Az F1-es Spanyol Nagydíj hajrájában Max Verstappen két incidensbe is belekeveredett, melyek közül a második komoly hullámokat vert a Formula–1 világában. George Russell-lel való ütközése után három büntetőpontot kapott, ezzel egyetlen egységnyire került az automatikus eltiltástól, míg Charles Leclerc-rel való kontaktját a sportfelügyelők egyik részről sem szankcionálták. A Red Bull vezetői védelmükbe vették versenyzőjüket.

A futam végjátékában Verstappen a biztonsági autós fázis után kemény keverékű gumikon próbált versenyezni, miközben a mezőny nagy része lágy abroncsokra váltott. A Red Bull döntése visszaütött, a holland pilóta nem tudta megfelelően felmelegíteni a gumikat, ami kritikus helyzetet eredményezett.
Az újraindítás után Verstappen autója megcsúszott, Leclerc mellé ért az egyenesben, és enyhe kontakt alakult ki közöttük – az esetet a sportfelügyelők vizsgálták, de végül nem büntették egyik felet sem. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nem kívánt részletekbe bocsátkozni a Leclerc-rel történt incidens kapcsán:
„Nem akarok belemenni a részletekbe” – mondta a Sky DE-nek, majd hozzátette: „Tudtuk, hogy kockáztatnunk kell, ha esélyt akarunk teremteni, ezért választottunk három kiállásos taktikát, de sajnos a biztonsági autó keresztülhúzta a számításainkat.”

„Csak a kemény keverék maradt, ami nagyon rossz választásnak bizonyult, különösen a bemelegítési fázisban. Max láthatóan próbált korrigálni az újraindítás után, de ez a kockázat velejárója, ha próbálkozol.”
A Red Bull stratégiája nemcsak ebből a szempontból járt következményekkel: az újraindítást követően Verstappen kisodródott az első kanyarban, a másodikat átvágta, és a pályára visszatérve Russell előtt találta magát. Csapata arra utasította, hogy adja vissza a pozíciót az esetleges büntetés elkerülése érdekében – bár végül kiderült, hogy nem büntették volna meg.
Verstappen látszólag engedett, de ezt követően három körrel később agresszívan nekiment Russellnek az ötös kanyarban, amiért a sportfelügyelők 10 másodperces időbüntetéssel és 3 büntetőponttal sújtották. A verseny után Nico Rosberg kemény kritikával illette Verstappent, kijelentve, hogy szerinte fekete zászló, vagyis kizárás is járhatott volna az esetért

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke gyorsan visszautasította Rosberg véleményét: „Nico előszeretettel dramatizál a kommentátori munkája során. Ezzel le is zárnám a témát” – nyilatkozta a RacingNews365 kérdésére. Amikor Horner további kérdéseket kapott Verstappen esetleges eltiltásának lehetőségéről — mivel 11 büntetőpontjával mindössze egy egységre van az automatikus egyfutamos eltiltástól — így válaszolt:
„Soha nem lehet semmit garantálni. Most az a lényeg, hogy tisztán vezessen a következő futamokon, és aztán június végén elkezdenek lejárni az első pontok. Egyértelműen frusztrált volt, nem értett egyet Charles és George kapcsán sem.”
Marko is úgy vélekedett, hogy Verstappen agresszív megmozdulásait frusztráció vezette: „Sokáig az élen haladt, aztán jött ez a gumiválasztás... Sajnos nem volt más lehetőségünk, és nem tudtuk, hogy ennyire rossz lesz a kemény gumi bemelegedése. Ez a frusztráció a vezetési stílusán is megmutatkozott.”

Verstappennek tehát különösen óvatosnak kell lennie a következő versenyeken, mivel legközelebb csak június 30-án törlődnek az első büntetőpontjai, addig azonban a Kanadai és az Osztrák Nagydíjat is balesetmentesen kell teljesítenie, hogy elkerülje az eltiltást.