A Red Bull teljes egyeduralmáról szól eddig a 2023-as Formula-1-es szezon, az energiaitalosok mind a 14 nagydíjat megnyerték idén. Emiatt egyesek azt várnák az F1-től, hogy szabályváltoztatással vegyék elejét a bikák dominanciájának, ahogy a korábbi érákban is láthattunk rá példákat, hogy bizonyos módosításokkal közvetve meg akarták törni egy istálló nagy sorozatát.
Lewis Hamilton úgy érzi, a Red Bull előtt uralkodó Mercedesszel is így tettek: „Rengeteg változtatást éltünk át, amelyeket azért hoztak be, hogy lelassítsanak minket az évek során, és ez jobb volt a sportnak. Nem emlékszem már, hogy 2020-ban vagy 2021-ben, de amikor elvették az időmérős üzemmódokat, az közelebb hozta a mezőnyt a kvalifikációkon. És egyfelől a mérnökök hihetetlen munkát végeztek és megérdemelték ezt, másfelől viszont rajongóként szerintem azt akarjuk látni, hogy mindnyájan közelebb legyünk egymáshoz” – nyilatkozta a MotorsportWeek.com által idézett brit Monzában.
A hétszeres világbajnok egyébként úgy látja, hogy részben működtek is a legújabb szabályváltoztatások, hiszen Max Verstappenék mögött valóban összerázódott a mezőny: „Úgy vélem, a Red Bullok mögött remek bajnokságot láthatunk idén a Ferrarikkal, az Astonokkal, és úgy tűnik, minden csapat közelebb van egymáshoz, mint valaha korábban. Szóval bizonyos szempontból működött a szabályváltozás.”
„Más területeken viszont van még teendő” – tette hozzá Hamilton. „Mindegyik csapatra vonatkozik a költségsapka, de egyes istállóknak nincsenek olyan erőforrásaik akár szélcsatornát, akár a gyárukban fellelhető dolgokat illetően, mint a nagyobb alakulatoknak, akik régen rengeteg pénzt költöttek ezekre, így most nem tudnak felzárkózni. Szóval rengeteg még a teendő, de úgy gondolom, a sport remek munkát végzett, és a rajongók miatt remélem, a jövőben nem látunk tíz évig domináló Mercedest, Ferrarit vagy bármely csapatot, mert szerintem nem ez az, amit a szurkolók, mi versenyzők vagy a csapatok akarnak. Szoros küzdelmet akarunk, és remélem, ez egyre jobb lesz.”
Wolff nem akarja elgáncsolni a Red Bullt
Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Hamilton mercedeses főnöke, Toto Wolff is, aki a szoros 2021-es vereség egyik okának is az akkori minimális, de hatásában annál jelentősebb padlólemezt érintő változtatást tartja: „Több okból veszítettük el a 2021-es bajnokságot. Az egyik volt az utolsó verseny. De azért is veszítettünk, mert azokat a szabályváltoztatásokat azért hozták, hogy csökkentsék az előnyünket. A 2020-as egy elképesztően domináns évünk volt, szerintem az volt a legjobb autónk. Az év vége változtattak a szabályokon azzal, hogy kivágtak egy darabot a padlólemezből, és ezt azért tették, hogy megállítsanak minket.”
„Láthattuk a 2021-es eredményeket, hogy nem voltunk olyan versenyképesek, mint a Red Bull, de Silverstone-ban sikerült többet kiaknáznunk az autóból és ez visszahozott minket a bajnoki küzdelembe. De annak idején ezeket a szabályokat egyértelműen azért hozták, hogy átalakítsák az erősorrendet.”
Wolff ugyanakkor hangsúlyozta, hogy eszében sincs változtatásokat követelni a Red Bull megállítása érdekében: „Csapatfőnökként nem akarok felszállni arra a vonatra, amire a múltban többen is megtették, amikor azt mondták, hogy változtatnunk kell a szabályokon, mert nem folytathatjuk annak a csapatnak a dominanciájával.”
„Ha egy csapat úgy dominál, mint most Max a Red Bull-lal, azt joggal és érdemből teszi. Amíg megfelelnek a technikai, sport- és költségvetési szabályoknak, csak annyit mondhatunk, hogy szép munka. Nekünk kell felzárkóznunk, s ha ez sok időt vesz igénybe, akkor sok időt vesz igénybe. Emlékszem, hogy az emberek sírtak, amikor rólunk volt szó. A szórakoztatás csak a sportot követi, és nem fordítva. Nem válhatunk WWE-vé, előre megírt tartalommá.”