Colton Herta és az F1-es istálló vezérigazgatója, Dan Towriss is tudja: nagy kockázatot vállalt a lépésével az amerikai pilóta, akit azonban csak az a cél vezérel, hogy megvalósítsa az álmát és bekerüljön a Formula-1-be.
Szerdán jelentette be a Cadillac, hogy leigazolták a hosszú évek óta az IndyCar élvonalába tartozó Hertát tesztversenyzőnek. Ezzel a 25 éves versenyző elhagyja a tengerentúli szériát és az Andretti csapatát (amely istálló az F1-es projektnek is az alapja), hogy megpróbáljon bekerülni az F1-be – de mint azt Towriss a bejelentés után az Ask Off Track podcast adásában James Hinchcliffe-nek és Alexander Rossinak nyilatkozva elárulta: ez nem garantálja azt, hogy Herta versenyzői ülést is kap majd a leendő tizenegyedik alakulatnál.

„Úgy gondolom, Colton nagy kockázatot vállal. Két tapasztalt versenyző ül majd az autónkban” – fogalmazott Towriss, utalva a múlt héten bejelentett Valtteri Bottas, Sergio Perez párosra. „Biztos vagyok benne, hogy Colton megkapja az esélyt, de ki kell érdemelnie, nem igaz? Vállalja ezt a kockázatot.”
„Nem arról van szó, hogy Colton aláírt a Cadillac F1-es versenyzőjének, amit szerintem észben kell tartaniuk az embereknek, és csodálniuk kell Colton merész húzását. Nem jogosult egyből az ülésre, nem garantált számára ilyen szempontból az ülés, hanem azért jön, hogy bebizonyítsa, hogy a Formula-1-be tartozik.”
„Amit a leginkább csodálok benne, hogy hajlandó kényelmes helyzetbe hozni magát. Amikor egy útelágazódáshoz érsz, a legkényelmesebb azt lett volna mondania, hogy ’jól fizetnek, maradok az IndyCarban és megpróbálom elérni a következő dolgot’, de ő inkább a szokatlan utat választotta.”
Towriss a műsorban azt a korábbi értesülést is megerősítette, hogy Herta jövőre a Formula-2-ben versenyezni, mindenekelőtt azért, hogy – azon túl, hogy végre összegyűjtse az F1-es induláshoz szükséges szuperlicenszpontokat, amelyekkel az IndyCar-eredményei ellenére sem rendelkezik a kissé torz pontrendszer okán – beilleszkedjen az európai közegbe, megismerkedjen az itteni pályákkal és a Pirelli abroncsaival – jóllehet, azt még nem árulták el, hogy megvan-e, melyik istállónál fog szerepelni:

„Az F2-be fog menni. Meg kell tanulnia a pályákat, meg kell tanulnia a pályákat. A gumik egy nagy részét képezik ennek, nagyon eltér az IndyCartól ilyen szempontból, szóval nem is lehetnék büszkébb Coltonra, hogy vállalja ezt a kockázatot, hogy az álmait üldözze.”
Herta hisz benne, hogy elég jó az F1-hez
Maga Herta is vendége volt a műsornak: elárulta, hogy már hónapok óta téma ez a lépés, de a döntés végül csak pár napja született meg véglegesen benne, mivel törődött az Andretti IndyCar-csapatának személyzetével is, akiket nagyon szeret.
„Könnyű lett volna számomra az IndyCarban maradni. De nekem ez az álmom. Harcolni akarok az álmomért, ami az, hogy megpróbálok bekerülni a Formula-1-be. És ez az én lehetőségem” – jelentette ki az amerikai versenyző.
„Hihetetlenül nehéz döntés volt ez, mert tudom, mit hagyok hátra. Nagyszerű srácokat hagyok hátra, egy hihetetlenül versenyképes bajnokságot, amikor ha te a napod van, nyerhetsz, és láthattuk, hogy a Formula-1-ben nem mindig ez a helyzet, szükség van az autóra is ahhoz, hogy versenybe tudj szállni.”

„Rizikó ez. De úgy gondoltam, ez az utolsó esélyem rá. Meg akarom csinálni, meg akarom ragadni ezt az esélyt. Számomra ez csak arról szól, hogy harcoljak az álmomért, és ez az, amit ez a lehetőség adott nekem.”
Arra a kérdésre, hogy bántja-e, hogy nem garantált számára az F1-es versenyzői ülés, Herta így felelt: „Nem, mert versenyzőként folyamatosan bízol magadban. Hiszek magamban. Hiszem, hogy elég gyors vagyok hozzá. Nem azt mondom, hogy könnyű lesz, rengeteg munka vár rám, hogy megértsük a különbségeket a nagydíjversenyzés és az IndyCar között.”
„De ezért fogok dolgozni száz százalékig. Sok munka lesz, sokat kell tanulni. Sok mindent gyorsan el kell sajátítanom. De hiszem, hogy meg tudom csinálni. Ha nem hinnék benne – hiszen mint mondtam, ez egy óriási kockázat –, akkor maradtam az IndyCarban.”
Miért nem szimulátor és TPC-tesztek?
Elképzelhető lett volna olyan forgatókönyv is, hogy Herta a tesztpilótai státusz ellenére nem hagyja ott az IndyCart az F2 mellett, hanem szimulátoros munkával és korábbi autós tesztekkel készül fel a Formula-1-re, de ez elmondásuk szerint sokkal nehezebben megvalósítható opció volt:

„Végső soron én és a csapat úgy gondoltuk, a legjobb, ha integrálom magam Európába. Az IndyCar menetrendje nagyon hektikus öt hónapon át, nem igazán lett volna időm erre, hogy a szimulátorban dolgozzak, TPC-teszteket és első szabadedzéseket teljesíteni is keményebb lett volna.”
Ezen a ponton amúgy Towriss azt is a korábban is pletykált esetet is felidézte, hogy amikor az Andretti érdeklődött a Sauber felvásárlása iránt, Herta „egy órán belül” gyorsabb volt az F1-es szimulátorban az akkori pilótáknál – akik elvileg Kimi Raikkönen és Antonio Giovinazzi voltak akkortájt.
És ez a produkció vezetett odáig, hogy még a Red Bull is érdeklődött iránta egy ponton – amikor végül Nyck de Vriesre esett Helmut Markóék választása az AlphaTauriba, mivel Hertának akkor is hiányoztak a szuperlicenszpontok.
Végezetül Herta azt is elárulta, hogy az nem kizárt, hogy annyiban nem fordít teljesen hátat az IndyCarnak, hogy ha az időrendje lehetővé teszi, akkor a legendás indianapolisi 500 mérföldesen elindulna:
„Szerintem az attól függ, mit fogok csinálni jövőre és mennyire leszek bevonva, hogy néz ki az akkori időbeosztásom. Szerintem mind ismerjük az IndyCar és főleg az Indy 500 iránti imádatomat. Ha van értelme, határozottan nyitott lennék rá, de kell, hogy értelme legyen, és nem gátolhat minket a végső célban, ami az, hogy megpróbáljam elérni az F1-et a Cadillackel.”