DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
F1

Domenicali: Tervben az újoncok F1-es sprintje

Az F1 vezérigazgatója megerősítette a korábban megszellőztetett elképzelést a fiatalok szezon végi sprintje kapcsán, de még meg kell vizsgálni a megvalósíthatóságot.

Mi is írtunk róla, hogy a Formula-1 vezetősége és a csapatok azon dolgoznak, hogy több lehetőséget adjanak a fiatal tehetségeknek. Jelenleg a szabályok értelmében az istállók kötelesek két pénteki szabadedzésen egy legfeljebb két F1-es nagydíjon rajthoz állt pilótát az autójukba ültetni (persze többször is élhetnek ezzel a lehetőséggel), emellett immár hagyomány az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj utáni fiatal pilóták tesztje.

Állítólag felmerültek olyan forgatókönyvek, miszerint szabadkártyával egy harmadik autót indítanának fiatal újoncoknak az alakulatok egyes futamokon, ám ez logisztikai problémákba ütközne, hiszen csak két versenygépe van a csapatoknak. Az az ötlet pedig végleg hamar lekerült az opciók közül, hogy az állandó versenyzők helyére üljenek be egy-egy teljes nagydíjhétvégére az ifjoncok.

Így jutottak el az illetékesek ahhoz az elképzeléshez, hogy esetleg egy önálló sprintfutammal dobnák fel az említett idényzáró utáni tesztet, amelyen csak újoncok vehetnének részt. A részletek egyelőre kidolgozás alatt, viszont Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója az Olasz Nagydíj előtt ténylegesen megerősítette, hogy van ilyen terv:

f1-abudhabi-start



„Van egy projekt az asztalon, nevezetesen az, hogy rendezzünk egy sprintversenyt fiatal pilótáknak Abu Dhabiban. Azon gondolkodnunk, hogyan adjunk lehetőséget a fiataloknak, hogy ragyogjanak és tapasztalatot szerezzenek az ottani teszt során – és nem is csak szimplán a teszten való vezetéssel, hanem versenykörülmények között is.”

„Ez biztosan segítené az edzésüket és a felkészítésüket, hogy megtegyék a következő lépést. Részletesen fogunk beszélni róla szeptember végén, hogy felmérjük az ötlet megvalósíthatóságát” – idézi a Motorsport.com Domenicalit, aki az F1 Bizottság következő ülésére utalt.

A megvalósíthatóság alatt pedig nemcsak azt kell érteni, hogy ki kell dolgozni azt, hogy pontosan kik állhatnának rajthoz az újoncok sprintfutamán (a szuperlicensz például alighanem előírás lenne, ahogy értelemszerűen a maximum két F1-es nagydíjon való szereplés is), hanem logisztikai kérdések is felmerülhetnek, beleértve az időmérő rendszereket, a biztonságot, a sportbírókat vagy akár a közvetítéseket – jóllehet, a dolgot azért némileg könnyítheti, hogy ezek nagy része eleve Abu Dhabiban tartózkodna a szezonzáró forduló és a teszt miatt.

Vélhetően az idei szervezés már túl közeli lenne, a 2025 végi megvalósítás azonban már reálisabb – főleg annak fényében, hogy a jövő évi autóknak amúgy is az lenne az utolsó fellépése, hiszen 2026-ban érkeznek az új technikai szabályok az F1-be.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: