hamar észleltük, hogy az ilyen szintű pattogás túlságosan koptatja a kopóblokkot, és ezért kezdett mindkét pilóta elővigyázatossági lépéseket tenni a pálya különböző pontjain. Sajnos azt is láttuk, hogy ezek nem elég hatékonyak az autó működési tartománya és a pálya karakterisztikája miatt.”

mclaren-vegas-stella-f1

Nem volt túlzott kockáztatás

„A helyzetet kiváltó konkrét ok a váratlanul jelentkező jelentős pattogás volt, amely komoly függőleges irányú rezgést okozott az autón” – magyarázta tovább Stella. „A pattogás mértékét súlyosbították az autó futam közbeni működési körülményei, amelyekre nem számítottunk a szabadedzésen látottak és a versennyel kapcsolatos működési tartományt érintő előrejelzések alapján.”

„Az edzésen begyűjtött adatok alapján nem hisszük, hogy túlzott kockázatot vállaltunk volna a hasmagassággal, és még biztonsági ráhagyást is tettünk az időmérőre és a futamra a szabadedzéshez képest a talajtól való távolságot illetően” – hangsúlyozta a McLaren-főnök. „Ugyanakkor ezt semlegesítette a váratlan függőleges vibráció, ami azt eredményezte, hogy az autó hozzáért az aszfalthoz.”

mclaren-vegas-f1-2

Hozzátette: „A pattogást nehéz volt enyhíteni, mivel még a sebesség csökkentése, amely révén elméletileg növeli a távolságot az aszfalttól, csak a pálya néhány részén volt hatékony, más részeken viszont éppen ellenkező hatást váltott ki.”

Ami a jövőt illeti, Stella hangsúlyozta, hogy az autók Las Vegas-i működési tartománya és a pálya tulajdonságai járultak hozzá a jelenséghez, így Katart illetően magabiztosak, hogy megfelelően be tudják majd állítani Norris és Piastri autóját.

Arról pedig külön cikkben írtunk már, hogy a wokingiak vezére szerint az FIA mérlegelheti, hogy a jövőben a technikai szabálysértések esetén is figyelembe vehesse a kihágás mértékét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: