DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 19. péntek
F1

Norris kritizálta a „buta” F1-es szabályt

Lando Norris és George Russell is bírálta az austini versenyen a szigorú pályaelhagyási szabályokat, szerintük ezek ellehetetlenítik az igazi versenyzést a Formula–1-ben.

Lando Norris éles kritikával illette a Formula–1 egyik legvitatottabb szabályát az Amerikai Nagydíjat követően, miután már a futam korai szakaszában három pályaelhagyási figyelmeztetést is begyűjtött – és így a verseny jelentős részét egy esetleges büntetés fenyegetésében kellett teljesítenie.

A hétvégén a pálya határainak betartását szigorúan ellenőrizték: három figyelmeztetés után a versenyzők automatikusan öt másodperces időbüntetést kaptak. Norris már a futam első tíz körében háromszor is túllépte a pálya határait, többek között a 9-es kanyar dombos szakaszán, valamint az utolsó két kanyarban.

A brit pilóta elismerte, hogy ezután óvatosabban kellett vezetnie:
„Egy kicsit visszafogottabban kellett mennem. A 19-es kanyar különösen nehéz volt a szél miatt, ami elég kiszámíthatatlanul fújt, így nehéz volt folyamatosan a határon autózni hibák nélkül. Sajnos én túl hamar szedtem össze túl sok figyelmeztetést” – nyilatkozta Norris.



A legnagyobb problémája azonban az volt, hogy egyik figyelmeztetését egy éles csatában, a Charles Leclerc-rel való küzdelem közben kapta, amikor megpróbált kívülről előzni – és végül időt is vesztett az eset során.

„Az egyik figyelmeztetésem azért jött, mert versenyeztem. Ez az egyik legnevetségesebb szabály, amink van – arra bátorítanak minket, hogy versenyezzünk, de ha túl keményen próbálkozol, büntetést kapsz. Nem igazán van értelme ebből a szempontból. Ráadásul nem is nyertem időt, sőt, veszítettem vele” – mondta csalódottan.

Nem Norris volt az egyetlen, aki hangot adott nemtetszésének. George Russell már a szombati sprintfutamon hasonló helyzetbe került, szintén Charles Leclerc-rel csatázva, és ő is elmarasztalta a szabályozást. Russell akkor úgy nyilatkozott, hogy a szabály nem tesz különbséget aközött, ha valaki előnyhöz jut, vagy épp hátrányba kerül a pályaelhagyás következtében – ami szerinte nem igazságos.

A brit versenyzők kritikái ismét ráirányították a figyelmet arra, mennyire szigorúan és rugalmatlanul értelmezi a Formula–1 a pálya határait, még olyan esetekben is, amikor a sportág egyik alapvető célját, az izgalmas, kemény küzdelmeket gátolják ezzel. A vita ezzel várhatóan nem zárult le, és elképzelhető, hogy a szabályalkotók a jövőben kénytelenek lesznek finomítani a jelenlegi rendszeren.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: