DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 12. kedd
F1

„Mindenen változtattunk, az alapvető problémát mégsem oldottuk meg”

Toto Wolff, a Mercedes F1-es főnöke elismeri: még mindig nem tudtak úrrá lenni a 2022-es szabályrendszeren – egyszerűen az adatok nem köszönnek vissza a pályán.

A 2014 és 2021 között szinte legyőzhetetlennek tűnő Mercedes egy-két felvillanást leszámítva jobbára csak küszködik a Formula-1 jelenlegi, 2022-ben bevezetett szabályrendszerében: a bő két idény alatt mindössze egyetlen futamgyőzelmet tudtak aratni az Ezüst Nyilak. Ráadásul egyelőre a jelentősen átalakított W15-ös sem váltotta meg a világot, sőt leginkább csak a negyedik legjobb konstrukciónak tűnik a mezőnyben.

A csapatfőnök Toto Wolff az F1-es Ausztrál Nagydíjat követően a Fox Australiának nyilatkozva nem is tagadta, hogy még ennyi idő elteltével sem lettek teljesen úrrá a ground-effect autókon – főként azért, mert az adatok nem mindig vannak összhangban a pályán látottakkal:

m421561_resize



„Úgy gondolom, azért tévedtünk el 2022 elején, mert addig az összes rendszerünk és eszközünk olyan autókat adunk számunkra, amellyel minden egyes évben világbajnokságot nyertünk. Aztán az új szabályrendszer nagyrészt a szívóhatás köré épült, ami azt jelenti, hogy a leszorítóerő nagyrészt a padlólemez alatt keletkezik, mi pedig előálltunk egy olyan autóval, amely ígéretesnek tűnt az adatok és a szélcsatorna alapján, mégsem teljesített.”

„Azóta mindenen változtattunk: az elrendezésen, a felfüggesztésen, a pilóta pozícióján, a váltókon. De úgy fest, az alapvető problémát, ami az egésznek a magja, nem oldottuk meg” – ismerte el Wolff, aki azt is megjegyezte, hogy az idei W15-ös csak minimálisan jobb az elődjeinél:

„Kicsit ugyanaz a helyzet már két éve. Szerintem a mostani a legjobb a rosszak közül. Ez egy jobb alapot biztosít, amelyen dolgozhatunk, de ez még mindig nem egy olyan autó, amelyet a versenyzők jó érzéssel dobnak be a kanyarba 200 mérföld/órás sebességgel.”

 

Kísérletezésre van szükség

James Allison, a Mercedes F1-es technikai igazgatója a melbourne-i hétvége után arról beszélt, hogy kirajzolódó tendenciának tűnik, hogy minél melegebb az idő, annál kevésbé viselkedik jól az autó. Wolff példája is alátámasztja mindezt, amikor arról beszélt, hogy Lewis Hamilton az Ausztrál Nagydíj szombat délelőtti tréningjén még remekül érezte magát a volánnál, utána mégis kiesett már a Q2-ben:

m422251_resize

„A harmadik szabadedzés után azt mondta, most a legjobb az autó az elmúlt három évben. Annyira sok volt hátul a leszorítóerő, és komfortosan érezte magát. Nem sokat változtattunk az autón. A pályahőmérséklet viszont öt fokot változott, hiszik vagy sem, ami szinte semmi, mégis az autó az elmúlt három év legjobbjából vezethetetlenné vált.”

„Mindent megvizsgáltunk, de van valami, amit a technológiánk nem mutat meg nekünk, mert annyira szűk az a tartomány, amelyben az aerónk működik. A szél is megélénkült délután, ez is szerepet játszott, de ezt sem tudtuk pontosan megállapítani.”

A Mercedes-vezér arról is beszélt, hogy elképzelhető, hogy több hétvégét is beáldoznak annak oltárán, hogy jobban kiismerjék a W15-öst: „Eljutunk egy pontra, hogy minden egyes versenyhétvégén kísérleteznünk kell, nem is csak a péntekeken, mert úgy tűnik, hogy a teljesítményünk csak romlik a hétvégék során. Jók vagyunk pénteken és néhány szombati edzésen, de ahogy nő a tapadás és gyorsulunk, annál jobban elérjük az autó teljesítményének plafonját. Miközben az adataink azt mutatják, hogy az még nem a plafon.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: