Hétfő este hivatalossá vált, hogy a Formula-1 a korábbi elutasítás ellenére „elvi megállapodást” között a General Motorsszal és a Cadillackel, hogy 2026-tól tizenegyedik csapatként csatlakozzanak a száguldó cirkusz mezőnyéhez.
A FOM közleménye egyáltalán nem említette Andrettiék nevét, pedig a projektnek természetesen továbbra is részesei ők is – sőt, a Cadillac kommünikéjéből az is kiderült, hogy a csapatalapító és azóta félreállt Michael Andretti apja, az 1978-as F1-es világbajnok Mario Andretti az igazgatótanácsnak is a tagja lesz.
Idősebb Andretti az NBC-nek a bejelentés kapcsán adott interjúban elárulta, hogy ez a szerepkör nagyon hasonló lesz, mint amilyen ügyvezetői jogkör nélküli tanácsadó volt Niki Lauda a Mercedesnél a 2019-ben bekövetkezett halála előtt.
Maga az Andretti Global szerepe kapcsán pedig a legendás exversenyző megerősítette: annak ellenére, hogy az F1 nem említette őket, csupán az irányítást átvevő Dan Towriss vállalatát, a TWG Globalt, természetesen ők fogják tervezni a karosszériát és az autót, míg a Cadillac majd később az erőforrást:
„Pontosan így fog ez kinézni. Ilyen tekintetben semmi sem változik. A csapat teljes erőbedobással dolgozik, és már most sok munkát elvégeztek, ha hiszitek, ha nem” – fogalmazott Mario Andretti, aki azt nem tudta megmondani, miért gondolhatta meg magát az F1:
„Nehéz rámutatni. Visszamehetnék és felhozhatnék eseményeket, de néhány közülük nem volt annyira kellemes, szóval nem akarok róluk beszélni, és ez már mind mögöttünk van, már csak előre tekintünk. Megtörtént, méghozzá megfelelően. Mindenki boldog, beleértve a fiamat, Michaelt is, ez a legfontosabb.”
2028-tól válhatnak gyári csapattá, addig Ferrari-motor?
Arra a kérdésre, hogy mikortól válhatnak ténylegesen gyári csapattá, azaz mikor érkezik meg a Cadillac saját F1-es hajtáslánca, így felelt idősebb Andretti: „Zajlik jelenleg is a folyamat. 2026-ban ott leszünk a rajtrácson, a Cadillac pedig minden tekintetben a része lesz. Az erőforrás fejlesztése folytatódni fog. A csapat kész és működőképes lesz 2026-ra, és ennek nagyon is része a Cadillac.”
Amikor konkrétan rákérdeztek, hogy a korábban célul kitűzött 2028-as időpont áll-e továbbra is, a korábbi világbajnok hozzátette: „Ez a cél, és meg is fog történni.”
Felmerül a kérdés, hogy az addig eltelő két idényben melyik másik gyártó erőforrásait fogja használni a Cadillac F1 Team. Az interjút készítő NBC felvetette, hogy a pletykák szerint a Ferrari lehet a befutó – amely amúgy is eggyel kevesebb ügyféllel fog rendelkezni a Sauber Audivá válása miatt –, amit Andretti megerősített:
„Ez az, amiről beszélgetünk. Ez még nem végleges, de ez a cél és a preferencia” – fogalmazott, hozzátéve, hogy más márkákkal nem folytattak egyeztetéseket.
Egy rutinos pilóta, egy fiatal amerikai tehetség
Bár még messze van a 2026-os csatlakozásuk, Andrettit a pilóták kapcsán is kérdezték arról, hogy amerikai istállóként céljuk-e amerikai versenyző szerepeltetése, például az IndyCarban szereplő Colton Herta, akinek a neve néhány éve az AlphaTaurinál is felmerült, csak épp nem volt elegendő szuperlicenszpontja.
„Jelenleg szerintem igen. Említettél jelölteket, ő határozottan egyike azoknak, akiket megfontolunk” – mondta Andretti Hertáról. Úgy vélem, nyitva kell hagyni az opciókat, hiszen a teljes következő szezonban még nem leszünk aktív játékosok.”
„Az elején szerintünk az lesz az álláspont, hogy legyen egy tapasztalt pilótánk, akinél nem számít a nemzetiség, és aztán egy fiatal amerikai tehetség. Ezek a célok pillanatnyilag” – tette hozzá az amerikai expilóta.
Ami pedig a Cadillac F1 Team konkrét célkitűzéseit illeti, Andretti így nyilatkozott: „Mindig próbálsz a csillagokra célozni. Nekem mindig ez volt a hozzáállásom. Ha nem ez a beállítottságod, sosem leszel sikeres. Ez a legjobb esélyed arra, hogy kimenj és a lehető legjobb szinten teljesíts.”