DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 12. csütörtök
F1

Norris győzelme hozta a McLaren bajnoki címét

Piastrit Verstappen kiütötte a rajtnál, Leclerc szenzációs versenyzéssel odaért a dobogóra Abu Dhabiban, de Lando Norris győzelme azt jelentette, hogy 1998 után újra F1-es konstruktőri bajnok a McLaren!

Az előzetesen felvázolt forgatókönyveket az F1-es szezonzáró rajtját követően máris sutba dobhattuk, miután Verstappen a mezőny végére forgatta vissza a második helyről induló Piastrit, ő maga pedig a középmezőnybe esett vissza, majd 10 másodperc büntetést kapott – ahogy nem sokkal később a Colapintót megtorpedózó, s neki defektet okozó Piastri, valamint a Sergio Perez (utolsó?) versenyének véget vető Valtteri Bottas is.

perez-abudhabi-2



A sorrend Piastri és Verstappen eltűnése után Norris, Sainz, Gasly, Russell, Hülkenberg volt, míg az utolsó sorból szenzációs rajtot vevő Leclerc a 10. körben már a 6. helyre jött fel mögéjük – az előretörés kulcsa a Perez kiesését hozó tumultuózus jelenetek kikerülése volt a külső íven. A McLarennél volt ok az izgalomra, hiszen bár Norris vezetése megnyugtató előnyt jelentett a számukra, egy esetleges műszaki hiba vagy egyéb probléma a Ferrari kezére játszhatta a bajnok címet.

Leclerc nem sokkal később már Hülkenberget támadta az ötödik helyért, aki számára szintén nagy volt a tét, hiszen Gaslyval a konstruktőri hatodik és az egyéni 10. pozícióért küzdöttek egymással – legalábbis virtuálisan, hiszen a francia azt követően is dobogós helyen állt, hogy az ellenállhatatlan formában lévő Leclerc maga mögé utasította a Haast. Hülkenberg csapattársa, a búcsúzó Kevin Magnussen szintén a pontzónában haladt, de egy lassú csere nehezítette meg a dolgát, amikor kiszedték Hamilton elől.

magnussen-abudhabi

A 13. kör végén Hülkenberg és a csere előtt a nyolcadik helyen álló Alonso is a bokszban járt, majd egy fordulóval később Gaslyt is kihívták, aki hősiesen őrizte a harmadik helyet odáig Russell ellenében. Húsz körön is túl jártunk, amikor a Russell mögé ragadt Leclerc-t kihívták egy elévágási kísérletre (persze egyúttal kerékcserére is), ekkor Norris, Sainz, Russell, Verstappen, a keményen rajtoló Hamilton és Lawson nem járt még a bokszban, legalább is a mezőny elejéből.

Féltáv körül aztán az éllovas páros gond nélkül letudta a cseréit, már csak az ekkor 3-4. helyen álló Verstappen, Hamilton páros nem járt kint a szerelőinél. Mögöttük Leclerc, Russell, Gasly, Hülkenberg, Alonso és a büntetését még le nem töltő Piastri állt pontszerző helyeken, míg a korábban Piastri által megtorpedózott Colapinto a bokszba fejezte be F1-es karrierjének első, de talán nem utolsó felvonását.

colapinto-abudhabi

A csapatrádióban többen a kiállásszámon és a B, valamint C terveken tanakodtak, miközben Verstappen letöltötte büntetését, s ezt követően a 11. helyre tért vissza, majd „hülye idiótáknak” bélyegezte a sportfelügyelőket, aminek alighanem lesz még következménye. A második cserék sorát Magnussen kezdte, majd pillanatokkal később egy másik búcsúzó, Valtteri Bottas áldozata lett, aki elfékezte a hosszú egyenes végi kanyart.

bottas-abudhabi

Mindketten visszatértek a bokszba, s a finn így fejezte be F1-es pályafutását, vissza ugyanis már nem jöhetett a pályára, míg Magnussen autójára lágy gumik kerültek fel – minden bizonnyal kényszerből. A verseny eleji baleset után cserélő Piastri 32 kör után jött ismét a bokszba, s letudta a büntetését, majd a 15. helyről kezdhette meg újra a felzárkózást, hogy legalább egy-két pontot szerezzen.

Utolsóként Hamilton is megjárta a bokszot, a hetedik helyre jött vissza Hülkenberg és Alonso közé, míg a spanyol mögött már Verstappen következett, aki gyorsan át is rágta magát az Aston Martinon. Így aztán Norrist a két Ferrari követte a dobogós helyeken akkor, amikor az utolsó futam utolsó harmada volt már csak hátra. A forgatókönyv egyértelmű volt: ha a brit az első két hely egyikén ér célba, a McLaren a bajnok, ha nem, akkor a Ferrari – hacsak Piastri nem tud egészen hihetetlen felzárkózást produkálni.

hamilton-abudhabi-5

Norrisnak komoly taktikai kérdést tettek fel: vajon meg tudja-e előzni Sainzot a kerékcsere után, ha a Ferrari úgy dönt, hogy kint hagyják a spanyolt, amire a brit magabiztos igennel felelt. Verstappen folytatta a felzárkózást, Hülkenberg megelőzése után már a hetedik helyen állt, és kergette Gaslyt, sőt Piastri is egyre közelebb volt a pontszerzéshez szűk 15 körrel a vége előtt.

Tíz körrel a vége előtt a 7-8. helyen haladt Gasly és Hülkenberg, amivel nemcsak az Alpine konstruktőri 6., hanem a francia egyéni 10. helye is meglehetett, azonban Hülkenberg egy előzéssel ha a csapatnak nem is, magának megszerezhette volna a bajnoki pozíciót. Az ötödik helyen haladó Hamilton a csapattársát üldözte, s buzgón faragta lefelé a másodperceket, míg az élen Norris előnye hat másodperc volt, a McLarennél pedig szépen lassan elkezdték visszaszámolni a köröket…

norris-abudhabi-2

Oscar Piastri óriási küzdelem után az 54. körben ismét visszatért a pontszerzők közé Alexander Albon maga mögé utasításával, miközben a tükrében már az őt lekörözni készülő Norris tűnt fel – Hamilton pedig tovább közeledett Russellre, s úgy nézett ki, hogy az utolsó körökben támadásra is sor kerülhet. Végül az utolsó körben előzte meg csapattársát, így egy szenzációs negyedik hellyel zárta le mercedeses karrierjét.

Az 58. kör végén Lando Norrist intette le elsőként a kockás zászló, ezzel pedig hiába produkált szenzációs felzárkózást Charles Leclerc, a brit klasszis idei és egyúttal karrierje negyedik győzelme azt jelentette, hogy a McLaren 1998 után újra konstruktőri világbajnok lett – összesen kilencedik alkalommal.

Az F1-es Abu Dhabi Nagydíj végeredménye:

1. Lando Norris McLaren–Mercedes  
2. Carlos Sainz Ferrari +5,832
3. Charles Leclerc Ferrari +31,928
4. Lewis Hamilton Mercedes +36,483
5. George Russell Mercedes +37,538
6. Max Verstappen Red Bull–Honda RBPT +49,847
7. Pierre Gasly Alpine–Renault +1:12,560
8. Nico Hülkenberg Haas–Ferrari +1:15,554
9. Fernando Alonso Aston Martin–Mercedes +1:22,373
10. Oscar Piastri McLaren–Mercedes +1:23,821
11. Alexander Albon Williams–Mercedes +1 kör
12. Yuki Tsunoda RB–Honda RBPT +1 kör
13. Guanyu Zhou Sauber–Ferrari +1 kör
14. Lance Stroll Aston Martin–Mercedes +1 kör
15. Jack Doohan Alpine–Renault +1 kör
16. Kevin Magnussen Haas–Ferrari +1 kör
17. Liam Lawson RB–Honda RBPT +3 kör *
Kiestek:    
  Valtteri Bottas Sauber–Ferrari  
  Franco Colapinto Williams–Mercedes  
  Sergio Perez Red Bull–Honda RBPT  

Nem ért célba, de teljesítette a táv 90 százalékát.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: