Mattia Binotto arra számít, hogy nem az övék, azaz nem az Audié lesz a legjobb hajtáslánc jövőre a Formula-1-ben, amikor megérkeznek a radikális szabályváltozások – ugyanakkor biztos benne, hogy jó irányba haladnak a fejlesztésekkel.
Komoly szabálymódosítások jönnek 2026-ban az F1-ben, egyszerre változnak a karosszériéára és a motorokra vonatkozó előírások. Utóbbiaknál eltűnik az MGU-H, ennek ellenére nagyjából 50-50 százalékos arányban oszlik majd meg a belsőégésű motor és az elektromos komponens, emellett kötelezővé válik a fenntartható üzemanyag használata
A hibrid hajtásláncok és az új szabályok pedig új gyártókat is bevonzottak az F1-be, hiszen jövőre érkezik a Red Bull Powertrains partnereként a Ford, míg az Audi egy az egybe a saját gyári csapatává alakítja a jelenleg Stake néven futó Saubert.
Az Audi már évekkel ezelőtt bejelentette a beszállását, azóta dolgoznak is a motoron, ám a projektet vezető Binotto elismerte: nagy kihívást jelentenek a 2026-os erőforrások, és nem is hiszi, hogy új gyártóként azonnal a legjobb konstrukcióval állnának elő.
„Az erőforrások gyártása – tudom ezt jól, hiszen motormérnök voltam – sokkal összetettebb és bonyolultabb annál, mint amit nézőként a versenyek megtekintése során gondolnánk. Most ráadásul olyan extrémen fejlett szakaszba lépünk, amilyenre nem volt még példa” – magyarázta Binotto a Motorsportnak nyilatkozva.
„Emiatt még magasabb szintű nehézséggel fogunk szembetalálkozni, még ha a kiindulási pont mindig is egy motor lesz. De meg kell változtatnunk a motorok kultúráját, és ez nem lesz egyszerű.”
„Magunkra koncentrálunk. Tudjuk, hogy 2026 nem az az év lesz, amikor az élen találjuk magunkat. Nem fogunk a legjobb erőforrással rendelkezni, de a választott irány és út helyes, ebben biztos vagyok.”
Binotto azt is megjegyezte, hogy szerinte a fenntartható üzemanyagok is különbséget eredményezhetnek az egyes gyártók között – és itt érdemes közbeszúrni, hogy ilyen téren viszont az Audi támaszkodhat a szintén a Volkswagen konszernhez tartozó Porschére, amelynek van tapasztalata az e-üzemanyagokkal.
A Sauber és az Audi vezére azt is elárulta, hogy ő is hallott olyan pletykákat, amelyek szerint 2014-hez hasonlóan megint a Mercedes találhat be a legjobban az új motorszabályokba:
„2014-ben, amikor egy fontosabb hibridet bevezettek az erőforrásoknál, akkor az elején a motor határozta meg a bajnokságot. Mivel a Mercedes jelentette ott a különbséget. Ez a helyzet újra előállhat, akiknek pedig fel kell zárkózni, meg fogják próbálni ezt megtenni” – fogalmazott Binotto.
Utóbbi gondolat kapcsán érdemes megemlíteni, hogy a néhány héttel ezelőtti motormegbeszélések során valóban fontos napirendi téma volt annak megvitatása, hogyan biztosítsák az esetlegesen lemaradásban kezdő gyártók felzárkózását: hivatalos döntés erről még nincs, de sajtóértesülések szerint nagyobb tesztelési szabadságot és némi költséglimit-bővítést kaphatnak a gyengébb motorok márkái.