DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 21. csütörtök
F1

„Hogy lehettünk ennyire ostobák?” – Allison a Mercedes fejlődéséről

A Mercedes F1-es technikai igazgatója elismerte: az új első szárny hozhatta meg számukra az áttörést. Azt is elmondta, mivel szenvedtek leginkább eddig.

Hiába alakította át jelentősen 2024-re a Formula-1-es autóját a Mercedes, az idei szezont is küszködősen kezdte, és alapvetően csak a negyedik erőnek bizonyult az első futamokon. Az utóbbi két versenyen, mindenekelőtt a Kanadai Nagydíjon azonban mintha előrelépett volna az alakulat, amit jól mutat George Russell pole-pozíciója és dobogója.

James Allison, az Ezüst Nyilak F1-es technikai igazgatója a Beyond the Grid podcast adásában beszélt arról, mivel is szenvedtek eddig és hogyan lettek úrrá a gondjaikon:

„Nos, szerintem a legfontosabb dolog, ami az év eleje óta kínzott minket, hogy rendben tudott lenni az autó a lassú kanyarokban, és elég jó a gyors kanyarokban, ugyanakkor nem tudtuk elérni, hogy mindkettőben jó legyen egyszerre.”

m438971_resize



„Ami változott az utóbbi két-három versenyen, hogy úgy módosítottuk az autót, hogy elfogadható balanszt találtunk a gyors és lassú tempójú részek között, valamint megfelelő kanyar közbeni egyensúlyt is.”

„Ez egyszerűen azt jelenti, hogy a versenyző megbízhat az első és a hátsó tengelyben is egy gyors és egy lassú kanyarban, és bízhat bennük, amikor rálép a fékre a kanyar elején, a csúcspontnál és a kijáraton. Ez a balansz kulcsfontosságú a versenyzőnek, hogy tudják, hogy alul- vagy túlkormányzott lesz-e az autó vagy követni fogja az útvonalat, amelyet szeretnének tőle.”

 

Az új első szárny hozta el a megváltást

Allison alátámasztotta azokat a felvetéseket, amelyeket a Mercedes részéről is már elmondtak Montrealban és a verseny után, hogy a Monacóban még csak Russellnél debütált, Kanadában már mindkét versenyzőjük által használt új fejlesztésű első szárny a legfontosabb eleme az előrelépésüknek. De hogy ez volt-e a Mercedes Heuréka-pillanata? Erről így vélekedett a szakember:

M439594_resize

„A Heuréka-pillanatok azok, amikor boldogsággal tölt el, hogy megértettél valamit, amit előtte senki más, és közben továbbfejlesztetted a tudásod. Ez egy nagyon csodálatos dolog, de ez inkább egy ’ó, istenem, hogyan lehettünk ennyire ostobák?’ pillanat volt, ami után láttuk az utat előre, de már korábban látnunk kellett volna.”

A technikai igazgató arról is beszélt, miért lesznek csak lassan úrrá a 2022-ben bevezetett F1-es szabályrendszeresen: „Úgy vélem, elég könnyen elterelhetik a figyelmedet a fő problémáról a mellékgondok, amelyekről megengedtük magunknak azt a feltételezést, hogy ha csak megoldjuk azt a kis dolgot, akkor már rendben leszünk.”

„Olyasmiken dolgoztunk, amelyek valójában javítottak az autón, de nem az alapvető problémát jelentették” – fogalmazott Allison, hozzátéve: a lassú javulásról nem a költségsapka tehetett, az nem korlátozta őket.

Ami egyébként a mostani fejlődést illeti: Allison szerint minden pályán jobbak lesznek a fejlesztéseiknek köszönhetően, de úgy érzi, ez még csak az út eleje, és nem számít rá, hogy az autójuk szempontjából kedvező montreali pályához hasonlóan újfent pole-ban lesznek például Barcelonában, a soron következő Spanyol Nagydíjon.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: