Júniusban ismertették először a 2026-os Formula-1-es szabályok első változatát, amely után azonban kritikák sokasága érte az előírásokat: a pilóták és a csapatvezetők is aggódtak a versenygépek teljesítménye miatt, különösen a kanyarokban, miközben az egyenesekben pedig a túlzott végsebesség lehetőségét tették szóvá.
Ennek hatására az FIA még dolgozott az utóbbi hónapokban a 2026-ban életbe lépő szabályrendszer részletein, és néhány hete be is jelentették, hogy a Motorsport Világtanács rábólintott néhány változtatásra, amelyektől elsősorban azt várják, hogy növekszik az eredetihez képest az autók aerodinamikai teljesítménye.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses szériákért felelős igazgatója a Motorsportnak nyilatkozva azt is elárulta, milyen mértékű előrelépést értek el az elmúlt hónapokban hozott módosításokkal:
„Növekedett az autó teljesítménye valószínűleg nagyjából 50 pontnyit a leszorítóerő tekintetében. Ezzel a teljesítmény nagyjából mínusz 15 százalékos szintre került leszorítóerő terén a jelenlegi autókhoz képest a korábbi mínusz 40 százalékról.”
„Teljesítmény tekintetében ennek eredményeként a köridők nagyon közel lesznek a mostani autókéhoz. Mindent megcsináltunk, ahogy azt júniusban megígértük” – hangsúlyozta Tombazis, aki számszerűsítette is a gyorsulást az első szabályverziókhoz képest:
„Ha nem változtattunk volna június után, azt gyanítom, hogy valószínűleg körülbelül további két másodperccel lettek volna lassabbak a köridők.”
Mi változott a 2026-os F1-es autókon?
Az F1 Bizottság és a Motorsport Világtanács közleménye sem árult el túl sok konkrétumot az elfogadott szabályváltozásokról, Tombazis azonban beszélt néhány részletről, amelyek többek között az első szárny méretét és struktúráját, illetve a diffúzort érintik:
„Az aerodinamika terén a fő változás az volt, hogy megnöveltük azt a ’dobozt’, amiben helyet foglal az első szárny. Hozzáadtuk azt a stílust is, ami a korábbi autókra volt jellemző. Hozzáadtunk némi területet az eszközök számára a padlólemez elején, mint az oldaldobozok és azok külső éle.”
„Növeltük a diffúzor méretét, amely kicsit előrébb kezdődik és kicsit nagyobb. Átterveztünk néhány karosszéria-elemet az első kerekek körül, és még zajlik némi munka, amely remélhetőleg néhány végső módosítást fog eredményezni a Világtanács következő ülésére, amely a hátsó karosszériával és azzal kapcsolatos, hogy miként lép interakcióba a diffúzorral.”