DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 12. péntek
F1

„Elfogadhatatlan!” – Sainz egyeztetést sürget Piastri büntetése után

A GPDA egyik elnökeként ténykedő spanyol szerint a mclarenes ausztrál interlagosi esete is azt mutatja, hogy valami nagyon nem működik az F1-es versenyzési irányelvekkel.

Sürgős egyeztetéseket sürget a versenyzési irányelvek kapcsán Carlos Sainz: a versenyzők érdekvédelmi szervezetének, a GPDA-nak az egyik elnökeként is tevékenykedő spanyol szerint „elfogadhatatlan” volt Oscar Piastri brazíliai büntetése, mivel „egyáltalán nem” az ausztrál volt a hibás a balesetben.

Piastri még az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj elején, egy biztonsági autós újraindítást követően igyekezett belül elmenni Kimi Antonelli mellett, ám egy elfékezős blokkolás után a két autó összeért, a Mercedes ettől pedig még nekiütközött Charles Leclerc Ferrarijának is, amely ki is állt a versenyből.

A felügyelők Piastrit találták vétkesnek az incidensben, amiért tíz másodperces időbüntetést és két büntetőpontot róttak ki a vb-tabellán Lando Norrisszal szemben 24 pontos hátrányba kerülő McLaren-pilótára.

piastri-crash-brazil-2-mclaren-f1



Több versenytárs, például a vétlenül kieső Leclerc már Interlagosban Piastri védelmére került, most a Las Vegas-i Nagydíj médianapján pedig Sainz fakadt ki hosszan a történtek után:

„Úgy gondolom, sürgősen át kell ezt gondolnunk és megpróbálnunk megoldani, mert szerintem az, hogy Oscar büntetést kapott Brazíliában, az elfogadhatatlan ebben a kategóriában, amely az autósportok csúcsa” – nyilatkozta a williamses a Formula.hu jelenlétében.

„Mindenki, aki látott már versenyzést, tudja, hogy egyáltalán nem Oscar hibája volt, és mindenki, aki tényleg versenyzett versenyautóval, tudja, hogy semmit nem tudott volna tenni az ütközés elkerüléséért, mégis 10 másodperces büntetést kapott. Ezt én nem értem.”

„Nem értettem a zandvoorti büntetésemet sem, nem értettem azt sem, miért Ollie kapott büntetést, amikor összeértünk Monzában” – tette hozzá Sainz. „Szóval nem egy, hanem több eset történt idén, ami szerintem távol van attól, ahol ennek a sportnak lennie kellene.”

sainz-williams-f1

Sainz kívánsága az egyeztetésekről a hírek szerint teljesülni fog: a The Race és a Motorsport is arról ír, hogy a jövő hétvégén esedékes Katari Nagydíj előtt a pilóták összeülnek az FIA-val, hogy többek között a versenyzési irányelveket is megvitassák – ahogy az csaknem pontosan egy éve is történt Max Verstappen és Norris austini és mexikóvárosi után, amelyek után életbe lépett a jelenlegi szövegezés.

 

Lazább irányelvek, állandó felügyelők mint megoldás?

Sainz egyébként nem tudott konkrét és biztosan működő megoldással előrukkolni, szerinte ugyanis az is a visszájára sülhet el, ha a felügyelők lazábban kezelik a nem konkrétan szabálynak minősülő versenyzési irányelveket – ahogy arra egyébként jelenleg is van lehetőségük:

„Nehéz ezt megítélni, mert mindkét irányba elsülhet. Kritizálhatjuk azt, ahogy megírták az irányelveket, és kérhetjük a felügyelőket, hogy nyilván a lehető legszigorúbban alkalmazzák őket, és a felügyelők csak a munkájukat végzik.”

„Vagy szimplán iránymutatásnak kellene venni az irányelveket, nem pedig fekete-fehérnek tekinteni a stewardoknak? Mindkét irányba elsülhet ez. Nem tudom biztosan, mi a megoldás, de az világos számomra azok után, amit Brazíliában láttam, hogy valami nem működik.”

piastri-crash-brazil-1-mclaren-f1

A rutinos spanyol szerint amúgy kifejezetten problémát jelent a Piastriéhoz hasonló elfékezős-blokkolós jelenetek megítélése: „Szerintem valahányszor látunk egy blokkolást, azt a felügyelők egyből úgy értelmezik, hogy nem volt kontroll alatt az autó. Pedig a blokkolás nem mindig azt jelenti: előfordulhat, hogy úgy is eltalálod a kanyarcsúcspontot.”

„Austinban Kimi megmozdulása miatt blokkoltam, ahogy Oscar is reakcióból blokkolt Brazíliában. Nem arról volt szó, hogy ne kontrolláltuk volna az autó, elvétettük volna a csúcspontot és hatalmas balesetet okoztunk volna. Szerintem ezt is felül kellene vizsgálni.”

Sainz eszmefuttatásában újra előkerült az állandó versenyfelügyelők ötlete is: szerinte ez segítene abban mind a felügyelőknek, mind a pilótáknak, hogy megtanulják, mikor miért jár büntetés.

„Úgy vélem, ha lenne három fix ember, ahogy van egy fix versenyigazgató is, és tudjuk, hogyan alkalmazzák a büntetéseket az évek során, akkor azzal izommemóriát hozhatnánk létre arról, hogyan szokták osztani a büntetéseket. Őszintén úgy hiszem, hogy irányelvek nélkül is tudjuk, amikor valakinek a hibája valami vagy sem, vagy szimplán versenyzési hibáról volt szó.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: