Óriási megterhelést rótt a Formula-1-es pilótákra a múlt vasárnapi Katari Nagydíjon az esti futam ellenére is fennálló hőség és magas páratartalom – a helyzetet ráadásul tovább nehezítették a lusaili pálya gyors kanyarjai, valamint a gumigondok miatt 18 körben maximalizált etaphosszok, ami miatt nem kellett spórolós tempót autózniuk a versenyzőknek.
Többen is az orvosi központban kötöttek ki a leintést követően dehidratáció okán, George Russell ájulásközeli állapotról számolt be, Esteban Ocon bele is hányt a sisakjába. A legrosszabbul Logan Sargeant érezte magát, aki a 40. kör után ki is állt a versenyből.
Az FIA hétfőn közleményben reagált a történtekre: ebben kifejtették, hogy kivizsgálják a katari helyzetet és lépéseket tesznek annak érdekében, hogy a jövőben hasonló ne állhasson elő. Az F1-es mezőny rangidőse, Fernando Alonso egy javaslattal elő is állt: szerinte extrém forróságban ugyanúgy halasztani kellene a rajtot, mint mondjuk zuhogó esőben.
„Meglepő volt, hogy őszinte legyek, mert az edzésen nem volt annyira vészes” – fogalmazott a körülmények kapcsán Alonso, akit a hőség mellett még az Aston Martin melegedő ülése is kínzott. „Lehet, hogy szeles volt akkor az idő vagy valami, vasárnap pedig hiányzott ez a szél vagy szellőzés. Meg kell néznünk a jövőre való tekintettel, hogy lehet-e erre valamiféle megoldás, és esetleg ilyen extrém körülmények között megállapodhatunk a rajt elhalasztásában vagy bármiben.”
„Úgy gondolom, egyértelműen ez volt karrierem egyik legkeményebb futama. Emlékszem, hogy rendkívül extrém volt, amikor Sepangban nappal versenyeztünk, talán a 2009-es Bahreini Nagydíjon is 41 fok volt. Az rettenetesen forró volt, de a mostaninak is ott kell lennie a top három legkeményebb versenyemben.”
Alonsóhoz hasonlóan Valtteri Bottas is úgy véli, meg kellene húzni egy határvonalat, hogy mi az, ami még elfogadható körülménynek számít az F1-es versenyzésre: „Kellene lennie ilyennek. Mert természetesen minden versenyző megpróbálta befejezni a futamot, és nem fogunk kiállni, ha még tudunk vezetni. De egy ponton túl ez egészségtelenné és kockázatossá válik. Ennél nagyobb forróságban nem versenyeznék” – idézi a finnt a Motorsport.com portál.
Bottas rámutatott: a 2021-es első katari futam korántsem okozott ekkora problémát, azt ugyanis novemberben rendezték, éppen ezért az Alfa Romeo pilótája több társával együtt úgy véli, hogy a 2024-es nagydíj november végi-december eleji időpontja alapból kellemesebb körülményeket jelent majd.