Háromszereplős taktikai csata végén, a megszokottnál sokkal kérdésesebb körülmények között, egy fékhibával is megküzdve, az idei évben kicsinek számító különbséggel nyerte meg az USA Nagydíjat Max Verstappen.
A Red Bull háromszoros világbajnoka nem gázolt át a mezőnyön a hatodik helyről rajtolva, csak féltávnál tudta átvenni a vezetést, és kiélezett meccset vívott Lando Norrisszal, valamint Lewis Hamiltonnal. A csapat azonban végül jól számolt, a holland pedig megoldotta a feladatot, és bár végig problémái voltak a Red Bull fékeivel, de nem hibázott, és ha szűken (két másodperccel) is, de hozta az újabb győzelmet.
A futamot Norris és Hamilton is vezette többször, de végül a második helyért feszültek egymásnak a hajrában: Hamilton a lágyabb keverékű, frissebb gumikon próbálta utolérni a McLarent, és hét körrel a vége előtt meg is előzte honfitársát, így a sprint után a nagydíjon is egy nagyon értékes második helyet hozott, míg Norris újabb dobogóval gazdagodott.
Sergio Perez az ötödik helyre jött be a másik Red Bull-lal, Piastri és Alonso kiesett, a Ferrari negyedik-hatodik helyet hozott Sainz-Leclerc sorrendben, Stroll pedig a nyári szünet óta először szerzett pontot.
Így zajlott a futam
Charles Leclerc rajtolhatott a pole-ból az austini USA Nagydíjon, és a fő kérdést az jelentette, hogy mikor ér oda a győzelemért zajló csatába a hatodik helyről induló Max Verstappen – a várakozások szerint a második rajtkockát elfoglaló Lando Norris, és a harmadik pozícióból elrugaszkodó Lewis Hamilton is esélyes lehetett a sikerre, így izgalmas futamot várhattunk. A rajtrácsra végül csak 16 autó állt fel, a két Haas és a két Aston Martin is csak a bokszutcából vágott neki a futamnak, miután átvariálták az autókat szombatról vasárnapra.
A rajtnál aztán Norris meg is csinálta, amit meg kellett: jól rugaszkodott el, az első kanyarban beért Leclerc mellé-elé, és át is vette a vezetést – sőt, Leclerc-t már Sainz támadta, aki ugyanúgy átlépte Hamiltont, ahogy Norris Leclerc-t. Hamilton a negyedik körben előzte vissza a spanyolt és kapaszkodott fel ismét a dobogóra, majd egy körrel később Verstappen is kifékezte a Ferrarit, és átvette a negyedik helyet – a futam elején nem látszott az az őrületes tempó tőle, de érezhető volt, hogy számolni kell vele az első hellyel kapcsolatban is.
A Ferrarik abroncsai nagyon hamar elfogytak (mindenki a közepeseken rajtolt), a hatodik körben Hamilton már Leclerc-t is megelőzte és feljött a második helyre: Norris eddigre 3,2 másodperces előnyt autózott ki vele szemben az élen. Ebben a körben megvolt az első kiesőnk is: Esteban Ocon még a rajt után ütközött az agresszív Piastrival, az Alpine megsérült, és eddig bírta, majd feladta a futamot. Azonban a McLaren sem ment már sokáig: a nagyot rajtoló Piastri a 10. körben esett ki technikai hibával – egy erős pontszerzést veszítettek el a wokingiak.
A 11. körig autózott Leclerc mögött Verstappen, a világbajnok nem igazán bírt a Ferrarikkal, de itt hibázott a monacói, amit már ki tudott használni és Hamiltonhoz képest négy, Norrishoz képest pedig hét másodperc hátrányból kezdhette meg a támadást.
Ez azonban az első etapban nem sikerült, nem tudott közeledni az előtte lévőkhöz, úgyhogy az élmezőnyből ő kezdte meg a bokszkiállásokat a 17. körben, amire válaszul érkezett Norris, Hamilton viszont nem, így a Mercedes átvette a vezetést – a hétszeres világbajnok egyébként is a leggyorsabbnak tűnt a top háromból, már 1,7-1,8 másodpercre közelítette meg a McLarent. A csapat megpróbálta átállítani egykiállásos stratégiára Hamiltont, de a brit nem vállalta, így végül csak pár kört „toltak” a kerékcserén, aminek köszönhetően Verstappen megelőzte, a 4-5 másodperces Hamilton-előnyből hatmásodperces Verstappen-fór lett – viszont a Red Bull közepes, a Mercedes és Norrisszal a McLaren is kemény gumikat választott a második etapra.
Verstappen a 28. körben tudta megelőzni Norrist és átvenni a vezetést, miután a brit egy hibával DRS-távolságra hozta a hollandot, de a rádióüzenetek alapján azt sejthettük, hogy a McLaren megpróbálja egy kiállással megcsinálni a futamot, úgyhogy a bajnoknak nyomnia is kellett, hogy kiautózza a különbséget. De ez ezúttal sem működött úgy, ahogy azt megszokhattuk idén, alig-alig tudott elszakadni Norristól a Red Bull, és csak akkor volt képes pár másodperccel meglépni, amikor a brit tempója visszaesett.
És itt jött az újabb fordulat: a 35. körben Norris újra kijött a bokszba, egy kiállás helyett egy korai másodikat ejtett meg, amire azonnal reagált a Red Bull, Verstappen is jött az élről, így azonos taktikára kerültek, ráadásul azonos gumira is – a kulcsfontosságú időzítés pedig jól sikerült, a holland másfél másodperccel Norris elé, az első helyre jött vissza.
A kérdés innentől az volt, hogy Hamilton meg tudja-e csinálni egy kiállással a futamot, de hamar megkaptuk a választ: nem, a 38. kör végén kijött az élről, cserélt, és felrakta a közepes keveréket. Ezzel a harmadik helyre jött vissza Verstappen és Norris (illetve negyediknek az akkor még útban lévő Leclerc) mögé, méghozzá hat másodperces hátránnyal – még mindig nem dőlt el semmi, de az utolsó 16-17 körre már Verstappen volt egyértelmű előnyben.
A hajrában Hamilton a frissebb és lágyabb abroncsokon megpróbálta elcsenni a második helyet Norristól, és a 49. körben, hét fordulóval a vége előtt, egy kemény csata végén meg is csinálta – innentől nem volt már kérdés, Verstappen, Hamilton, Norris sorrendben állhattak fel a dobogóra.
Az egy kiállással küzdő Leclerc-t a hajrában a csapat kérésére elengedte Sainzot, a monacói pedig Perezt sem tudta maga mögött tartani: a Ferrari egy negyedik-hatodik hellyel, a mexikói pedig egy ötödik pozícióval zárhatta a hétvégét. Az Aston Martinok összekapták magukat, mindketten pontszerző helyen haladtak, de a végjátékban Alonso alatt megadta magát az autó futóműve, így kiesett és Yuki Tsunoda örökölte meg a tizedik helyet, miközben Lance Stroll a nyári szünet óta először szerzett pontot.
Az F1-es USA Nagydíj végeredménye:
1. | Max Verstappen | Red Bull | 56 kör |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | +2,225 |
3. | Lando Norris | McLaren | +10,730 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | +15,134 |
5. | Sergio Perez | Red Bull | +18,460 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | +24,662 |
7. | George Russell | Mercedes | +24,669 |
8. | Pierre Gasly | Alpine | +47,996 |
9. | Lance Stroll | Aston Martin | +48,696 |
10. | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | +74,385 |
11. | Alexander Albon | Williams | +86,714 |
12. | Logan Sargeant | Williams | +87,998 |
13. | Nico Hülkenberg | Haas | +89,904 |
14. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | +98,601 |
15. | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | +1 kör |
16. | Kevin Magnussen | Haas | +1 kör |
17. | Daniel Ricciardo | AlphaTauri | +1 kör |
18. | Fernando Alonso | Aston Martin | +6 kör |
kiesett | Oscar Piastri | McLaren | 10. kör |
kiesett | Esteban Ocon | Alpine | 6. kör |