Nagyjából a Formula-1-es USA Nagydíj leintése után két órával érkezett a hír, miszerint a felügyelők vizsgálatot indítottak Lewis Hamilton és Charles Leclerc ellen. A verseny utáni technikai ellenőrzések során ugyanis szabálytalanságot találtak az autóikon: konkrétan a padlólemezük kopólemeze bizonyult az előírt minimumértéknél vékonyabbnak.
Már ekkor sejteni lehetett, mi lesz a vizsgálat következménye, a futam után csaknem négy órával pedig meg is született az ítélet: az eredetileg másodikként befutó Hamiltont, valamint a hatodik helyet megszerző Leclerc-t is kizárták az austini versenyről.
A stewardok a hivatalos dokumentumokból arról írtak, hogy mind a Mercedes, mind a Ferrari elismerte, hogy a technikai delegáltak mérései pontosak, a szabályokban foglalt értéknél jobban elkopó lemezt pedig azzal magyarázták, hogy az átlagosnál huplisabb a COTA aszfaltfelülete, valamint a sprintformátum miatt egyetlen szabadedzés állt rendelkezésükre, hogy megtalálják a megfelelő beállításokat az autón, így annak hasmagasságán is.
Ám mint ahogy arra a felügyelők is felhívták a figyelmet, mindig az istállók felelősssége, hogy garantálják, hogy ne lépje túl a kopólemez kopása a megengedett értékét, így a technikai kihágásokért járó diszkvalifikációval sújtották a két pilótát.
A dokumentumokból az is kiderült amúgy, hogy összesen négy versenyző autójának kopólemezét vizsgálták a leintés után szúrópróbaszerűen: Hamilton és Leclerc mellett a győztes Max Verstappennél és a szintén dobogós Lando Norrisnál került sor a technikai ellenőrzésre ennél az alkatrésznél.
Így alakult át az F1-es USA Nagydíj végeredménye
A két kizárás természetesen alaposan átrajzolta az USA Nagydíj végeredményét. Hamilton diszkvalifikációja révén Norris lépett előre a második helyre, míg a dobogó alsó fokát Carlos Sainz örökölte meg, és Sergio Perez is ötödik helyett negyedikként végzett – aminek köszönhetően növelte előnyét a nullázó Hamiltonnal szemben az összetettbeli ezüstért folyó csatában.
Leclerc kizárása révén még többen javítottak a helyezéseiken, méghozzá két pozíciót is: George Russell ötödik, Pierre Gasly hatodik, Lance Stroll hetedik, Yuki Tsunoda nyolcadik, Alexander Albon kilencedik, Logan Sargeant tizedik lett. A legtöbbet tehát a két Williams nyert az ügyön, hiszen mindkét bekerültek a top 10-be, Sargeant pedig konkrétan az első pontját szerezte az F1-ben.
A futam hivatalos végeredménye:
1. | Max Verstappen | Red Bull/Honda RBPT | |
2. | Lando Norris | McLaren/Mercedes | 10.730 |
3. | Carlos Sainz Jr. | Ferrari | 15.134 |
4. | Sergio Pérez | Red Bull/Honda RBPT | 18.460 |
5. | George Russell | Mercedes | 24.999 |
6. | Pierre Gasly | Alpine/Renault | 47.996 |
7. | Lance Stroll | Aston Martin/Mercedes | 48.696 |
8. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri/Honda RBPT | 1'14.385 |
9. | Alexander Albon | Williams/Mercedes | 1'26.714 |
10. | Logan Sargeant | Williams/Mercedes | 1'27.998 |
11. | Nico Hülkenberg | Haas/Ferrari | 1'29.904 |
12. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo/Ferrari | 1'38.601 |
13. | Zhou Guanyu | Alfa Romeo/Ferrari | 1 kör |
14. | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1 kör |
15. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri/Honda RBPT | 1 kör |
Nem ért célba: | |||
Fernando Alonso | Aston Martin/Mercedes | ||
Oscar Piastri | McLaren/Mercedes | ||
Esteban Ocon | Alpine/Renault | ||
Kizárták: | |||
Lewis Hamilton | Mercedes | ||
Charles Leclerc | Ferrari |