A 2023-as F1-es szezon során nem kevesebb, mit 695 pályahatár-átlépési kihágást regisztráltak, melyek számos utólagos köridőtörlés, illetve időbüntetések mellett olyan kaotikus eseménysorokhoz vezettek, mint az Osztrák Nagydíj leintését követő hosszú tanakodás a verseny végeredményéről, vagy a Haas próbálkozása az USA Nagydíj eredményének utólagos megváltoztatására.
A RaceFans.net vette a fáradtságot, s beleásta magát a pályaátlépésekkel kapcsolatos adathalmazba, hogy összeálljon a legproblémásabb helyek, illetve a leggyakoribban a fehér vonalon túlra bóklászó versenyzők listája.
A helyszíneket illetően aligha meglepő módon a Red Bull Ring vezet, ahol összesen 151 szabálysértést regisztráltak a stewardok, ebből kettő híján az összes az utolsó kombinációban történt: 60 esetben az utolsó előtti, 89 ízben pedig az utolsó, tízes számú kanyar volt a „bűnös”. A futam során és azt követően az öt- és tíz másodperces büntetésekből két és fél perc állt össze.
Spielberg után Katar következik, ahol jó néhány különböző kanyar összesen 87 szabálysértés helyszíne volt, köztük a dupla jobbos második tagja, az ötös kanyar „vezet” 36 kihágással, amivel a teljes naptár harmadik legproblémásabb kanyarja ebből a szempontból. Az első ötben van még a monacói sikán bejárata 29-cel, valamint a silverstone-i Club kanyar 27-tel.
Ami a versenyhétvégéket illeti, Ausztria és Katar után az USA Nagydíj a harmadik, s bár ez alapján úgy tűnhet, hogy a sprintes hétvégék jobban ki vannak téve a pályaelhagyásoknak, a lista utolsó két helyén szintén sprintes helyszín található: Bakuban két, Interlagosban pedig mindössze egy tiltott átlépést regisztráltak – persze előbbi helyszínen nincs is túl sok lehetőség az ilyesmire.
Ocon: Kevés hiba, sok büntetés
Két olyan versenyzőnek a leghosszabb a bűnlajstroma, akiket egyébként a szezon legjobbjai közé sorolhatunk. Alexander Albont 60, Lando Norrist pedig 50 alkalommal érték tetten, rajtuk kívül Magnussen (49), Gasly (45), Sargeant (43) és Hamilton (41) ment még 40 fölé. A világbajnok Max Verstappent 26-szor kapták rajta vonalátlépésen, ami csupán a 14. legtöbb a mezőnyben.
Az egész szezont futó versenyzők közül Valtteri Bottas versenyzett messze a legtisztábban ebből a szempontból, hiszen mindössze 12 alkalommal törölték köridejét a fehér vonalak tiszteletben nem tartása miatt, míg a hátulról második Esteban Oconnak egy híján kétszer annyi, 23 alkalommal.
Érdekességként feltétlenül meg kell említeni, hogy bár Oconnál 17-en is többször lépték át a fehér vonalakat a szezon során, Ausztriában ő lett a „büntetéskirály”, hiszen összesen fél percet kapott, miután mindenki másnál több szabálysértést követett el.
A csapatok között a Williams „vezet” 103 törölt köridővel, majd következik a McLaren (79) és a Ferrari (75), míg a lista végén az Aston Martin (58) és az Alfa Romeo (37) található.