DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 17. szerda
F1

Szabályt módosíthat az FIA a McLarenek kizárása után?

Andrea Stella szerint az FIA mérlegelheti, hogy valaki mennyire szegi meg a technikai szabályzatot, mert nem biztos, hogy a kizárás mindig arányos büntetés.

A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella azt állította, hogy az FIA vizsgálja a szabálymódosítás lehetőségét a Las Vegas-i kettős kizárás után.

Lando Norrist és Oscar Piastrit is kizárták utólag a vegasi futamról, miután a vizsgálatok során kiderült: a megengedettnél jobban elfogytak az autók kopóblokkjai, vagyis túl alacsonyan futottak a wokingi gépek.

Az F1-ben a kopóblokkok vastagsága nem lehet kevesebb 9 mm-nél a verseny végén, és a megengedett érték túllépése automatikusan kizárást von maga után.

A McLarennek nem volt alapja vitatni az ügyet, mivel a szabálysértés egyértelmű és jól kimutatható, vitathatatlan volt vasárnap.

Stella azonban kijelentette, hogy az FIA vizsgálja annak lehetőségét, hogy a szabálytalanság mértékétől és az azzal elért teljesítménytől függően enyhébb büntetéseket szabjon ki.

„A technikai delegátussal együtt ellenőriztük, hogy a csúszásgátló vastagságának mérése helyes volt” – mondta Stella.

f1-mclaren-stella



„Még ha a túlzott kopás viszonylag csekély és csak egy helyen jelentkezik is (Lando esetében 0,12 mm, Oscar esetében 0,26 mm), a szabályzat egyértelműen kimondja, hogy a hátsó kopóblokknak a verseny végén minden helyen legalább 9 mm-nek kell lennie. A sport- vagy pénzügyi szabályokkal ellentétben a műszaki szabályok megsértése esetén a büntetések alkalmazásában nincs arányosság” – idézi szavait a Racingnews365.com.

„Maga az FIA is elismerte, hogy ezt az aránytalanságot a jövőben orvosolni kell, hogy a kisebb és véletlen technikai szabályszegések, amelyek minimális vagy semmilyen teljesítménybeli előnyt nem jelentenek, ne vezessenek aránytalan következményekhez.”

„Nem szabad elfelejteni, hogy maga az FIA is hangsúlyozta, hogy a szabályszegés nem volt szándékos, nem volt szándékos kísérlet a szabályok kijátszására, és enyhítő körülmények is fennálltak, ahogy azt a stewardoknak is elmagyaráztuk.”

Stella hangsúlyozza, hogy a túl alacsonyra állított autóval nem szereztek érdemi előnyt – ez azonban a ground effectes autók korszakában köztudottan a legfontosabb paraméternek számít, minden milliméter jelentős teljesítménykülönbséget okozhat a pályán.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: