Mint azzal több cikkben foglalkoztunk már, komoly megterhelést jelentett a vasárnapi Formula-1-es Katari Nagydíjon a pilóták számára az éjszakai viszonyok ellenére is komoly kánikula, a magas páratartalom, valamint a pálya nyújtott kanyarjai és a gumigondok miatt előírt többszöri kerékcsere miatti kevésbé spórolós tempó.
Logan Sargeant kénytelen is volt feladni a futamot, Alexander Albon és Lance Stroll ugyancsak az orvosi központban kötött ki a leintés után, utóbbi szerint a látásukat is elhomályosította a dehidratáció, George Russell ájulásközeli állapotról számolt be, Esteban Ocon pedig már a verseny korai fázisában belehányt a sisakjába az extrém viszonyok miatt.
A pilóták közül emiatt többen veszélyesnek vagy „határon lévőnek” titulálták a körülményeket. Most a Nemzetközi Automobil Szövetség is közleményt adott ki mindennek kapcsán, amelyben arról írnak, hogy vizsgálatot indítanak a katari események kapcsán és lépéseket tesznek, hogy hasonló ne ismétlődhessen meg: írtak többek között naprbeli változtatásokról (Katar jövőre november-december fordulójára került), de a pilótafülkék jobb szellőzését is elemezni fogják. Alább az FIA teljes közleménye:
„Az FIA aggodalommal jegyezte fel, hogy az extrém hőmérsékletek és páratartalom a 2023-as Katari Nagydíj során hatással voltak a versenyzők állapotára. Miközben élsportolókról beszélünk, nem várható el tőlük, hogy olyan körülmények között versenyezzenek, amelyek veszélyeztethetik az egészségüket vagy a biztonságukat.”
„Az autók biztonságos működtetése mindenkoron a versenyzők felelőssége, ugyanakkor mint más biztonsággal kapcsolatos esetekben, mint például a pályák infrastruktúrája vagy az autók biztonsági előírásai, az FIA minden tőle telhető intézkedést megtesz azért, hogy elfogadható paramétereket határozzon meg és kommunikáljon, amelyek között a versenyeket megrendezik.”
„Ennek fényében az FIA vizsgálatot indított a katari helyzet kiértékelésére, hogy ajánlásokat fogalmazzon meg a jövőbeni helyzetekre vagy extrém időjárási körülményekre. Meg kell jegyezni, hogy míg a jövő évi Katari Nagydíjat az év későbbi szakaszában fogják rendezni, amikor alacsonyabb hőmérsékletekre kell számítani, az FIA inkább most tesz tényleges lépéseket, hogy elkerüljük a helyzet megismétlődését.”
„Számos intézkedést meg fogunk tárgyalni a soron következő orvosi tanácskozáson Párizsban. Ezek tartalmazhatnak útmutatásokat a versenyzők részére, a pilótafülkék jobb légáramlását célzó változtatásokkal kapcsolatos kutatásokat, valamint javaslatokat a naptár módosítására, hogy azok összhangban legyenek az elfogadható időjárási körülményekkel.”
„Más szériákból, mint például az extrém időjárási körülmények között tartott telepraliból származó kutatásokat is megvizsgálunk, hogyan lehet azokat pályaversenyeken alkalmazni. Az FIA elkötelezettsége a technikai, biztonsági és orvosi részlegek közötti szorosabb együttműködése iránt az FIA-elnök vezetésével elő fogja ezt segíteni.”
A katari hőség okozta problémákról a Pitwall hétfői adásában is beszéltünk: