DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 13. péntek
F1

Mi változott a 2026-os F1-es autókon?

Módosítottak és pontosítottak a hátsó szárnyakra és az aktív aerodinamikára, valamint a padlólemezekre vonatkozó előírásokon: néhány az FIA új fotóin is látszik.

Mint azt mi is megmutattuk, csütörtökön a Nemzetközi Automobil Szövetség új renderelt képeket tett közzé a módosított 2026-os szabályok szerint tervezett autókról. Emellett viszont konkrétan néhány műszaki előírás pontosításáról is beszámoltak.

f1-fia-2026-1



Ezek mindenekelőtt az új érában megérkező aktív aerodinamika részleteit érinti. Az első szárnyak kapcsán például tisztázták, hogy két szárnylapot érinthet az állíthatóság, és két „mód” szükséges ezeknél: az egyiket a kanyarokban, a másikat az egyenesekben használhatják a pilóták. A szabályzat fizikai ütközők használatát is előírja, hogy a szárnyelemek ne mozdulhassanak el a szükségesnél nagyobb mértékben.

Az első szárnyakat illetően az FIA által közzétett új renderelt fotókon is látható újítás, hogy a véglapok külső oldalára apró szárnyacskákat lehet majd felhelyezni:

f1-fia-2026-2

A hátsó szárnyak kapcsán fontos újítás, hogy a 2026-os szabálytervezett korábbi verziója fixen három terelőlapot írt elő, az új szöveg viszont úgy fogalmaz, hogy „legfeljebb háromból” kell állnia, azaz akár a jelenlegi kételemes szárnyak is akár maradhatnak.

Ehhez igazították természetesen az aktív aerodinamikára vonatkozó előírásokat is: az új szövegezés szerint az alsó fő terelőlap kivételével a többi szárnyelem egyaránt forgatható lesz a két- vagy háromelemes változatoknál is.

f1-fia-2026-3

Pontosították a padlólemez egyes elemeire, így az oldalfalára vagy épp az apró szárnyacskákra vonatkozó részleteket is: ezekkel a cél az, hogy a korábbi verzióhoz képest valamelyest növeljék a generált leszorítóerő mértékét, miután a csapatok és a pilóták is aggályaikat fejezték ki annak kapcsán, hogy túl drasztikus lehet a csökkenés a jelenlegi generációs autókhoz képest. Nikolas Tombazis, az FIA együléses szériákért felelős igazgatója korábban arról beszélt, hogy 40 helyett csupán 15 százalékos lesz a visszaesés.

Minimális mértékben módosították ezen felül a kerék körüli karosszéria-elemekre vonatkozó szabályokat is, terelőlappal és „törmelékvédővel” egészítették ki a vonatkozó részt – mindezekhez pedig a kerékdobra vonatkozó szabályozást is hozzáigazították.

f1-fia-2026-4

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: