Hiába kapott zöld jelzést az FIA-tól tavaly ősszel az Andretti Global és a General Motorshoz tartozó Cadillac közös projektje, a Formula-1 és a FOM január végén jelezte: 2026-ban nem engedik csatlakozni az F1-es mezőnyhöz a formációt.
Az Andretti azonban az elutasítás ellenére is gőzerővel dolgozik: már szélcsatornában tesztelnek, és folyamatosan bővítik a személyzetet és a létesítményeiket, miközben a FOM-mal is zajlanak az egyeztetések – a múlt hétvégi Miami Nagydíjon is jelen volt például Michael Andretti csapatvezető.
Az alakulat mellett pedig továbbra is teljes mellszélességgel kiáll a General Motors is, amely 2028-tól Cadillac néven már saját motorral látná el az amerikai istállót, amely az addig eltelő két idényben egy másik márka – a legjobb esélye a Renault-nak lenne erre – erőforrásait használná. A GM motorsportprogramjának ügyvezető igazgatója, Eric Warren a Financial Times hasábjain beszélt erről:
„Technikai szempontból kinyilatkoztattuk, hogy elkötelezettek vagyunk mellette, és nem hagyjuk, hogy kudarcot valljon. A vállalatunk sikeresen versenyez és versenyzett minden szériában, ahol elindult. Mindenki, aki ezt megnézi, látni fogja.”
„Sok magas szintű és tapasztalt F1-es munkatárs áll folyamatosan az ajtónkban, látják, mit csinálunk. Emberek, akik tudják, mit csinálunk az autó fejlesztését, az összes alrendszer fejlesztését, a létesítményeket, a műszaki szakterületeket, az aerodinamikát, a CFD-munkát, az összes mesterséges intelligenciás stratégiai munkát illetően – ezekben mind versenyképesen szereplünk sok sorozatban.”
„Nem becsüljük alá a Formula-1 jelentette műszaki kihívást, de azt is értjük, hogyan kell versenyezni. Tudjuk, hogyan kell tehetségeket toborozni, és határozottan értjük, hogyan kell a technológiába befektetni és kihasználni a vállalatunk és a partnereink erősségeit – akik történetesen olyan partnerek, akikkel az iparág többi tagja is rendszeresen együttműködik.”
„Úgy érezzük, ezt be tudjuk bizonyítani, sőt bizonyítjuk is, és ezt fogjuk tenni a továbbiakban is. Tartozunk azzal a rajongóinknak és a két márkának, hogy valami egyedit hozzunk össze számukra.”
Csak feltüzelte a GM-et az F1 elutasítása
A FOM az elutasító döntésében olyanokat hozott fel érvként, hogy nincs garancia az Andretti-Cadillac azonnali eredményességére, valamint nem adnának hozzá extra értéket a sporthoz – sőt, ez inkább fordítva lenne igaz. Warren elmondta, hogy ez az indoklás csak még jobban feltüzelte a GM-et:
„Amikor elolvastuk ezt a választ, egyértelműen nem értettünk egyet vele, és szerintem az egész világ így volt ezzel. De ez nem tántorított el bennünket, mert úgy érezzük, tartozunk azért, amilyen támogatást kaptunk az egész folyamat során. Ez tényleg arra késztetett minket, hogy valóban megmutassuk, mit csinálunk.”