Bizonyos elemein még mindig dolgoznak a 2026-os F1-es (motor)szabályoknak – ismerte el Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágakért felelős igazgatója. A Nemzetközi Automobil Szövetség szerint a pilóták aggályai túlzók, és biztosítani fogják, hogy ne kelljen „természetellenes” dolgokat csinálniuk az autóban.
Jövőre a Formula-1 történetének egyik legkomolyabb technikai szabályváltozása jön, ugyanis egyszerre változnak az erőforrásokra és a karosszériára, aerodinamikára vonatkozó előírások.

Az elmúlt hónapokban pedig több versenyző is megfogalmazott aggályokat különösen a motorok és az elektromos komponens térnyerése kapcsán: olyan abszurd forgatókönyveket is vázolt például Max Verstappen, hogy egyes pályákon előfordulhat, hogy az egyenesben el kell venniük a gázt, hogy töltsék az akkumulátort.
Az általános félelem, hogy energiamenedzseléssé válik majd a versenyzés, Tombazis pedig azt nem is tagadja, hogy ez a faktor jelentősebb lesz az új érában:
„Nyilvánvaló, hogy ha sokkal nagyobb az elektromos teljesítmény aránya és kisebb a belsőégésű motoré, és nincsenek olyan akkumulátoraid, amelyek a teljes versenytáv alatt energiát adnak le, akkor az energiamenedzsment egy kicsit nagyobb kihívást jelent” – nyilatkozta az FIA szakembere a Motorsportnak.
„Most ezek az új autók lehetőséget adnak a gyártók számára, hogy fejlesszék az akkumulátorokat, elektromos rendszereket, és így tovább. Úgy vélem, látni fogunk néhány újítást elektronikai oldalról a motoroknál jövőre, ami szerintem jó. De egyértelmű, hogy vannak kihívások az energiagazdálkodást illetően, és a leginkább ezt érintik az aggályok.”

Tombazis ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a pilóták még nem kaphattak teljes képet a végleges 2026-os motorokról és szabályokról – ugyanis még mindig csiszolják őket: „Még nem végeztünk a szabályokkal ilyen tekintetben. A szabályok folyamatosan alakulnak, és az első naptól kezdve tudtuk ezekről a problémákról.”
„De pontosan azért vezetnek a szimulátorban, hogy azonosítsák ezeket a problémákat, hogy meg tudjuk oldani őket. Nélkülük nem lennének ezek a visszajelzéseink. Mi magunk is sok mindent tudunk szimulálni, de valójában kell egy versenyző az autóba, hogy ő is adhasson visszajelzést. Ez zajlik ezekben a hónapokban.”
„Végig kell mennünk egy jóváhagyási folyamatosan a motorgyártókkal, szóval nem változtathatunk a dolgokon egyoldalúan” – tette hozzá. „De általánosságban, amikor konkrét problémákat orvosolunk, a csapatok és a gyártók viszonylag segítőkészek” – fogalmazott Tombazis, aki ugyanakkor megjegyezte: vannak azért olyan motorgyártók, akik jobban titkolóznak az adataikkal még az FIA előtt is, mint a riválisaik.
„Úgy vélem, nem pontosan ugyanaz, amivel most rendelkezünk és amit a jövő év elején látni fogunk. Nem azt mondom, hogy teljesen más lesz, de határozottan sokat fognak még fejlődni a dolgok a startig” – nyilatkozta az FIA igazgatója.

Mi változhat még?
A szakember hangsúlyozta, hogy nem maguk a hajtáslánc-komponensek vagy a motorformula fog változni 2026 elejéig (ahhoz már túl késő is lenne): „A motorok, az elektromos részek technikai specifikációja már kőbe van vésve. Az nem változik” – jelentette ki, hozzátéve, hogy inkább az energiamenedzselés bizonyos aspektusaiba – mennyi a visszatölthető vagy felhasználható energia körönként – nyúlhatnak bele, akár pályától függően is.
„Sok új rendelkezés lesz annak érdekében, hogy jobban menedzseljük az energiát és biztosan ne lassuljanak az autók az egyenesekben, ne csináljanak vicces, vagy mondjuk úgy, természetellenes dolgokat” – jelentette ki Tombazis.
„Nem akarunk olyan helyzetet, amikor például az egyenesekben el kell venniük a gázt vagy hasonló. Teljes mértékben, kategorikusan biztosítani fogjuk, hogy nem kell adott területeken elvenniük, hogy valamit csináljanak az energiával vagy ilyesmi. Ha gyorsabbak akarnak lenni, akkor padlóig kell nyomniuk a gázpedált, ahogy mondani szokás.”