DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 8. szerda
F1

Tost a pilótaprogramról és a visszavonulásról

Közel két évtizedes csapatvezetői tapasztalat, számos kinevelt toppilóta: ő Franz Tost, aki az alakulat kezdetéről, a pilóták kineveléséről és a visszavonulásáról is nyilatkozott.

Franz Tost az idei szezon elején jelentette be: 18 év után visszavonul az AlphaTauri csapatvezetői pozíciójától. Helyét Laurent Mekies és Peter Bayer veszi át – előbbi sajtóértesülések szerint a Magyar Nagydíjon lesz látható utoljára a Ferrari színeiben, és 2024-ben fog csak visszatérni a száguldó cirkusz rajtrácsára az AlphaTaurival.

A faenzaiak vezetője a PlanetF1.com oldalának adott interjújában részletezte a korábban Toro Rosso néven induló alakulat fejlődését, és a nevelésükből a Red Bullhoz került pilótákat is értékelte. Emellett a visszavonulásáról is megosztott néhány gondolatot:

„A szezon végén befejezem a pályafutásom, hiszen akkor már nagyon közel leszek a 68-hoz. Ideje átadni valaki másnak a terepet. Örömmel tölt el, hogy Peter Bayer és Laurent Mekies csatlakozik a csapathoz, mindketten tapasztaltak a Formula-1-ben. Meggyőződésem, hogy remek munkát fognak végezni, sokkal jobbat, mint én.”

A korai évek



A 2006-ban Toro Rosso néven debütáló csapat fő feladata már a kezdetektől a Red Bull támogatása alatt versenyző, fiatal tehetségek nevelése volt. Tost szerint az első évek családias, könnyed hangulatban teltek:

„November nyolcadikán, 2005-ben érkeztem Faenzába, és az ottani emberekkel építettünk fel egy fantasztikus csapatot. Egy nagyon lelkes közösséget hoztunk létre, nagyszerűen éreztük magunkat. Talán összesen 85 főt számláltunk. Két év múlva ez a szám 125-re nőtt, és remekül működött minden. Dietrich Mateschitz egyértelmű utasításokat adott: a Red Bull Technology tervei, mintái alapján kell dolgoznunk, hiszen nem akartak még egy kutatási és fejlesztési részleget maguknak.”

„A fiatal pilóták tanítása fantasztikusan ment, a Red Bulltól mindent megkaptunk hozzá. Az egyik legérzelmesebb pillanat talán Sebastian Vettel 2008-as monzai győzelme volt, a hazai nagydíjunkon” – idézte fel a négyszeres világbajnok első sikerét Tost. „Azonban ez a támogatás a többi csapatnak nem tetszett. Ezért az FIA új szabályokat hozott, és az autónak rengeteg részét magunknak kellett megterveznünk: az első- és hátsó szárnyat, a diffúzort, a padlólemezt… Az ezt követő két-három év nehéz volt, az egész csapatnak egy új infrastruktúrát kellett kialakítanunk. Bonyolult, de annál izgalmasabb időszak volt ez.”

Világbajnokok nevelése

Arra a kérdésre, hogy zavarta-e valaha, hogy ennyire egy másik csapat befolyása alatt áll a faenzai gárda, Tost így felelt: „Nem. Ez sosem volt nekem frusztráció, hiszen Mateschitz azt várta el tőlem, hogy tanítsam a fiatalokat. Nálunk ez így ment, és nagyon örültem, amikor valamelyikük átkerült a Red Bullba, és sikeres volt. Amikor Vettel megnyerte az első világbajnokságát a Red Bul-lal, boldog voltam, hiszen ő is nálunk tanult. Amikor Max [Verstappen] nyer futamot vagy világbajnokságot, szintén büszkévé tesz: neki is a Toro Rosso volt az első csapata.”

„Nagyon sok kiváló pilóta vezetett nálunk. Sebastian és Max mellett Carlos Sainz is elképesztő munkát végzett. Pierre Gasly és Daniel Ricciardo is kiemelkedően vezetett, illetve most Yuki Tsunoda is” – nevezte meg Tost a számára legmeggyőzőbb teljesítményt mutató versenyzőket. A legjobbak névsorába beletartozó Ricciardo visszatéréséről Tost gondolatai itt olvashatók.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: