DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 16. hétfő
F1

Önálló F1-es sprintet rendezhetnek a fiataloknak?

A szabadkártyás rendszer ötletét leszavazták, ám egy másik javaslat is felmerült a hírek szerint egy különálló verseny formájában az idényzáró után.

Évek óta hangoztatott probléma, hogy meglehetősen kevés a lehetősége a Formula-1-be igyekvő ifjú tehetségeknek arra, hogy aktuális F1-es autókkal körözzenek. Tulajdonképpen azon kívül, hogy az idényben minden csapat kétszer köteles egy pénteki szabadedzésen autóba ültetni egy fiatalt, csak az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj utáni fiatalteszt ad erre esélyt.

f1-hadjar



Emiatt merült fel az F1 Bizottság múlt heti ülésén egy szabadkártyás rendszer ötlete is. Ám mint arról írtunk, egy harmadik autó alkalmankénti indítása komoly akadályokba ütközne logisztikailag, valamint a szabályrendszer – például a költséglimitre vonatkozó előírások – szempontjából is.

Így az egyetlen megvalósítható opció az lehetne, hogy a fiatalok az állandó versenyzők helyét vehetnék át egy-egy nagydíjhétvégére, ám a csapatok egyöntetűen úgy gondolták, hogy ez viszont már túlzás lenne a cél érdekében.

Ez az elképzelés tehát jelen állás szerint elhasalt, ám a The Race arról számolt be, hogy ennek ellenére tovább gondolkodtak a kérdésen az illetékesek, és felmerült egy újabb javaslat is. E szerint kvázi az említett szezonzáró utáni fiatal pilóták tesztjéhez csapnának hozzá egy önálló, különálló F1-es autókkal rendezett sprintversenyt az ifjú versenyzők számára.

f1-abudhabi-start-2023

Bár a portál szerint elméleti síkon támogatják az érintettek az ötletet, de persze mint minden másnak a Formula-1-ben, ennek a megvalósíthatósága sem egyszerű, ugyancsak a szabályok adta keretek és a logisztikai nehézségek miatt. Nem beszélve arról, hogy azt is mérlegelni kell, hogy milyen kockázatokkal járhatna az, hogy 20 olyan pilóta csapna össze egy rövid futam keretein belül, akik minimális rutinnal rendelkeznek F1-es autó volánja mögött.

Emiatt az is kérdés lenne, hogy pontosan milyen versenyzők állhatnának rajthoz egy ilyen eseményen. A szuperlicensszel való rendelkezés alighanem alapfeltétel lenne, ezzel akadályozva meg azt, hogy az alakulatok esetleg fizetős versenyzők számára biztosítanának lehetőséget, valamint alighanem maradna az a kitétel is, hogy legfeljebb két F1-es nagydíjon állhattak rajthoz előzőleg.

A The Race szerint bár akár lehetne idő arra is, hogy a 2024-es idényzáró után sor kerüljön az első ilyen futamra, de valószínűbb, hogy ha meg is valósul az elképzelés, inkább a 2025-ös szezon végén lehet erre esély. Így lenne idő kidolgozni a részleteket, valamint a 2026-os szabályváltozások miatt érkező új autók okán logisztikailag is kisebb kihívást jelentene egy utolsó extra futamot beiktatni a 2025-ös versenygépekkel.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: