A Ferrari versenyzői akadémiájának télen kinevezett új vezetője, Jock Clear hosszan értékelte a Carlos Sainz helyére beugró Oliver Bearman teljesítményét az F1 hivatalos csatornája számára, mindenekelőtt azt emelve ki, hogy Fred Vasseur csapatfőnök döntése igazolja, mennyire nagyra tartják a 18 éves britet.
Clear azt is elmondta, hogy pontosan azt kapták, amit vártak Bearmantől – majd megindokolta, miért nem fogalmaz úgy, hogy jobban ment, mint várták: „Nem akarom lefitymálni vagy kisebbíteni a teljesítményt, mert tényleg nagyon-nagyon boldogok vagyunk, de amikor beültettük, azt gondoltuk, hogy meg tudja csinálni.”
„És abszolút igazolta is ezt a döntést” – mondta Clear, aki azt is megerősítette, hogy véleménye szerint Bearman készen áll arra, hogy a következő szezonban már a királykategóriában szerepeljen. És ezzel nincs egyedül.
Péntek reggelig bíztak Sainz indulásában
Ezt követően a brit szakember arra is kitért, hogy ha Sainz már szerdán rosszul volt, miért nem vezethetett egész hétvégén a fiatal brit versenyző. A spanyol a médianapot kihagyta ugyan, de mint Clear elmondta, estére úgy tűnt, hogy rendeződnek a dolgok:
„Szerda este találkoztunk Carlosszal, mindannyian ugyanabban az étteremben voltunk, boldog volt, élvezte a vacsorát. Aztán csütörtökön megjött és azt mondta, hogy nem érzi jól magát, késett is, nem is volt jól, de úgy érezte, hogy legalább az első és a második szabadedzést meg tudja csinálni.”
„Voltunk már korábban is ilyen helyzetben” – folytatta Clear. „Egy kis gyomorrontás, de ha autóba üln, az adrenalin átveszi az irányítást, aztán estére jobban lesz. Meg voltunk győződve róla, hogy pénteken újra nagyjából fitt lesz, még ha kicsit le is lesz maradva, hiszen csütörtökön még nem Nyilvánvalóan egy kicsit hátrébb volt, mert csütörtökön még nem volt rendben a tempója.”
„Nem gondoltuk, hogy ez odáig jut, hogy azt mondjuk Ollie-nak, hogy készüljön fel, mert tényleg ő fogja vezetni ezt az autót. Carlos még csütörtök reggel is telefonált, és azt mondta, hogy nézd, bejövök, vezetek, és meglátjuk, hogy megy.”Szóval valószínűleg arra gondolt, hogy kérlek, hadd vezessek, és csak péntek reggelre vált világossá, hogy Ollie-t be kell ültetnünk.”
Nem akarták elhalmozni információkkal
Bearman tavaly a Haasszal teljesített két szabadedzést, majd most Dzsiddában még egyet, és ezt máris az időmérő követte – ennek fényében különösen kiemelkedő az, amit a 18 esztendős tehetség produkált. „Ha két héttel ezelőtt azt mondtuk volna neki, hogy ő vezet Szaúd-Arábiában, mentálisan fel tud készülni, tehetünk ezt-azt, gyakorolhatja a rajtokat.”
„De hogy péntek reggel bedobod őt egy szabadedzésre, majd jöhet a kvalifikáció a nagyok ellen, az riasztó. Nagyon-nagyon ijesztő lenne bárki számára” – mondta Clear, azt is hangsúlyozva, hogy nem akarták túlterhelni Bearmant az információkka, amivel Matteo Togninalli főmérnök is egyetértett:
„Az első pillanattól kezdve azt mondta, hogy egyszerűsítsük le a dolgokat Ollie számára, rengeteg információ áll rendelkezésre, de ne terheljük túl, hagyjuk, hogy felépítse a tempóját. vSok tapasztalt F1-es pilóta azt mondja, hogy ez a pálya egy ijesztő, szupergyors helyszín, és azok a falak elég közel vannak, ami önmagában is riasztó.”
Bearman ennek ellenére ellenállt a kísértésnek, hogy túl keményen nyomja: „A Q2-ben nyomás volt rajta. Az első szettet elfékezted, most a másodikon vagy és próbálsz bejutni a Q3-ba. Ilyenkor látszik, hogy ez egy másik szint. Ez volt az a pont, ahol egy kicsit zűrös lett a helyzet, de nagyszerű munkát végzett, így is a 11. helyre került, s ez minden várakozásunkat felülmúlta.”
Az intelligenciája alkalmassá teszi az F1-re
„Sokszor mondtam már róla, hogy egyre jobb lesz, minél közelebb kerül az F1-hez, mert az F1 díjazza az intelligenciát. Az adott helyzetben gondolkodni tudó versenyzők ragyognak igazán az F1-ben. Ollie-nak vág az esze, szuper-okos, és szerintem ezt bizonyította ezen a hétvégén is” – mondta Clear, kiemelve, ahogy Bearman lépésről lépésre felépítette a versenyét.
„El kell indulnod a rajtrácsról, meg kell csinálni az egyes-kettes kanyart néhány meglehetősen harcias ellenfél mellett, akik ki fogják tenni a könyöküket. Ő ezt tisztán megcsinálta. Azt mondtuk, ha az első körben mind a négy kereke rajta marad, akkor már nagyon boldogok leszünk. Ez sikerült neki, sőt meg is tartotta a 11. pozícióját.”
„Onnantól kezdve egyszerűen belenőtt a versenybe, minden egyes kör újabb tíz százalék tapasztalatot jelentett a számára, szóval szupergyorsan tanult, de soha nem feszítette túl a húrt. Erre vagyok a legbüszkébb vele kapcsolatban, hiszen könnyű túlfeszíteni a húrt, és hibázni, különösen mert Charles egy kicsit előtte volt, így tudta, hogy ez az autó gyorsabb is lehet, több lehetőség van benne.”
Clear különösen a verseny utolsó szakaszára utalt ezzel, amikor Norris és Hamilton egy-egy friss szett lágy keveréken vette üldözőbe Bearmant: „Az utolsó 10 körben, amikor Lando és Lewis egy új szett lágy gumival közeledett, azt gondolhattad, hogy el fogja fékezni az első kanyart, és elrontja a dolgokat.”
„De nem így történt. Tartotta a ritmust, továbbment, és a verseny vége felé egyre gyorsabb lett. Azt hiszem, a legjobb körét az utolsó előtti körben futotta. Szóval nagyon intelligensen vezet, és erre vagyok igazán büszke, mert mindig is ez volt az erőssége, és ez egyre jobb lesz. Ez egyre inkább kifizetődik majd, ahogyan bekerül az F1-be, és elkezd belerázódni, hiszen ez az intelligens versenyzők sportja.”