DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
F1

Így segített Hülkenberg Verstappen pole-jában

Közös csapatmunka érdeme a címvédő imolai F1-es rajtelsősége, de a Q3-as körében a Haas által nyújtott szélárnyék is döntő jelentőségű volt.

Ismét egy olyan időmérőt rendeztek szombaton a Formula-1-es Emilia-romagnai Nagydíjon, amelyen nem Max Verstappen volt az egyértelmű favorit – sőt, a szabadedzéseken kifejezetten küszködött a regnáló világbajnok a Red Bull-lal. Ehhez képest a kvalifikáció mindent eldöntő utolsó fázisában ismét a holland volt a leggyorsabb, a McLarent századokkal megelőzve zsebelte be idei hetedik pole-ját.

Ebben viszont a Red Bull kemény hétvégi munkája mellett némi segítség is közrejátszott. A Q3 végi gyorskörében ugyanis szélárnyékot kapott Nico Hülkenbergtől, aki a forgalom elkerülése érdekében már korábban megfutotta a maga próbálkozását, így épp a levezetőkörén volt, amikor megérkezett mögé Verstappen.

Mindez az első szektorban és a 2-es kanyar féktávján bizonyult döntő jelentőségűnek. A Tamburello sikánhoz érve Verstappen 165 ezredmásodpercet nyert Lando Norrisszal és 192 ezredet Oscar Piastrival szemben – amit a McLaren az erős második és harmadik szektora ellenére sem tudott már visszafordítani.

f1-verstappen-redbull-pole-imola-1



Még árulkodóbbak viszont a végsebességet mutató GPS-adatok: a címvédő holland ugyanis csaknem 7 km/h-val volt gyorsabb a mérési pontnál Norrisnál, és több mint 8 km/h-val Piastrinál. Látványos a különbség, ha összevetjük a korábbi Q3-as próbálkozásával: előbb 336 km/h-t, utóbb 340 km/h-t ért el a világbajnoki éllovas.

Verstappen a kvalifikációt követő sajtótájékoztatón nem is tagadta, hogy Hülkenbergnek szerepe volt a rajtelsőségéből: „Szélárnyékos pajtások voltunk odakint. A Q2-ben én adtam szélárnyékot neki a 17-es kanyarban. Aztán ő adott nekem a 2-esben” – magyarázta mosolyogva. „Azt hiszem, kicsit túl gyorsan is érkeztem meg ahhoz képest, amit szeretek, mert némileg lemaradtam a 2-es kanyarról, úgyhogy valóban nyertem, majd kicsit veszítettem a 2-esben.”

„Összességében szerintem segített kicsit. De amikor egész hétvégén küszködsz, és aztán végül sikerül fordítani ezen, akkor le kell csapnod ezekre a kis előnyszerzésekre, hogy megpróbálj elöl maradni, és ez tökéletesen kifizetődött.”

 

Kemény munka is kellett a fordításhoz

Persze Hülkenberg szélárnyéka önmagában még kevés lett volna. Verstappen arról is beszélt, hogy többek között a szimulátorversenyzőik által elvégzett munka is komoly segítséget jelentett, hogy péntekről szombatra, és különösen az időmérőre fordulva jobbnak érezze az autó egyensúlyát és jobban tudja támadni a kanyarokat:

f1-verstappen-redbull-pole-imola-2

„Természetesen sok dolgot kipróbáltunk, elég eltérő dolgokat az előző naphoz képest. De még ma délelőtt sem érződött annyira jónak, mert az egyensúly a másik irányba mozdult el. Úgyhogy csak igyekeztünk optimalizálni a dolgokat itt-ott. Egyszerűen csak valamilyen oknál fogva nehezebb dolgunk volt, mint amire számítottunk.”

„De végső soron igazából mindenki összefogott. Folyamatosan gondolkodtak azon, mit lehetne tenni, beleértve a gyárban dolgozókat is, és végül sikerült is odaérnünk. Határozottan remek érzés, amikor egy nehéz hétvége sikerül beletalálni az időmérőn. Természetesen remélem, hogy nem lesz túl gyakran részünk ilyenben, de most csak örülök, hogy sikerült megfordítanunk.”

A 26 éves pilóta hozzátette: a pénteki és szombat délelőtti küszködésüket részben az autó rázóköveken mutatott viselkedése okozta. A fejlesztések kapcsán pedig megjegyezte: úgy érzi, azt hozzák, amit vártak tőlük.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: