Az FIA a minap hivatalosan is kitűzte a Williams felülvizsgálati kérelmének időpontját, amelyet Carlos Sainz Holland Nagydíjon kapott büntetése kapcsán nyújtott be az alakulat: pénteken itthoni idő szerint 15:30-kor tartják online videós formában a meghallgatást, amelyen a grove-i istálló, a Racing Bulls képviselői és a zandvoorti stewardok vesznek majd részt.
A felülvizsgálati kérelmet azok után nyújtotta be a Williams, hogy nem érezték jogosnak Sainz tíz másodperces büntetését és két büntetőpontját, amelyeket azért kapott, mert az F1-es Holland Nagydíjon az egyik újraindítást követően az 1-es kanyarban ütközött Liam Lawsonnal.
Mint az az FIA kommünikéjéből is kiderül, a péntek délutáni meghallgatás két részből állhat, de akár már az első után lezárulhat a vizsgálat. Először ugyanis azt fogják elbírálni az FIA felügyelői, hogy egyáltalán be lehet-e fogadni a Williams kérelmét.

Ehhez a Williamsnak új, releváns és jelentős bizonyítékot kell a stewardok elé tárnia, amely az ítélethozatal eredeti időpontjában nem állt a felek rendelkezésére Zandvoortban. Mindhárom kitétel fontos: az elmúlt években számos alkalommal láthattuk, hogy azért dobtak vissza kérelmeket, mert bár akár új volt az adott csapat által prezentált bizonyíték, de nem értékelték relevánsnak vagy jelentősnek a döntés szempontjából.
Természetesen előzetesen nem lehet tudni, hogy milyen bizonyítéka(i) lehet(nek) a Williamsnek, mindenesetre a The Race az értesülései alapján azt gyanítja, hogy a csapat azt igyekszik bizonyítani, hogy Lawsonnak korrigálnia kellett egy apró megcsúszást a szóban forgó kanyarban.
Ez akár még meg is állhatja a helyét, hiszen a sokat idézett versenyzési irányelvek azt kimondják, hogy még ha egy csatázó fél meg is szerezte a kanyar jogát egy manőver közben, azt végig kontrolláltan kell végrehajtania – azaz ha Lawson megcsúszott, más megítélés alá eshet az egész koccanás.
Ehhez viszont az kell, hogy olyan bizonyítéka legyen erre a Williamsnek, amely nem állt a felügyelők rendelkezésére a hollandiai vasárnapon: ez lehet akár egy fedélzeti kamerás felvétel is, hiszen nem mindegyik onboard kamerakép érhető el azonnal, némelyek esetében meg kell várni a leintést a videoanyag letöltéséhez.
Van erre precedens nem is olyan régről, hogy ez változtatott egy döntésen: a 2020-as Osztrák Nagydíj időmérője után Lewis Hamiltont egy újonnan előkerült 360 fokos kamera képe alapján meszelték el azért, mert nem lassított eléggé sárga zászló hatálya alatt. Azaz papíron akár nem is esélytelen a Williams ügye – ha tényleg ez az irányvonal, és tényleg van új, releváns és jelentős felvétel hozzá.

Csak a büntetés egyik részét vonhatják vissza
Érdekesség Sainz ügyében, hogy a tíz másodperces időbüntetést már nem vonhatják vissza, hiszen azt a spanyol pilóta letöltötte a bokszkiállása során a futamon. Így a Williams célja a két büntetőpont visszavonatása lehet, hiszen azok mennyisége ugyancsak nem mindegy egy esetleges későbbi eltiltás okán.
A Williams ezen kívül a közleményében arra utalt, hogy „fontos számunkra, hogy megértsük a jövőre nézve, hogyan versenyezhetünk” – azaz a grove-i gárda elsősorban az irányelvek és szabályok tisztázását reméli a mostani meghallgatástól.
A csapat „pozitív kimenetelben” reménykedik, de azért a közelmúlt példái alapján erre kevés az esély: az elmúlt öt-hat szezon során mindössze három esetben járt sikerrel a felülvizsgálati kérelmet benyújtó fél.
A Hamilton-büntetést már említettük, ezen kívül az Alpine tudta visszavonatni a Haas 2022-es austini óvását Fernando Alonsóval szemben, mert azt későn adták be, valamint az Aston Martinnak sikerült elérnie, hogy a 2023-as dzsiddai versenyen töröljék szintén Alonso időbüntetését egy másik bokszutcai szankció nem megfelelő letöltése miatt.